Hoi Evo,
het bewuste model heb ik niet. Dus wat volgt is louter mijn theorie. Maar het is wel wat ik zou proberen.
Trekkracht wordt in belangrijke mate bepaald door het gewicht. Maar wat heb je aan trekkracht als de stroomopname niet 100% is. Ik zou niet gaan prutsen met de ASB van positie te veranderen, want dan moet het drijfwerk en koppelstangen demonteren, dat dat is niet aangeraden, vooral niet in een tenderloc met aandrijving op de drijfwielen. Laten zitten zoals ze zitten, want anders heb je echt problemen.
Ik zou ook de 2 voor- en achterloopassen voorzien van stroomopname. Via sleepcontacten (uit dun forsforbrons)
op de assen om de weerstand niet te groot te maken. En dan het voorste loopstel links stroom laten nemen, en het achterste rechts (of omgekeerd, maakt niet uit). Op die manier verhoog je de stroomopname voldoende om storingsongevoelig te kunnen rijden, lijkt me.
Dan, het gewicht. Ik zou de ruimt die voorzien is voor de gloeilampen opvullen met lood. Je hebt, dacht ik, loodplaten bij de bouwmarkt dat dakdekker gebruiken. Die is knip- en plooibaar. Daarmee zou je je model merkelijk kunnen verzwaren, waardoor de trekkracht belangrijk zou toenemen.
En de front- en sluitseinen dan? Je hebt tegenwoordig die kleine warm-witte 603 LED's, die passen precies in een lantaarn. Je neemt de lichtgeleiders weg, en schuift een LED in elke lantaarn. Met gelakte koperdraad sluit je deze aan op de printplaat. Vergeet de weerstand niet. 10KOhm voor 1 LED is al prima. Met een kleine connector kan je dan de kast nog van het onderstel halen.
Alles samen, met een decoder in de cabine, heb je een mooi, en bedrijfszeker model, waar je nog jaren plezier van gaat hebben. Succes met de ombouw!