problemen LINT treinen en oponthoudschakelaars

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
hansdejo

problemen LINT treinen en oponthoudschakelaars

Bericht door hansdejo »

Beste lezers,

Ik ben na 40 jaar weer aan mijn treinhobby met N spoor begonnen en blijf analoog werken. Ik heb alweer een leuke treinentafel vol en vind vooral buurtspoor heel erg leuk. Ik maak pendelspoortjes met railcontacten om de rijrichting om te zetten en ik gebruik oponthoudschakelaars van zowel Fleischman als MInitrix om ze een bepaalde tijd op het eindstation stil te laten staan. Hoe ik dat moet doen, weet ik wel uit ervaring en dat lukt dus ook goed met alle treinen. Nu heb ik een paar moderne LINT treinen van zowel MInitrix 12582 en Fleischman Vogtlander gekocht om ook in de pendeldiensten op te nemen. Het zijn prachtige treinen met alles er op en er aan. Ze zijn digitaal voorbereid. Het is echter zo dat deze treintjes niet reageren op de oponthoudschakelaars en de rijrichting omzetten en direct omkeren zonder te stoppen. De oponthoudschakelaars ook al op maximum wachtstand gezet. Ook dat helpt niet!
Wie kan mij helpen met dit probleem en dit helpen oplossen? Bij mijn treinleveranciers besproken en die hebben geen afdoende advies. Tot nu niet verder gekomen dat misschien mijn isolatie railverbinding iets verplaatst zou moeten worden, maar ook dat is geen optie gebleken. Ik vind het nu doodzonde dat ik deze treinen heb gekocht en dat ze niet goed werken. WIE O WIE kan mij HELPEN??!

Detlev

Re: problemen LINT treinen en oponthoudschakelaars

Bericht door Detlev »

Als ik het goed begrijp ziet het er ongeveer zo uit:

Code: Selecteer alles

A                                           B                                        C
-------0-------------------|----------------------------------------------------------|--------------------0--------
                           D                                                          E
Waarbij A en C de omkeer/wachtstukken zijn, D en E de onderbrekingen en 0 de schakelaars.

Je moet er dan wel voor zorgen dat de hele trein past tussen 0 en D en tussen E en 0, anders wordt de trein nog gevoed door B. En die wordt alleen omgepoold door de schakelaars.

Onderwerp starter
hansdejo

Bericht door hansdejo »

Ik begrijp dat ik geen bijlage kan sturen. Kan dit misschien naar je persoonlijke emailadres?
Bijlagen
Schema pendeldienst.jpg
Schema pendeldienst.jpg (112.45 KiB) 1852 keer bekeken

Onderwerp starter
hansdejo

Bericht door hansdejo »

Het bovenstaande schema is het schema wat ik gebruikt heb voor de aanleg van het pendeltraject. Het is een schema dat behoort bij het minitrix relais. Misschien kan je daar wat mee, want ik denk dat het schema dat je me stuurde me mogelijk kan helpen (dat ga ik proberen).
Wel perfect dat je zo snel reageerde. Ik hoop dat je me verder kan helpen.

Detlev

Bericht door Detlev »

Nou, dan kan het hier ook wel:

De afstand tussen T1 (railonderbreking, de D in mijn tekening) en K1 (schakelaar, de linker 0 in mijn tekening), en de afstand tussen T2 (E) en K2 (rechter 0) moeten groot genoeg zijn om het hele stroomopnemende deel van de LINT te bevatten. Zodra er nog een stroomafnemend wiel op het middendeel staat zal dat ervoor zorgen dat de stroom van dat middendeel, waar geen stopschakeling aan zit, de trein de andere kant op laat rijden (die wordt gevoed door pin 2 en pin 10 rechtstreeks, de eindstukken gaan via de stopschakelingen).
Laatst gewijzigd door Detlev op 08 dec 2012 09:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Detlev

Bericht door Detlev »

Nog even een toelichting: Omdat je eigenlijk een uiterst simpele schakeling hebt en analoog rijdt, kan het eigenlijk niet aan de treinen liggen. Dus zit het in de layout van je pendelbaantje.

Waarin is de LINT dan anders? Nou ja, hij is vooral een stuk langer dan je andere treinen. En door de opbouw is het ook veel makkelijker om over het hele treinstel stroom af te nemen. De meeste stopsecties zijn daar gewoon niet op berekend.

Overigens is dit ook voor anderen wel iets om rekening mee te houden.

