Nieuw hier!

Nieuw op dit forum, stel je hier voor.

Onderwerp starter
Maarten1975

Nieuw hier!

Bericht door Maarten1975 »

Allen,

Vandaag ben ik lid geworden van dit forum. De reden is simpel, we gaan een N spoor baan bouwen en heb hier veel tips gelezen. Mogelijk kan ik ook mijn bijdrage leveren aan het mooier maken van andere banen. Wat ik hier gezien motiveert om iets moois te maken, complimenten.
Ik schrijf ik maar eigenlijk zijn we met z'n 3-en; Maarten (ik) uit 1975, Jeremy uit 2007 en Jason uit 2010. Wij wonen tussen Rotterdam en Dordrecht. Ik heb grote dikke vinger, de jongens kleine maar die mogen er niet aan zitten! Kijken mogen ze wel en ze zijn er verzot op. We zijn een echte treinen familie, mijn vader heeft treinen en mijn zwager is bezig met een grote HO Marklin Baan. Zelf was ik ook een marklin H0 rijder, ik heb nog heel veel spullen en treinen. Maar toch besloten te kijken of dat N wat voor mij is. Over het rijden heb ik geen twijfels meer (al eerder wat gehad, maar was dramatisch), een paar kenmerken wat we gaan maken:
Besturing : Ecos icm Koploper
Rails : Peco 55 (wat mooi)
Technisch : Digirails
Tijdperk : rondom 1975 (rara waarom)
Land : Duitsland
Treinen : Diesel (geen bovenleiding)
We gaan makkelijk (?) starten, een baantje van 1 niveau, schaduw station met 1 inhaalspoor, station met drie sporen een klein rangeer station. Het wordt wat proberen zo gaan we wissels zowel met een 4018 aansturen als met servo's. De baan zal 120 diep worden en 2 mtr breed.
Jullie hulp zal regelmatig nodig zijn. Alvast bedankt voor jullie bijdrage.

Groeten,

Maarten

Wie niet probeert zal geen fouten maken!

Wim

Re: Nieuw hier!

Bericht door Wim »

Welkom Maarten,

veel plezier met de bouw van de baan!

Onderwerp starter
Maarten1975

We dromen er al genoeg van!
Vorige week alle rails uit de uk laten komen. Deze week wat digirails laten komen; dr4018 met de connectors. Komende week nog wat klein spul van Conrad.
De onderbouw van hout staat al. Met zulk weer krijg je er extra zin in!
Iedereen weer volop bezig geweest afgelopen zaterdag?

Groeten,

Maarten

Wablo

Bericht door Wablo »

Maarten en zoons,

Welkom op het forum, ik zag de maten voor je nieuwe baan, ik hoop niet dat het een vaste baan tegen een muur word want 1.20 diep is echt onwerkbaar.
groetjes,
Bert

Onderwerp starter
Maarten1975

Bert,

Je kan er gelukkig rondom heen.
Anders zou het idd een ruggenbreker worden en dat is ook een reden met n te starten ipv H0.
Een straal van 80 cm is dat oké met peco rails?
Dit wordt de minimale straal.

Groeten,

Maarten

Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Hallo en welkom Maarten en familie!

een straal van 80 cm is ruim voldoende voor N. Echter gok ik, met de afmetingen van je tafel, dat de diameter 80cm is en de straal 40 cm. :ugeek: Anders krijg je een bocht van 160 cm. Erg groot.
Een straal van 40 cm zou voldoende moeten zijn voor N. (je gehele boog is dan 80 cm.)

groetjes

Hoontje

Onderwerp starter
Maarten1975

Hoontje,

Bedankt voor het welkom.
De straal is idd 40 cm, met een diameter van 80 cm ben ik rond. Anders zou het ook niet passen.
Ik bedoel hetzelfde maar zeg het verkeerd, excuses.
Om de peco wissels aan te sturen (met peco aandrijving) met een DR 4018 van Digirails, heb je dan altijd een wissel motor interface http://www.digikeijs.nl/dr4101-wisselmo ... rface.html nodig van Digirails?
Ik heb ze erbij besteld, omdat ik verwacht van wel.

Iemand een kleine ja of nee misschien die dit gebruikt?

Toppie!

Fijn weekend!

Groeten,

Maarten

Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Hoi Maarten, als ik kom zou ik je helpen. Helaas rijd ik DINAMO dus geen idee of je dat nodig hebt.

groetjes,

Hoontje

Krab

Bericht door Krab »

Welkom Maarten op het N - forum .

Het is een gezellig forum wat veel ervaring op N - spoor heeft ,
dus als je vragen hebt schroom je eigen niet om hier te stellen .

mvg Sjaak

TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Onderwerp starter
Maarten1975

Komt goed.

Iedereen rijdt wat hij of zij prettig vindt. En je krijgt mij niet zo snel op de kast.
Is ook wel nodig met model treinen, zeker in n-spoor. ;)
Maar als iemand het weet, alvast bedankt!

Groeten,

Maarten

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Maarten1975 schreef:Om de peco wissels aan te sturen (met peco aandrijving) met een DR 4018 van Digirails, heb je dan altijd een wissel motor interface http://www.digikeijs.nl/dr4101-wisselmo ... rface.html nodig van Digirails?
Ik heb ze erbij besteld, omdat ik verwacht van wel.

Iemand een kleine ja of nee misschien die dit gebruikt?

Toppie!

Fijn weekend!
Hoi Maarten, welkom op het forum
Leuk om weer een papa en kinders op het forum terug te vinden :D

Ik vraag me af waarom je de peco aandrijving wilt gebruiken, ze maken herrie en verbruiken veel stroom om te schakelen
Wat is je motivatie om deze in te zetten?
Mag ik je adviseren om ook eens naar servo aansturing te kijken, welk merk dan ook :mrgreen: ? (werkt vele malen mooier ;) )

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
Maarten1975

Ad,

Een echte motivatie is er niet. Dat ze veel herrie maken en energie vreten heb ik meer gelezen. Misschien komt het omdat ik groot fan ben van origineel en alles van 1 merk bij voorkeur.
Voor wat betreft servo's; welke zou ik moeten nemen? Welke zijn betrouwbaar en makkelijk te installeren? De installatie lijkt me een grote uitdaging, ik zal het gewoon (met hulp) is moeten proberen.
Het moet zo echt zijn als mogelijk. Dus een wissel die langzaam omgaat super mooi!

Fijne zondag, allen!

Groeten,

Maarten

JanCK

Bericht door JanCK »

Maarten, welkom op het forum. Wat leuk om samen met je zoons bezig te zijn met je baan. Jullie enthousiasme is duidelijk. Veel plezier met bouwen en, voor je jongens: met rijden.

Groet,
Jan

shoven

Bericht door shoven »

Maarten, ik ben ook eens begonnen met de Peco aandrijvingen. Ze maken echt veel herrie. Probeer er anders een voordat je er veel koopt die later weer op Marktplaats gezet moeten worden.
Servo's kunnen je wissel mooi langzaam omzetten. Ik koop gewoon de goedkoopste op eBay (kost iets van $2 per stuk), voldoen prima. En als er een kapot gaat (nog nooit gebeurd) vervang je hem gewoon. Voor de aandrijving zijn meerdere alternatieven, ik hoor tevreden geluiden over de OC32 en de Digikeijs kastjes. Zelf gebruik ik Servoswitches van Rosoft, werken ook prima.

En welkom op het forum natuurlijk.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Maarten1975

Gebruik jij beugels voor het monteren onder de tafel?
En welke dikte verenstaal?

Excuses voor de vele vragen, maar beter vragen als zelf het wiel weer uitvinden.
Dat is en blijft rond.

Alvast bedankt voor de hulp.

Groeten,

Maarten

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Zal zo als ik thuis ben wat foto's posten als voorbeeld :D
Kan je je een beeld vormen

Mvg,
Ad

Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Hallo,

Als servo's gebruik ik die van hobbyking.com Kan helaas hier op het werk zo gauw de link niet vinden.
Verenstaal: 0,5 of 0,8 mm.
Aansturing dmv een OC32 + DS32 + SP04.
Voor de hartstuk/puntstuk polarisatie heb ik met componenten van Conrad (En uitleg van een medeforummer) Relaisschakelingen gemaakt.

Aansluiten van de servo's en relais op de OC32 is, na 3x handleiding lezen, goed te doen. Het instellen is een kwestie van uitproberen.

Groetjes,

Hoontje

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Voorbeeldje (let niet op het merk ;) )

Afbeelding

Stukje Alu hoekijzer, stukje er uit en klaar
Kan natuurlijk nog simpeler, twee blokjes hout werkt ook :mrgreen:

Stukje verenstaal van 0.8 mm2 op maar buigen dat deze in je servo armpje blijft zitten en er niet uit kan
Gaatje van rond de 8 mm boren onder je wissel
Veertje uit je peco halen, servo monteren, stukje verenstaal op maat knippen
Servo afstellen, puntstuk aansluiten en klaar
Als je nog meer wilt weten, gewoon vragen ;)

Mijn 2 cent

Mvg,
Ad

Onderwerp starter
Maarten1975

Ad,

Helemaal super, bedankt voor de duidelijke foto. Dat gaat ons wel lukken!
We zijn nu nog op vakantie, als we terug zijn (vrijdag) gaan we gelijk beginnen. :D

Ik zal zo een foto posten van een trein waar we in zaten vanmiddag. In het draadje raad het plaatje.

De servo aandrijving zal nog even op zich laten wachten, eerst de ondergrond leggen. We gaan voor de blauwe ondervloer van de Gamma.
Lijkt mij mooi spul, gelijk een spoor dijkje.

Baanplannetje staat in schets op papier. Het wordt wel grappig (zal het posten in een ander draadje) er kunnen dadelijke 4-5 treinen rijden. We hebben er al twee; BR ML3000 van minitrix en DB 212 van Fleischmann. Ik wil nog graag een railbus (Fleischmann, full sound) en een BR 626 van Arnold.

@shoven; ik heb er twee gekocht compleet in de UK wordt het niks dan liggen ze zo aan de kant. De rest wordt servo.

Groeten,

Maarten

spoor65

Bericht door spoor65 »

Welkom Maarten en zoons.

Voldoende antwoorden te vinden en te krijgen hier, op het merendeels gezellige forum.

Veel plezier.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Maarten1975

Heren,

Ik ben dit draadje niet gestart voor dit soort discussies. Willen jullie dit soort discussie voeren, graag in een ander draadje.
Laat iedereen zijn voorkeuren houden, allemaal hetzelfde is ook niet leuk en het is juist leerzaam als er verschillen zijn.
Commerciële belangen herken ik wel, ben zelf commercieel actief. Daar laat ik me niet door beïnvloeden. Als je zelf iets bedacht heb (knap trouwens) is dat altijd het beste, anders had je wat anders gemaakt.

Conclusie; ik stel me hier voor, stel wat vragen en hoop dat andere leden ons kunnen helpen. Laten we ons daarop focussen.

Iemand een goede tip voor de beste servo (art nr) van Conrad? Ze hebben er zoveel ....

Groeten,

Maarten

H@Ns
N-spoor

Bericht door H@Ns »

Mijne Heren,

Het is vervelend als een nieuw forumlid zo wordt ontvangen, zoals hier nu gebeurt. Dit tolereren we niet langer!
De betreffende Pers(o)on(en) zijn hierop aangesproken!
Een aantal bijdrages zijn/worden verwijderd of aangepast.

Zoals Maarten al aangaf, graag terug naar het onderwerp.

groet,

Hans :D

https://www.n-spoor.nl/nl N-Spoor modeltrein toebehoren

FidOo

Bericht door FidOo »

Beste maarten,

Welkom op t forum. Je woont aardig in de buurt, (woon voorbij rotterdam, en werk in dordrecht).

Wat betreft de aandrijvingen van je peco wissels kan ik de andere forumgenoten alleen maar ondersteunen in de keuze van servo's. (betrouwbaar, verbruiken minder en prijstechnisch ook nog eens voordeliger)

Mijn advies (je bent tenslotte commercieel dus denk ook aan je eigen portemonnee) Vergeet conrad en koop deze servo's Hobbyking Die zijn goedkoop en goed. (2 eigenschappen waar ik veel van hou) vele forummers gebruiken deze servo's, en een hoop fabrikanten van servo decoders leveren deze of vergelijkbare types voor een hogere prijs.

Als besturing van servo's zijn de Digikeijs DR4018 ongeschikt. Deze zou je dan moeten inruilen(neem aan dat je dat nog kan, anders kun je overwegen ze te verkopen of te gebruiken voor eventuele seinaansturing) tegen de DR4024. Zijn net zo duur (25,-) alleen voor 4 servos geschikt. Het enige wat je dan nog nodig zou hebben 4 stuks 12Vdc relais om je hartstuk te polariseren.

Als alternatief kun je dus ook kiezen voor de servo-switch van rosoft of de OC32 van Dinasys/VPEB.

Die laatste optie gebruik ik persoonlijk, maar ik hoor over alle 3 de keuzes goeie verhalen. Wat betreft instellen hebben ze allemaal een eigen manier, maar alle zijn eenvoudig kwa instellen. Voor de OC32 heb je wel een aansluiting naar de PC nodig.
Dus aan de kwaliteit zal het niet liggen. (de prijs zal ik me niet over uitweiden, die zijn allemaal redelijk en wat interessant is hangt ook af van hoeveel wissels je gaat installeren).

Als grootste voordeel van de Servo-switch van Rosoft kan ik zeggen dat deze per 1 servo geplaatst wordt, dus dat is makkelijk als je ergens ver weg een enkele servo hebt zitten. En je hebt dus nooit meer uitgangen dan strikt noodzakelijk. (wordt ook altijd inc servo geleverd, kost 16,50)
De DR4024 is dus per 4 servo's, en dus is het handig als deze dicht bij elkaar zitten. Mocht dit niet zo zijn kun je altijd verlengkabeltjes gebruiken of zelf het kabeltje verlengen. (kost 25,- of 50,- met 4 servo's en 4 verlengkabels, per relais ong 2,- )
De OC32 is per 16 servos (32 uitgangen, 16 voor servo's en 16x relais), voordeel van de OC32 is dat je per 8 uitgangen volledig vrij bent om te kiezen wat je er mee doet, als vb: (8 servo's + 8 Relais, 16 uitgangen over om seinen of andere zaken mee aan te sturen).
(OC32 DCC kost 62,- , reken daar per 4 servo's, 9,- bij voor een SP04R, en per 8 servo's 1,50 voor een weerstandsbankje om je uitgangen aan te sturen)

Heel belangrijk, alle systemen kunnen naast elkaar gebruikt worden, dus als je 5 wissels hebt kun je bv 1x een servo-switch en 1x een DR4024 gebruiken.

Ik zet hier heel Groot bij! Ik heb geen voorkeur/afkeur van leveranciers. Nogmaals over alle systemen hoor/lees ik alleen maar positieve ervaringen. Mijn eigen keuze heb ik hier zoveel mogelijk buiten gelaten. (servo's zelf daarbuiten gelaten want ik vind 5 euro betalen voor iets wat 2 euro kan kosten niet nodig (bij 2 wissels kun je dit achterwegen laten maar praat je over 20+ wissels loopt het verschil toch al hard op.)

Dit zijn in mijn ogen ("prijs/kwaliteit" gezien) de 3 de beste en meest gebruikte manieren om servo's aan te sturen. Er zijn nog meer leveranciers die servo-decoders leveren, ook eigenbouw zie je voorkomen. Ik heb deze buiten beschouwing gelaten omdat ik er maar weinig ervaringen van gelezen heb, of omdat de prijs zodanig hoog is dat IK ze niet concurrerend meer vind. (lees 60,- per 4 servo's)
Met alle systemen is genoeg ervaring hier op het forum dus ondersteuning is altijd aanwezig.

Maarten ik hoop dat ik je hier een duidelijke uitleg heb kunnen geven over servo's en servo decoders.

Verder wens ik je veel plezier met de bouw samen met je jongens, en kijk hier rustig rond naar de mooie banen die gebouwd worden!

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Maarten1975

Joost,

helemaal super, dit trekt een hoop mist weg!
Ook belangrijk dat alles naast elkaar te gebruiken is, ik wil verschillende dingen gaan proberen, om te zien wat het beste/makkelijkste werkt. Dit is de eerste baan in spoor N, de kamer is veel groter en dan komt er een echte baan. Dit wordt een proefbaan. Vinden we het niks, pakken we marklin weer op, zijn we een ervaring rijker en misschien een paar euro armer. Geluk en lol met de kids is onbetaalbaar, dus dat is het altijd waard, binnen de grenzen.
ik zal je raad opvolgen en bij hobby king een paar servo's bestellen.
Ik ben benieuwd hoe het werkt en zal de vorderingen in een bouw draadje delen met jullie.
Anderen uiteraard ook bedankt, ik merk dat er veel kennis is en menig lid is bereid te helpen. Precies wat we zochten.

Je mening mag je van mij altijd geven, ik kom ook voor de mijne duidelijk uit. ;)

Overigens wonen we in HI Ambacht en werk ik in de buurt van Arnhem.

Groeten,

Maarten

shoven

Bericht door shoven »

Maarten1975 schreef:Gebruik jij beugels voor het monteren onder de tafel?
En welke dikte verenstaal?

Excuses voor de vele vragen, maar beter vragen als zelf het wiel weer uitvinden.
Dat is en blijft rond.

Alvast bedankt voor de hulp.
Maarten, ik doe het op dezelfde manier als Ad, werkt prima.
Gewoon een alu hoekstuk halen bij de bouwmarkt. Verenstaal gebruik ik van 1mm dik, maar 0,8 werkt ook. 0,5mm is echt te dun.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Plaats reactie