Kuehn N025 decoder vragen

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
OBBinN
Berichten: 1846
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Kuehn N025 decoder vragen

Bericht door OBBinN »

Vandaag 2 van deze decoders gekocht voor in 2 locs, echter in beide locs werkt alleen de verlichting. Rijden willen ze hoe dan ook niet. Doe ik iets fout of zie ik iets over het hoofd? Graag even hulp hierbij :)

Is er tevens ergens een NL handleiding beschikbaar daar mijn duits behoorlijk bagger is...


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

H@Ns
Forum-Eigenaar
Berichten: 2349
Lid geworden op: 17 dec 2007 10:12
Locatie: Lochem

Re: Kuehn N025 decoder vragen

Bericht door H@Ns »

Hallo Wouter,

Indien steekdecoders, kans aanwezig dat je ze verkeerd hebt gemonteerd. Omdraaien eens proberen?

Suc6

Hans :D


http://www.freebit.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
http://www.n-spoorstore.nl N-Spoor treinen en accessoires
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
OBBinN
Berichten: 1846
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Kuehn N025 decoder vragen

Bericht door OBBinN »

Hallo Hans,

het zijn zogenaamde instekers ja. Ik heb ze al eens omgedraaid, maar dat mocht helaas niet baten :(
Ben ook @ beneluxspoor een helpende hand aan het zoeken, er zitten daar een aantal 'digitaal-geleerden' die zouden kunnen helpen

Bedankt voor je reactie :)


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
OBBinN
Berichten: 1846
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Kuehn N025 decoder vragen

Bericht door OBBinN »

Wat een gedoe zeg...
Volgende keer koop ik weer Lenz decoders ofzo, maar niet meer deze dingen...


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

H@Ns
Forum-Eigenaar
Berichten: 2349
Lid geworden op: 17 dec 2007 10:12
Locatie: Lochem

Re: Kuehn N025 decoder vragen

Bericht door H@Ns »

Heb je al geprobeerd deze decoders vast te solderen?

Geeft met minitrix nog wel eens de nodige problemen.

Hans :D


http://www.freebit.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
http://www.n-spoorstore.nl N-Spoor treinen en accessoires
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Kuehn N025 decoder vragen

Bericht door Rob Fongers »

Wouter,

Als het een Mintrix loc is dan heb je wwarschijnlijk een contact probleem, Maar dat heb je ook met andere decoders m.u.v. de selectrix groep. Eigenlijk snap ik het niet dat je licht het wel doet en de rest niet. Kan je de CV's uitlezen, beweegd de loc dan?
Wat voor besturing heb je ik dacht TC, staan daar de parameters goed op DCC en de snelheids trappen 14-27 / 28-128?

Je info is summier en het zou handig zijn als er meer komt om het probleem in te dammen.

Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
OBBinN
Berichten: 1846
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Kuehn N025 decoder vragen

Bericht door OBBinN »

Jup, sorry voor het weinige info.

IB + Dcc + koploper binnen 1 á 2 weken (testen zodra de decoders werken)

Ik heb in eerste instantie de decoder in de daarvoor bestemde nem connector gestopt. De verlichting ging direct branden zodra ik het locje op het programmeerspoor zetten. Ik kon 1 malig het adres veranderen (lang adres invoeren) en verder kan ik niets meer. Uitlezen gaat niet (FOUT! komt er dan te staan) en iets erin zetten gaat niet. Zet ik de programmeeroptie uit, dan gaat de verlichting weer direct branden. Selecteer ik de loc met de IB dan brand de verlichting op rijrichting, als ik de knop induw wisselt deze. Rijden doet die niet. Druk ik op f0 dan rijd de trein vooruit, ongeacht de stand van de verlichting en het pijltje op de IB.

Na het solderen van de decoder hetzelfde als hierboven beschreven, echter uitlezen/programmeren lukt niet :(


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Kuehn N025 decoder vragen

Bericht door Jos »

Wouter,

Uit wat je beschrijft kan ik maar 2 oorzaken destilleren:
- Er zit een kortsluiting in 1 van de verbindingen (en dit is de meest waarschijnlijke), dar verklaart een raar gedrag bij het indrukken van toetsen.
- Minimaal 1 van de 6 pinnetjes maakt geen goed contact, de IB geeft dan de melding FOUT bij programmeren. Het kan ook een slecht contact zijn in de hele keten van stroomafname (rails, wielen, contactpuntjes op de wielen e.d.).

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Kuehn N025 decoder vragen

Bericht door Rob Fongers »

Stel dat de bovenkant van de decoder die zijde is waar de aansluitingen zitten op de decoder.

De middelste 2, zwart - rood is de voeding , de 2 linkse wit - geel is verlichting en de 2 rechtse grijs-oranje de motor. Zover ik weet ligt deze kant altijd boven op een liggende aansluiting. en dus aan de onderzijde de grote IC.

Wat voor loc is het?
Heb je gecontroleerd dat de bewuste banen van verlichting en motor ook aangesloten zijn op de banen die naar licht en motor voeren?

Volgens mij kan het niet wat Jos zegt en heb je hem er verkeerd om in zitten.

Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
OBBinN
Berichten: 1846
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Kuehn N025 decoder vragen

Bericht door OBBinN »

Op het moment dat ik de grote IC onder zit, begint de verlichting te knipperen e.d.

Het is een minitrix mak (NS 6400/OBB 2070 serie). Ik ga morgen de grote ic naar beneden solderen en kijk dan wat er gebeurd.


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Kuehn N025 decoder vragen

Bericht door Rob Fongers »

Ik heb het nog ff nagekenen maar inderdaad grote IC onder en dan de aansluitingen in het verlengde monteren.

:!: :!: Soldeertip :!: :!:

De printbanen en de pennetjes voorzichtig van een klein beetje soldeertin voorzien. Daar heb je alleen maar gemak van als je de pennetjes soldeer. Niet te warm maken want anders gaan de pennetjes op je decoder los en ben je nog verder van huis.

Succes

Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Kuehn N025 decoder vragen

Bericht door shoven »

Herkenbaar probleem. Gisteren ook een minitrix loc binnengekregen. Insteekdecoder erin, rijden. Niks aan de hand. Kap erop en hij doet niets meer. De decoder wordt dan door de kap naar beneden gedrukt waardoor er bij de connector geen verbinding meer is met de printbaan dankzij die fijne (!@$&$*#%&^$%@*!@%) stekkers van minitrix. Dus stekker eraf en alsnog gesoldeerd. (Let op Robs tip. Bij mijn insteekdecoder lieten een paar pennetjes los, dat schiet dan echt niet op. Gelukkig had ik er nog een met draadjes.)
Score met de minitrix stekkers tot nu toe: 3 op 3 ellende, 100%. :evil: Kortom: advies = solderen.
Laatst gewijzigd door shoven op 22 feb 2009 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Kuehn N025 decoder vragen

Bericht door Rob Fongers »

Het gaat de goeie kant op Steven, Proficiat ;) ;)

Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
OBBinN
Berichten: 1846
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Kuehn N025 decoder vragen

Bericht door OBBinN »

Ik ga vanavond of morgen weer in de weer met de soldeerbout.


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
OBBinN
Berichten: 1846
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Kuehn N025 decoder vragen

Bericht door OBBinN »

Nja, alsof de wereld gered is van de opwarming...

De Taurus heeft ineens het licht gezien en wil nu gewoon zonder problemen rijden. De Mak heeft het probleem van losgekomen draden (na soldeer werk, dus die moet ik eerst ff terug zetten). Tevens moet ik voor de 2e decoder wat decoderdraad aanschaffen aangezien de pinnetje eraf zijn gebroken :(


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Kuehn N025 decoder vragen

Bericht door Saraan »

Wouter, alles gaat prima! Een beetje leergeld, maar dat hoort erbij. Met miijn eerste inbouw heb ik 2 decoders naar de haaien gestuurd alvorens ik de 3de uiteindelijk feilloos in een Minitrix loc heb gekregen. :oops:

...leergeld! Dus, Wouter, alles gaat prima! ;)

groeten,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
OBBinN
Berichten: 1846
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Kuehn N025 decoder vragen

Bericht door OBBinN »

Ik ben opzich niet echt nieuw met decoderinbouw e.d. Alleen was dat allemaal op H0 formaat. Nu op N is het net iets meer priegelen enzo. En een beetje leergeld erin steken is niet zo een probleem. Maar de Taurus rijd! De nu de mak en de 1044 nog (nieuwe decoder voor kopen, zat een Uhlenbrock ITCM in (bagger ding) maar die is zo ingebouwd) De 1144 is in het bezit van een lenz gold mini en rijd zoals al mn H0 locs ook deden met Lenz erin, fantastisch dusch 8-) :lol:


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Kuehn N025 decoder vragen

Bericht door Rob Fongers »

Wouter,

Proficiat, is dat die Kühn of de Lenz die je erin gefabriek heb?

Als de pinnen afgebroken zijn kan je het wel schudden want ze hebben bijna allemaal een doorvoering naar de onderzijde. Losgekomen met solderen is geen probleem kan je zo repareren. Als je nog een vergelijkbaar type heb kan je eventueel de draadjes aan de betreffende ICtjes zetten maar is wel een k*t werk :?: :?: :shock:

Grtz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3901
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Kuehn N025 decoder vragen

Bericht door Jeroen »

Als de pinnetjes op je (Trix?) decoder zijn afgebroken, pak ik altijd zo'n pinnetje van het analoge printje en fik ik dat weer aan de decoder.

Tegenwoordig frituur ik de decoders gewoon op de print van Trix ipv die gare kansloze stekkerverbinding zoals hier wordt gesuggereerd. Ach, dan zit ie in ieder geval perfect vast.

Overigens nog een soldeertipje: je moet inderdaad de 'banen' die de stroom geleiden van wat soldeertin voorzien, net zoals het pinnetje op de decoder. Dingen bij elkaar halen, en hatseklats: vast. Om het soldeertin makkelijk op zo'n dun baantje te krijgen, kras ik altijd met een scherp mesje wat krasjes in de baan, dan pakt het soldeer beter.

En oja, gebruik héél weinig soldeer.

Succes d'rmee.

J


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
OBBinN
Berichten: 1846
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Kuehn N025 decoder vragen

Bericht door OBBinN »

De pinnetjes zijn losgekomen van de soldeer, dus als ik decoderdraad heb (wss nog een draadbundel van een gold H0 liggen die ik kan gebruiken) en dan in de loc prakken en kijken of tie wil. Ik het de Lenz eerder ingebouwd in een Rh1144 (linkje komt komend weekend, dan zet ik de inbouw verslagen op mn site!) en nu de Kuehn in de Taurus (rh 1116) Nu moet ik in de mak (rh 2070) nog een decoder bakken en enkele draden terug repareren die losgekomen zijn inmiddels :oops:
Ook in de rh 1044 (zelfde als de 1144, echter andere kleuren) moet een nieuwe decoder in, hier zat een intelli drive comfort mini van Uhlenbrock in, echter rijd de loc waardeloos door deze decoder. Misschien probeer ik die in de mak wel :P

Anyway, 1 kuehn zit erin, de ander nog niet :P

@ J; ik gebruik bijna geen tin. Tevens de printbanen voorzien van een klein laagje. Die stekkerverbindingen stuur ik straks naar de wereld van het afval :P
@ Rob, de Kuehn erin dus :P Ik heb van een Lenz Gold nog een draadbundeltje liggen als het goed is, die ga ik op de kuehn solderen en zo dan in de loc

Vanavond niet echt puf meer denk ik, zal zaterdag of zondag worden dat ik weer verder ga. Dan hoef ik overdag niet te trucken...


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Plaats reactie