Mini Gremberg

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
Driesel
Berichten: 163
Lid geworden op: 29 sep 2010 19:00

Re: Mini Gremberg

Bericht door Driesel »

Ad,

De eerste poging tot bovenleiding werd verwezenlijkt met 0,2mm fijne wikkeldraad van een spoel. Deze draad werd opgespannen en vastgezet met een drupje secondenlijm aan de masten. Deze was zo fijn dat ze amper te zien was met het blote oog.

Afbeelding
Nadeel was natuurlijk dat het zeer broos was. Na een deelname aan een modelspoorexpo was een gans gedeelte gesneuveld (een stroomafnemer blijft haperen en trekt een deel kapot, transport...).

Een tweede poging bestond uit de rijdraad over de Schiebebühne te maken uit dezelfde draad, maar nu uit twee om elkaar gevlochten stuks. Voor de andere stukken werd rijdraad van Viessman gebruikt. Dit gaf het mooiste resultaat. Echter zijn bij sommige locs de veren in de stroomafnemers te sterk en drukken ze steeds de rijdraad omhoog. Daarom werd besloten een derde poging te wagen.

De derde poging bestond uit het opspannen van 0,4mm dikke rijdraad van Sommerfeldt (nr 089). Maar dit bleek dan weer te stroef.

Ik denk dat ik zal teruggrijpen naar poging 2 en de stroomafnemers op de locs voorzien van een stop, zodat ze de rijdraad niet meer omhoog kunnen drukken.


Voor Joost is hier de 294 249-8:

Afbeelding
Boven de voettreden zijn de draden van de verlichting te zien.Het was een gans karwei om de leds en de decoder in deze loc te krijgen. De kap is immers in metaal en er is enkel plaats in de cabine voor een decoder. Ondertussen bestaan er al kleinere decoders, waardoor de ombouw heden eenvoudiger zou moeten zijn. Op de foto is te zien dat de cabine zelfs nog wat schuin staat door de grootte van de decoder.

De loc werd zoals zijn grote voorbeeld ontdaan van de 'DB-Cargo'-beschriftiging, hernummerd en voorzien van zijdelingse relingen. Een volgende stap zal het aanbrengen van remslangen en een automatische rangeerkoppeling zijn:

Afbeelding

Groeten,

Dries



FidOo
Berichten: 5662
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Mini Gremberg

Bericht door FidOo »

Dries,

Bedankt voor de foto's! Ik weet dat de decoder al een hels karwei is, heb er al 2 omgebouwd. 1 met de decoder in de cabine en 1 met de decoder onder de motor. Beide met een N045 van keuhn uitgerust. Als je deze in de cabine plaats kun je er nog steeds doorheen kijken. Maar tis eigenlijk allemal net te krap!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4083
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Mini Gremberg

Bericht door Ad_M »

Dank je voor de info Dries :D
Ik kijk uit naar het nieuwe verhaal

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
Driesel
Berichten: 163
Lid geworden op: 29 sep 2010 19:00

Re: Mini Gremberg

Bericht door Driesel »

Zo, ik heb de 294 nog eens onder handen genomen en voorzien van de BSI-koppeling:

Afbeelding

Afbeelding

Groeten,

Dries


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4631
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Mini Gremberg

Bericht door Hoontje »

Top Dries! Mooi gemaakt!

Groet,

Hoontje



Onderwerp starter
Driesel
Berichten: 163
Lid geworden op: 29 sep 2010 19:00

Re: Mini Gremberg

Bericht door Driesel »

De Köf III is nu ook voorzien van een rangeerkoppeling:

Afbeelding



alexander40
Berichten: 70
Lid geworden op: 27 jan 2013 17:52

Re: Mini Gremberg

Bericht door alexander40 »

Levens echt. Super wat mooi

:o



Onderwerp starter
Driesel
Berichten: 163
Lid geworden op: 29 sep 2010 19:00

Re: Mini Gremberg

Bericht door Driesel »

Mini Gremberg was uitgenodigd op de eerste Belgische N-spoor-tentoonstelling te Antwerpen (zie dit draadje: viewtopic.php?f=27&t=8567)
Het was een mooie gelegenheid om nog wat filmopnames te maken. Het resultaat is hier te zien: https://www.youtube.com/watch?v=4KvzB2dL8pM

De vorige posts dateren alweer van enige tijd geleden. Sindsdien zijn de bovenleiding, de achtergrond en de rolbrug-aandrijving aangepast en verbeterd. Aan het rollend materieel zijn twee soundloks toegevoegd (een Gravita en een Taurus).


Groeten,

Dries



FidOo
Berichten: 5662
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Mini Gremberg

Bericht door FidOo »

Ja blijft echt super om te zien!!!

Overigens is dat draad hier te koop: https://www.sparkfun.com/products/11900

Verzenden doen ze ook naar NL, alleen de kosten kan ik niet vinden!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Driesel
Berichten: 163
Lid geworden op: 29 sep 2010 19:00

Re: Mini Gremberg

Bericht door Driesel »

FidOo,

Ik denk dat je met die geheugendraad in je link niet veel zal kunnen doen: er staat in dat je 1,5 A nodig hebt!!! Dat is wel zeer veel. Dat kan geen enkele N-decoder aan.
Wij gebruikten geheugendraad van Jacques Leplat: http://www.ferbach.be/html_uk/ukcafam.htm
Jammergenoeg zijn ze met de produktie gestopt en is het dus niet meer beschikbaar.
Wij hadden al problemen met de decoders om de draad te laten werken. Enkele Kühn-decoders zijn in rook opgegaan! Met de D&H-decoders lukte het wel.

Groeten,

Dries



Onderwerp starter
Driesel
Berichten: 163
Lid geworden op: 29 sep 2010 19:00

Re: Mini Gremberg

Bericht door Driesel »

Hallo,

Ondertussen is ook de BB 437004 gearriveerd in Mini-Gremberg:

Afbeelding

Zoals de voorbeeldfoto aantoont mocht die niet ontbreken. Ik heb wel vier jaar moeten wachten op het model van Rocky-Rail:

Afbeelding

Dries


Gebruikersavatar

RogerB
Berichten: 643
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:18
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Mini Gremberg

Bericht door RogerB »

Mooie loc Dries! Deze staat ook heel hoog op mijn wensen lijstje!


Groeten, Roger

Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3901
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Mini Gremberg

Bericht door Jeroen »

Nou Dries, na je PB wist ik nou niet zeker of ik al gereageerd had......dus toch nog maar even voor de zekerheid. Kende dit draadje natuurlijk al wel. Wat supergaaf zeg.

Die Franse FRET-lok is ook zo lekker spuuglelijk...maar past er mooi tussen zo!

Welke pantograaf heb je gebruikt voor je 155 met ombouwen? Heb 'm zelf ook omgebouwd met een panto van een of ander hok uit de doos.

Grtz.

J.


Afbeelding

niko
Berichten: 84
Lid geworden op: 29 aug 2010 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: Mini Gremberg

Bericht door niko »

Hoi Dries ik heb je baan al eens bewonderd op de grote modelspoor expo en ik moet zeggen dat ze me altijd is bij gebleven.
Los van het feit met de pantos met de geheugen draad is me vooral uwe 'lift' naar het schaduwstation bij gebleven . Simpel klein en toch doeltreffend .

mvg NiKO


mvg NiKo
Gebruikersavatar

barryd
Berichten: 156
Lid geworden op: 04 feb 2013 08:45
Locatie: Zandvoort

Re: Mini Gremberg

Bericht door barryd »

Hoi Dries,

Leuk baantje heb je, ik kwam je baantje tegen in de modelspoor magazine, eventjes snel doorgekeken, zometeen onderweg maar is uitgebreid lezen ;)

Groet, Barry.


\/
hier nederlands duitse baan aan het bouwen.
/\

Onderwerp starter
Driesel
Berichten: 163
Lid geworden op: 29 sep 2010 19:00

Re: Mini Gremberg

Bericht door Driesel »

Jeroen,

Ja, daar haal je twee lelijke loks aan, die daardoor weer interessant worden: die FRET brengt natuurlijk ook wat tegengewicht voor het rode DB-geweld.
Die 'Stroom-container' (de 155) is voorzien van Minitrix-panto's die komen van een 185; deze laatste heeft er twee van de vier moeten afstaan en is dan deze geworden:

Afbeelding

Om de enkelbenige panto's te kunnen monteren, moet het bestaande stuk met de isolatoren verwijderd worden. Enkel de isolatoren zelf worden behouden: zorg wel dat je deze niet kwijt speelt!!!

niko,

Zo, jij hebt nog de loklift gezien. Het was een tof concept, maar wegens de deadline van de wedstrijd is die nooit goed uitgewerkt. Die loklift kwam er wegens de maximale oppervlakte die door de wedstrijd werd opgelegd. Nu geldt dit niet meer en is de loklift vervangen door een schuifblad met sporen.

Barry,

Dank je wel, veel leesgenot met Modelspoor Magazine

Groeten,

Dries


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3901
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Mini Gremberg

Bericht door Jeroen »

Die 185 heb je gaaf gemaakt zeg......die kleurstelling zie je tegenwoordig ook vaak rijden. Wel een goed idee om ze van zo'n 185 af te slopen, ja. Kun je daar nog wat meer over vertellen? Want dan heb ik hier nog wel een kandidaat die mij twee mooie panto's kan leveren!

J.


Afbeelding

Onderwerp starter
Driesel
Berichten: 163
Lid geworden op: 29 sep 2010 19:00

Re: Mini Gremberg

Bericht door Driesel »

Hier een foto van zijn voorbeeld te Gremberg:

Afbeelding

Die is ontstaan uit een SBB Cargo 482 van Minitrix: na demontage werd met lichtkorrelig schuurpapier de verf en de opschriften verwijderd. Ook de bevestigingen en de isolatoren van de buitenste panto's werden verwijderd. Daarna werd de lok herspoten. De witte nummers vooraan komen van TL-decals, de nieuwe nummers op de zijkant zijn eigen makelij. Enkel de isolatoren voor de binnenste panto's werden terug geplaatst, en ook slechts één enkele rode dakleiding.

Zelfde verhaal voor de LTE 185 (die was voordien een minitrix 185 Rail4Chem):

Afbeelding

Groeten,

Dries



niko
Berichten: 84
Lid geworden op: 29 aug 2010 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: Mini Gremberg

Bericht door niko »

Strak spuit werk 8-)


mvg NiKo

Onderwerp starter
Driesel
Berichten: 163
Lid geworden op: 29 sep 2010 19:00

Re: Mini Gremberg

Bericht door Driesel »

Na al die jaren zijn alle foto's in dit draadje verdwenen en stond deze baan ook wat terzijde. Maar na de recente aankopen van enkele Vectrons werd het toch eens tijd om 'MiNi Gremberg' terug boven te halen. De grondplaat met sporen en scenery bleef behouden, maar alles errond werd gesloopt wegens veel te zwaar. Er werd een nieuwe kast gebouwd uit populieren-triplex die veel lichter is.
Volgende stappen zijn een nieuwe fiddle yard en de scenery (bomen, gebouwen en bovenleiding) retoucheren.

Er kon in de huidige toestand alvast een foto gemaakt worden:

Afbeelding


Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1846
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Mini Gremberg

Bericht door OBBinN »

Pff, al die rolbruggen die ik voorbij zie komen overal.. Zit al weer te verzinnen of ik dat ook ergens kwijt kan.. 😅🤣
Wel een imposant gezicht zo, al die locs zo bij elkaar!! Succes met heropnieuwbouw 👍🏻


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1528
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Mini Gremberg

Bericht door Hans »

Hallo Dries,

Welkom terug en succes.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3901
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Mini Gremberg

Bericht door Jeroen »

Mooi, het bestaat nog! Prachtige foto, Dries!


Afbeelding
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7422
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Mini Gremberg

Bericht door Krab »

Wauw in een woord geweldig dat je weer wat gaat doen rond deze mooie opstelplaats .
Fijn dat je weer terug ben en super foto Dries . _o_

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3626
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Mini Gremberg

Bericht door Schachbrett »

OBBinN schreef: 08 jan 2024 11:17 Pff, al die rolbruggen die ik voorbij zie komen overal.. Zit al weer te verzinnen of ik dat ook ergens kwijt kan.. 😅🤣
Wel een imposant gezicht zo, al die locs zo bij elkaar!! Succes met heropnieuwbouw 👍🏻
Dat wordt je buren uitkopen Wouter. :lol:


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Plaats reactie