Aansluiten seinen
-
Onderwerp starter - Berichten: 152
- Lid geworden op: 09 apr 2012 15:32
- Locatie: Brabant
Aansluiten seinen
Hallo,
Ik had weer even tijd om met mijn testbaantje te spelen, nu heb ik bij het station een sein neergezet en geprobeerd aan te sluiten, maar hij blijft alleen maar op rood staan.
Heeft iemand een aansluitschema of tips?
Mijn dank is nu alweer groot.
Ik had weer even tijd om met mijn testbaantje te spelen, nu heb ik bij het station een sein neergezet en geprobeerd aan te sluiten, maar hij blijft alleen maar op rood staan.
Heeft iemand een aansluitschema of tips?
Mijn dank is nu alweer groot.
Re: Aansluiten seinen
Als ik even voorbij 'zit er een handleiding bij & heb je die bekeken' kijk, dan vraag ik mij af of je iets meer details kan geven. Wat probeer je te doen? Waar sluit je op aan, hoe heb je dat nu gedaan?
Bart
Bart
-
Onderwerp starter - Berichten: 152
- Lid geworden op: 09 apr 2012 15:32
- Locatie: Brabant
Re: Aansluiten seinen
Nee zit geen handleiding meer bij.
Wat de bedoeling is: Dat de trein stopt als het rood is en bij groen weer gaat rijden. Heb zo'n schuif dingetje(van minitrix, weet niet hoe dit heet) waarmee je de trein een bepaalde tijd kan stil zetten en daarna vanzelf weer doorrijdt.
De sein heeft 3 draden een witte, rode en groene.
Wat de bedoeling is: Dat de trein stopt als het rood is en bij groen weer gaat rijden. Heb zo'n schuif dingetje(van minitrix, weet niet hoe dit heet) waarmee je de trein een bepaalde tijd kan stil zetten en daarna vanzelf weer doorrijdt.
De sein heeft 3 draden een witte, rode en groene.
Re: Aansluiten seinen
Dat blauwe schuifdingetje is precies wat je omschrijft. In een woord is het het oponthoudschuifschakelaar.
Deze moet je dus niet gebruiken om je sein aan te sluiten. Het kan wel maar je zult bijvoorbeeld ook een gele schakelaar van trix moeten gebruiken.
Hier zitten een groene en rode knop op om het groene en rode seinhlicht te schakelen.
Wil je de blauwe schakelaar gebruiken gaat deze pas werken als je het groene licht schakelt. Door het bistabiele metaal in de blauwe schakelaar zal deze met een vertraging er voor zorgen dat de lok gaat rijden.
Groeten,
Patrick
Deze moet je dus niet gebruiken om je sein aan te sluiten. Het kan wel maar je zult bijvoorbeeld ook een gele schakelaar van trix moeten gebruiken.
Hier zitten een groene en rode knop op om het groene en rode seinhlicht te schakelen.
Wil je de blauwe schakelaar gebruiken gaat deze pas werken als je het groene licht schakelt. Door het bistabiele metaal in de blauwe schakelaar zal deze met een vertraging er voor zorgen dat de lok gaat rijden.
Groeten,
Patrick
-
Onderwerp starter - Berichten: 152
- Lid geworden op: 09 apr 2012 15:32
- Locatie: Brabant
Re: Aansluiten seinen
1 Das een mooi scrabble woordpp4trains schreef:Dat blauwe schuifdingetje is precies wat je omschrijft. In een woord is het het oponthoudschuifschakelaar.
Deze moet je dus niet gebruiken om je sein aan te sluiten. Het kan wel maar je zult bijvoorbeeld ook een gele schakelaar van trix moeten gebruiken.
Hier zitten een groene en rode knop op om het groene en rode seinhlicht te schakelen.
Wil je de blauwe schakelaar gebruiken gaat deze pas werken als je het groene licht schakelt. Door het bistabiele metaal in de blauwe schakelaar zal deze met een vertraging er voor zorgen dat de lok gaat rijden.
Groeten,
Patrick

2 Die gele schakelaar heb ik ook gezien dus dan ga ik die proberen aan te sluiten
3 Moet ik dan nog meer aansluiten, of werkt het dan zo, zonder het blauwe schuifdingetje

Re: Aansluiten seinen
http://home.wanadoo.nl/trixexpress/hoof ... bsite.html
Op deze site kun je de onder de kop "schakelingen" verschillende schakelingen vinden met de schakelaars van trix.
Van simpel tot wat moeilijker.
Als je rond kijkt vindt je ook toepassingen voor de blauwe schuifschakelaar.
Dit is wel een site voor TRIX-Express Drierail ipv tweerail. Principe is het zelfde: gelijkstroom
Groeten,
Patrick
Op deze site kun je de onder de kop "schakelingen" verschillende schakelingen vinden met de schakelaars van trix.
Van simpel tot wat moeilijker.
Als je rond kijkt vindt je ook toepassingen voor de blauwe schuifschakelaar.
Dit is wel een site voor TRIX-Express Drierail ipv tweerail. Principe is het zelfde: gelijkstroom
Groeten,
Patrick
-
Onderwerp starter - Berichten: 152
- Lid geworden op: 09 apr 2012 15:32
- Locatie: Brabant
Re: Aansluiten seinen
Van elektra heb ik nog niet zoveel kaas gegeten, maar kan ik dat dan net zo aansluiten op een 2 rail systeem?pp4trains schreef: Dit is wel een site voor TRIX-Express Drierail ipv tweerail. Principe is het zelfde: gelijkstroom
Groeten,
Patrick
Of werkt dat weer anders?
