Verbeteren rijeigenschappen Flm BR78

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
evo

Verbeteren rijeigenschappen Flm BR78

Bericht door evo »

Ik heb een wat oudere BR78 van Flm met 2 ASB's aan 1 kant. Voor de digitaalombouw heb ik hem volledig schoongemaakt en liep hij perfect op mijn proefbaan (1m flex rail :( ).
Nu die digitaal is en hij op de grote baan rijdt, zijn er 2 problemen aan het licht gekomen:
  • De stroomafname is belabberd.
  • De trekkracht is om te janken (5 a 6 twee assige goederenwagons op 2% helling)
Na wat zoeken op het interweb vond ik dat dit een bekend probleem is en er wordt voorgesteld om de ASB's op 1 as te zetten (voor of achter - meningen verdeeld) en op het voorste en achterste wielstel zowel links als rechts stroom af te nemen. Dit schijnt de stroomopname te verbeteren, maar de trekkracht niet echt.

Voor ik hiermee aan de slag ga, vraag ik me af of iemand hiermee ervaring heeft en vooral of er iets aan de trekkracht te doen is.
Omdat het zwaartepunt van deze lok vrij ver naar achteren ligt, zat ik te denken om de achterste 2 wielen met ASB's uit te rusten en voorlopig alleen maar de stroomopname op de voorste 2 assen te spiegelen (dit is een relatief kleine ingreep).

Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

vantongeren

Re: Verbeteren rijeigenschappen Flm BR78

Bericht door vantongeren »

Ik zou juist op zoveel mogelijk punten voor stroomafname zorgen en niet alleen voor in.
Een paar ASB's zijn handig, als ze er standaard nog niet opzitten, alleen moet je wel de wielen vervangen waar je de ASB wilt plaatsen of een groef vijlen waar het bandje in past. Een ASB op een gewone wiel zorgt weer voor minder stroom afname omdat dan door die ene as met ASB de andere assen minder contact maken.

Groet,
Marcel

Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III

Michiel

Bericht door Michiel »

Hoi Evo,

het bewuste model heb ik niet. Dus wat volgt is louter mijn theorie. Maar het is wel wat ik zou proberen. ;)

Trekkracht wordt in belangrijke mate bepaald door het gewicht. Maar wat heb je aan trekkracht als de stroomopname niet 100% is. Ik zou niet gaan prutsen met de ASB van positie te veranderen, want dan moet het drijfwerk en koppelstangen demonteren, dat dat is niet aangeraden, vooral niet in een tenderloc met aandrijving op de drijfwielen. Laten zitten zoals ze zitten, want anders heb je echt problemen.

Ik zou ook de 2 voor- en achterloopassen voorzien van stroomopname. Via sleepcontacten (uit dun forsforbrons) op de assen om de weerstand niet te groot te maken. En dan het voorste loopstel links stroom laten nemen, en het achterste rechts (of omgekeerd, maakt niet uit). Op die manier verhoog je de stroomopname voldoende om storingsongevoelig te kunnen rijden, lijkt me.

Dan, het gewicht. Ik zou de ruimt die voorzien is voor de gloeilampen opvullen met lood. Je hebt, dacht ik, loodplaten bij de bouwmarkt dat dakdekker gebruiken. Die is knip- en plooibaar. Daarmee zou je je model merkelijk kunnen verzwaren, waardoor de trekkracht belangrijk zou toenemen.

En de front- en sluitseinen dan? Je hebt tegenwoordig die kleine warm-witte 603 LED's, die passen precies in een lantaarn. Je neemt de lichtgeleiders weg, en schuift een LED in elke lantaarn. Met gelakte koperdraad sluit je deze aan op de printplaat. Vergeet de weerstand niet. 10KOhm voor 1 LED is al prima. Met een kleine connector kan je dan de kast nog van het onderstel halen.

Alles samen, met een decoder in de cabine, heb je een mooi, en bedrijfszeker model, waar je nog jaren plezier van gaat hebben. Succes met de ombouw!

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
evo

Bericht door evo »

Even wat extra info voor degenen die het model niet kennen (ik doe dit uit mijn hoofd, dus L en R zouden omgekeerd kunnen zijn):
- voor 2 asjes die rechts stroom opnemen
- midden 3 assen die aandrijven en die links en rechts stroom opnemen
- achter 2 asjes die rechts stroom opnemen
het voorste en achterste aandrijf wiel aan de rechterkant hebben een asb (links geen).

