NL en NS in N
Re: NL en NS in N
Afgelopen dagen eens geprobeerd om zelf portalen voor de bovenleiding te maken op basis van gekochte voorbeelden, vooral wat afwijkende maten. Na een enkele en een dubbele mast te hebben gemaakt heb ik me gewaagd aan een overspanning voor 5 en zelfs 11 sporen. Het is wat werk, maar ben zelf ook verrast over het resultaat. Ik heb de wijze van bouwen met oude spoorstaven en dun ijzerdraad gebruikt. Er komt trouwens geen draad tussen de portalen. Laat maar weten of je 't wat vindt. En wat stof verwijderen is ook geen overbodige luxe.
Groet,
Jan
Groet,
Jan
- Bijlagen
-
- DSC06269-2.jpg (112.07 KiB) 5543 keer bekeken
-
- DSC06266-2.jpg (101.01 KiB) 5543 keer bekeken
Groet, Jan
Re: NL en NS in N
ziet er mooi uit wat is de totale oppervlakte van je baan?
Groeten,
Jaap
{{Königlich Bayerische Staatseisenbahn, Königlich Preußische Eisenbahn-Verwaltung, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft}}
Jaap
{{Königlich Bayerische Staatseisenbahn, Königlich Preußische Eisenbahn-Verwaltung, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft}}
-
- Berichten: 1421
- Lid geworden op: 26 dec 2008 17:43
Re: NL en NS in N
Hallo Jan
wat een mooie baan heb je!
die bovenleidingsportalen zijn ook goed gelukt.
ben ook wel benieuwd naar een overzicht van je baan
Groeten Richard
wat een mooie baan heb je!
die bovenleidingsportalen zijn ook goed gelukt.
ben ook wel benieuwd naar een overzicht van je baan
Groeten Richard
Laatst gewijzigd door richard7877 op 20 jul 2014 08:49, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.delftsemodelbouwvereniging.nlgevestigd op de Kleveringweg 19, unit 4B in Delft
Re: NL en NS in N
Ziet er goed uit!
Ennuh, zelf met zegeltjes al die blokker huisjes bij elkaar gespaard?
Ik weet nog dat mn ouders de complete eerste reeks bij elkaar gespaard hebben.
Je kon daaronder toen een basis kopen wat de waterkant langs een gracht voor stelde om alle huisjes op te zetten.
Leuk dat ze goed in N land passen
Ennuh, zelf met zegeltjes al die blokker huisjes bij elkaar gespaard?
Ik weet nog dat mn ouders de complete eerste reeks bij elkaar gespaard hebben.
Je kon daaronder toen een basis kopen wat de waterkant langs een gracht voor stelde om alle huisjes op te zetten.
Leuk dat ze goed in N land passen

Groetjes, Pruts3r - 2 linker handen 4 LIFE! :D
--------------------Mijn Linkjes:--------------------
>MIJN ROLLEND MATERIEEL< (LAST UPDATE: 06-03-'25)
>MIJN VITRINE<
>MIJN WISHLIST< (LAST UPDATE: 10-03-'23)
--------------------Mijn Linkjes:--------------------
>MIJN ROLLEND MATERIEEL< (LAST UPDATE: 06-03-'25)
>MIJN VITRINE<
>MIJN WISHLIST< (LAST UPDATE: 10-03-'23)
Re: NL en NS in N
De laatste tijd vooral de haven en het water vorm gegeven. Maar foto's zeggen meer. Tips ter verbetering zijn welkom.
Jan
Jan
- Bijlagen
-
- DSC06440-2.jpg (93.29 KiB) 5364 keer bekeken
-
- DSC06439-2.jpg (109.64 KiB) 5364 keer bekeken
Groet, Jan
Re: NL en NS in N
Ziet er netjes uit. Het water lijkt wat glad, windstilte?
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: NL en NS in N
Jan,
Het haventerrein ziet er schitterend uit, een tip, die kraan is al aan het in-of uitladen geweest, minimaal de graafbak zwaar vervuilen, eventueel ook de laadbak van de vrachtwagen, voor de rest, top
groetjes,
Bert
Het haventerrein ziet er schitterend uit, een tip, die kraan is al aan het in-of uitladen geweest, minimaal de graafbak zwaar vervuilen, eventueel ook de laadbak van de vrachtwagen, voor de rest, top


