Prototype volledig FDM geprinte NS HBIS

Met het voortschrijden van de techniek wordt het steeds interessanter om zelf modelnummer te (laten) ontwerpen en printen. Dat geldt voor complete modellen van locs, rijtuigen, auto's, schepen, etc. tot schakelkasten, trappen, airco's en noem maar op. In dit forum kun je al je vragen kwijt over alles wat met 3D printen te maken heeft. Maar je kunt ook laten zien wat je gemaakt hebt.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel

Prototype volledig FDM geprinte NS HBIS

Bericht door Paul_DMV »

Onlangs bezig geweest met een volledig FDM geprinte NS HBIS. Eerste prototype best wel ok geworden. Nog even kijken of ik de lijntjes nog iets beter weg kan krijgen, denk even opnieuw de flow kalibreren.

Nouja volledig FDM, de assen zijn niet geprint natuurlijk, de asbusjes zijn van messing, de magneet koppeling is nog van resin en de veer van de IKEA afwasborstel.

De wagon bestaat al met al toch nog uit 33 losse onderdelen (bv 4 magneetjes, 4 buffers etc). 19 daarvan FDM geprint, 12 ingekocht, 2 resin.

Afbeelding

Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging

henkoia

Re: Prototype volledig FDM geprinte NS HBIS

Bericht door henkoia »

nou, nou

mooi hoor

groeten Henk

Pjotr
Kleinserie/Commercieel

Bericht door Pjotr »

Valt niet tegen. De kwaliteit van FDM maakt het inmiddels in sommige gevallen ook interessant voor N-Spoor.

FidOo

Bericht door FidOo »

Ben het met Pieter eens. Valt niet tegen. Hier op mijn werk gebruiken we ook veel fdm printers, en ik moet zeggen dat daarbij de kwaliteit echt nog een flinke ontwikkeling heeft doorgemaakt. Ze hebben gekeken of resin een alternatief was maar inmiddels is de afwerking qua oppervlakte van fdm prints zodanig dat ze de nadelen van resin niet de moeite waard vinden. En voor ons zijn gladde oppervlakte best van belang.

Wat is jouw reden dat je met fdm en niet met resin de opbouw print Paul?

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

piksov

Bericht door piksov »

Voor de niet ter zaken kundige Guus mbt 3d-printen ... welke printer heb je hiervoor gebruikt?

Kun je eens een paar detail foto's plaatsen?

Guus

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel

Bericht door Paul_DMV »

@Pieter, zeker voor onderstellen, maar ik maak er ook draaistellen mee voor bv de plan V, U enzovoorts, ik druk daar dan wel messing as busjes in.

@Joost, resin printen kost veel tijd, niet zo zeer in de print tijd, maar in de tijd dat je er zelf mee bezig bent. De FDM prints is tekenen, naar de printer sturen en dan als die klaar is het model er uit pakken. De resin printer is nogal veel handelingen, mbt handschoentjes aan, nat model uit de printer halen, schoonmaken in de alcohol, je alcohol weer verversen, alle troep opruimen, printer weer schoon weg zetten, ik ben er elke keer toch wel een hele dag van het weekend aan kwijt. Terwijl de FDM daar kan je echt lekker op prototypes maken, printen, toch aanpassen, nog een keer printen. Prints duren soms langer maar ik zet het apparaat sochtens aan en als ik uit mijn werk terug kom staat het klaar. Die printer draait bijna 10 uur per dag bij mij.

@Guus, ik heb een Bambulabs P1S met AMS en maak prints met supports met aparte interface materiaal die niet hecht met het print materiaal zodat de supports makkelijk loskomen. Ik print dan met een 0,2mm nozzle en voor de details in 0,06mm, top surfaces doe ik meestal de ironing optie aan waarbij de nozzle nog eens het oppervlakte mooi glad strijkt. Het dak heb ik op zijn kant geprint, (recht op) door de 0,06mm laagjes zie je daar helemaal geen lijntjes in.

nog een fotootje
Afbeelding

Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Plaats reactie