nieuwe aandrijving voor NS mat'36

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hube
Berichten: 896
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

nieuwe aandrijving voor NS mat'36

Bericht door Hube »

Ik heb een tijdje geleden, met de 3D kap van Spoorobjecten, een mat'36 treinstel van de NS gebouwd.
Ik ben met het resultaat heel tevreden alleen met de aandrijving was ik niet blij.
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 58#p247558
De aandrijving was van een BR614 treinstel van Fleischmann. Deze drijft maar 1 draaistel aan en dat is onvoldoende voor de 3-delige mat'36.

Spoiler alert; dit verhaal loopt slecht af;
Voor de nieuwe aandrijving ben ik uitgegaan van een oude Minitrix lok een Br216. Deze heeft ook de juiste as-afstand in de draaistellen.
De oude Minitrix lokjes zijn erg robuust en je kunt lekker in het frame zagen en frezen.
Het chassis van deze lok heb ik in 3-en gedeeld; de kop en de staart met een draaistel en aandrijving en het midden gedeelte, dat heb ik weg gegooid.
Ik heb het chassis verlengd met een uit messing gefreesd blok en dat met de draaistel delen verlijmd.
mat36-frame.jpg
mat36-frame.jpg (7.96 KiB) 1270 keer bekeken
Voor de aandrijving heb ik een mikro motor genomen de 2010D en tubes om de draaistellen aan te drijven:
mat36-aandrijving.jpg
mat36-aandrijving.jpg (13.99 KiB) 1270 keer bekeken
De aandrijving getest:


De kap moet ook passen:
mat36-kap-op-onderstel.jpg
mat36-kap-op-onderstel.jpg (17.68 KiB) 1270 keer bekeken
Voor de sluitlichten heb ik mikro buisjes, met een buitendiameter van 1 mm en een binnen diameter van 0,75 mm, genomen en daar aan het uiteinde een rode led gelijmd. In de buisjes heb ik, door de kap, een licht geleider van 0,75 mm geschoven en aan de buitenkant van de kap de lichtgeleider op de juiste lengte geknipt:
mat36-sluitlichten.jpg
mat36-sluitlichten.jpg (26.76 KiB) 1270 keer bekeken
Ik heb van het functionerende resultaat geen plaatje maar het werkte fantastisch !!
De frontlichten wil ik later op soortgelijke wijze inbouwen.
Eerst maar eens flink proefrijden.....

groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hube
Berichten: 896
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: nieuwe aandrijving voor NS mat'36

Bericht door Hube »

En toen!!
Bij het vele malen van de baan halen en op de werkbank zetten gaat het mis........
De stroomafnemer blijft aan de mouw van mijn trui haken en ik slinger de trein van de baan af.
Met dit resultaat:
mat36-ramp.jpg
mat36-ramp.jpg (19.61 KiB) 1267 keer bekeken
kan wel janken :o

nachtje over geslapen en besloten opnieuw te beginnen.
Ik zal 1 deel van 3-delige mat'36 opnieuw moeten maken.

Eerst maar eens contact opnemen met Mitchell @Jettuh

vol goede moed en groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

tv_man
Berichten: 1451
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: nieuwe aandrijving voor NS mat'36

Bericht door tv_man »

Auw. Dat is geen prettig gezicht. Is het chassis ook beschadigd bij de val?


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7422
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: nieuwe aandrijving voor NS mat'36

Bericht door Krab »

Dat is zeker geen mooi gezicht ,daar is in secondes een meesterwerk verloren gegaan .
Sterkte geloof dat je dat wel nodig had toen het gebeurde .


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Raymond
Berichten: 1927
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: nieuwe aandrijving voor NS mat'36

Bericht door Raymond »

Oei dit is wel heel zuur!......
Het is mij ook wel eens gebeurd maar nietzo dramatisch als dit en ook niet met een zelfbouw model..
En dan te bedenken dat je er zoveel uren werk in hebt zitten....je kunt niet zomaar even een nieuwe kopen.
Ik zou zeggen nooit meer een trui aan als je gaat hobbyen, ik doe dat ook nooit meer!
Sterkte ermee!

