kerstbaanplan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
irvin
Berichten: 79
Lid geworden op: 05 mei 2010 07:34
Locatie: Udenhout

kerstbaanplan

Bericht door irvin »

Hoi,

Ik heb weinig tot geen ervaring met het maken van een baan dus leek het mij een goed idee om te beginnen met mijn baanplan hier eens in de groep te gooien. :D
De bedoeling is de baan digitaal aan te gaan sturen.
De basis is een cirkel van 1 meter doorsnede met daarop een klein schaduwstation.
Van daaruit wordt er in 3 omwentelingen naar het bergstation 19 cm hoger gereden om vervolgens via een klimspiraal weer af te dalen naar het schaduwstation.
Graag dus jullie feedback over eventuele fouten ,verbeter punten of wat voor op of aanmerkingen dan ook.
De plaatjes zijn klikbaar voor de xl versies.

Om te beginnen de baan in zijn geheel de buitenste cirkel is geen rails maar heb ik getekent om de basiscirkel van 1 meter aan te geven.

Afbeelding

Vervolgens het gedeelte van de rails wat uiteindelijk zichtbaar is:

Afbeelding

Het schaduwstation:

Afbeelding

De klimspiraal:

Afbeelding

En het gedeelte van de rails wat aansluit op de zichtbare rails.

Afbeelding

Gr, irvin


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: kerstbaanplan

Bericht door shoven »

Eh... wat wil je met je baan? Wil je veel rijden, rangeren, moet er veel mooie scenery bij, wat voor tijdperk wil je uitbeelden? Enzovoorts.
Kortom, vertel er eens wat meer over.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
irvin
Berichten: 79
Lid geworden op: 05 mei 2010 07:34
Locatie: Udenhout

Re: kerstbaanplan

Bericht door irvin »

Hey steven,

Veel rijden, niet rangeren, naar mijn idee kunnen er 3 of zelfs 4? treinen op dit baantje (zowel goederen als passagiers).
Zoals in de titel staat wordt het een kerstbaan, en op de 2e afbeelding kun je zien wat er van het hele baanplan uiteindelijk zichtbaar blijft.
3 stukken spoor dus op verschillende hoogtes met op het hoogste spoordeel een stationnetje met een dorpje erbij.
Oftewel veel scenery, in een berglandschap.
Het idee is om de (kunst)kerstboom bovenop de baan te gaan zetten.
De voet waar de boom op staat schuif je dan van achter in de berg zodat deze niet meer zichtbaar is.
Een kerstbaan staat bij mij synoniem aan nostalgie dus het geheel wordt periode I.

Gr, irvin



Onderwerp starter
irvin
Berichten: 79
Lid geworden op: 05 mei 2010 07:34
Locatie: Udenhout

Re: kerstbaanplan

Bericht door irvin »

Goedenavond dames en heren,

Niemand die op of aanmerkingen heeft op dit baanplan?
Ik heb namelijk een enorme drang om hout te gaan halen en te gaan beginnen met de baanbouw,
en ik ben bang dat ik die drang niet lang meer kan onderdrukken :D
Het zou fijn zijn op voorhand te worden gewezen op eventuele door mij gemaakte (beginners)fouten/verbeter punten.
Niet dat ik het erg vind om fouten te maken, maar het geld dat het maken van die fouten kost kan natuurlijk veel leuker besteedt worden :D

Gr, irvin



tv_man
Berichten: 1454
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: kerstbaanplan

Bericht door tv_man »

Ik vind het een beetje moelijk om me voor te stellen hoe hij uiteindelijk eruit gaat zien. Mij staat de extreme mate van symmetrie niet aan, het lijkt zo een bijzonder abstract baanplan te worden waar met veel moeite een heleboel spoor in verwerkt zit. Je moet flink automatiseren om de drie of vier treinen tegelijk te laten rijden, het is mogelijk, maar ik weet niet of je voor een kerstbaan (die hoogstens een maand per jaar gebruikt wordt?) veel geld en moeite wilt investeren. Eenvoudiger kan ook, en dan moet je er steeds bij blijven. Ik dacht dat een kerstbaan vaak een eenvoudig concept is waar je ook bijvoorbeeld jonger bezoek alleen mee kunt laten spelen. Over het baanplan zelf: het zichtbare deel ziet eruit als een bord spaghetti waar sporen over en onder elkaar lopen te lopen met steile hellingen (die in bochten mogelijk problemen kunnen opleveren.)


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
irvin
Berichten: 79
Lid geworden op: 05 mei 2010 07:34
Locatie: Udenhout

Re: kerstbaanplan

Bericht door irvin »

Hey,

Op zich is het idd een aardige investering voor een baan die je in principe maar een maand per jaar gebruikt.
Maar ik zie het als een leerschool aangezien ik geen tot weinig ervaring heb met baanbouw en heb daar dus geen problemen mee.
Het zijn meerdere onderdelen die ik ook in mijn toekomstige grotere baan wil gaan toepassen maar dan op een kleine schaal.
Het duurst in aanschaf zijn de treinen en het digitale rijden, maar die spullen kan ik ook gebruiken op een toekomstige andere banen.
Wat betreft het zichtbare gedeelte denk ik dat je het verkeerde plaatje voor je hebt, het zichtbare gedeelte bestaat nl maar uit 3 baan delen op 3 niveau's.
Zie onderstaand plaatje:

Afbeelding

Geen bord spaghetti wat mij betreft, en nergens is het stijgingpercentage meer dan 3%.
De scherpste bochten zijn r2 als ik me niet vergis (zit nu bij vriendin achter de laptop dus kan het niet opzoeken) dus dat lijkt me ook gen probleem te zijn.

Gr, irvin


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: kerstbaanplan

Bericht door shoven »

De symmetrie vind ik ook niet echt geweldig, maar mogelijk kun je dat verdoezelen met scenery.
Tja, het lijkt me verder nogal saai, je ziet denk ik vaak hetzelfde langskomen. Maar goed, als je dat niet erg vind is het geen probleem.
Ik hou van banen met veel afwisseling en uitgebreide scenery, dus hier heb ik weinig mee.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
irvin
Berichten: 79
Lid geworden op: 05 mei 2010 07:34
Locatie: Udenhout

Re: kerstbaanplan

Bericht door irvin »

Ja het mooiste zou zijn om veel variatie in het treinverkeer te kunnen hebben.
Maar veel meer dan 3 of 4 treinen lijkt me met de beperkte ruimte die ik voor dit projectje heb niet mogelijk.
Het grootste deel van de baan gaat scenery worden dus met het verdoezelen en de hoeveelheid van de scenery komt het denk ik wel goed.
Gisteren de eerste spullen gekocht, dus de start van de baanbouw kan gaan beginnen.
Binnenkort dus een topic beginnen in "mijn n baan"
Ik ben benieuwd of de baanbouw een beetje in de vingers heb :D

Gr, irvin


Plaats reactie