groetjes,
Bert
Re: NL en NS in N
Jan,
Het ziet er erg mooi uit.
Ik ben bezig met een treinbaan in tijdperk III met als onderwerp grensstation Nederland Duitsland en ik wil ook een viaduct maken waar auto's onderdoor kunnen, nu is mijn vraag wat voor doorrijhoogte jij hebt genomen, er moeten ook vrachtwagens onderdoor kunnen
Mvg,
Hans
Het ziet er erg mooi uit.
Ik ben bezig met een treinbaan in tijdperk III met als onderwerp grensstation Nederland Duitsland en ik wil ook een viaduct maken waar auto's onderdoor kunnen, nu is mijn vraag wat voor doorrijhoogte jij hebt genomen, er moeten ook vrachtwagens onderdoor kunnen
Mvg,
Hans
Re: NL en NS in N
Hans,
tunnels zijn er natuurlijk, in de praktijk, in verschillende hoogten te vinden.
van te laag voor vrachtverkeer tot hoog genoeg.
uitgaande van maximale hoogte normaal vrachtverkeer, kun je 4 meter tunnelhoogte aanhouden,
wat neer komt op 2,5cm in schaal N
mvg
Freddy
tunnels zijn er natuurlijk, in de praktijk, in verschillende hoogten te vinden.
van te laag voor vrachtverkeer tot hoog genoeg.
uitgaande van maximale hoogte normaal vrachtverkeer, kun je 4 meter tunnelhoogte aanhouden,
wat neer komt op 2,5cm in schaal N
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: NL en NS in N
Bedankt voor jullie reacties:
@Shoven: het is inderdaad wel erg windstil. Ik heb na allerlei tips op internet met diverse materialen water geprobeerd te maken. Met botenlak vind ik het resultaat het mooist. Maar het is wel erg glad. Ik geloof dat ik de ondergrond beter had moeten bewerken. Er moet nog 1 laag op, maar ik weet niet of het dan nog goed mogelijk is daar wat meer leven/beweging in te krijgen zonder het compleet te verpesten. Als iemand daar nog een goede tip voor heeft....
@Bert: je hebt gelijk. Vervuilen staat beter, maar vind het soms jammer van de spullen. Denk dat ik het hier toch nog wel ga doen.
@Hans: bij de brug die je ziet is de vrije ruimte 4,5 cm. Er zijn ook onderdoorgangen van 3 cm. Dat kan nog net. Lager zou ik zeker niet gaan.
Jan
@Shoven: het is inderdaad wel erg windstil. Ik heb na allerlei tips op internet met diverse materialen water geprobeerd te maken. Met botenlak vind ik het resultaat het mooist. Maar het is wel erg glad. Ik geloof dat ik de ondergrond beter had moeten bewerken. Er moet nog 1 laag op, maar ik weet niet of het dan nog goed mogelijk is daar wat meer leven/beweging in te krijgen zonder het compleet te verpesten. Als iemand daar nog een goede tip voor heeft....
@Bert: je hebt gelijk. Vervuilen staat beter, maar vind het soms jammer van de spullen. Denk dat ik het hier toch nog wel ga doen.
@Hans: bij de brug die je ziet is de vrije ruimte 4,5 cm. Er zijn ook onderdoorgangen van 3 cm. Dat kan nog net. Lager zou ik zeker niet gaan.
Jan
Groet, Jan
Re: NL en NS in N
Misschien kun je nog ergens een fiets of een stuk hout van een krat in het water gooien. Ik ken veel havens die niet zo netjes zijn en waar het water vaak een soort vuilnisbak is.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: NL en NS in N
Hoi Jan, mooie baan, ook erg netjes en strak gewerkt. Dat is ook de enige tip die ik kan bedenken, op sommige plekken mag het wat rommeliger, bijvoorbeeld rondom die kraan wat rondslingerend materiaal en hier en daar langs het spoor kan wel wat onkruid en zo.sparckie schreef:Tips ter verbetering zijn welkom.
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Re: NL en NS in N
Dag Jan,
Je hebt een prachtige Nederlandse baan, mooi gemaakt! Doe ik weer mooi wat ideeën op
Groeten,
Norbert
Je hebt een prachtige Nederlandse baan, mooi gemaakt! Doe ik weer mooi wat ideeën op

Groeten,
Norbert
Mijn grote baan: Amenerbaan
Peco 55/iTrain 5+/z21/OC32NG/DR4088RB
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10935
Mijn module: Waldkirch im Winter!
analoog
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=9438
Peco 55/iTrain 5+/z21/OC32NG/DR4088RB
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10935
Mijn module: Waldkirch im Winter!
analoog
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=9438
Re: NL en NS in N
Heel lang geleden dat ik wat heb gepost in dit draadje. Na de laatste keer was de inspiratie ineens op. Druk met werk enz.
De boel heeft weer jarenlang stil gelegen. Tot ik vorig jaar dacht dat het verhuizen van de baan naar een vrijgekomen kamer een goed idee zou zijn.
O.a. vanwege de schuine wanden en balken van de zolder waar de baan een beetje uit het zicht verdween.
Baan in stukken afgebroken. Delen onbruikbaar. Vervolgens besloten de baan toch niet te verhuizen. Zit je dan met je baan in stukken.
Toch de moed gevat om de baan weer in elkaar te zetten. Iets minder diep en een smaller middenpad waardoor de baan minder onder de schuine kant en balken staat.
Er is nieuw baanplan gemaakt dat inmiddels is gelegd. Eenvoudig en zonder veel wissels. Dubbele hoofdbaan die van elkaar gescheiden is, met 1 enkelsporige zijlijn met kopstation. Analoog. Ik hoop ooit in de toekomst nog eens te kijken of de hoofdbaan in blokken is op te delen zodat er 2 treinen kunnen rijden zonder dat ze elkaar uiteindelijk inhalen. De lengte is daar groot genoeg voor.
Van de oude baan is het deel met de boerderijen en de haven gered, evenals het station. De stad daarachter is verdwenen en moet ik opnieuw opbouwen. Ook de verbinding tussen die 2 delen moest volledig opnieuw opgebouwd worden.
Wel heb ik nu op grootste deel al een achtergrond gemaakt. Dat maakt een heel verschil.
Het thema blijft Nederlands en ik verzamel eigenlijk alleen NS materiaal.
Het maken van de scenery met wat details vind ik eigenlijk het leukst. Zolang de inspiratie blijft zal ik weer af en toe wat posten. Af en toe een reactie of suggestie wordt gewaardeerd.
Groet, Jan

