Mijn Minitrix BR 24 motor is stuk
-
Onderwerp starter - Berichten: 1256
Mijn Minitrix BR 24 motor is stuk
Zijn er mensen die zo'n motor wel eens hebben gerepareerd.
Hoe zou dat dan moeten?
Motor Art.Nr. 41 2029 07 zit ook in een BR 64 en een Engelse Class 2 MT
De koolborstels en drukveertjes zijn goed!
Ik meet ( Multimeter ) geen weerstand op de twee contacten ( 3 pools rotor )
Of moet ik een goede 2 e handse motor vinden?
Kees Gorter
Re: Mijn Minitrix BR 24 motor is stuk
Wat gebeurt er als je spanning op de contacten zet? Helemaal niets of lijkt hij een beetje te willen? En als je hem dan een beetje helpt, gaat hij dan wel lopen?
Hoe weet je dat de koolborstels goed zijn?
Tsja, dit is echt een kwestie van proberen en proberen. Helemaal geen weerstand? Geeft de loc ook kortsluiting op de baan?
Hoe weet je dat de koolborstels goed zijn?
Tsja, dit is echt een kwestie van proberen en proberen. Helemaal geen weerstand? Geeft de loc ook kortsluiting op de baan?
-
Als eerste:
Ik heb de motor uit de loc gehaald en los getest.
Als de koolborstels contact met de rotor maken en het druk veertje ook goed is en er op de beide contacten stroom zit , doet de motor niets .
Ook niet met hulp van mij om te draaien.
Als ik de multimeter op de contacten aansluit meet ik geen weerstand.
Mijn vraag was dan ook of iemand zo'n motor wel eens heeft gerepareerd, en hoe dat met succes gedaan moet worden.
Op de foto is te zien hoe de motor er uit ziet.
Als ik de worm ( links ) er af haal zitten er op het lager gedeelte lipjes van het donkere magnetische gedeelte.
Kan ik deze voorzichtig losmaken? en dan de as met spoel er uit halen.
Natuurlijk haal ik eerst de koolborstels er uit. ( rechts de zilverkleurige lipjes )
Deze loc heb ik kortgeleden pas 2 e hands gekocht, hij ziet er goed uit , maar rijden doet hij niet.
Ik vind het leuk om dit soort klussen uit te proberen en zo een tweede leven te reanimeren.
Wel werk ik graag volgens de regels als ik ze tenminste weet.
Kees
Ik heb de motor uit de loc gehaald en los getest.
Als de koolborstels contact met de rotor maken en het druk veertje ook goed is en er op de beide contacten stroom zit , doet de motor niets .
Ook niet met hulp van mij om te draaien.
Als ik de multimeter op de contacten aansluit meet ik geen weerstand.
Mijn vraag was dan ook of iemand zo'n motor wel eens heeft gerepareerd, en hoe dat met succes gedaan moet worden.
Op de foto is te zien hoe de motor er uit ziet.
Als ik de worm ( links ) er af haal zitten er op het lager gedeelte lipjes van het donkere magnetische gedeelte.
Kan ik deze voorzichtig losmaken? en dan de as met spoel er uit halen.
Natuurlijk haal ik eerst de koolborstels er uit. ( rechts de zilverkleurige lipjes )
Deze loc heb ik kortgeleden pas 2 e hands gekocht, hij ziet er goed uit , maar rijden doet hij niet.
Ik vind het leuk om dit soort klussen uit te proberen en zo een tweede leven te reanimeren.
Wel werk ik graag volgens de regels als ik ze tenminste weet.
Kees
-
Kees,
Hoeveel volt staat er op. Er zou toch op de een of andere manier iets moeten gebeuren. Hetzij warm worden hetzij draaien. Het lijkt er veel meer op dat de verbinding tussen collector( daar waar de koolborstels over heen lopen) en de aansluiting geen verbinding is. Dat geldt ook voor het meten. Geen weerstand betekend dat er vol contact is, je zou in ieder geval iets moeten meten tenzij er een verbinding niet aanwezig is zoals ik hierboven al schreef.
Alvorens iets uit elkaar te halen zou ik de collector eens goed bekijken en ook de koolborstels.
Hoeveel volt staat er op. Er zou toch op de een of andere manier iets moeten gebeuren. Hetzij warm worden hetzij draaien. Het lijkt er veel meer op dat de verbinding tussen collector( daar waar de koolborstels over heen lopen) en de aansluiting geen verbinding is. Dat geldt ook voor het meten. Geen weerstand betekend dat er vol contact is, je zou in ieder geval iets moeten meten tenzij er een verbinding niet aanwezig is zoals ik hierboven al schreef.
Alvorens iets uit elkaar te halen zou ik de collector eens goed bekijken en ook de koolborstels.
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
-
Ik heb mijn motor uit elkaar gehaald , zodanig dat hij ook weer in elkaar kan.
Toen heb ik gezien dat de verbindingen tussen de collector en de spoelen weg was.
De motor is dus overleden!! Waarschijnlijk te warm geworden.
Nu ga ik zoeken naar een vervangende motor hiervoor , heeft er soms nog iemand iets liggen?
Een oude BR 24 Of een BR 64 ( Heeft zelfde motor ) of een motor die past?
De spoelen opnieuw winden denk ik is geen goede optie!
Kees
Toen heb ik gezien dat de verbindingen tussen de collector en de spoelen weg was.
De motor is dus overleden!! Waarschijnlijk te warm geworden.
Nu ga ik zoeken naar een vervangende motor hiervoor , heeft er soms nog iemand iets liggen?
Een oude BR 24 Of een BR 64 ( Heeft zelfde motor ) of een motor die past?
De spoelen opnieuw winden denk ik is geen goede optie!
Kees
Ik heb nog 2 van deze motoren liggen geloof ik. Beide ter reparatie van de eerste motor.
Overigens beide niet goed. dus miss als samenvoegen tot 1 goeie motor wel geschikt.
MAAR, als ik eerlijk ben kun je beter een motor bij GM&S een nieuwe kopen met vergelijkbare afmetingen. kost tussen de 20 en de 30 euro. Maar dan heb je gelijk een 5 polige motor die 500% rustiger is dan de minitrixmotor, deze zijn namelijk zeer luidruchtig!
Overigens beide niet goed. dus miss als samenvoegen tot 1 goeie motor wel geschikt.
MAAR, als ik eerlijk ben kun je beter een motor bij GM&S een nieuwe kopen met vergelijkbare afmetingen. kost tussen de 20 en de 30 euro. Maar dan heb je gelijk een 5 polige motor die 500% rustiger is dan de minitrixmotor, deze zijn namelijk zeer luidruchtig!
-
Als de twee motoren het zelfde probleem hebben komt ik er niet verder mee, of draaien ze nog een beetje ?
Anders moet ik eens contact opnemen met GM&S in Haarlem. Is dit een winkel? of alleen een Internetshop?
Het Trix Nr. van de motor weet ik al 41 2029 07.
Als ik een nieuwe bestel kost dat met verzending bij Minitrix Duitsland erg duur denk ik.
Of een motor uit een oude beschadigde loc. BR 24 of BR 64 van Minitrix
Kees
vraag eens bij hans? hij is nu minitrix dealer, ook onderdelen.
Groeten Chris
http://www.gmens.nl/
Dan naar Bestellen en daar staat heel de uitleg.
En ja de motoren draaien wel, maar ook niet met geweldige overtuiging.
(ik heb dit motortje ook een trix V60) Dus hij komt veel vaker voor dan je denkt.
Maar daar komt tzt een nieuwe gm&s motor in.
Dan naar Bestellen en daar staat heel de uitleg.
En ja de motoren draaien wel, maar ook niet met geweldige overtuiging.
(ik heb dit motortje ook een trix V60) Dus hij komt veel vaker voor dan je denkt.
Maar daar komt tzt een nieuwe gm&s motor in.
-
FidOo
Wat zijn de kosten van deze motoren?
Is het de moeite waard om ze te proberen weer goed te krijgen?
Anders moet ik eens naar Haarlem "Godfather Models & Supply"
Ik woon in IJmuiden , dus niet te ver van Haarlem vandaan.
Kees
Wat zijn de kosten van deze motoren?
Is het de moeite waard om ze te proberen weer goed te krijgen?
Anders moet ik eens naar Haarlem "Godfather Models & Supply"
Ik woon in IJmuiden , dus niet te ver van Haarlem vandaan.
Kees
Als je het mij vraagt kun je de moeite beter steken in een nieuwe motor van gmens. Kosten rond de 25 euro.
Ik weet niet of ze een winkel hebben dus zou ze gewoon even een mail sturen. Ze staan morgen ook op de beurs in houten. Eventueel kun je ook vragen of een bekende er 1 mee kan nemen.
Ik weet niet of ze een winkel hebben dus zou ze gewoon even een mail sturen. Ze staan morgen ook op de beurs in houten. Eventueel kun je ook vragen of een bekende er 1 mee kan nemen.
-
Hij staat tijdelijk ( hoop ik ) naast de loods op vervangende onderdelen te wachten.
Kees
Kees
- Bijlagen
-
- BR 24Klein.JPG (118.29 KiB) 3210 keer bekeken
-
Hoi Kees,
Dat heb je goed gedaan.
Ik heb net hetzelfde probleem. Heb je nu een nieuwe minitrix motor gekocht of is het een andere motor?
Waar heb je deze vandaan ?
Groeten,
Geert
Dat heb je goed gedaan.
Ik heb net hetzelfde probleem. Heb je nu een nieuwe minitrix motor gekocht of is het een andere motor?
Waar heb je deze vandaan ?
Groeten,
Geert
-
Geert
Ik heb een mail gekregen van een ander forumlid.
Deze had nog iets liggen, en ik had iets voor hem.
Zo kwam ik aan mijn motor, zie boven.
Enkel er zat om deze motor ook weer een BR 24 heen.
Dus weer zoeken naar weer zo'n motor.
Laat ik deze nu op de treinenbeurs in Haarlem tegenkomen.
Volgens de handelaar was deze motor vervangen door een nieuwe betere motor, maar de motor was wel in orde.
Dus nu rijden er twee BR 24 locomotieven op mijn baan, beide met een ander nummer.

BR 24 058 Mijn oude loc. ( nieuw type )
En

BR 24 052 De tweede loc. ( ouder type )
Veel geluk met het zoeken , je moet er wel geduld bij hebben !
Anders is er ook nog
Heeft ook loc motors.
Kees Gorter
Ik heb een mail gekregen van een ander forumlid.
Deze had nog iets liggen, en ik had iets voor hem.
Zo kwam ik aan mijn motor, zie boven.
Enkel er zat om deze motor ook weer een BR 24 heen.
Dus weer zoeken naar weer zo'n motor.
Laat ik deze nu op de treinenbeurs in Haarlem tegenkomen.
Volgens de handelaar was deze motor vervangen door een nieuwe betere motor, maar de motor was wel in orde.
Dus nu rijden er twee BR 24 locomotieven op mijn baan, beide met een ander nummer.

BR 24 058 Mijn oude loc. ( nieuw type )
En

BR 24 052 De tweede loc. ( ouder type )
Veel geluk met het zoeken , je moet er wel geduld bij hebben !
Anders is er ook nog
Heeft ook loc motors.
Kees Gorter