Dus de stroomopname is:
links: 3 (aandrijf) wielen,
rechts: 2 wieltjes voor, 2 wieltjes achter en 3 aandrijfwielen waarvan 2 een ASB hebben

De wijziging die ik voorstel is:
links: 2 wieltjes voor en 3 aandrijfwielen waarvan de achterste met ASB
rechts: 2 wieltjes achter en 3 aandrijfwielen waarvan de achterste met ASB

Ik ben niet zo bang van het uit elkaar halen van de gehele lok, incl. drijfstangen. Dit heb ik bij een aantal loks al eerder gedaan voor (grondig) schoonmaken.

Groeten,

Edwin

Onderwerp starter
evo

Bericht door evo »

1 probleem opgelost: Ik heb het voorste wiel met ASB naar achter verplaatst, dus nu heeft de achterste as 2 ASB's, het resultaat is dat ik nu zonder problemen 2x zo'n lange trein de berg op krijg.
Ik vreesde dat door deze actie de stroomopname nog slechter zou worden, maar dat is niet het geval, het is gewoon even belabberd als voorheen :( Daar ga ik nu aan werken.

Groeten,

Edwin

Michiel

Bericht door Michiel »

Ik ben toch wel onder de indruk, hoor. Want het demonteren van met tandwiel aangedreven drijfwielen, het van de assen halen van de wielen, en terug precies kwartieren zonder dat haperingen zijn bij het draaien van de wielen, is toch niet voor iedereen weggelegd. Zelf heb ik het 1 keer geprobeerd, maar gefaald. Ik ben benieuwd naar het vervolg.

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Rob Fongers

Bericht door Rob Fongers »

Edwin,

Het bevreemd me dat Fleischmann stroomafname op een zijde heeft. Volgens mij heeft Fleischmann altijd al de stroom afname aan beide zijden van de wielen gehad. Een of beide wielen geïsoleerd en door veertjes word de stroom dan naar de motor geleid.

Als ik hier kijk lijkt het er in ieder geval op dat zowel voor als achter aan beide zijden stroom word afgenomen. Eenmaal via het veertje met schroef aan de achterzijde van het voorste draaistel en achter omgedraaid. De andere komt via de schroef welke het draaistel bevestigd aan het locframe.

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Michiel

Bericht door Michiel »

Edwin,

met 4 stroomnemende wielen links en 4 rechts, zou de stroomopname toch goed moeten zijn. (Ik laat de wielen met ABS buiten beschouwing). Elke moderne BoBo doet goed met deze configuratie. Je zou eens moet checken of de drijfwielen een kleine verticale speling hebben (een paar 10-den van een mm), en of de loopwielen wel goed, door middel van een veertje of zo, tegen de rails aangedrukt worden. Ook eens checken of alle contactslepers goed tegen de wielen drukken, en dat de elektrische verbinding van loopstellen naar printplaat goed is. Ik vermoed dat er toch nog iets "scheef" zit. 't Is maar een idee. ;)

Onderwerp starter
evo

Bericht door evo »

Rob, bedankt voor die link, dat maakt het even handiger om het uit te leggen. Op de 3e pagina in die link zie je 47 en 49 7078. Beide nemen alleen maar aan 1 kant stroom af. Ze zijn van plastic en de veertjes 61 7905 zijn beiden met massa verbonden. De kant waar deze stroom afnemen is de kant waar de 2 ASB's zitten (zie 54 7004). Dit levert dus het probleem op dat aan de ene kant 7 wielen stroom afnemen (waarvan 2 ASB)) en aan de andere kant 3.

De eerste wijziging die ik gedaan heb is de 2 ASB wielen op dezelfde (achterste) as gezet. Dit verdubbelde zoals gezegd de trekkracht, maar loste het stroomafname probleem niet op.
Nu heb ik dus 5 stroomafnemende wielen aan elke kant, waarvan 1 met ASB.

Ondertussen heb ik de 2e wijziging doorgevoerd: Ik heb schroefje 73 0028 geisoleerd van veertje 61 7905 met een klein plaatje plastic (alleen maar aan de voorkant). Toen heb ik de assen van het voorste wielstel omgedraaid, zodat nu aan de andere kant stroom afgenomen wordt. Tenslotte heb ik een draadje gesoldeerd van het veertje (wat nu dus geisoleerd is) naar een van de geleiders in de lok.

Nu rijdt hij een heel stuk beter. Nog slechts heel af en toe knippert het licht een beetje, maar stoppen op wissels, e.d. is er niet meer bij. De komende dagen ga ik meer proefrijden.
Voorlopige conclusie is dat ik iedereen deze wijziging kan aanbevelen.