Ik probeer de achtergrond en scenery zo onopvallend mogelijk in elkaar te laten overlopen.

Weg door de stad op de achtergrond.
De boel heeft weer jarenlang stil gelegen. Tot ik vorig jaar dacht dat het verhuizen van de baan naar een vrijgekomen kamer een goed idee zou zijn.
O.a. vanwege de schuine wanden en balken van de zolder waar de baan een beetje uit het zicht verdween.
Baan in stukken afgebroken. Delen onbruikbaar. Vervolgens besloten de baan toch niet te verhuizen. Zit je dan met je baan in stukken.
Toch de moed gevat om de baan weer in elkaar te zetten. Iets minder diep en een smaller middenpad waardoor de baan minder onder de schuine kant en balken staat.
Er is nieuw baanplan gemaakt dat inmiddels is gelegd. Eenvoudig en zonder veel wissels. Dubbele hoofdbaan die van elkaar gescheiden is, met 1 enkelsporige zijlijn met kopstation. Analoog. Ik hoop ooit in de toekomst nog eens te kijken of de hoofdbaan in blokken is op te delen zodat er 2 treinen kunnen rijden zonder dat ze elkaar uiteindelijk inhalen. De lengte is daar groot genoeg voor.
Van de oude baan is het deel met de boerderijen en de haven gered, evenals het station. De stad daarachter is verdwenen en moet ik opnieuw opbouwen. Ook de verbinding tussen die 2 delen moest volledig opnieuw opgebouwd worden.
Wel heb ik nu op grootste deel al een achtergrond gemaakt. Dat maakt een heel verschil.
Het thema blijft Nederlands en ik verzamel eigenlijk alleen NS materiaal.
Het maken van de scenery met wat details vind ik eigenlijk het leukst. Zolang de inspiratie blijft zal ik weer af en toe wat posten. Af en toe een reactie of suggestie wordt gewaardeerd.
Groet, Jan

Ik probeer de achtergrond en scenery zo onopvallend mogelijk in elkaar te laten overlopen.

Weg door de stad op de achtergrond.
Groet, Jan
Re: NL en NS in N
Dat overlopen van scenery naar achtergrond is een strak plan en mooi gelukt.
Rangeerbaantje 140*90 met Kato Unitrack rails, z21 start, 4FLM locjes (BR 212, V200) 1 PIKO 2200 en 2 Liliput Kof III met automatische (ont)koppeling: “beginner”.
Re: NL en NS in N
Hallo Jan,
Leuk dat je weer opnieuw begonnen bent!
Ik vind die achtergrondfoto met Robel schoenen erop perfect overlopen!
Op de eerste foto zie ik huisjes, zijn dat echte of is dat van een fotoachtergrond?
Als dat een achtergrond foto is loopt dat ook mooi over!
Ga je de rails nog vervuilen/roestkleur geven?
Succes verder!!!
Groet,
Raymond
Leuk dat je weer opnieuw begonnen bent!
Ik vind die achtergrondfoto met Robel schoenen erop perfect overlopen!
Op de eerste foto zie ik huisjes, zijn dat echte of is dat van een fotoachtergrond?
Als dat een achtergrond foto is loopt dat ook mooi over!
Ga je de rails nog vervuilen/roestkleur geven?
Succes verder!!!
Groet,
Raymond
-
- Forum-Beheerder
- Berichten: 2764
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: NL en NS in N
2015 is eventjes geleden ja! Leuk dat je het toch weer opgepakt hebt en vereenvoudigd verder gegaan ben.
Re: NL en NS in N
Dank voor je antwoord Jan!
Dat betekent dus dat je het helemaal goed hebt laten overlopen!
Groet,
Raymond
Dat betekent dus dat je het helemaal goed hebt laten overlopen!
Groet,
Raymond
-
- Moderator
- Berichten: 4728
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: NL en NS in N
Welkom terug! Ik ga het weer volgen.
Groetjes,
Hoontje
Groetjes,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid