[Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de module Venneweg]

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 2773
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Testen, testen, testen...

Bericht door Ron » 03 aug 2015 13:55

Ik heb o.a. een werktreintje met zelflossers van Flm rijden. Deze bezitten een soort hendeltje / pootje aan de zijkant wat naar buiten toe wegbuigt.
Ik heb van de hele rits gewoon de hendeltjes afgeknipt.
Moet zeggen dat ze dan meteen minder op speelgoed lijken.

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Berichten: 3442
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouwen uitbreiding Schaduw

Bericht door Hoontje » 07 aug 2015 19:57

Bouwupdate:

Deze week stond vooral in het teken van de baan-uitbreiding voorbereiden. Dat betekend dat de boel in de juiste verfkleuren gezet werd en er e.e.a. in het oude schaduwstation qua rails losgehaald werd. Ook I-train moest aangepast worden met de komst van de nieuwe module in het Schaduwstation. Tijdens die aanpassing kwam ik erachter dat de gehele baan in I-train in spiegelbeeld is getekend. Na een avondje knippen en plakken, staat de baan op de laptop nu gelijk aan de baan in het echt. Dat is wel fijner!

Goed, genoeg gel*ld, foto's;

Afbeelding

De baan is een kwartslag gedraaid bij mijn ouders en beslaat nu op 1.40mtr na de gehele kopse kant van de kamer. In het midden is duidelijk de maagdelijk lege nieuwe schaduwstationmodule te zien. Tijdens het opzetten besloten Vera en ik wel dat er onder beide kopse kanten van de schaduwstationmodules ook pootjes komen. Dan kun je de baan namelijk makkelijker alleen opzetten. Nu moet iemand de module vasthouden en de ander de bouten aandraaien...

Afbeelding

De keerlusmodule is wederom (deels) opgebroken. Ditmaal in het schaduwstation gedeelte. De sporen moeten namelijk met de modulerand mee gaan lopen. Tot de komst van de helix op deze plaats, blijft deze situatie zoals hij nu in wording is. Namelijk 4 doorgaande sporen die het 2e Schaduwstation ingaan. Binnenste boogradius is 250 mm...

Afbeelding

Moduleovergangen knutselen terwijl op de andere module al rails ligt is een precies werkje. Gelukkig helpt een mal dan vaak mee. Ook eerst de rails verlijmen op de module en dan pas solderen scheelt een hoop gepiel! :ugeek:

Afbeelding

Een voorbereide moduleovergang. Het lijkt op de foto of de bakken ongelijk staan. Echter kijk je tegen een randje blauwe plaat aan wat door de hoek van de foto erg vertekend!

Afbeelding

De eerste rails ligt.

Afbeelding

Overzicht hoe ik de baan vandaag achtergelaten heb. Op de voorgrond, haaks op het schaduwstation ligt Module Station Rijen...

Afbeelding

Als laatste, Vera's trots. De vitrinekast bij ons in de woonkamer is nu rood. Net als enkele andere accenten in de ruimte. Daardoor past het geheel beter!

Komende week zijn we er even lekker tussenuit! :D Dus geen modelbouwavonturen v.a. deze kant. Na de vakantie worden de overige sporen aangelegd en verbonden met de corresponderende TM44. Daarnaast moet alle electra onder de nieuwe module nog in orde gemaakt worden.
Dan de bovenbouw... De op maat gezaagde plankjes zijn 6mm te kort, dus daar moeten nieuwe voor komen. :(
Als die op maat zijn, wordt e.e.a. opgebouwd qua scenerymodules én dan kan de keerlus bovenbouw gereed gemaakt worden. En dan is de doop van de baan in Lochem alweer heel dichtbij :D :D :D

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje



Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 2787
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouwen uitbreiding Schaduw

Bericht door BenQ » 07 aug 2015 22:19

Prettige vakantie. ;)


Met vriendelijke groet,
Ben
Bouw baan:Neuffen 4
Project Neuffen 4| Peco 80 | Dinamo | iTrain 3, 4.0, 4.1, 5.0

Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 3426
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouwen uitbreiding Schaduw

Bericht door Ad_M » 08 aug 2015 07:56

Leuke update weer Alwin, leest lekker weg en mooievorderingen weer samen
Mag ik jullie ook een fijne vakantie toewensen :D

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (in opbouw), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Berichten: 3442
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouwen uitbreiding Schaduw