Groet,
Raymond



tijdperk3
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 jan 2018 17:49

Re: nieuwe aandrijving voor NS mat'36

Bericht door tijdperk3 »

Dat is behoorlijk balen.
Hoop dat je eenvoudig aan een nieuwe kap kunt komen.


Groeten, Peter

caspervt
Berichten: 121
Lid geworden op: 25 nov 2012 13:11

Re: nieuwe aandrijving voor NS mat'36

Bericht door caspervt »

Wat een vreselijke pech!!! Ik heb wel eens een vlek secondelijm op een net afgebouwd model gemaakt. Dat was al balen maar dit slaat alles! Sterkte met de herstelwerkzaamheden!!

Groet, Casper


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hube
Berichten: 896
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: nieuwe aandrijving voor NS mat'36

Bericht door Hube »

Bedankt voor de reacties en het medeleven. Maar er zijn ergere dingen. Het is hobby en nu kan ik me weer uitleven op een nieuw kapje voor de Mat’36. Dat wordt waarschijnlijk dan komende winter.
De aandrijving/chassis is heel gebleven. Er zijn wel een paar verbeterpuntjes die ik dan gelijk meeneem.

Groetjes Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2231
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: nieuwe aandrijving voor NS mat'36

Bericht door traiNiac »

Dat is wel heel vervelend


Gebruikersavatar

Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: nieuwe aandrijving voor NS mat'36

Bericht door Pierre »

Au! ... Da's is geen prettig gezicht. Sterkte met de bouw van een nieuw exemplaar man.


Groet Pierre.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hube
Berichten: 896
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: nieuwe aandrijving voor NS mat'36

Bericht door Hube »

Vandaag nieuwe 3D prints van het NS mat'36 besteld bij Shapeways.
Ik had nog een paar ideeën om de aandrijving, op basis van een Minitrix donor, nog wat te verbeteren.
Er waren nog te veel raampjes "zwart".
Ik heb de motor verplaatst naar de bagage afdeling en de draaistel ophanging aan de andere kant gemodificeerd zodat er door zoveel mogelijk raampjes, bij de passagiers, licht straalt.
Ik heb ook ruimte gemaakt voor de decoder. Deze zat eerst onder tegen het treinstel maar dat is met de bedrading niet zo handig.
Als de 3D print binnenkomt dat zal ik de aandrijving nog aanpassen zodat deze netjs in de basis plaat van de mat'36 print valt.
aandrijving-mat36.jpg
aandrijving-mat36.jpg (14.79 KiB) 925 keer bekeken
Als het dan toch overnieuw moet; dan maar iets beter !!

groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

WouterDeBanaan
Berichten: 127
Lid geworden op: 22 jul 2023 15:55

Re: nieuwe aandrijving voor NS mat'36

Bericht door WouterDeBanaan »

Heel slim bedacht!


----> Mijn store met printplaatjes
Onder andere printplaten voor de motorpost, koploper, wadloper en diverse rijtuigen
Gebruikersavatar

Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 687
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: nieuwe aandrijving voor NS mat'36

Bericht door Paul_DMV »

Mooi bedacht!, ik zie nog wel een paar uitdagingen bij deze hele lange slang;

1. door rotatie krijg je best wel wat centrifugerende kracht waardoor het slangetje tegen het chasis kan gaan aanlopen.
2. je gaat wat energie opbouwen in de torsieflex van het slangetje, zo heb ik een molen van faller met een slangetje en die gaat pas veel later lopen dan het motortje draait, en loopt nog wat na, mooi voor het langzaam opstarten van de molen, maar misschien wil je dit niet in je trein, en ook door die opgebouwde torsie kan je weer extra vervorming in het slangetje krijgen waardoor het kan aanlopen tegen het chasis.
3. ik zou me kunnen voorstellen dat door het effect benoemd in punt 2, je verschil gaat krijgen met je andere draaistel wat wellicht weer leidt tot niet synchroomlopen van het toerental van de wielen bij optrekken en vertragen, waardoor je weer slijtage kan krijgen aan wielen/slipbandjes of wat voor gevolgen je nog meer zou kunnen bedenken.

Oftewel, ik zou adviseren het linker asje nog meer te verlengen met een metalen pijpje en het rubber slangetje zo kort mogelijk te houden ;)


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hube
Berichten: 896
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: nieuwe aandrijving voor NS mat'36

Bericht door Hube »

Paul_DMV schreef: 04 aug 2023 14:41 Mooi bedacht!, ik zie nog wel een paar uitdagingen bij deze hele lange slang;

1. door rotatie krijg je best wel wat centrifugerende kracht waardoor het slangetje tegen het chasis kan gaan aanlopen.
2. je gaat wat energie opbouwen in de torsieflex van het slangetje, zo heb ik een molen van faller met een slangetje en die gaat pas veel later lopen dan het motortje draait, en loopt nog wat na, mooi voor het langzaam opstarten van de molen, maar misschien wil je dit niet in je trein, en ook door die opgebouwde torsie kan je weer extra vervorming in het slangetje krijgen waardoor het kan aanlopen tegen het chasis.
3. ik zou me kunnen voorstellen dat door het effect benoemd in punt 2, je verschil gaat krijgen met je andere draaistel wat wellicht weer leidt tot niet synchroomlopen van het toerental van de wielen bij optrekken en vertragen, waardoor je weer slijtage kan krijgen aan wielen/slipbandjes of wat voor gevolgen je nog meer zou kunnen bedenken.

Oftewel, ik zou adviseren het linker asje nog meer te verlengen met een metalen pijpje en het rubber slangetje zo kort mogelijk te houden ;)
Terechte aandachtspunten;
Als de kap binnen is dan moet ik nog wat frezen om de aandrijving en kap/basisplaat op elkaar te laten passen.
Dan kan ik de motor vastlijmen en aansluiten. Dan zal bij het proefrijden blijken of- en hoe het functioneert. Evt. kan ik de motor weer centraal plaatsen of de as verlengen zodat de plastic tubes even lang worden:
Binnenkort in dit theater!

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hube
Berichten: 896
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: nieuwe aandrijving voor NS mat'36

Bericht door Hube »

Het freeswerk is klaar.
Ik heb de motor, de messing basisplaat en de Minitrix wormaandrijvingen aan elkaar gelijmd en de assen gekoppeld met de flexibele slangetjes.
Klaar voor de 1e test;
Hoewel de belasting nog gering is, is de 1e test hoopvol. Nog geen reden om van deze uitvoering af te stappen.


groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hube
Berichten: 896
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: nieuwe aandrijving voor NS mat'36

Bericht door Hube »

Toch nog wat extra frees werk om de basis plaat van de NS mat'36 3D print te laten passen onder tegen de nieuwe aandrijving.
Dat lijkt nu goed. Ik moet er alleen nog voor zorgen dat de hoogtes van de 3 kappen van dit 3-delig stel gelijk zijn. Daarvoor moet ik de basisplaat waarschijnlijk nog iets laten zakken. Dat kan ik doen door tussen de messing plaat van de aandrijving en de basisplaat een tussen pasblok te leggen van ca. 1 mm. Nog te bepalen...
NS-MAT36-04.jpg
NS-MAT36-04.jpg (12.56 KiB) 677 keer bekeken
NS-MAT36-02.jpg
NS-MAT36-02.jpg (15.12 KiB) 677 keer bekeken
Vervolgens weer eens testen op de baan met de andere 2 stellen,



groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Plaats reactie