Airbrush, is dit een goede keus

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Riem
Berichten: 164
Lid geworden op: 20 sep 2019 13:17
Locatie: Den Haag

Airbrush, is dit een goede keus

Bericht door Riem »

Naar aanleiding van projecten welke ik wil gaan maken, tezamen met mijn vorige vraag ga ik steeds meer twijfelen over airbrush.
Nu zijn er veel verschillende apparaten, maar voor meer dan een 1 kap voor een lok / wagon of een gebouw heb ik niet nodig.
Nu kom ik meerdere functies tegen, waaronder single en double actie. Wat is voor een beginner verstandig t.o.v. wat mijn plannen zijn?
Ik zoek geen uitgebreid duur apparaat maar een die ik dus wel kan gebruiken om een lok te kunnen spuiten met niet al te veel poespas.
Ik kom zo snel 3 apparaten tegen op bol.com
1: Een goedkope compact mooi model, maar is dit handig of koop ik dan iets wat te weinig is voor mijn doel.
https://www.bol.com/nl/nl/p/xfast-airbr ... oductImage

3: Revell ken ik van verf als goed merk hij is geschikt voor beginners, maar is het apparaat ook geschikt voor onze hobby?
https://www.bol.com/nl/nl/p/revell-3919 ... oductImage

3. is een aardig groot apparaat maar lijkt mij de beste van de 3 maar is dit ook voor een beginner geschikt?
https://www.bol.com/nl/nl/p/timbertech- ... oductImage

Mijn vraag is dus, wat zijn de do's en don't met airbrush apparaten?
Zijn deze 3 apparaten de investering waard? Of moet ik sommige toch links laten liggen?
Deze modellen zitten in de prijsklasse 50-100, zijn er andere apparaten waarmee jullie hele positieve ervaring hebben welke jullie zouden aanraden?



piksov
Berichten: 1428
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Airbrush, is dit een goede keus

Bericht door piksov »

Kijk hier eens voor een mooi spuitje: https://www.airbrush-services-almere.nl ... ultra.html

compressortje erbij, -met- een klein voorraad tankje

Ik zou eens gaan buurten in Almere (volgens mij op zaterdag gesloten) en laat je eens voorlichten, ze hebben daar een geweldige service

Guus


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4487
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Airbrush, is dit een goede keus

Bericht door spoor65 »

Ik snap goed dat iemand die eerst eens wil kijken of een airbrush, meerwaarde voor hem/haar heeft, snap ik heel goed dat je niet gelijk naar almere gaat, al geven die een goede service.

In geval van Riem, zou ik gaan, in zijn voorbeelden, voor de timbertech set.
met de 3 verschillende nozzle en de compressor bied hij een mooie start.

zelf heb ik nog niet zo lang geleden gekozen voor de https://www.bol.com/nl/nl/p/fengda-fd-1 ... oductTitle set, omdat ik graag een compressor wilde hebben met een lucht tank.

mvg. Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3018
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Airbrush, is dit een goede keus

Bericht door Ron »

https://www.airgoo-europe.com/Timbertec ... n-airbrush

Om te beginnen is dit een lekker en compleet ding,
Dezelfde al bij bol.com maar dan goedkoper.
airbrush met double action, voldoet prima waar jij het voor wilt gebruiken.
eerst even oefenen op een stuk papier door bv. je naam heel fijntjes te schrijven
zou wel meteen schoonmaak middelen zoals borsteltjes ed. erbij kopen.
Voor verf kan je het beste Vallejo Air gebruiken, deze is gebruiksklaar dus je hoeft niets te verdunnen
Mocht het bevallen kan je later een duurdere airbrush kopen, maar echt nodig is het niet.

gr. Ron


Ik rommel maar wat aan!

Onderwerp starter
Riem
Berichten: 164
Lid geworden op: 20 sep 2019 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Airbrush, is dit een goede keus

Bericht door Riem »

Bedankt voor jullie reacties. Zeker omdat ik voor de Satin lak geen goed alternatief kan vinden heb ik de knoop doorgehakt en de Timbertec besteld. Zeker voor de toekomst een interessante investering. De Airgoo website had ik ook gevonden en bedankt voor de tip over de schoonmaak extra's. Deze heb ik meteen er bij besteld. Want het schoonhouden van je apparatuur is zover ik weet een van de belangrijkste om een goed resultaat te behalen.



tv_man
Berichten: 1449
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Airbrush, is dit een goede keus

Bericht door tv_man »

Met een airbrush kan je ook veel nauwkeuriger spuiten dan met een grote spuitbus waar 95% van de verf anders terechtkomt dan waar je het wil hebben dus ook voor grondverven en spuiten van blanke lak is het veel beter. En alles netjes schoonhouden is belangrijk. Vooral metallische verf blijft heel stug in de airbrush zitten trouwens - als je ooit besluit om een mooie airbrush er nog naast te kopen kan je de simpele nog gebruiken voor verven met metallische verf (dan is het niet zo erg als er een of twee glittertjes in blijven zitten die je echt niet op je (bijvoorbeeld) mat groene model wil hebben)
Zakdoekjes, wattenstaafjes en alcohol kom je al een heel eind mee bij het schoonmaken.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

jw82
Berichten: 293
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Re: Airbrush, is dit een goede keus

Bericht door jw82 »

Riem schreef: 18 sep 2023 15:48 Bedankt voor jullie reacties. Zeker omdat ik voor de Satin lak geen goed alternatief kan vinden heb ik de knoop doorgehakt en de Timbertec besteld. Zeker voor de toekomst een interessante investering.
Ik ben benieuwd naar de ervaringen! Een stap die ik ook nog eens wil zetten namelijk...

Succes ermee!


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4487
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Airbrush, is dit een goede keus

Bericht door spoor65 »

Nog een kleine Tip,

schaf ook de vallejo Airbrusch Flow Improver aan, daar ga je veel plezier van hebben.

https://www.sceneryworkshop.nl/nl/valle ... 71262.html

is er ook in grotere fles.

de naald van jouw airbrusch droogt minder snel in
en de verf vloeit mooier uit op jouw werkstuk.

mvg
Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Airbrush, is dit een goede keus

Bericht door Hoontje »

Mooie investering! Ben benieuwd naar je ervaringen. Zelf ben ik nu een half jaar een airbrush avontuur aan gegaan. Mijn perikelen houd ik bij in een serie YouTube filmpjes. Misschien heb je er wat aan;



Grts

Hoontje



jw82
Berichten: 293
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Re: Airbrush, is dit een goede keus

Bericht door jw82 »

Riem schreef: 18 sep 2023 15:48 Bedankt voor jullie reacties. Zeker omdat ik voor de Satin lak geen goed alternatief kan vinden heb ik de knoop doorgehakt en de Timbertec besteld. Zeker voor de toekomst een interessante investering. De Airgoo website had ik ook gevonden en bedankt voor de tip over de schoonmaak extra's. Deze heb ik meteen er bij besteld. Want het schoonhouden van je apparatuur is zover ik weet een van de belangrijkste om een goed resultaat te behalen.
Goedemorgen @Riem , heb je al eerste ervaringen met deze airbrush opgedaan?


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam

Onderwerp starter
Riem
Berichten: 164
Lid geworden op: 20 sep 2019 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Airbrush, is dit een goede keus

Bericht door Riem »

Helaas nog geen tijd gehad nadat ik afgelopen zaterdag op de beurs verf heb gekocht. De komende weken heb ik het ook druk met werk maar hoop daarna een update te kunnen geven, mogelijk met meer info van de zelfbouwwagon waar de blanke lak op moet komen.


Gebruikersavatar

enderscw
Berichten: 690
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: Airbrush, is dit een goede keus

Bericht door enderscw »

Ik gebruik de timbertech zelf ook. Voor zowel de treinen als de modelvliegtuigen. Goeie brush voor een prima prijs.
De verven die ik gebruik zijn Vallejo model air met een 0.2 naald en MRP verf met een 0.3 naald.
Alle verven gewoon onverdund gebruiken, ze zijn uit zichzelf al vloeibaar zat.
(Bij de MRP wel een masker gebruiken, deze verf is in tegenstelling tot Vallejo niet op waterbasis)
Ga je veel plezier aan hebben.


Groet,

Wouter


Every day is a school day.

jw82
Berichten: 293
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Re: Airbrush, is dit een goede keus

Bericht door jw82 »

Bedankt voor jouw ervaringen Wouter! En succes met uitproberen Riem!


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam

Onderwerp starter
Riem
Berichten: 164
Lid geworden op: 20 sep 2019 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Airbrush, is dit een goede keus

Bericht door Riem »

Afgelopen week heb ik eindelijk de tijd gehad de airbrush te gebruiken. Qua gebruiksvriendelijkheid vind ik het een prima apparaat. T.o.v. verven met de kwast is het extra verdunnen van de verf en de schoonmaak na het spuiten even wennen. Het is meer werk dan het spuiten op zich. Tevens komt er natuurlijk weinig verf uit waardoor je meerdere keren over je object moet om het dekkend te krijgen t.o.v. een keer met de kwast. Zeker met kleine details merk je wel dat deze beter zichtbaar blijven t.o.v. de kwast welke deze nog wel is wil vullen. Maar het eindresultaat is goed en de hoeveelheid verf naast het object t.o.v. een spuitbus is echt veel minder. Alleen qua mengen (humbrol/revell is nog te dik) had ik dus nog een hoge maatbeker waar dan weer verf in bleef dus daar moet ik nog een lage/kleinere versie voor vinden. Qua doos is het ook mooi compact verpakt dus op het apparaat netjes op te ruimen kan je deze hergebruiken.


Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1842
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Airbrush, is dit een goede keus

Bericht door OBBinN »

Ik gebruik verf van Elita-Shop. Die verdun ik met de thinner van hun. Hoeveel precies weet ik even niet meer, is al een tijd geleden dat ik er iets mee gedaan heb en ben zelf ook nog maar beginner.. Ik doe altijd een afweging van het te spuiten oppervlak (aantal druppels kleur en aantal druppels thinner) en zo blijft er altijd weinig rest verf over. Bij mij tenminste. Dekking is na een paar dunne lagen prima met deze verf.

Edit;
Even snel gezocht, ik doe 1 of 2 druppels thinner op 10 druppels verf.


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1162
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Airbrush, is dit een goede keus

Bericht door Folkert van Wijk »

Dit is wel weer een fijn informatief draadje.
Denk dat ik binnenkort ook maar eens zo'n setje bestel.
Vooral om mijn rollend materieel een beetje subtiel stoffig, roestig en verbleekt te maken...



jw82
Berichten: 293
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Re: Airbrush, is dit een goede keus

Bericht door jw82 »

Inmiddels heb ik het Timbertech setje ook aantal keer gebruikt. Eerste ervaringen zijn positief!

Nog niet aan vervuilen e.d. toegekomen.


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Airbrush, is dit een goede keus

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

spoor65 schreef: 17 sep 2023 21:23 zelf heb ik nog niet zo lang geleden gekozen voor de https://www.bol.com/nl/nl/p/fengda-fd-1 ... oductTitle set, omdat ik graag een compressor wilde hebben met een lucht tank.
@spoor65, Freddy, okay, ik mis het "want", wat is jouw ervaring zonder de tank en hoe is dat met de tank? Nu kan ik dat zelf wel gaan invullen, maar ik ben nog aan het nadenken over airbrush, dus mijn ervaring is 0,0.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4487
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Airbrush, is dit een goede keus

Bericht door spoor65 »

Joop,

het verschil, de tank is je luchtvoorraad waarmee je dus werkt. de compressor vult de tank, vanuit de tank heb je de druk benodigd voor de airbrush.

de compressor draait dus alleen wanneer de luchtdruk in de tank te laag word voor de airbrush. dus alleen geluid van de compressor wanneer hij de tank vult en betere constante druk voor de airbrush omdat die de druk uit de ketel krijgt.

een compressor zonder tank, moet rechtstreeks de airbrush de benodigde druk geven, dus zodra je de airbrush bediend zal ook de compressor gaan draaien.


mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Airbrush, is dit een goede keus

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Okay, dus zonder tank ga je niet krijgen dat de airbrush gaat sputteren (lucht te kort) en daardoor spetteren etc. Maak zoiets wel eens mee met een spuitbus.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3632
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Airbrush, is dit een goede keus

Bericht door maarten »

Ik heb een compressor zonder tank, mijn luchtkwast heeft nog nooit gesputterd.

Pro's willen een compressor met tank omdat de lucht stroom nog constanter is. Als beginner betwijfel ik of je het verschil merkt. Er zit altijd een reduceerventiel op de compressor, die houdt de boel al aardig constant.

En een tank is geen remedie tegen lucht tekort. Als de tank leeg is en de compressor houdt het niet bij dan gaat hij alsnog sputteren.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4487
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Airbrush, is dit een goede keus

Bericht door spoor65 »

het constante is zeker niet het belangrijkste voor ons veelal kleine details, waar wij het in de hobby voor gebruiken.

Heb het weliswaar vermeld, gewoon omdat het voor sommigen mss relevant is. ik heb er voor gekozen, omdat ik naast modelspoor, nu ik geen verplichtingen meer heb naar een werkgever, ook de hobby van statische modelbouw, weer wil oppakken. Gewoon omdat ik wat meer om handen wil hebben. vrachtwagens schaal 1:24, auto`s in de zelfde schaal, of zelfs nog wat groter.

daarbij was voor mij vooral de reden om met tank te kiezen, omdat dat gewoon de compressor minder vaak volop moet draaien en dus het stiller zal werken.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Airbrush, is dit een goede keus

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Okay, Maarten en Freddy, bedankt, hier kan ik wat mee. Gaat wel nog even duren voordat ik zover ben.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Plaats reactie