Arduino Nano aan DCC

Plaats reactie

Onderwerp starter
GerardWassink

Arduino Nano aan DCC

Bericht door GerardWassink »

Hi guys,

Ik bouw mijn baan op in modules (zie “Vriezenveen in N”).

Ik zoek een eenvoudig schakelingetje om:
  • een Arduino Nano aan DCC te koppelen om
  • via een frontpaneel met drukknoppen
  • max. 8 wissels via DCC aante sturen
De programmering hiervoor kan ik zelf verzorgen (voorbeeld sketches?).

Alvast bedankt!

Gerard
Mijn baan: Vriezenveen in schaal N

maarten
Moderator

Re: Arduino Nano aan DCC

Bericht door maarten »

Je zou kunnen shoppen bij DCC-EX?

Opmerking moderator

Onderwerp verplaatst naar het juiste (sub-)forumdeel.

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

kootje007
Contacteer:

Bericht door kootje007 »

Ik zou een Arduino Mega pakken met motorshield, dcc-ex erop en met ex-rail automatiseren. Heerlijk is het!

Momfer

Bericht door Momfer »

Zie dit draadje: viewtopic.php?t=16235 voor een schema.

Verder kan ik de opmerking van kootje007 alleen maar onderschrijven!

Groet,
Rico (momfer)

Centrale: DCC-Ex | Arduino Mega + Motor shield
Besturing: EXRAIL | Traintastic | RocRail | Engine Driver | DecoderPro
Rails: Minitrix / Fleischmann Piccolo
En hier vind je de bouw van mijn kerstbaan en Starten met EXRAIL

Onderwerp starter
GerardWassink

Bedankt voor de reacties.
Een dcc-ex oplossing is te groot, want ik werk al met een Z21 centrale.
Mijn wisselmotoren hebben ieder een individuele DCC decoder, ik stuur die al aan via JMRI.
De (eenvoudige) oplossing die ik zoek, en die ik zelf wil bouwen, is bedoeld voor een controle-paneel (switch-panel).

Functionaliteit per wissel is:
  • status per aan te sturen wissel wordt bijgehouden (rechtuit of afbuigend)
  • druk op de knop: wisel gaat om
  • nog een druk op de knop: wisssel gaat de andere kant op
  • reset functie: alle aangestuurde wissels gaan op rechtuit (gedefinieerde uitgangssituatie)
Meer ideeën?

Gerard

fenix

Bericht door fenix »

Hallo Gerard,
Over DCC weet ik weinig, wel het een en ander over programmeren van diverse microcontrollers, hoewel dat met mijn huidige wollige brein op een wat lager pitje is komen te staan.

Mijn vraag is, wat wil je precies gaan doen met de arduino nano? komen de wissels aan de nano, komen de knoppen aan de nano, komen de knoppen en de wissels aan de nano, en ligt er een mogelijk conflict op de loer tussen je Z21 en de nano in de aansturing van de wissels?, hoe kom je uit met de diverse pinnen die je nodig hebt? hoe wil je de indicatie van de terugmelding hebben? (denk ook weer in aantal en soort van beschikbare pinnetjes op de nano)

zelf ben ik erg fan geworden van kleine I2C aangestuurde Oled display modules, maar die hebben al snel meer rekenkracht nodig dan de nano je kan bieden. Voor mij was dat ook een van de redenen om naar raspberrypi pico's over te stappen. (sidenote: die zijn ook goedkoper dan de nano's die ik nog voorbij zie komen, maar draaien op 3,3v logische niveau's tov de 5v van de standaard nano)

Wat ik met de OLed display opmerking wil zeggen, is dat je voor je hele weergave van terugmelding nog maar 2 pinnen nodig hebt en wat fantasie hoe je het over de beschikbare pixels wilt weergeven.
Als je wat meer wilt weten over de aansturing van Oled display's kan ik de u8g2 library van Olikraus van harte aanbevelen, hoewel je voor arduino nano (en vergelijkbare uno) beter bij de niet grafische u8x8 variant kunt blijven vanwege de eerder genoemde beperkte rekenkracht

Fenna

DirkH

Bericht door DirkH »

Mvgr. Dirk

Onderwerp starter
GerardWassink

fenix schreef: 27 apr 2025 09:26 Hallo Gerard,
Over DCC weet ik weinig, wel het een en ander over programmeren van diverse microcontrollers, hoewel dat met mijn huidige wollige brein op een wat lager pitje is komen te staan.

