[Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de module Venneweg]

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Berichten: 3412
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouwen uitbreiding Schaduw

Bericht door Hoontje » 18 aug 2015 17:18

@ Michiel, dank je wel!
@ Maurits. Jup 'kleine' update. Het is nog niet af en er reed nog niets... :mrgreen:
@ Patrick, 19 - 20 september sta ik in Lochem met deze baan. En anders moeten we maar eens wat plannen tijdens een Spoorstaaf event hier in de buurt of bij jou in de buurt?!
@ Jeroen: Dank. En inderdaad een containersleep gaat er niet doorheen komen. Wat niet erg is. De langere treinen (> 6 bakken) lopen om de opstelsporen heen. Ze zijn in de regel namelijk toch langer dan 1.10 mtr. en moeten dus naar het inhaalspoor in de grote keerlus.
@ Ad_M dank je. Het testen zal het uitwijzen hoe een en ander gaat lopen. Hopelijk vlot het aansluiten van de blokken 1 & 2 goed, zodat ik me dan kan richten op het gereedmaken van [Module Station Rijen]. In het scenery deel moeten de treinen nu een sprong maken van 1.22mtr... :D

Bouwupdate:


Vanmiddag even tijd gehad om te knutselen. Het gaat erg snel! En erg goed! De eerste lok heeft al op commando door I-train gereden door geheel Blok 1! :D De bedrading was in 1x juist gesoldeerd aan alle stekkers en doorverbonden.
Methodisch werken werpt nu echt zijn vruchten af. Ik trek draad voor draad los en kijk waar ze heen gaan. Daarnaast sluit ik per blok alles in 1x aan, dus v.a. het spoor tot en met de corresponderende TM44. Dat is omslachtiger en tijdrovender dan alle draden per module direct aan te leggen, maar voorkomt storingen en ik kan per blok testen. Met als resultaat dat vandaag de eerste trein weer door het schaduwstation reed. 8-)
Ik had daar een filmpje van, maar je krijgt een rare nek als je daarnaar kijkt. Op een of andere manier heeft Jijbuis het filmpje een kwartslag gedraaid. :? Magoe, als bewijs, klik



Nog enkele foto's van de bedrading:

Afbeelding

Enkele uren op m'n rug gelegen dus, zoals te zien aan de foto-hoek. Bij TM44-2 moeten blok 1 t/m 4 opnieuw bedraad worden. Ondanks dat er 'slechts' 8 draden bijkomen was het nog even puzzelen. Blok 1 is erg lang en heeft per sectie 2 voedende draden voor de A-staaf. Dat zijn er in totaal zo'n stuk of 8 dus. Deze komen samen in een lasklem en deze is doorverbonden met de stekker op de TM44. Daarin passen namelijk geen 8 draden!

Afbeelding

De bedrading onder de nieuwe schaduwstation-module is wederom weggewerkt in de bekende ringbanden...

Afbeelding

De 25-polige Sub-D stekkers tussen [Module Schaduwstationbak-1] en de [Module Keerlus beneden] werd weer ontdaan van z'n kapje. Ik dacht alles netjes gedocumenteerd te hebben i.z. mijn aansluitingen en stekkerverbindingen. Helaas, deze stekkers waren nog niet genoteerd! Dus dat gelijk ook maar gedaan. Nu staat in een overzichtelijk eXcel bestand welke van de 25 draden waarvoor dient...

Afbeelding

Links de 'oude' male connector welke rechts de 'nieuwe' female connector ontmoet welke onder de nieuwe schaduwstationmodule hangt. In totaal zaten er al 12 draden aan de connector, daar komen er nog zeker 12 bij als alle electra aangeloten is. Binnenkort komt er dus nog een 25-polige Sub-D connector bij tussen de modules.

Morgen weer verder, kijken of blok 2 net zo vlot aangesloten gaat zijn als blok 1. Dan kunnen er weer treinen pendelen tussen de grote keerlus, het schaduwstation en het bovengelegen scenery gedeelte. Dan is [Module Station Rijen] aan de beurt om helemaal in orde gemaakt te worden! Dat wordt nog een hels karwei! Dan daarna de bovengelegen keerlus aanleggen en dan zijn we klaar... (uhu :mrgreen: )

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje



Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Berichten: 3412
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouwen uitbreiding Schaduw

Bericht door Hoontje » 22 aug 2015 14:57

Bouwupdate:

Even een geschreven update tussendoor. Geen tijd gehad voor filmpjes. Foto's van draadjes hebben jullie al gezien, dus dat is ook geen nieuws.
Wat wel nieuws is, is dat de grote keerlus helemaal werkt en ingeregeld is! Er kunnen dus alweer treinen door het schaduwstation denderen naar de bovenbaan.
Blok 3 en Blok 4 zijn gewijzigd en de bedrading is bijna af. Ze moeten nog vanaf een sub-D naar de desbetreffende TM44 getrokken worden en dan inregelen.
Dit weekend helaas geen bouw/knutseltijd omdat ik van het ene feestje naar het andere rol :lol:
V.a. maandag pak ik de draad weer op.

