Eerste ontwerp baanplan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
wouter_b

Eerste ontwerp baanplan

Bericht door wouter_b »

Hallo,

Ik ben bezig geweest met anyrail en heb inmiddels een eerste versie van het baanplan voor mijn baan af.

Afbeelding

Aan de rechterkant moet er een station komen en aan de linkerkant een schaduwstation. In het midden is een gat waardoor ik bij alle delen van de baan kan komen. Rechts van de baan kan ik sowieso komen, vandaar dat de platen daar breder zijn.

Ik zou graag tips en eventuele fouten willen.

Groeten,

Wouter

tv_man

Re: Eerste ontwerp baanplan

Bericht door tv_man »

Wat direct opvalt:
1. je gaat wat inefficiënt met je ruimte om. Je hebt een heleboel ruimte, meer een tamelijk simpel rondje om de kerk van dubbelbaan met twee opstoppingen (engelse wissels) links.
2. met hoe lange treinen wil je rijden? Op de sporen links passen een lok en hoogstens misschien drie rijtuigen op.

Voorstel:
1. bepalen wat het thema en tijdperk van je baan wordt. Korte stoomtreintjes/lange moderne intercity's/containertreinen/steenkolenslepen, jaren twintig/jaren vijftig/jaren tachtig/nu, stad/land/industrie/bos/dorp, waar speelt het zich af: Nederland/Duitsland/Oostenrijk/India/... Denk dat als je deze vragen hebt beantwoord je misschien beter kunt gaan plannen en we je beter verder kunnen helpen.
2. nagaan of het echt nodig is om een baan te hebben waar je moet kruipen om erbij te kunnen. Met de ruimte die je hebt lijkt me dat lang niet nodig, een U- of L-vormige baan lijkt me misschien beter.

- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
wouter_b

Bericht door wouter_b »

Ik heb al nagedacht over de punten die jij noemt.

- Ik heb een simpel rondje omdat dit mijn eerste echte modelbaan is. Ik wil het graag niet te moeilijk maken met bijvoorbeeld hoogteverschillen. Dan vind ik het onrealistisch als er bijvoorbeeld drie verschillende lijnen op een kleine oppervlakte liggen.
- Het thema wat ik wil gaan maken is Nederlandse pasagierstreinen met enkele vrachttreinen. Het land is dus Nederlands en ik wil bij het station een soort stad/dorp maken en aan de zijkanten een Nederlands polder landschap.

Het kruipen is voor mij geen probleem. Wel heb ik het baanplan nog iets aangepast zodat er wat meer mogelijkheden zijn en de sporen links wat langer zijn geworden.

Gr,

Wouter
Bijlagen
baanplan v2.png
baanplan v2.png (43.03 KiB) 4834 keer bekeken

WimC

Bericht door WimC »

Waarom doe je die engels wissel onderin?
Dat is een flinke bottleneck.

Gr, Wim

Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Michiel

Bericht door Michiel »

Op zich is rondjes rijden geen probleem, want op de keper beschouwd zijn de meeste van onze baantjes opgeklapte rondjes. Ik mis hier vooral het verassingseffect en variatie op het thema. Het komt nu erg saai en voorspelbaar over.

Ik zou op zijn minst opteren voor een dubbel, opgeklapt dubbelspoor ovaal. Laat beide lijnen dan ergens ongelijkvloers kruisen, een fly-over misschien, laat het spoor achteraan uit het zich verdwijnen voor een halve ronde (in een greppel, achter behiuizing, achter geluidswering...). Laat een trein over een verhoogde dijk een lang stuk (vb halve ronde) als paradevak in flauwe boog op de voorgrond langsglijden. Geef de indruk dat een trein, als ie uit het zicht verdwijnt, erg ver weg is vertrokken...

De algemene opzet is ok, maar probeer variatie en verrassing in het plan te verwerken. Dan wordt rondjes-rijden plots wel leuk. ;)

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Zolderspoor

Bericht door Zolderspoor »

Beste Wouter.

Als je het simpel wilt houden, dan vraag ik me af waarom je onderin een engels wissel hebt getekend. Eerstens is het niet werkelijkheidsgetrouw: de spoorwegen hebben liever geen gecompliceerde engelse wissels in de doorgaande vrije baan. Ten tweede verbind je hierdoor de beide rondjes (met tegengestelde rijrichting) met elkaar en dat betekent dat er ter plekke maar 1 trein tegelijk kan rijden, zowel mechanisch (beide treinen moeten van hetzelfde stukje spoor gebruik maken) als electrisch (de beide spoorstaven moeten de juiste polariteit hebben).
Als je simpel rondjes wilt rijden zul je de beide rondjes juist niet met elkaar moeten verbinden. Spoor N is nu eenmaal 2-rail gelijkstroom en dat betekent dat je bij dat wissel voor iedere treinbeweging de rijstroom in de goede richting moet schakelen. ’t Kan wel, maar is voor een beginner (excuus, ik wil je niet op de tenen trappen) een tamelijk lastige schakeling.
Hetzelfde geldt voor de – naar mijn mening onlogische – overloopverbinding bovenaan.
Mijn advies: hou de beide rondjes helemaal gescheiden. Maak voor beide rondjes twee even grote wachtstations. En als je al een oversteekverbinding wilt hebben, doe het dan in of direct bij het station.
Maar waarom eigenlijk oversteken? Ik zie geen enkel kopspoortje om een lok te laten omlopen. Het station is alleen maar een verdikking, waarbij ik me voor kan stellen dat een korte stoptrein aan de kant gaat zodat een langere reizigers- of goederentrein kan doorrijden.
Veel meer speelmogelijkheden heb je ook niet, want tussen die sporen past beslist geen perron. Er blijft dan alleen de mogelijkheid van buitenliggende perrons. Ik kan me daarvoor geen NS-voorbeeld voor de geest halen, afgezien van de nieuwe stations aan de Hanzelijn.

Tot slot: speel wat meer met de ruimte. Leg een van de stations een tikkie schuin en vooral: maak ze zo lang mogelijk!
3 van de 4 bogen zijn redelijk krap. Maak dan ook die boog onder het wachtstation in die maat.

Marcel

Bericht door Marcel »

Ik zou idd het Engelse wissel onderaan weg halen en dat vervangen door 4 enkele wissels (bij voorkeur minimaal 15 graden) om twee enkele overlopen te maken zoals je boven hebt gedaan met èèn enkele overloop.
Dan hou je onderaan een dubbel spoor wat weer meer mogelijkheden bied en zo ook met twee treinen tegelijk kan rijden.
De stations sporen tussen de wissels in moeten minimaal 1 meter (=1 loc met 4 lange passagiers rijtuigen) zijn voor passagiers treinen ,dit is echter een gemiddelde,de meeste spoorders leggen langere stations sporen voor langere treinen maar het is maar net hoeveel ruimte je kan creëeren.(zelf zit ik ook gebonden aan 1 meter)
Het schuin leggen van het station is ook een goede tip die werd gegeven wat visueel een mooier beeld geeft.

Appie173

Bericht door Appie173 »

Het enige voordeel van het tegengesteld polen van de twee rondjes en het daarmee volledig scheiden van de rondjes is dat de trafo voor beide rondjes altijd dezelfde stand heeft voor vooruit. Het nadeel is dat je op je station niet meer kan keren. Sowieso zie je in het echt zelden dan bij een station beide rijrichtingen volledig van elkaar gescheiden zijn. Als je de twee rondjes nou toch elektrisch scheidt, zou ik zeggen; "Koop een tweede trafo, zodat je beide rondjes onafhankelijk van elkaar kunt regelen.". Dan kun je ook weer overloopwissels van het ene rondje naar het andere toepassen. Wel moet je tussen die wissels isolatielassen gebruiken en opletten dat als je met een trein overloopt, dat de beide trafo's min of meer in dezelfde stand staan.

Uiteraard geldt dit alles alleen voor analoog rijden. Mocht je digitaal gaan rijden dan heeft het tegengesteld polen en elektrisch scheiden van de rondjes natuurlijk helemaal geen zin meer.

Mvg, Albert

Onderwerp starter
wouter_b

Bericht door wouter_b »

Hallo,

Erg bedankt dat jullie allemaal zo behulpzaamzijn en meedenken. Ik rij inderdaad digitaal met de multimaus. Ik wil met koploper aan de slag gaan. Is de verbinding tussen de twee sporen dan nog een probleemgeval?

Ik heb het baanplan inmiddels wel iets verandert zodat er rechts langere stationssporen zijn. Ik heb het echter niet op deze computer staan dus ik zal hem de komende dagen gaan uploaden. Maar er zit daar nog wel een verbinding in tussen de twee sporen dus ik zou graag antwoord op mijn vraag hierboven krijgen.

Gr,

Wouter

Zolderspoor

Hoi Wouter.

Als je digitaal gaat rijden, zijn alle electrische bezwaren tegen dat engelse wissel en de overlopen niet van toepassing.

Appie173

Bericht door Appie173 »

Hallo Wouter,

Als je digitaal rijdt, kan elke trein onafhankelijk zijn eigen richting kiezen. Dus dan is je hele baan gewoon één stroomkring en zijn overloopwissels geen enkel probleem.

Mvg, Albert

Onderwerp starter
wouter_b

Bericht door wouter_b »

Hierbij het nieuwe baanplan. Ik hoor graag weer jullie mening hierover.
Bijlagen
baan v2.jpg
baan v2.jpg (85.86 KiB) 3115 keer bekeken

Zolderspoor

Wat mij betreft een 10 met een griffel!!

Als je van een latere generatie bent....dat wil zeggen dat ik het prima vind. Natuurlijk zijn individuele smaken altijd weer anders en ieder van ons zou het best wel weer een tikkie anders doen, maar wat mij betreft heb je onze opmerkingen goed ter harte genomen. Ga zo door en ga bouwen.

Marcel

Bericht door Marcel »

Mooi opgelost,nu heb je door een kleine aanpassing meer mogelijkheden gecreëerd en heb je een dubbel hoofdspoor waardoor je meer treinen tegelijk kan laten rijden en het station in kan laten inrijden.

Plaats reactie