Michiel: het is niet zo ingewikkeld om de wielen er goed op te krijgen. Ik heb alleen de 2 drijfstangen busjes en wielen verwijderd die ik ging verwisselen (dit gaat net) en die toen ongeveer goed half terug op de as gedrukt. Toen heb ik het wiel verdraaid, zodat het gat van de drijfstang perfect oplijnt met het gat in het wiel (wel zorgen dat het met de speling in het midden zit). Klusje van 10 minuten.

Groeten,

Edwin

Michiel

Bericht door Michiel »

Halo Edwin,

een tenderlok zoals deze T18 had het grote voordeel tov de "sleeptenderlocs", dat ze even snel reden voor- en achteruit, niet dus gekeerd hoefden te worden. Ze reden dus even frequent "achteruit" als vooruit.

Door nu de beide ASB's op de achteras te gooien, trekt ie beter vooruit, maar hoe zit dat nu achteruit? Is de trekkracht niet verminderd? Misschien was het diametraal tegenover plaatsen van de ASB beter geweest (het andere voorste aandrijfwiel)? Dit is geen kritiek, louter een bedenking. ;)

Onderwerp starter
evo

Bericht door evo »

Michiel, dat zou kunnen, ik ga het proberen. De reden dat ik ze op de achterste as heb gedaan is niet vanwege rijrichting, maar omdat het zwaartepunt van de lok daar ligt.

Groeten,

Edwin

Onderwerp starter
evo

Bericht door evo »

Ik ben net met een sleep van anderhalve meter vooruit en achteruit mijn grootste stijgingspercentage omhoog geweest en... geen probleem. Ik denk dat er nog wel een halve meter bij had gekund. Ik ben nu echt onder de indruk van de BR78.
Ik heb er nog een, die eigenlijk op de wachtlijst stond om verkocht te worden, maar ik denk dat ik die ook maar om ga bouwen. Dit is een iets nieuwere, met vliegwiel, maar nog steeds met de slechte stroomopname/ASB's. Schijnbaar zijn de nieuwste BR78's van Flm verbeterd, voor zover ik weet zijn de nummers wel hetzelfde gebleven.

Groeten,

Edwin

Onderwerp starter
evo

Bericht door evo »

Voor de duidelijkheid hier nog even een plaatje:
Afbeelding
De blauwe rondjes zijn de wielen met stroomafname en de zwarte kruisjes zijn wielen met ASB.

Groeten,

Edwin

martinb

Bericht door martinb »

Hoe heb je die wisseling uitgevoerd? Wielen eraf getrokken en verplaatst of.....??? Heb zelf ook een 78 met dezelfde problemen.... :( Nog niet eerder drijfwerkjes uit elkaar getrokken dus een goede beschrijving zou meer dan welkom zijn....

Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

FidOo

Bericht door FidOo »

Edwin bedankt voor al deze info.

Heb zelf ook een 78er van flm, weet alleen niet hoe deze opgebouwd is.
Zal er eens naar kijken.
Overigens ontzettend stomme constructie van de heren flm.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Michiel

Bericht door Michiel »

Ik snap de initiële redenering van Fleischmann wel, waarbij de uiterste drijfwielen voorzien zijn van ASB (zie eerder mijn opmerking betreffende voor- en achteruit rijden). Dat ze de 2 ASB's langs een kant hebben aangebracht, heeft waarschijnlijk te maken met het voorkomen van het wiebelen van de loc.

Maar als zoals door Edwin (en zovele anderen) geconstateerd wordt dat het zwaartepunt vrij ver naar achter ligt, en dat de ASB's beter renderen op beide wielen van de achterste drijfas, dan snap ik niet dat Fleischmann deze kleine aanpassing niet meteen in de latere producties heeft toegepast.

In elk geval is dit experiment van Edwin erg leerrijk en uitnodigend. Prima verslag, Evo!

Onderwerp starter
evo

Bericht door evo »

martinb schreef:Hoe heb je die wisseling uitgevoerd? Wielen eraf getrokken en verplaatst of.....??? Heb zelf ook een 78 met dezelfde problemen.... :( Nog niet eerder drijfwerkjes uit elkaar getrokken dus een goede beschrijving zou meer dan welkom zijn....
OK, wanneer ik de volgende doe, zal ik wat foto's maken. Ik heb niet het hele drijfwerk uit elkaar gehaald, maar gewoon de wieltjes er tussenuit gefrut.

Groeten,

Edwin

martinb

Bericht door martinb »

Als dat zou kunnen.. graag!!! :D :D :D :D :D

Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter