Rijtuigverlichting voorbeelden

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Sweex

Rijtuigverlichting voorbeelden

Bericht door Sweex »

Hoi!

Ik heb laatst een strip digirails rijtuigverlichting (zonder decoder) gekocht om in te gaan bouwen in m'n BR614. Toen ik 'm gisteren open maakte vroeg ik me direct af hoe je zo'n strip er mooi in monteert. Ik ben bang dat ie heel laag komt en je de strip zelf ziet zitten, en ook vroeg ik me af hoe je dat goed kan monteren. Lijmen?

Ik zou erg geholpen zijn met wat voorbeelden van de inbouw hiervan (niet perse in een 614).

Alvast bedankt!

Michiel

(met de zoekfunctie kon ik nergens goede tips vinden)

Overdijk

Re: Rijtuigverlichting voorbeelden

Bericht door Overdijk »

Ik heb zelf ook net een aantal Digirails strips binnen, ik me zitten bedenken ze in het dak te plakken (dubbelzijdige tape?)

Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

FidOo

Bericht door FidOo »

Ik heb ze in een Minitrix dubbeldekkers gebouwd (die oude met 3 assig draaistel tussen 2 bakken)
En daar heb ik ze gewoon tegen het dak gelijmd. Dubbelzijdigtape heeft nog al de neiging om niet vast te blijven zitten.

Dus eerst de 2 draadjes aan de strip gesoldeerd en dan met secondelijm tegen het dak aangeplakt.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Lemland

Bericht door Lemland »

Aan het plafond gelijmd maar als preisertje zie je dat wel.

Afbeelding

Bart

Onderwerp starter
Sweex

Bericht door Sweex »

Hmm, misschien is m'n probleem toch specifieker met betrekking tot de oranje FLM 614. Daar zit in zowel de motorwagen als stuurstand een print net onder het dak. Daarboven kan dus niet, en eronder dan komt ie best wel laag. Voor de kenners: er zitten twee metalen ijzers waar de print aan de bovenkant opgeschroefd zit. De lichtstrip onder de ijzers lijmen dan zit ie heel erg laag. Hmmm... misschien iets inkorten en tussen de metalen beugels lijmen.

Afbeelding
(van 1zu160 - 614 decoder inbouw)

Ik zal van 't weekend even foto's maken ter verduidelijking.

Overdijk

Bericht door Overdijk »

Bij mij wil ik ze zowel in de BR 614 als in de ICM3 inbouwen. In beide zit zo`n print, alleen kan je gevoelsmatig die print tot aan de motor inkorten.

Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

Zolderspoor

Bericht door Zolderspoor »

Hallo Ron en andere meelezenden,

Ik zou het huidige printplaatje van de BR 614 bepaald niet tot aan de motor inkorten. Want dat heeft tot gevolg dat de toch al niet riante stroomafname van deze motorwagen nog verder wordt beperkt. Dan resulteren daarvoor nog slechts 2 wielen van het motordraaistel omdat de andere as van ASB-wielen is voorzien.
Beter is het mijns inziens om ook een stukje printplaat boven het niet aangedreven draaistel te handhaven, waardoor er tenminste aan 1 rijrichtingzijde 3 stroomafnemende wielen zijn.
Als je toch bezig bent om draadjes aan het digitale verlichtingsplaatje te solderen, kan je ook gelijk een draadverbinding tussen de beide delen van het printplaatje aanbrengen. Dan behoud je tenminste de huidige stroomvoorziening van 1 + 3 voor de motor.
Wel vraag ik mij af hoe zinvol het aanbrengen van verlichting in de motorwagen is. Je ziet nu al (het draaiende gedeelte van) de motor. Ik vrees dat je dat met verlichting nog veel beter gaat zien.

Overdijk

Bericht door Overdijk »

Overdijk schreef:In beide zit zo`n print, alleen kan je gevoelsmatig die print tot aan de motor inkorten.
Sorry, ik had het idd niet volledig duidelijk opgeschreven. Ik bedoelde idd inkorten tot bij de motor en met (decoder)draadjes de stroomvoorziening herstellen.

Groetjes Ron

Onderwerp starter
Sweex

Bericht door Sweex »

Plaatjes van de FLM BR614 zoals beloofd.

De print kan ingekort worden, maar als ik 'm slechts tussen de motor en de eerste beugel monteer wordt ie wel heel kort (de decoder die daar nu "hangt" is nog wel te verplaatsen). Boven de print is geen plaats, en dan zie je de LEDs ook niet).

Bart: Is het binnenwerk hetzelfde?

Alternatief is losse lampjes/leds maar als 't met de Digirails prints kan zou dat mooi zijn. Voor het tussenrijtuig de motorloze stuurstand zie ik wel mogelijkheden.
Bijlagen
IMG_2379.jpg
IMG_2379.jpg (90.32 KiB) 2180 keer bekeken
IMG_2378.jpg
IMG_2378.jpg (103.22 KiB) 2180 keer bekeken

Onderwerp starter
Sweex

Bericht door Sweex »

Iemand nog tips?

HTteG

Bericht door HTteG »

Wellicht een mogelijkheid om het gedeelte met de gelijkrichter e.d door te zagen en dan zelf kleine smd ledjes, je hebt ze met draad, rechtstreeks op je bestaande printpraat lijmen. secondelijm. Klein gaat gaatje bij de ledjes en de draden bovenlangs te geleiden. Kan je ze ook nog op de juiste plek monteren bij de zitplaatsen en aan de zijkant van je motor.

Idee???????

Succes Henk

Plaats reactie