Onderwerp starter
hansdejo

Bericht door hansdejo »

Natuurlijk heb je gelijk dat het eigenlijk simpel is. Andere treinen hebben geen problemen met deze oplossing. Er rijdt op een ander deel van mijn tafel een pendeldienst met een Liliput LINT, dat bestaat uit 4 treindelen en werkt goed. Ook rijdt er nu een regionaal treintje van Kato/ Hobbytrain met drie treindelen op een ander pendeltraject. Ze reageren allebei correct.
De twee treinstellen waar ik het nu over heb zijn de korte LINT treinen (minitrix 12592 Abellio en Fleischmann 742004 Vogtland Express). Mijn treinenleverancier suggereert dat het ook iets te maken zou kunnen hebben met de motoren en de geleiding van deze treinstellen. Ik kan me dat allemaal moeilijk voorstellen!

De productinformatie van de Minitrix 12592: Treinstel voor buurtverkeer van Abellio NRW GmbH. Serie LINT 41/H met hoge instappen.
Model: Digital-stekkerverbinding voor digitale decoder volgens NEM. Motor met vliegwiel. 2 assen aangedreven. Beide voertuighelften over het Jakobs-draaistel met mechaniek kort gekoppeld. Frontverlichting, sluitseinen, interieurverlichting en treinbestemming met LED’s. Meerdelig interieur. Lengte over buffers 262 mm.

De productinformatie van de Fleischmann 742004: Kurzkupplung über kulissengeführtes Jakobs-Drehgestell zwischen den Fahrzeugen. Kupplungsattrappe an den Fahrzeugenden. Adapter mit Aufnahmeschacht nach NEM 355 sowie PROFI-Kupplungen 9545 für Mehrfachtraktion liegen bei.

Ik vind het hartstikke fijn dat je mee wilt denken. Ik wacht nu je antwoord maar weer af.

Groet, Hans de Jong

shoven

Bericht door shoven »

En wat gebeurt er als je die Liliput Lint (bestaan die? Of is het een Flirt?) over het probleemstuk laat rijden?
Ik heb overigens ook zo'n Minitrix Lint, en het is de enige trein die ik heb die wel eens problemen (=kortsluiting) geeft op een keerlusschakeling in de baan. Blijft een raadsel, maar het verhaal over afwijkende stroomafname klinkt voor mij niet helemaal krankjorum. Verder is die Lint overigens een geweldig ding.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
hansdejo

Bericht door hansdejo »

Klopt. Is een FLIRT. Dezelfde als foto op jouw profiel te zien is. Prachtige trein overigens.
Alle andere treinen reageren goed en dus ook deze FLIRT op het probleemtraject. Helemaal geen klachten. Er is sprake van twee- assige aansturing bij de LINT. Kan dat iets betekenen?
Als je nog verdere ideeën hebt, hoor ik die graag van je.
Ik heb ook even naar je filmpje gekeken. Leuk!

Groet van Hans de Jong

Detlev

Bericht door Detlev »

Heb je soms een geaarde bovenleiding?

Het is analoog dus het zou heel simpel moeten zijn: Als de stopsectie actief is kan er geen stroom lopen door de rails. Als die wel loopt dan gaat hij dus niet via pin 12 van je omkeerschakeling <harde stop>

Hmmmm. Ik kijk net nog eens goed naar je schakeling en ik snap iets niet... Is G de stopschakeling en A een potmeter? Dan staan ze parallel. Dan kan er dus altijd stroom lopen.

Aan de andere kant, als G een diode is (zoals het plaatje aangeeft) en A de stopschakeling, zou dat ineens alles verklaren!
De motor zit omgedraaid!

als je deze treinen en een trein die wel goed werkt tegelijk op een baan zet, rijden ze dan in dezelfde richting? Ik vermoed van niet!

Onderwerp starter
hansdejo

Bericht door hansdejo »

Beste Steven,

De treinen rijden dezelfde richting als die trein die goed functioneert. Daar zit dus niet het probleem. De motor lijkt dus ook niet omgedraaid.
Ik heb vanmiddag even geexperimenteerd en heb ook een oponthoudschakelaar en geisoleerde railverbindingen aangebracht. Dus dubbel, zeg maar! Nu blijft hij wel staan. Nog niet 100%, maar het lijkt een begin. Dat is wel heel bijzonder, toch?

Onderwerp starter
hansdejo

Bericht door hansdejo »

De geisoleerde railverbindingen en de oponthoudschakelaar heb ik aan de andere kant van de rails aangebracht. Had ik niet volledig in mijn antwoord aangegeven.

Plaats reactie