Re: Aansluiten seinen
Ja hoor geen probleem.
Waar hier de middenrail bijv met een blauwe draad verbonden wordt en de twee buitenrails met een rode.
Pak je bij 2-rail de linkerrail blauw en de rechterrail rood.
En wil je onderbrekingen maken voor een stopsectie maak je die bijv. in de linker rail.
Maar als je eerst onder hoofdstukje "Het aansluiten van lichtseinen" kijkt krijg je eerst een voorbeeld van een standaard aanluiting van een voorsein en hoofdsein. Even daaronder een voorbeeld hoe je een stopsectie verwerkt. Zodat een trein ook daadwerkelijk stopt voor het rode sein.
Groeten,
Patrick
Waar hier de middenrail bijv met een blauwe draad verbonden wordt en de twee buitenrails met een rode.
Pak je bij 2-rail de linkerrail blauw en de rechterrail rood.
En wil je onderbrekingen maken voor een stopsectie maak je die bijv. in de linker rail.
Maar als je eerst onder hoofdstukje "Het aansluiten van lichtseinen" kijkt krijg je eerst een voorbeeld van een standaard aanluiting van een voorsein en hoofdsein. Even daaronder een voorbeeld hoe je een stopsectie verwerkt. Zodat een trein ook daadwerkelijk stopt voor het rode sein.
Groeten,
Patrick
-
Onderwerp starter - Berichten: 152
- Lid geworden op: 09 apr 2012 15:32
- Locatie: Brabant
Re: Aansluiten seinen
THX! Daar kan ik wat mee.
Even een offtopic vraagje, wat is het doel van een voorsein?
Even een offtopic vraagje, wat is het doel van een voorsein?
-
- Berichten: 826
- Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
- Locatie: Zwolle
Re: Aansluiten seinen
Hallo Raimond.
Aangezien een trein meestal harder rijdt dan de gemiddelde auto en omdat de remweg veel langer is (staal op staal remt niet erg goed), staat op tenminste remwegafstand (circa 1 km op de vrije baan) een voorsein dat de machinist duidelijk maakt wat de stand van het hoofdsein is. Zodat-ie weet of-ie al dan niet moet gaan remmen.
Voorseinen zijn bij de NS tamelijk zeldzaam (herkenbaar aan een vierkant lampenscherm), omdat in dit land ieder sein al informatie geeft over het volgende sein. Oftewel, een rood tonend sein wordt voorafgegaan door een sein dat geel toont.
En voordat iedereen over mij heen rolt: dit is de basisgedachte bij het lichtseinstelsel van de NS. Ik weet best wel dat er nog heel veel extra's en varianten bij horen, maar het ging nu even om het principe....
Aangezien een trein meestal harder rijdt dan de gemiddelde auto en omdat de remweg veel langer is (staal op staal remt niet erg goed), staat op tenminste remwegafstand (circa 1 km op de vrije baan) een voorsein dat de machinist duidelijk maakt wat de stand van het hoofdsein is. Zodat-ie weet of-ie al dan niet moet gaan remmen.
Voorseinen zijn bij de NS tamelijk zeldzaam (herkenbaar aan een vierkant lampenscherm), omdat in dit land ieder sein al informatie geeft over het volgende sein. Oftewel, een rood tonend sein wordt voorafgegaan door een sein dat geel toont.
En voordat iedereen over mij heen rolt: dit is de basisgedachte bij het lichtseinstelsel van de NS. Ik weet best wel dat er nog heel veel extra's en varianten bij horen, maar het ging nu even om het principe....
Re: Aansluiten seinen
Off-topic: plaatje heb ik aangepast, die was zo groot dat het de layout van het forum in de weg zat. Geen info verwijderd, alleen het witte vlak.
Bart
Bart
-
Onderwerp starter - Berichten: 152
- Lid geworden op: 09 apr 2012 15:32
- Locatie: Brabant
Re: Aansluiten seinen
Oke dank je voor de uitleg.Zolderspoor schreef:Hallo Raimond.
Aangezien een trein meestal harder rijdt dan de gemiddelde auto en omdat de remweg veel langer is (staal op staal remt niet erg goed), staat op tenminste remwegafstand (circa 1 km op de vrije baan) een voorsein dat de machinist duidelijk maakt wat de stand van het hoofdsein is. Zodat-ie weet of-ie al dan niet moet gaan remmen.
Voorseinen zijn bij de NS tamelijk zeldzaam (herkenbaar aan een vierkant lampenscherm), omdat in dit land ieder sein al informatie geeft over het volgende sein. Oftewel, een rood tonend sein wordt voorafgegaan door een sein dat geel toont.
En voordat iedereen over mij heen rolt: dit is de basisgedachte bij het lichtseinstelsel van de NS. Ik weet best wel dat er nog heel veel extra's en varianten bij horen, maar het ging nu even om het principe....
Heb het nu aangesloten, zoals op het plaatje maar hij stopt wel (dus dat is goed) maar het probleem is dat hij dat bij zowel rood als (groen) doet.
Kan het zijn dat het niet werkt doordat het groene lampje het niet doet?