reedcontakten

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

reedcontakten

Bericht door janiegein »

Nu ik mijn schakeling middels reeds laat verrichten in plaats van contakttrails werden de schakelingen beter en betrouwbaar uitgevoerd.

Echter na twee dagen waren van de tien geplaatste reeds er al weer vier kapot. ze bleven kleven.

Vraag ; is ELKE reed hier gevoelig voor of komt het door de soort schakeling cq stroomsoort de plus-stroom of de min-stroom wat er geschakeld wordt???

Ik merk dat de reeds die kapot gaan geschakeld worden in de min-stroom leidingen.

Of bestaan er gewoon inferieure kwaliteiten in die minidingen. :mrgreen:

wie heeft de beste ervaringen en wie gebruikt wat van wie ??? en wat kosten ze van jullie.

ik betaalde €02,00 per stuk

ik hoor graag van jullie


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Alex_is_lang
Berichten: 50
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:28
Locatie: Arnhem

Re: reedcontakten

Bericht door Alex_is_lang »

Hallo,

MIjn vader gebruikt ook reedcontacten en worden gevoed via de wisselstroom vol uit de trafo om wissels om te zetten.
JE moet altijd zorgen dat de magneet die onder de wagons zit altijd stukje verder kan en Nooit op de reed kan blijven staan dan gaat die zeker kleven en kan je hem vervangen.
Of je hem in de min of plus heb maakt volgens mij niet uit, immers maak je met een reed de cirkel rond.

groeten Alexander



anne w
Berichten: 303
Lid geworden op: 17 okt 2010 23:07

Re: reedcontakten

Bericht door anne w »

Beste Jan,

Prijs zegt me niets, wat me wel wat zegt is het maximale schakelbare ampèrage van de reedschakelaar in relatie tot het maximale ampèrage wat de verbruiker nodig heeft om zijn werk te doen.

Groet, Anne W


H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647

j-eroen
Berichten: 204
Lid geworden op: 14 mar 2012 11:41

Re: reedcontakten

Bericht door j-eroen »

dag Jan,

heb je tussen de reed en de wissel ook iets zitten? ik heb daar relays tussen zitten. Die zorgen ervoor dat er steeds maar een impuls word afgegeven naar de wissel en dat er niet steeds vol spanning op een reed staat, zeker beter als er een trein met magneet blijft hangen. Geeft veel meer betrouwbaarheid, en zorgd er dus voor dat je reed niet meteen doorbrand. Wat zit er nu op de reed? gelijkstroom of wisselstroom? er vanuitgaande dat de reed direct op de wissel is aangesloten zal het dus wisselstroom zijn. Staat mij bij dat ik alles op gelijlstroom (baanspanning) heb aangesloten, maar dat zou ik even moeten nakijken. Ik weet wel dat het niet altijd even lekker werkte op wisselstroom.....


edit; je hebt het over plus en min dus het zal gelijkstroom zijn ;)


groeten,
Jeroen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: reedcontakten

Bericht door janiegein »

hoi jeroen,

in de eerste instantie gebruikte ik 1 maal trix- en 3 fleischman-wissels door elkaar.

.de trix is verbrand doordat ie bleef hangen om een onverklaarbare duistere reden en die heb ik nu vervangen door een fleischman zodat ik nu nog maar 1 soort wissels heb en dus maar 1 soort aansluiting.

betekend wel dat ik bedrading opnieuw moet gaan aanleggen.

schakel -volgorde is nu reed schakelt min/massa draad.
massa draad schakelt magneet-relais in met stuur/rij-stroom draad ( gelijk-stroom ).

op magneet-relais schakelt wissel met wisselspanning ( wissel-stroom ) en hiermee wordt wissel omgezet

Daarnaast schakelt in een ander circuit de reed een min/massa-draad naar een zelfgemaakte magneet-schakelaar die de magneet activeert (gelijk-stroom ) en de uitspringende schuif-pen maakt contact met een magneet-relais waarop weer rij-spanning
( gelijk-stroom ) staat en middels een tweede reed met min/massa-draad wordt de magneet-schakelaar weer andersom geactiveerd waardoor schuif-pen terugtrekt en verbinding met magneet-relais verbreekt waardoor rij-spanning verbroken wordt.
Uiteraard is de geschakelde rij-spanning aangesloten op een geïsoleerd stukje rail.
Dit geeft dus een go en stop functie.


hoop dat dit een beetje duidelijkheid geeft in wat ik probeer uit te leggen.

Volgens mij hebben de reed-contacten nergens dus met een hoge spanning te maken daar ik ze alleen in combinatie met een min/massa-draad gebruik en dus stroomloos en dus waarom dan verkleving zoals mijn vraagstelling is aan het begin van dit draadje. Ook liggen de reeds in een doorgaande rail waarboven niet gestopt wordt dus de magneet kan ook niet het verkleving veroorzaken. de magneten die ik gebruik hebben een trek-spanning van rond de 200 gram en heb ergens in een ander draadje gelezen dat er 350 gram gebruik wordt bij reeds dus daar zou het ook niet aan kunnen liggen.

ben benieuwd waar jij mee komt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: reedcontakten

Bericht door Frank_N »

Dag Jan,

Zoals gewoonlijk is van je verhaal geen chocola te maken :o
Ik zal toch een poging wagen:
Reedcontacten zijn bedoeld om hooguit een paar mA's mee te schakelen (zoals anderen dat ook al aangaven), je kunt er dus zeker rechtstreeks geen wissels mee schakelen. Van Minitrixwissels weet ik zeker dat die ver over de 1 A gaan. Er zijn wel reedcontacten die dat wel kunnen, maar die zijn vele malen groter dan die welke onder je N spoor passen.
De aangelegde spanning maakt niet uit, de stroom wel :|
Daarbij moet je er aan denken bij het solderen de aansluitingen tussen je contact (het buisje) en de te solderen aansluitingen
vast te houden met een tang, om de warmte via die tang af te voeren. Je kunt ook niet zomaar de draadjes verbuigen, gebruik ook daar een tang voor om het buisje te beschermen.
De positionering van het reedje ten opzichte van de magneet is ook nog belangrijk, in verband met contact-dender.
Bij reedcontacten welke ongeveer zo groot zijn als een N spoor biels kun je liefst rekening mee houden dat die maar voor een paar mA geschikt zijn.

De tip van Jeroen geeft dat ook al aan ;)


Groet van Frank
Gebruikersavatar

Alex_is_lang
Berichten: 50
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:28
Locatie: Arnhem

Re: reedcontakten

Bericht door Alex_is_lang »

Hallo,

Heb geen idee welke reeds me vader gebruikt die haalt hij bij de plaatselijke modelwinkel hier in Arnhem.
Daarmee worden de Fleischmann wissels in N-spoor direct geschakelt door middel van de wisselstroom uit de zware analoge trafo's van fleischmann of de lichtere van minitrix.
We plaatsen de reeds rechtop tussen de sporen. dat wil zeggen buigen voorzichtig 1 pootje om en doen daar krimpkous omheen en dan over het geheel dus pootje en glasbuisje een 2de krimpkous.
Gat boren tussen de rails en en rechtop gaan de reeds erin werkt al jaren prima.
Magneetjes zijn ronde schijfjes in verschillende diktes passend bij de wagons om ze goed eronder te plakken.
Aansluiten van trafo is als volgend.
Wisselstroom wit gaat naar de reeds die allemaal aan mekaar verbonden zijn.
zwart gaat naar de wisselspoelen
Reeds worden per 2 wisselspoelen aangesloten per kleur donker of lichtbruin.
1 reed schakelt daarmee 2 wissels om zodat de andere trein kan rijden.
Deze reed inbouw methode word ook gebruikt voor het analoge bloksysteem .

hopelijk beetje duidelijk beschreven.
Groeten Alexander


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: reedcontakten

Bericht door janiegein »

Hoi alexander.

Dank voor jou uitleg.

Als ik jou goed begrijp staan jou reeds dus haaks rechtop tussen de rails in plaats van plat liggend.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

j-eroen
Berichten: 204
Lid geworden op: 14 mar 2012 11:41

Re: reedcontakten

Bericht door j-eroen »

Dag Jan,

Ik zal ook een poging doen om hulp te bieden.

Wat ik uit het verhaal kan opmaken van Alexander, zijn bij zijn vader de reeds direct op de wissels aangesloten. Blijkbaar werkt het bij hun wel goed, misschien dat de reeds zwaarder zijn, maar over het algemeen, en dat heb je zelf ook ervaren, geeft een wissel bij schakelen te veel stroom af en blaas je de reed op. En ja, dat gebeurd pas na verloop van tijd.

(sluit maar eens een reed aan en houd er een magneet boven. Het ding slaat op hol en gaat meteen stuk. dat is wat er gebeurd als een trein blijft hangen bij een reed. Zeker met de klant en klare fleischmann magneetjes. dit los van de ''te hoge spanning'' kwestie)

Het volgende;

Uit je verhaal kan ik opmaken dat je twee schakelingen gebruikt.
1. Een schakeling die wissels omzet.
2. Een schakeling die een geïsoleerd stukje rails van stroom voorziet of juist niet. (stop/go).

Beide schakelingen zitten op het zelfde reedcontact. Doe dit niet. Geef iedere schakeling een eigen reedcontact. Je belast de reed minder en geeft meer zekerheid dat alles goed werkt.

Ik kan nu allerlei tekeningen gaan maken, maar ik heb deze site gevonden. Deze man heeft perfect uitgelegd door middel van een wisselstraatje hoe reeds en relays werken en waarom het nodig is. Bij mij werkt het volgens het zelfde principe!

http://modeltreinbaan.nl/?p=1895



Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Schroom niet om verder te vragen als je er niet uitkomt. We hebben dit forum ook om elkaar te helpen!


groeten,
Jeroen
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: reedcontakten

Bericht door evo »

Frank_N schreef:Zoals gewoonlijk is van je verhaal geen chocola te maken
Ik sluit me daar van harte bij aan :lol:

Als je nu van dit soort specifieke vragen stelt, zou het erg handig zijn om de specificaties van het betreffende product te vermelden (merk, type, maximale stroom, etc). Ook zou het mooi zijn als je een schemaatje oid zou laten zien waaruit wij kunnen opmaken hoe het e.e.a. gebruikt wordt.

Wij zijn niet helderziend :o


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: reedcontakten

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

onderstaand heb ik op eerste bijlage de schakeling door mij toegepast voor stop en go functie.

Dacht nog even een ideetje te hebben door de stop en go functie uit te laten voeren door de Wissels zelfdenkend te maken door de draad-bruggen eruit te halen maar dat gaat ook niet werken.
Ik blijf stroom op de niet geschakelde rails houden ondanks welke wisselstand.

ik praat over schaduwstation inkomende verdeel-wissels twee stuks naar drie opstel-sporen.
De uitgaande zijde heeft eerst te maken met drie geïsoleerde stopplaatsen alvorens zij weer samenkomen middels twee wissels naar één doorgaand spoor.

de tweede bijlage geeft mijn wissel schakeling.
Met de extra opmerking dat reed breek bedoeld is om de wissel terug te zetten.

Misschien vertaald dit zich beter naar mijn bloemkool uitleg eerder in dit draadje. :oops:

sorry voor mijn leken-verhaal maar weet het echt niet beter onder woorden te brengen.
PS. Elke reed is een apparte schakeling

ben en blijf een oen op gebied van stroom terwijl ik denk dat ik het aardig begin te begrijpen want ben tenslotte al een heel eind verder dan alleen maar een lamp aan of uit te kunnen doen. :mrgreen:


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Alex_is_lang
Berichten: 50
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:28
Locatie: Arnhem

Re: reedcontakten

Bericht door Alex_is_lang »

Hallo Jan,

Klopt dat de reed contacten haks staan ze staan beter gezegt recht op.
alleen stukje van bochtje van ijzerpootje zie je tussen de rails.
Er zit verder geen enkel stukje component bij gemonteert.

groeten Alexander


Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: reedcontakten

Bericht door evo »

Hoeveel stroom trekt de spoel (magneetschakelaar)? en wat is de maximale belastbaarheid (stroom) van het reedcontact?


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: reedcontakten

Bericht door janiegein »

hoi edwin .
wat je vraagt geen idee en zou ook niet weten hoe ik daar achter kom maar heb stop en go verhaal aan geinbaan toegevoegd met naar mijn idee goede oplossing.

hoop alleen dat je het kunt volgen.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Plaats reactie