Mijn vraag is, wat wil je precies gaan doen met de arduino nano? komen de wissels aan de nano, komen de knoppen aan de nano, komen de knoppen en de wissels aan de nano, en ligt er een mogelijk conflict op de loer tussen je Z21 en de nano in de aansturing van de wissels?, hoe kom je uit met de diverse pinnen die je nodig hebt? hoe wil je de indicatie van de terugmelding hebben? (denk ook weer in aantal en soort van beschikbare pinnetjes op de nano)

zelf ben ik erg fan geworden van kleine I2C aangestuurde Oled display modules, maar die hebben al snel meer rekenkracht nodig dan de nano je kan bieden. Voor mij was dat ook een van de redenen om naar raspberrypi pico's over te stappen. (sidenote: die zijn ook goedkoper dan de nano's die ik nog voorbij zie komen, maar draaien op 3,3v logische niveau's tov de 5v van de standaard nano)

Wat ik met de OLed display opmerking wil zeggen, is dat je voor je hele weergave van terugmelding nog maar 2 pinnen nodig hebt en wat fantasie hoe je het over de beschikbare pixels wilt weergeven.
Als je wat meer wilt weten over de aansturing van Oled display's kan ik de u8g2 library van Olikraus van harte aanbevelen, hoewel je voor arduino nano (en vergelijkbare uno) beter bij de niet grafische u8x8 variant kunt blijven vanwege de eerder genoemde beperkte rekenkracht

Fenna
De bedoeling is om de (max 8) drukknoppen aan de Nano te knopen, en de Nano een DCC commando op de lijn te latenzetten, waar dan de wisseldecoder (1 per wisselmotor - MTB DP4) op reageert.

De indicatie van de wisselstand op het paneeltje kan met twee LEDs (groen voor rechtuit, rood voor afbuigend).

Ik ben bekend met I2C, maar dat heeft in deze oplossing geen functie…

Gerard

kootje007
Contacteer:

Bericht door kootje007 »

Ik gebruik op mijn baan Waldkirch een z21start. De servo's van de wissel zitten aangesloten op een Arduino uno met daarop het Dcc Shield bordje van Arcomora. Dat is het schema hierboven maar dan handig als schild die je op de Arduino drukt. Vervolgens upload je Mardec, ook van Arcomora erop en kun je de servo's configureren , dcc adres geven etc. Het kan ook met de gewone aandrijvingen, dan komt er een mosfet bordje tussen.

Of je vervolgens ook knoppen kan aansluitemln weet ik zo niet, maar dat zou je even kunnen bekijken.

Onderwerp starter
GerardWassink

DirkH schreef: 27 apr 2025 10:13 Kijk hier eens

https://pgahtow.de/w/XpressNet
Dat zou ook een oplossing kunnen zijn.
We maken dan ven de Nano een soort van Multimaus.
Extra complicatie is dat er dan een Ethernet add-on voor nodig is.

De vraag is of een Nano dat kan.

Voor DCC-EX is - zo las ik - een Arduino Mega 2560 V3 nodig.
Eerste zoektocht leverde prijzen op van rond de vijftig euro…

Gerard

kootje007
Contacteer:

Bericht door kootje007 »

Op alie voor rond de 10 euro. Motorschild erbij van 7 a 8 euro meen ik. Voor 20 euro ben je er wel. Maar idd, dan heb je feitelijk 2 centrales. Je kunt wel alles wat je wilt volgens mij.

Onderwerp starter
GerardWassink

kootje007 schreef: 27 apr 2025 11:26 Op alie voor rond de 10 euro. Motorschild erbij van 7 a 8 euro meen ik. Voor 20 euro ben je er wel. Maar idd, dan heb je feitelijk 2 centrales. Je kunt wel alles wat je wilt volgens mij.
Wat denk je, gaan die twee centrales elkaar niet 'bijten' ?

[edit]
Waar hebben we dan een motorschild voor nodig?
[/edit]

Gerard

fenix

Bericht door fenix »

Hallo Gerard,

Ok, de bedienknoppen voor de wissels komen op de nano, dat is me nu helder en de nano hoeft alleen maar een dcc signaal te genereren voor de wisseldecoders.

