Ooit, ga ik dit plan nabouwen, maar …. Vragen
Ooit, ga ik dit plan nabouwen, maar …. Vragen
http://www.sporenplan.nl/figuren/tekeni ... m_1914.jpg Wat betekenen die rondjes met een nummer op dit sporenplan?
Weet iemand of de twee baanwachters woningen ook in model bestaan? Ik heb ze nog niet kunnen vinden.
Weet iemand of de twee baanwachters woningen ook in model bestaan? Ik heb ze nog niet kunnen vinden.
Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
-
- Berichten: 866
- Lid geworden op: 13 aug 2015 15:20
- Locatie: Kalmthout
Re: Ooit, ga ik dit plan nabouwen, maar …. Vragen
Die rondjes zouden best eens seinen kunnen voorstellen.
Over de woningen weet ik niets.
Over de woningen weet ik niets.
Grtz Erik.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.
Re: Ooit, ga ik dit plan nabouwen, maar …. Vragen
Ik vermoed dwerg of gewone seinen. Over die woningen weet ik ook niets.
Re: Ooit, ga ik dit plan nabouwen, maar …. Vragen
Dit is het ene bw woning https://www.klassiekebeveiliging.com/Fo ... 112-23.jpg aan de Appingedam kant.
Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
-
- Berichten: 5527
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Ooit, ga ik dit plan nabouwen, maar …. Vragen
Ik denk dat die rondjes GEEN seinen zijn want daarvoor staan ze en op verkeerde plekken en de plekken waar ze zijn ingetekend komen niet overeen met plekken waar op de foto seinen staan. Wat het wel is zou ik zo niet weten.
Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Re: Ooit, ga ik dit plan nabouwen, maar …. Vragen
wissel nummers? maar bij 4 is geen wissel (meer?)
Guus
Guus
Re: Ooit, ga ik dit plan nabouwen, maar …. Vragen
Het sporen plan is uit 1914. Dwergseinen had de ss vast niet. De foto van de bw woning uit 1960 https://www.klassiekebeveiliging.com/seinhuizenLp.htm
Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
Re: Ooit, ga ik dit plan nabouwen, maar …. Vragen
Kijk hier eens:
https://www.klassiekebeveiliging.com/seinhuizenLp.htm
Wat ik er uit kan opmaken zijn het de handbediende wisselomzetters bij het wissel zelf.
Fenna
https://www.klassiekebeveiliging.com/seinhuizenLp.htm
Wat ik er uit kan opmaken zijn het de handbediende wisselomzetters bij het wissel zelf.
Fenna
Re: Ooit, ga ik dit plan nabouwen, maar …. Vragen
dat zou ook nog kunnen , Dank je
Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
Re: Ooit, ga ik dit plan nabouwen, maar …. Vragen
Dit plan werd voor een aantal projecten gebruikt, en aanvullende aantekeningen aangebracht in het kader van de specifieke projecten. De cirkels lijken me niet overeen te komen met seinen of wisselbediening. De plaatsen zijn hiervoor niet logisch. Maar die cirkels kunnen echt vanalles voorstellen afhankelijk van de project dat men ervoor uitvoerde: draineerputten voor waterafvoer, positie verlichtingpalen, plaatsen van kabelspanners, ... noem maar op. Persoonlijk kan ik ook niets bedenken dat onmiddelijk met de vaste spoorweginfrastuctuur te maken heeft. De cirkels blijven dus een mysterie.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Ooit, ga ik dit plan nabouwen, maar …. Vragen
leuk om over te bomen.
Even over de schaal herberekening.
als ik het plan print is het hele station tussen beide baanwachterswoningen 21 cm
klopt deze berekening om het naar n spoor om te zetten?
(21 * 2000)/166=253 cm ? Dat is veel te groot voor mijn ruimte, ik zou 170 kwijt kunnen
Even over de schaal herberekening.
als ik het plan print is het hele station tussen beide baanwachterswoningen 21 cm
klopt deze berekening om het naar n spoor om te zetten?
(21 * 2000)/166=253 cm ? Dat is veel te groot voor mijn ruimte, ik zou 170 kwijt kunnen
Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
Re: Ooit, ga ik dit plan nabouwen, maar …. Vragen
Hoi Hisko
Als ik dit vergelijk met mijn baan station Franeker, lijkt me de berekening aan de krappe kant. Denk dat de tekening iets verkleind is met kopieren. Station Franeker heb ik ietsjes ingekort t.o.v. van de originele tekening, waar gelukkig de hectometer maten in stonden. Bij elkaar zo'n 700 meter oftewel in N ruim 4 meter, mijn baanlengte is uiteindelijk 3,85 meter geworden, die ruimte had ik. Zo te zien lijkt me de lengte van Loppersum ongeveer gelijk aan Franeker.
De rondjes zijn de wissel nummers van het oorspronkelijke plan, deze tekening is waarschijnlijk een aanpassing van het emplacement waarbij de linker drie wissel meer naar links zijn gelegd, maar heeft men niet de moeite genomen de nummering mee te wijzigen. Kwam vaker voor in die tijd.
Heb je al eens in het Utrechts Archief gezocht naar tekeningen van het station Loppersum, of komt deze daar ook vandaan, meestal is hier een schaalverdeling op terug te vinden en kun je de maten hiermee herleiden, ongeacht de huidige afmeting van de tekening. 1,70 meter lijkt me echt wat aan de krappe kant of je moet de sporen gaan inkorten om min of meer de essentie van het spoorplan over te houden.
Als ik dit vergelijk met mijn baan station Franeker, lijkt me de berekening aan de krappe kant. Denk dat de tekening iets verkleind is met kopieren. Station Franeker heb ik ietsjes ingekort t.o.v. van de originele tekening, waar gelukkig de hectometer maten in stonden. Bij elkaar zo'n 700 meter oftewel in N ruim 4 meter, mijn baanlengte is uiteindelijk 3,85 meter geworden, die ruimte had ik. Zo te zien lijkt me de lengte van Loppersum ongeveer gelijk aan Franeker.
De rondjes zijn de wissel nummers van het oorspronkelijke plan, deze tekening is waarschijnlijk een aanpassing van het emplacement waarbij de linker drie wissel meer naar links zijn gelegd, maar heeft men niet de moeite genomen de nummering mee te wijzigen. Kwam vaker voor in die tijd.
Heb je al eens in het Utrechts Archief gezocht naar tekeningen van het station Loppersum, of komt deze daar ook vandaan, meestal is hier een schaalverdeling op terug te vinden en kun je de maten hiermee herleiden, ongeacht de huidige afmeting van de tekening. 1,70 meter lijkt me echt wat aan de krappe kant of je moet de sporen gaan inkorten om min of meer de essentie van het spoorplan over te houden.
Groet Guus,
Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Re: Ooit, ga ik dit plan nabouwen, maar …. Vragen
Ik betwijfel of de schaal van het geprinte plan ook 1:2000 is. Ervan uitgaande dat de spoorwegovergang en het stationsgebouw staan waar ze vroeger ook stonden heb je nog een stuk meer ruimte nodig. De afstand tussen die twee punten is pakweg 200 meter dus heel ruw geschat heb je bijna vier meter nodig voor het hele station vanaf de wissel links tot aan de spoorwegovergang. Stations zijn lang.
Suggestie: de lengte wat inkorten op basis van hoe lange treinen je wilt laten rijden. Je zult er geen intercity's met acht moderne rijtuigen laten rijden dus kijken hoeveel ruimte je hebt en op basis daarvan de verschillende elementen erin gaan plannen.
(en het kan zijn dat mijn schattingen en berekeningen niet helemaal kloppen, maar spoorwegen in de correcte lengeverhoudingen nabouwen is nagenoeg niet te doen in model)
Suggestie: de lengte wat inkorten op basis van hoe lange treinen je wilt laten rijden. Je zult er geen intercity's met acht moderne rijtuigen laten rijden dus kijken hoeveel ruimte je hebt en op basis daarvan de verschillende elementen erin gaan plannen.
(en het kan zijn dat mijn schattingen en berekeningen niet helemaal kloppen, maar spoorwegen in de correcte lengeverhoudingen nabouwen is nagenoeg niet te doen in model)
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Ooit, ga ik dit plan nabouwen, maar …. Vragen
Norman, nee daar komen alleen korte treinen te rijden.
wadloper, klompentrein met 2 rijtuigen, stadler gtw, blauwe engel. korte goederentrein naar delfzijl en voor lokaal
(die blauwe engel zal nog wel een jaartje duren, maar de rest is er al)
en dan soms een treintje wat daar niet thuis hoort maar wel meters moet maken, elocs, hondekop en koploper
wadloper, klompentrein met 2 rijtuigen, stadler gtw, blauwe engel. korte goederentrein naar delfzijl en voor lokaal
(die blauwe engel zal nog wel een jaartje duren, maar de rest is er al)
en dan soms een treintje wat daar niet thuis hoort maar wel meters moet maken, elocs, hondekop en koploper
Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
Re: Ooit, ga ik dit plan nabouwen, maar …. Vragen
Een enkele koploper of een 1600 met een bescheiden stammetje rijtuigen past ook nog prima naast een perron van een meter, dus met 170cm kom je al best ver. Is 170cm de maximale lengte van de tafel of is dat het deel dat je ter beschikking hebt voor het station?
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Ooit, ga ik dit plan nabouwen, maar …. Vragen
de tafel is 170 dus daar valt ook een stuk af voor een 'rondje'
Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
Re: Ooit, ga ik dit plan nabouwen, maar …. Vragen
Hoi Hisko,
Je zou een factor kunnen nemen voor alle afstanden van sporen ,locatie gebouwen etc.
Die factor is dan de beschikbare lengte gedeeld door de oorspronkelijke naar schaal omgerekende lengte bijv. komt er dan 0,6 uit. Als je dit overal consequent doorvoert blijft de totaal indruk in takt.
Je zou een factor kunnen nemen voor alle afstanden van sporen ,locatie gebouwen etc.
Die factor is dan de beschikbare lengte gedeeld door de oorspronkelijke naar schaal omgerekende lengte bijv. komt er dan 0,6 uit. Als je dit overal consequent doorvoert blijft de totaal indruk in takt.
Re: Ooit, ga ik dit plan nabouwen, maar …. Vragen
170cm totale lengte van de baan is wel echt weinig voor zo'n station. je verliest namelijk al 50cm voor alleen al de bochten en wat ruimte vanaf de randen (in R1!). Dan houdt je dus 120CM over, waarbij dus de wissels en perrons en alles er nog tussen moeten.
Ik zou zeggen, download eens een baanplan programma, zet daar je oppervlak in die je beschikbaar heb en teken het eens grof uit.
Ik zou zeggen, download eens een baanplan programma, zet daar je oppervlak in die je beschikbaar heb en teken het eens grof uit.
Re: Ooit, ga ik dit plan nabouwen, maar …. Vragen
Joost, dat is.
het is ook niet voor de korte termijn. meer een idee voor na de pensionering. Dan maar eens wat meer ruimte lospeuteren bij de vrouw
het is ook niet voor de korte termijn. meer een idee voor na de pensionering. Dan maar eens wat meer ruimte lospeuteren bij de vrouw
Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
Re: Ooit, ga ik dit plan nabouwen, maar …. Vragen
Je zou het station als module kunnen bouwen en later bekijken hoe je verder gaat. Met een ovaal of bijv. afneembare fiddleyards.Een andere optie is het station diagonaal leggen dan heb je iets meer lengte denk ik.
Het station zou ik wel zolang maken dat je de treinsamenstelling die je wil rijden kwijt kan langs het perron.
Hoewel het een leuk station is heeft het wel het nadeel dat het goederen en personengedeelte achter elkaar liggen en dus zorgt voor een behoorlijke lengte.
Dus een metertje erbij voor 2 bogen aan weerszijden zou ik wel aanbevelen,anders wordt het station te kneuterig en dat zou jammer zijn.
Je zou aan beide zijden de bogen in een kast kunnen leggen zodat alleen het station zichtbaar is.Met 2 kasten van ca. 40 cm breed kom je al een heel eind en het oogt ook nog leuk ook voor de huisgenoten.
Het station zou ik wel zolang maken dat je de treinsamenstelling die je wil rijden kwijt kan langs het perron.
Hoewel het een leuk station is heeft het wel het nadeel dat het goederen en personengedeelte achter elkaar liggen en dus zorgt voor een behoorlijke lengte.
Dus een metertje erbij voor 2 bogen aan weerszijden zou ik wel aanbevelen,anders wordt het station te kneuterig en dat zou jammer zijn.
Je zou aan beide zijden de bogen in een kast kunnen leggen zodat alleen het station zichtbaar is.Met 2 kasten van ca. 40 cm breed kom je al een heel eind en het oogt ook nog leuk ook voor de huisgenoten.
Re: Ooit, ga ik dit plan nabouwen, maar …. Vragen
Zou het station ook als diagonaal aangelegd kunnen worden?
De betreffende kamer is lastig ingedeeld met een unbouwkast in 1 muur en een schoorsteen in de andere muur. De zijde waarde baan momenteel ligt is met de toegangsdeur.
De betreffende kamer is lastig ingedeeld met een unbouwkast in 1 muur en een schoorsteen in de andere muur. De zijde waarde baan momenteel ligt is met de toegangsdeur.
Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
Re: Ooit, ga ik dit plan nabouwen, maar …. Vragen
Hoi Hisko,
Als je een plattegrond met de afmetingen en evt. wat foto's van de beschikbare ruimte kunt produceren kunnen we kijken wat de mogelijkheden zijn.
Ook de deuren,ramen en andere belangrijke zaken dan even aangeven.
Ook de hoogte aangeven als die essentieel is bijv. een schuin dak.
De plattegrond mag een handschetsje zijn.
Ook andere voorwaarden zijn belangrijk zoals :
- moet er rekening gehouden worden met een verhuizing
- wordt de ruimte alleen gebruikt voor de treinbaan
- groot of kleinschalig ontwerp
- welk materieel
- priodriteit op rijden of scenery
Misschien heb je al een idee betr. bovengenoemde punten en zo ja voeg ze dan toe aan het schetsje.
Dat vereenvoudigt het maken van een baanontwerp.
Als je een plattegrond met de afmetingen en evt. wat foto's van de beschikbare ruimte kunt produceren kunnen we kijken wat de mogelijkheden zijn.
Ook de deuren,ramen en andere belangrijke zaken dan even aangeven.
Ook de hoogte aangeven als die essentieel is bijv. een schuin dak.
De plattegrond mag een handschetsje zijn.
Ook andere voorwaarden zijn belangrijk zoals :
- moet er rekening gehouden worden met een verhuizing
- wordt de ruimte alleen gebruikt voor de treinbaan
- groot of kleinschalig ontwerp
- welk materieel
- priodriteit op rijden of scenery
Misschien heb je al een idee betr. bovengenoemde punten en zo ja voeg ze dan toe aan het schetsje.
Dat vereenvoudigt het maken van een baanontwerp.