Dag Jan,
Ik zal ook een poging doen om hulp te bieden.
Wat ik uit het verhaal kan opmaken van Alexander, zijn bij zijn vader de reeds direct op de wissels aangesloten. Blijkbaar werkt het bij hun wel goed, misschien dat de reeds zwaarder zijn, maar over het algemeen, en dat heb je zelf ook ervaren, geeft een wissel bij schakelen te veel stroom af en blaas je de reed op. En ja, dat gebeurd pas na verloop van tijd.
(sluit maar eens een reed aan en houd er een magneet boven. Het ding slaat op hol en gaat meteen stuk. dat is wat er gebeurd als een trein blijft hangen bij een reed. Zeker met de klant en klare fleischmann magneetjes. dit los van de ''te hoge spanning'' kwestie)
Het volgende;
Uit je verhaal kan ik opmaken dat je twee schakelingen gebruikt.
1. Een schakeling die wissels omzet.
2. Een schakeling die een geïsoleerd stukje rails van stroom voorziet of juist niet. (stop/go).
Beide schakelingen zitten op het zelfde reedcontact. Doe dit niet. Geef iedere schakeling een eigen reedcontact. Je belast de reed minder en geeft meer zekerheid dat alles goed werkt.
Ik kan nu allerlei tekeningen gaan maken, maar ik heb deze site gevonden. Deze man heeft perfect uitgelegd door middel van een wisselstraatje hoe reeds en relays werken en waarom het nodig is. Bij mij werkt het volgens het zelfde principe!
http://modeltreinbaan.nl/?p=1895
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Schroom niet om verder te vragen als je er niet uitkomt. We hebben dit forum ook om elkaar te helpen!