Waar vandaan worden de leds in het paneeltje aangestuurd?

Fenna

kootje007
Contacteer:

Bericht door kootje007 »

GerardWassink schreef: 27 apr 2025 11:49 Wat denk je, gaan die twee centrales elkaar niet 'bijten' ?

[edit]
Waar hebben we dan een motorschild voor nodig?
[/edit]
Het motorschild zet normaal de spanning op de rails, nu zul je die alleen op je wissels aansluiten. Hier gaat dan je dcc signaal over. Dan is het een gescheiden systeem en bijt ook niet met de andere centrale.

Onderwerp starter
GerardWassink

fenix schreef: 27 apr 2025 13:40 Hallo Gerard,

Ok, de bedienknoppen voor de wissels komen op de nano, dat is me nu helder en de nano hoeft alleen maar een dcc signaal te genereren voor de wisseldecoders.

Waar vandaan worden de leds in het paneeltje aangestuurd?

Fenna
De LED's kan ik laten aansturen door het tweede wisselcontact van de wisselmotoren,

Gerard

Onderwerp starter
GerardWassink

kootje007 schreef: 27 apr 2025 14:07 Het motorschild zet normaal de spanning op de rails, nu zul je die alleen op je wissels aansluiten. Hier gaat dan je dcc signaal over. Dan is het een gescheiden systeem en bijt ook niet met de andere centrale.
Ah, ik snap je.

Dan hoeven ALLEEN de wisselmotoren op de DCC spanning van het motorschild te worden aangesloten, niet de rails van de wissels. Alle wisselmotoren (zoveel als er passen wat betreft beschikbare inputs) kunnen dan parallel op de motorschild-DCC spanning worden aangesloten.

Voor het ompolen van de puntstukken gebruik ik een van de twee wissel-contacten van de wisselmotoren, Daarvoor gebruik ik dan wel de railspanning.

Heb ik je zo goed begrepen?

Gerard

kootje007
Contacteer:

Bericht door kootje007 »

Klopt. ik stuur een mp1 aan met een relais. Met dcc is het een ander verhaal, volgens mij kun je dan in de myAutomation.h een ACTIVATE commando sturen naar een dcc adres.

fenix

Bericht door fenix »

GerardWassink schreef: 27 apr 2025 14:42De LED's kan ik laten aansturen door het tweede wisselcontact van de wisselmotoren,
:Thumb ik was even aan het meetellen met het aantal beschikbare en gebruikte pinnen op de nano ;)

Fenna

Onderwerp starter
GerardWassink

kootje007 schreef: 27 apr 2025 11:26 Op alie voor rond de 10 euro. Motorschild erbij van 7 a 8 euro meen ik. Voor 20 euro ben je er wel. Maar idd, dan heb je feitelijk 2 centrales. Je kunt wel alles wat je wilt volgens mij.
De Arduino Mega 2560 R3 kan ik vinden, ongeveer voor de prijs die je aangaf, maar het motor-schild niet.
Heb je misschien een link voor me?

Gerard

Onderwerp starter
GerardWassink

maarten schreef: 26 apr 2025 15:53 Onderwerp verplaatst naar het juiste (sub-)forumdeel.
Hallo, in het sub-forum Digitale Vraagbaak zie ik het niet in de index, kan dat?

[edit]
Oeps, sorry, ik zie net dat er een SUB-forumdeel is over de Arduino… Silly me.
[/edit]

Gerard

kootje007
Contacteer:

Bericht door kootje007 »

GerardWassink schreef: 28 apr 2025 13:36
De Arduino Mega 2560 R3 kan ik vinden, ongeveer voor de prijs die je aangaf, maar het motor-schild niet.
https://nl.aliexpress.com/item/1005007170206027.html

Onderwerp starter
GerardWassink

kootje007 schreef: 28 apr 2025 15:25
GerardWassink schreef: 28 apr 2025 13:36 De Arduino Mega 2560 R3 kan ik vinden, ongeveer voor de prijs die je aangaf, maar het motor-schild niet.
https://nl.aliexpress.com/item/1005007170206027.html
Dankjewel, gevonden!

Gerard
Plaats reactie