Welke stoomloks lopen mooi bij lage snelheid?
Welke stoomloks lopen mooi bij lage snelheid?
Na mijn debacle met mijn BR-38 uit de startset nr. 939981 van FL, heb ik deze kunnen terug verkopen aan de verkoper. Kennelijk zat het probleem bij de stroomafname van de lok (te weinig punten) en het lage gewicht van de tender waar de motor en decoder in zit. (wannentender). Hierdoor liep hij bij lage snelheid een beetje hortend en stotend.
Nu is mijn vraag, Wie weet welke stoomlok (nu nog te koop) goede rij-eigenschappen heeft bij lage snelheid?
Ik ben op zoek naar een stoomlok met losse tender, uit de periode II of |III,(D) die mijn stam met lange groene personenwagons kan trekken.
Ik denk zelf aan loks zoals BR 78, BR 23, BR 01/03, BR 18...
Wie kan mij aan goede tips helpen??
Groetjes Ronald.
Nu is mijn vraag, Wie weet welke stoomlok (nu nog te koop) goede rij-eigenschappen heeft bij lage snelheid?
Ik ben op zoek naar een stoomlok met losse tender, uit de periode II of |III,(D) die mijn stam met lange groene personenwagons kan trekken.
Ik denk zelf aan loks zoals BR 78, BR 23, BR 01/03, BR 18...
Wie kan mij aan goede tips helpen??
Groetjes Ronald.
Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!
Re: Welke stoomloks lopen mooi bij lage snelheid?
Hoi Ronald,
Ik ben zelf me ook aan het oriënteren op een sneltreinstoomloc. De BR01 (12414 en 12333) van Minitrix heeft een 5-polige motor en op 1zu160 las ik positieve geluiden over de rij-eigenschappen.
http://www.1zu160.net/scripte/forum/for ... 14#x435517
In dat draadje kun je ook lezen dat Minitrix een steekje had laten vallen bij de afwerking: een te lange kabel tussen loc en tender.
Groeten,
Wim
Ik ben zelf me ook aan het oriënteren op een sneltreinstoomloc. De BR01 (12414 en 12333) van Minitrix heeft een 5-polige motor en op 1zu160 las ik positieve geluiden over de rij-eigenschappen.
http://www.1zu160.net/scripte/forum/for ... 14#x435517
In dat draadje kun je ook lezen dat Minitrix een steekje had laten vallen bij de afwerking: een te lange kabel tussen loc en tender.
Groeten,
Wim
-
Mijn BR 65 van Fleischmann is wel geen loc met losse tender, maar rijd als een zonnentje op mijn baantje. Kan heel goed voor een personentrein, was die tenslotte voor gebouwd. (Is eigenlijk een BR 23, maar dan zonder tender!)
Groet Hans
Groet Hans
Hey Ronald,
Zelf heb ik de br50 van fleischmann, die ook wel past voor groene reizigerswagen en die loopt ook uitstekend, ook traag. Nummertje 7175 is ie. Er is een nieuwe versie uit (die heeft een vliegwiel) maar ik ken het nummer niet uit het hoofd
Mvg Kristof
Zelf heb ik de br50 van fleischmann, die ook wel past voor groene reizigerswagen en die loopt ook uitstekend, ook traag. Nummertje 7175 is ie. Er is een nieuwe versie uit (die heeft een vliegwiel) maar ik ken het nummer niet uit het hoofd
Mvg Kristof
-
- Moderator
Voor wat betreft stoomloks met getrokken tender kan je ook denken aan een BR 41 van minitrix. Das een universele lok en kan zowel voor goederen als personentreinen ingezet worden. Qua rijeigenschappen ook prima heb ik begrepen. De BR 50 is interessant voor treinen naar (kop)stations zonder draai/keer-mogelijkheden want deze loks konden achterwaarts en voorwaarts met gelijke snelheid worden ingezet. BR 44 en 45 zijn niet geschikt (goederenloks). De BR 18.1 en 18.3 (beide hobbytrain) zouden ook nog kunnen, maar daar ken ik de constructie niet van (geen idee hoe ze zich houden op de baan, daarbij de 18.1 is nog niet in uitlevering volgens mij).
Andere optie is nog de BR 62 van FLM, geen getrokken tender maar wel een echte personenlok, al hoewel meer geconstrueerd voor voorstadsverkeer en opvolger van de BR 78 (welke ook zou kunnen).
Robert
Andere optie is nog de BR 62 van FLM, geen getrokken tender maar wel een echte personenlok, al hoewel meer geconstrueerd voor voorstadsverkeer en opvolger van de BR 78 (welke ook zou kunnen).
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
Minitrix heeft ook verschillende versies van de br 18. Die hebben een klokankermotor.
Gr. Wim
Gr. Wim
-
Hoi Ronald,
Ook ik ben door de jaren heen door schade en schande met modellen wijzer geworden.
Mijn favoriet die nu al een aantal jaren bij mij zijn rondjes draaid zonder al te veel onderhoud te hoeven plegen is de Minitrix 03.
Geen goedkope loc, maar heeft wel een vliegwiel en dat merk je. Minpuntje van veel Minitrix loc's is helaas dat ze erg "aanwezig" zijn op je modelbaan.
Voordeel van deze loc is ook en dus niet onbelangrijk: hij is beresterk
Alle tenderassen hebben slipbanden, loc heeft op mijn hellingen geen enkele moeite met
grote slepen vierassers. Tevens wisselende verlichting en goede stroomafname.
Ook de Fleischmann 050 met kabinentender is een juweeltje, ook weer met vliegwiel, is heel stil, maar helaas Fleischmann-eigen bij stoomloc's blijven de
(onaangedreven) assen met stangen wel eens "hangen", dan weet je dat je weer gezellig aan de eettafel moet gaan zitten boenen...
De detaillering is wat we van Fleischmann gewend zijn weer oogstrelend
Succes met je keuze,
Groet,
Hans.
Ook ik ben door de jaren heen door schade en schande met modellen wijzer geworden.
Mijn favoriet die nu al een aantal jaren bij mij zijn rondjes draaid zonder al te veel onderhoud te hoeven plegen is de Minitrix 03.
Geen goedkope loc, maar heeft wel een vliegwiel en dat merk je. Minpuntje van veel Minitrix loc's is helaas dat ze erg "aanwezig" zijn op je modelbaan.
Voordeel van deze loc is ook en dus niet onbelangrijk: hij is beresterk

grote slepen vierassers. Tevens wisselende verlichting en goede stroomafname.
Ook de Fleischmann 050 met kabinentender is een juweeltje, ook weer met vliegwiel, is heel stil, maar helaas Fleischmann-eigen bij stoomloc's blijven de
(onaangedreven) assen met stangen wel eens "hangen", dan weet je dat je weer gezellig aan de eettafel moet gaan zitten boenen...

De detaillering is wat we van Fleischmann gewend zijn weer oogstrelend

Succes met je keuze,
Groet,
Hans.
Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/Z21-Wifi
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Hoi Hans,
Welke BR 03 (artikelnr.) heb je van Minitrix?
Groeten,
Wim
Welke BR 03 (artikelnr.) heb je van Minitrix?
Groeten,
Wim
-
Hoi Wim,
Het is deze locomotief:

Minitrix bestelnr. 12003 (geschikt voor Selectrix-module)
Wat ik hiervoor nog vergeten was te vertellen, de Fleischmann-oldie 7171 (de 012 081-6) of aanverwante uitvoeringen, is zooo jaren 70..
, maar deze loc is
heel betrouwbaar met het rijgedrag, heeft uiteraard geen vliegwiel, en is tevens in staat zware treinen te trekken (op 4 assen anti-slipbanden). Is niet digitaal, wisselende verlichting en is voor een scherpe prijs in Houten of op de bekende verkoopsites als e-bay te krijgen als je goed zoekt.
Mocht je nog wat willen weten dan hoor ik wel.
Groet,
Hans.
Het is deze locomotief:

Minitrix bestelnr. 12003 (geschikt voor Selectrix-module)
Wat ik hiervoor nog vergeten was te vertellen, de Fleischmann-oldie 7171 (de 012 081-6) of aanverwante uitvoeringen, is zooo jaren 70..

heel betrouwbaar met het rijgedrag, heeft uiteraard geen vliegwiel, en is tevens in staat zware treinen te trekken (op 4 assen anti-slipbanden). Is niet digitaal, wisselende verlichting en is voor een scherpe prijs in Houten of op de bekende verkoopsites als e-bay te krijgen als je goed zoekt.
Mocht je nog wat willen weten dan hoor ik wel.
Groet,
Hans.
Als je even op Trix.nl kijkt
en vervolgens ff zoekt bij producten.
dan kom je ook wel een stukkie verder:
dan vind je bv de loc met artikelnr 12405 (2002t/m2006)
Een prachtige BR03 met mooie rij-eigenschappen.
DB tijdperk III
uitvoering met NEM 651 stekker voor decoder
Motor met vliegwiel.
Daarnaast is er nog de 12333 (2010/2011)
de BR03 in DRG uitvoering als speciale uitgave voor profi-club leden.
eigenschappen gelijk als hier boven.
Een wat oudere uitvoering van de BR03 is artikelnr 12415 (2003/2004) NEM schacht
Dan is er nog de 12432 (2006) ook met NEM en vliegwiel
kortom je hebt de keus in diverse uitvoeringen van dit type loc.
maakt het vinden van een exemplaar mss wat makkelijker.
mvg
Freddy
en vervolgens ff zoekt bij producten.
dan kom je ook wel een stukkie verder:
dan vind je bv de loc met artikelnr 12405 (2002t/m2006)
Een prachtige BR03 met mooie rij-eigenschappen.
DB tijdperk III
uitvoering met NEM 651 stekker voor decoder
Motor met vliegwiel.
Daarnaast is er nog de 12333 (2010/2011)
de BR03 in DRG uitvoering als speciale uitgave voor profi-club leden.
eigenschappen gelijk als hier boven.
Een wat oudere uitvoering van de BR03 is artikelnr 12415 (2003/2004) NEM schacht
Dan is er nog de 12432 (2006) ook met NEM en vliegwiel
kortom je hebt de keus in diverse uitvoeringen van dit type loc.
maakt het vinden van een exemplaar mss wat makkelijker.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
DCC met ECoS 2
Hoi Freddy,
Daar had ik al uitgebreid op gekeken. Wat ik alleen mis op die site, is of er een 3- of 5-polige motor in de modellen zit.
Gr, Wim
Daar had ik al uitgebreid op gekeken. Wat ik alleen mis op die site, is of er een 3- of 5-polige motor in de modellen zit.
Gr, Wim
Mijn ervaring is dat de flm loks toch vaak een steekje laten vallen wat betreft aandrijving in de tenders. Bij mij lopen de oude br03, een nieuwe br52 van trix het mooist. Probleem loks: br23 van flm en de br39. Verder hangt de rest er tussen in. De br38 uit de startset heb ik nog geen problemen mee.
Het ligt ook vaak aan de staat van de lok.
Schoonmaken is echt een pré.
Het ligt ook vaak aan de staat van de lok.
Schoonmaken is echt een pré.
-
Vraagje voor Joost,
Ben even nieuwsgierig naar jouw problemen met de Fleischmann 039, deze heb ik zelf ook, ergens in de jaren 80 gekocht. Deze loc was toen zijn tijd ver vooruit kwa
detaillering, tevens metalen tender, 4 anti-slipbanden en een voor die tijd geweldige stroomafname, zelfs op de geleidewielen van de stoomloc zelf.
Wat betreft de 023 heeft volgens mij Fleischmann een supergedetailleerde loc ontworpen, met een prachtige kortkoppeling tussen loc en tender, maar de ontwerp-
afdeling heeft even een blackout gehad met het bepalen van het aantal anti-slipbandjes.
Wat dat betreft is het een "draak" van een loc, mijn Minitrix V 60
trekt nog meer wagons mijn hellingen op...
Groet,
Hans.
Ben even nieuwsgierig naar jouw problemen met de Fleischmann 039, deze heb ik zelf ook, ergens in de jaren 80 gekocht. Deze loc was toen zijn tijd ver vooruit kwa
detaillering, tevens metalen tender, 4 anti-slipbanden en een voor die tijd geweldige stroomafname, zelfs op de geleidewielen van de stoomloc zelf.
Wat betreft de 023 heeft volgens mij Fleischmann een supergedetailleerde loc ontworpen, met een prachtige kortkoppeling tussen loc en tender, maar de ontwerp-
afdeling heeft even een blackout gehad met het bepalen van het aantal anti-slipbandjes.

trekt nog meer wagons mijn hellingen op...

Groet,
Hans.
Bij mij lopen de drijfwielen niet goed mee met de snelheid. Lijkt op vuil maar heb hem al schoon gemaakt. Op t andere forum was er ook al iemand die het zelfde probleem had.
En idd de br23 is een rot ding.
En idd de br23 is een rot ding.
-
- Elektronica/Commercieel
Ik heb zelf alleen Flm stoomlocs. De BR23 is een juweeltje maar rijvaardig wrak. De BR65 loopt erg mooi maar is helaas geen losse tender. Ik heb ook een BR38 (7138). Moet zeggen dat deze sterk trekt alleen pas laat in beweging komt. De beste ervaringen heb ik met de BR50 (7175) die loopt als een zonnetje 

Ik had een Fleischmann Br 78 gekocht maar dit was een ramp op de wissels en kruizingen van de profirails van Fleischmann.
Dezelfde problemen met een Minitrix Br 85, die van Fl terug kunnen geven en die van Trix is nu alleen goed voor het plaatsen in een depot als decor.
gr Frits
Dezelfde problemen met een Minitrix Br 85, die van Fl terug kunnen geven en die van Trix is nu alleen goed voor het plaatsen in een depot als decor.
gr Frits
Vreemd, je zou toch denken dat die locs voldoende assen met stroomafname hebben.
Gr, Wim
Gr, Wim
Dat was mijn gedachte ook, dus het was een grote teleurstelling en wat ik nu zoal lees is dat de stoomloks van oa Fl niet aan de verwachtingen doen.
Ik heb een Br 215 diesel van Fl en deze loopt als een zonnetje over de wissels en kruizingen is wel digitaal, maar dat maakt niks uit.
Ik had mijn zinnen gezet op een Fl Br 23 maar nu denk ik er anders over, mijn vraag is hoe de loks van Arnold zijn.
gr Frits
Ik heb een Br 215 diesel van Fl en deze loopt als een zonnetje over de wissels en kruizingen is wel digitaal, maar dat maakt niks uit.
Ik had mijn zinnen gezet op een Fl Br 23 maar nu denk ik er anders over, mijn vraag is hoe de loks van Arnold zijn.
gr Frits
De BR85 is een van mijn best lopende loco's. Misschien een keer schoonmaken?fritske schreef:Ik had een Fleischmann Br 78 gekocht maar dit was een ramp op de wissels en kruizingen van de profirails van Fleischmann.
gr Frits
De BR78 is inderdaad een probleemgeval, ik heb de stroomafname sterk verbeterd, nu loopt hij veel mooier. (Zie ander draadje op dit forum)
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
De BR55 van Arnold rijdt wat rauw, maar is super-betrouwbaar met goede trekkracht.fritske schreef:..., mijn vraag is hoe de loks van Arnold zijn.
gr Frits
De S 3/6 van Arnold rijdt ook wat rauw met vrij beperkte trekkracht, maar betrouwbaar.
De BR74 van Arnold rijdt zacht, maar heeft een eigenzinnige voorloper die nogal snel naast het spoor loopt.
Alle bovenstaande Arnold modellen waren gedigitaliseerd. Met mijn BR17 en BR78 van Arnold heb ik nog geen rijervaring.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Bedankt voor al jullie tips. Leuk te zien dat het niet allemaal koek en ei is in stoomlokkenland.
Vandaag blij geworden van de aankoop van een nieuwe stoomlok.
Het is de BR 18.4 van Trix (nr. 12234). Een mooie lok met een opvallende punt naar voren van het stokershuis. Mooie zilverkleurige banden om de ketel en een driepunt verlichting van DB aan de frontzijde.
Belangrijker nog is dat het een metalen spuitgietwerk frame heeft, een klokankermoter met vliegwiel in het ketelhuis. Verder heb ik er een D&H, DHP163 decoder in laten zetten en vervolgens een proefrit laten maken......en toen gebeurde het.
Mijn ogen gingen glimmen en de mondhoeken trokken omhoog. Ik begon te geloven dat het toch mogelijk was om mooi langzaaaam te rijden.
Zal een mooie afwisseling zijn naast mij BR 64.. Gewoon leuk toch..
Ik hoop dat het plaatje geen problemen geeft. Nog nooit gedaan.
Vandaag blij geworden van de aankoop van een nieuwe stoomlok.
Het is de BR 18.4 van Trix (nr. 12234). Een mooie lok met een opvallende punt naar voren van het stokershuis. Mooie zilverkleurige banden om de ketel en een driepunt verlichting van DB aan de frontzijde.
Belangrijker nog is dat het een metalen spuitgietwerk frame heeft, een klokankermoter met vliegwiel in het ketelhuis. Verder heb ik er een D&H, DHP163 decoder in laten zetten en vervolgens een proefrit laten maken......en toen gebeurde het.
Mijn ogen gingen glimmen en de mondhoeken trokken omhoog. Ik begon te geloven dat het toch mogelijk was om mooi langzaaaam te rijden.
Zal een mooie afwisseling zijn naast mij BR 64.. Gewoon leuk toch..
Ik hoop dat het plaatje geen problemen geeft. Nog nooit gedaan.
- Bijlagen
-
- Trix 12234 BR 18.4 DB.jpg (70.22 KiB) 4656 keer bekeken
Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!
Ronald,
Een prachtige aankoop, schitterende loc die ook nog op mijn verlanglijstje staat.
Zeker de moeite waard.
Mvg
Freddy
Een prachtige aankoop, schitterende loc die ook nog op mijn verlanglijstje staat.
Zeker de moeite waard.
Mvg
Freddy
Als gewone dingen,
DCC met ECoS 2
DCC met ECoS 2
-
Trekken die locomotiven niet de Rheingold?
Bruce
Bruce
Sporend online op mijn site!
Idd (hoewel het meestal een 18.3 of 18.5 was). De 03 nam het vanaf 1934 over. In eerste instantie alleen het zuiden, maar later het hele deel. Zie ook: http://www.rheinmodellbahn.de/pages/rhe ... d-1928.php
Ik heb zo'n setje Rheingolds van Minitrix op mijn verlanglijstje staan. Mooie rijtuigen
Groeten,
Wim
Ik heb zo'n setje Rheingolds van Minitrix op mijn verlanglijstje staan. Mooie rijtuigen

Groeten,
Wim
Klopt inderdaad. Ik bij mijn aankoop getwijfeld tussen die ik nu heb (plaatje) en een BR 18.4 met een ander recht stuurhuis. Die had een rood/wit/rode streep om de schoorsteen, geen glimmende ketelbanden en een twee punt frontsein. Ik heb me laten vertellen dat die de Rheingolds hebben getrokken.
Ook een fraai ding (van Trix)..
Ronald
Ook een fraai ding (van Trix)..
Ronald