Bericht door Hoontje » 18 aug 2015 00:23

Bouwupdate:

Zo, na een week heerlijk genieten van o.a. uitwaaien, van zon, zee, strand, verlaten spoorlijnen, historie, winkels én modeltreinwinkels, ben ik de afgelopen dagen weer lekker aan het klussen.
Er is heel veel gebeurd! 9 Augustus was er weer een bouwweekend van MC de Spoorstaaf, aldaar kon ik van Martin Domburg 10 wissels overnemen die hij over had van zijn baan Schellenbach voor een zacht prijsje. Daardoor is mijn 'schaduwstation-in-de-toekomst' plotsklaps veen concreter en bovenal veel eerder gebouwd dan gedacht! :mrgreen:

Om een structuur aan te brengen en het overzicht te bewaren van alle wijzigingen en gedane (bouw)werkzaamheden, ga ik even per module verder.

Sporenplan:

"Ivm de policy wijziging van Photobucket in juli 2017, zijn deze foto's verloren gegaan. Helaas zijn de originelen ook onvindbaar. Dus is hier enkel tekst te vinden"

Allereerst het vernieuwde sporenplan. De wisselstraat (blok 7) is verlengd met een 5 tal wissels en biedt zo dus toegang tot een groter opstel-emplacement. De nieuwe opstelsporen zijn nu al 120cm, waarvan 110cm effectief gebruikt kan worden voor het opstellen van treinen. De overige 10 cm is veilige marge om treinen niet te dicht bij een wissel te laten stoppen.
De binnenste keerlus is hiervoor opgeheven en maakt plaats voor in totaal 6-tal opstelsporen. Een zevende spoor staat niet op de tekening, maar ligt er inmiddels wel. Dit is v.a. de wisselstraat richting de gele, binnenste lus (blok 3). Daar sluit dit spoor aan d.m.v. een wissel. Zo is keerlus 3 niet verloren gegaan. Lange treinen, zoals mijn BENELUX trek-duwstam hoeven nu dus niet de krappe slinger te maken naar het opstelterrein maar kunnen hier buitenom rijden.

De grote keerlus met inhaalspoor (Blok 1, Blok 2, Blok 5 en Blok 6) is gehandhaafd en simpelweg met 2x 122 cm verlengd door de komst van [Module Schaduwstationbak-2].

Afgelopen zaterdag is Chris Domburg mij komen helpen met rails leggen en allerhande andere werkzaamheden, Chris bedankt!

[Module Schaduwstationbak-1]


Deze module bevindt zich tussen [Module Helix Tilburg] en [Module Schaduwstationbak-2] en bevat dus de verlengde wisselstraat. Ook bleek bij de plaatsing van de scenery-module boven deze module dat het terugkerende spoor van de 3e keerlus in de oude setting precies onder een staander terechtkwam. Dit spoor werd dus verwijderd. Met het nieuwe ontwerp verspringt de wisselstraat 10 cm, waardoor er ruimte ontstaat voor de staanders...

Afbeelding

De verlengde wisselstraat richting [Module Schaduwstationbak-2]. Het (door een teveel aan houtlijm, wit uitgeslagen) stukje spoor tussen het 3e en 4e wissel, zorgt dat er precies genoeg ruimte blijft tussen staander en opstelsporen...

Afbeelding

Een doorkijkje over [Module Schaduwstationbak-1] vanaf de publiekszijde. In Lochem staan er dus hopelijk treinen die jullie zo kunnen bewonderen! :D

Later worden alle servo's, relais etc. etc. geplaatst...

[Module Venneweg]


De scenery-module Venneweg heeft zijn plaats gekregen boven [Module Schaduwstationbak-1]. Met behulp van 4 plankjes rust de module op de onderliggende module. Het is een vaste constructie. Door de grote handvaten in de Schaduwstationmodulebak is een en ander door 2 personen goed te tillen. Ik heb nog even zitten studeren op een verbinding met slotbouten en vleugelmoeren of met behulp van verbindingshoekjes aan de staanders waarop de scenerymodule kan rusten, maar dat alles bleek te instabiel of simpelweg onmogelijk netjes pasbaar, dat ik voor deze oplossing heb gekozen.
De baan wordt niet zo vaak verhuisd en naar Lochem komen we voortaan maar gewoon in een vrachtwagen :mrgreen:

Afbeelding

[Module Venneweg] geplaatst. Met behulp van de waterpas kijken Chris en ik of de module 'pas' staat. Dit was het geval, waarna de module vastgezet werd...

Afbeelding

De module aangesloten op de [Module Helix Tilburg]...

[Module Schaduwstationbak-2]

Samen met Chris hebben we zaterdag de wisselstraat verlengd en de eerste opstelsporen gelegd. Vandaag (Maandag) heb ik de tweede wisselstraat en de rest van de sporen aangelegd.
De tweede schaduwstation module is daarmee al geheel voorzien van rails én de aanleg van de bedrading vlot ook al aardig! Hopelijk kunnen er eind deze week al treinen over de eerste sporen rijden in het Schaduwstation! :D :D :D

Afbeelding

Alle sporen gelegd op de module. Omdat de 'oude' wisselstraat verlengd is, ligt deze t.o.v. de opstelsporen uit het lood. Daardoor maken de opstelsporen allemaal een soort 'zwieper' vanaf het wissel. De wisselstraat op deze module is helemaal nieuw aangelegd en ligt dus wel strak, recht.
"Had je dan de eerste wisselstraat niet los kunnen halen en opnieuw moeten leggen?" Neen! Zowel Chris als ik wilden het risico niet lopen om de reeds vastgelijmde wissels kapot te trekken bij het losweken. Deze soort wissels zijn erg kwetsbaar. Daarnaast zijn ze helemaal goed ingeregeld en afgesteld, dus waarom dat slopen?! Het inregelen en opnieuw aansluiten kost me handenvol tijd. Dan liever enkele speelse bogen in de opstelsporen. Het levert me uiteindelijk 10 cm. meer opstelruimte per spoor op! :D

Afbeelding

Doorkijkje v.a. [Module Keerlus beneden]...

Afbeelding

Vanavond maakte Vera deze foto. Ik ben druk aan het solderen...

[Module Keerlus beneden]


De grootste wijzigingen worden aan het sporenplan op de [Module Keerlus beneden] gedaan. Hier wordt de binnenste van de 4 bogen geheel verwijderd en de derde boog geheel opnieuw gelegd en voorzien van een wissel. :o
Ook ontdekte ik een constructiefout! :( Door de aanleg van de kabelgoten tussen de [Module Keerlus beneden] en de bovengelegen [Module Keerlus], kunnen zij niet meer gescheiden worden. Gelukkig is er genoeg bewegingsruimte tussen de twee modules om alle sporen aan te leggen en alle wijzigingen door te voeren. Wanneer de derde scenery en schaduwstationmodule komt, wordt deze keerlus de [Module Helix Breda]. Nu is dat nog niet mogelijk, omdat het sporenplan op de scenery-modules onmogelijk aan kan sluiten op deze helix.

Afbeelding

Hier nog 4 bogen op de [Module Keerlus beneden]. De 2 buitenste bogen werden rechtdoor doorverbonden en leiden naar de grote keerlus met inhaalspoor op [Module Schaduwstationbak-1]. De 2 binnenste sporen werden het meest rigoreus gewijzigd; de binnenste boog verdween geheel en de ander is voorzien van een wissel. Uiteraard werd de blauwe plaat na de sloopwerkzaamheden weer netjes geverfd...

Afbeelding

Afbeelding

Slopen van de bogen en aanleg van het wissel. Voor het gemak in de beperkte ruimte, maak ik gebruik van minitrix bochtdelen waaraan de flex-rail bevestigd wordt. Hierdoor kreeg ik een beter verloop dan wanneer ik het wissel tussen 3 stukken flex-rails probeerde te passen...
De boog zit tussen R2/R3 in en tussen R2/R1 bij een afbuigende wisselstand. Erg krap! :( De eerste testen wijzen uit dat mijn BENELUX trek-duwstam hier dus ook niet doorheen geraakt. Nu zijn de achterliggende opstelsporen ook te kort voor deze trein, dus hij hoeft deze draai nooit te maken! Mijn ICm Koploper 3'tje en 4'tje komen er probleemloos, op gepaste snelheid doorheen...
Wanneer het wissel in rechtdoorgaande stand ligt, kan de BENELUX trek-duw combinatie er wél doorheen.
Verder testen gaat gebeuren zodra de bedrading in orde is. Vooralsnog voorzie ik weinig problemen...

Afbeelding

Het nieuwe sporenplan op de [Module Keerlus beneden] is een feit. Duidelijk te zien is de scherpe bocht bij een afbuigend wissel...

"Ivm de policy wijziging van Photobucket in juli 2017, zijn deze foto's verloren gegaan. Helaas zijn de originelen ook onvindbaar. Dus is hier enkel tekst te vinden"

Doorkijkje... [Module Keerlus beneden]

Tot slot

Normaliter heb ik ook nog een totaaloverzicht-foto. Zo kunnen de werkzaamheden beter geplaatst worden. Helaas ben ik die vandaag vergeten te maken...

Afgelopen zaterdag liet ik de baan zo achter:

Afbeelding

Nu ligt dus alle rails er én is de bedrading onder [Module Schaduwstationbak-2] al ver aangesloten. Deze bedrading loopt naar verschillende Sub-D 25 polige connectoren aan beide kopse zijden van de module. Morgen moet ik 'helaas' voor de brandweer een hele dag in touw zijn, maar de rest van de week staat in het teken van het afwerken van de bedrading, zodat er dan eindelijk begonnen kan worden aan de aanpassingen van [Module Station Rijen] en de aanleg van de nieuwe [Module Keerlus]. Daarna is het tijd voor testen... En als ik zo in de planning kijk, nadert Lochem 2015 alweer met rasse schreden! Om niet te 'verzuipen in het werk' heb ik me daarom voorgenomen om te zorgen dat de grote keerlus met inhaalspoor in elk geval aangesloten is. Dat is simpelweg het doortrekken van de bedrading tussen [Module Keerlus beneden] en [Module Schaduwstationbak-1] onder [Module Schaduwstationbak-2] door en de desbetreffende sporen van de laatstgenoemde module ook op de corresponderende sub-D aan te sluiten.
Voor de nieuwe opstelsporen zal wederom een diepte investering moeten volgen en dat geld is er momenteel weer eens niet :| . Maar met uitzicht op september, heb ik niet alleen Lochem in het verschiet, maar ook een nieuwe job, dus hopelijk verruil ik dan m'n 'vrije-tijd-voor-de-hobby' voor 'meer-geld-voor-de-hobby' :D :D :D

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje



Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 2869
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: Waterloo (België)
Contacteer:

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouwen uitbreiding Schaduw

Bericht door Michiel » 18 aug 2015 06:44

Ik volg gefascineerd hoe jullie dit klaar spelen. Erg inventief, en technisch strak werk. Mooie en boeiend verslag. Heerlijk om volgen. 8-)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2857
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouwen uitbreiding Schaduw

Bericht door Maurits71 » 18 aug 2015 08:02

updatje zei hij :o


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3279
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouwen uitbreiding Schaduw

Bericht door Jeroen » 18 aug 2015 08:06

Je maakt er weer een heel verslag van, Alwin. Ik ben benieuwd hoe het je vergaat met dat scherpe bochtje......kan me inderdaad indenken dat ook niet elke lange zwabberende containertrein er hier doorheen zou gaan.....

Goed werk weer, en een mooie uitbreiding zo.

Grtz,

J.


Afbeelding

Gebruikersavatar

[Patrick]
Berichten: 292
Lid geworden op: 21 jan 2012 16:34
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouwen uitbreiding Schaduw

Bericht door [Patrick] » 18 aug 2015 08:46

Mooie bouw update Alwin! Zou hem graag een keer in het echt willen zien.


Groeten,
Patrick

Modulebaan Löwenstein | Oude baanplan | YouTube | Tijdperk III | Peco 55 | Dinamo TM44 (5x) OC32 (2x) DTC (1x) | iTrain 3.x Pro| Fleischmann
Egal wie gut du fährst, Züge fahren Güter
Lid van MC de Spoorstaaf

Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 3426
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouwen uitbreiding Schaduw

Bericht door Ad_M » 18 aug 2015 09:40

Mooie meters Alwin 8-)
Heerlijk om je / jullie zo bezig te zien, de hoofdlijnen / opmerkingen zijn hiervoor al gezegd
En focus je inderdaad dat je ieder geval rond kan rijden, alles meer is meegenomen ;)
Voor zo ver het wat betekend zal ik voor jou / jullie duimen voor de nieuwe baan dat het voorspoedig gaat

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (in opbouw), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Plaats reactie