Fijn weekend allemaal!

Groetjes,

Hoontje



Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 2760
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouwen uitbreiding Schaduw

Bericht door BenQ » 22 aug 2015 18:23

Met het tablet en volledig scherm kon ik goed zien dat er een draad in de weg zat en aan het eind dat de loc via de toerit de baan wilde verlaten. :lol:


Met vriendelijke groet,
Ben
Bouw baan:Neuffen 4
Project Neuffen 4| Peco 80 | Dinamo | iTrain 3, 4.0, 4.1, 5.0

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Berichten: 3412
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouwen uitbreiding Schaduw

Bericht door Hoontje » 30 aug 2015 21:58

Bouwupdate:

Helaas deze week niet zoveel kunnen/willen doen als gepland. Mijn nieuwe job staat nu toch echt voor de deur en dat brengt naast veranderingen ook huiswerk met zich mee. Daarnaast gaat Vera haar studie ook weer beginnen, dus in huis moest e.e.a. gebeuren. En die tijd kon ik dus niet besteden aan de baan.
Máár er zijn toch wel meters gemaakt! De bedrading is nagenoeg helemaal klaar. Vandaag heel de middag 'verloren' aan het installeren van een relais wat de linker wisselstraat aan moet sturen. Zo zou ik een blokuitgang vrij krijgen en een apart IJkspoor aan kunnen leggen. Helaas wilde het maar niet lukken! Het aansluiten en in iTrain inregelen is geen probleem. Het relais klikt hoorbaar, maar er lijkt vervolgens toch niets te gebeuren. Soms wel, soms niet... Heel onbetrouwbaar. Na de beurzen van september ga ik er verder naar kijken.

Verder aan de hand van wat foto's:



Vorige week zag [Module Station Rijen] er nog zo uit aan de onderzijde...

Afbeelding

De module onderzijde vandaag. Aan beide zijden zijn 25 polige Sub-D's gekomen voor de blokaansluitingen. Deze module heeft 5 blokken en [Module Venneweg] heeft er maar 3. Dus 1 blok op deze module zit op de TM44 onder [Module Venneweg].

Afbeelding

Van de week kwam er een mail van Baroniespoor met de vraag om wat extra informatie inzake mijn baan. Deze zal ook te zien zijn op 26-27 september a.s. bij hun opendag in Etten-Leur. Tijdens het maken van de e-mail bedacht ik deze platen met feitjes en weetjes inzake mijn baan. Ik hang ze aan de modules. Vallen de rode plankjes ook meteen iets minder op :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Afbeelding

Een overzicht hoe ik vandaag m'n baan achtergelaten heb. Voor de nieuwe blokaansluiting heb ik [Module Venneweg] weer verwijderd van de onderbouw. Dit ging opvallend gemakkelijk! De nieuwe Sub-D is aangesloten én de module is in zijn laatste grijze jas gestoken. Nu is hij eindelijk, na 3 lagen, dekkend grijs...
Links op de foto liggen op de grond de plankjes voor [Module Station Rijen] te drogen. Op het bureau, op zijn kant, staat [Module Station Rijen] te wachten op wat komen gaat...

En zo wordt het alweer september deze week... Nog 20 dagen en dan is mijn baan te aanschouwen. Wat móet er nog gebeuren?
- Beide scenery modules bevestigen boven hun schaduwstationmodule...
- Er zijn 2 wissels in het schaduwstation die plots niet meer werken. De servo's blijken uit het lood te staan en daardoor werken ze niet. Bij het opnieuw inregelen bleek dat de gehele servo herplaatst moest worden. Nu moeten de armen van een langer verenstaal voorzien worden.
- Aanleggen van [Module Keerlus]. Alle bedrading zit al onder alle modules. Het is nog puur rails leggen.
- Extra pootje aanbrengen onder de [Module Schaduwstationbak-1] zodat deze ook op een poot kan rusten. Dit is handiger bij het opbouwen.
- Testrijden. Deze week heb ik ook eindelijk m'n gehele iTrainbestand bijgewerkt, ingeregeld etc.etc.
De keerlus aan de bovenzijde moet nog aangelegd worden.

Dus nu duimen dat m'n contract nog een week 'in de post blijft hangen' ofzo... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Groetjes,

Hoontje

PS:

Leuk cadeautje gekregen van m'n lief deze week:

Afbeelding

PPS:

Nog leuke foto's welke geschoten is in Beekbergen, ik bij een echte NS/DE2400. Nu nog een keer een mooie foto met een geel-grijze :D

Afbeelding



Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2856
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouwen uitbreiding Schaduw

Bericht door Maurits71 » 30 aug 2015 22:02

geinige foto


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Gebruikersavatar

[Patrick]
Berichten: 292
Lid geworden op: 21 jan 2012 16:34
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouwen uitbreiding Schaduw

Bericht door [Patrick] » 31 aug 2015 11:49

zo'n cadeautje heb ik ook gekregen van mijn lief! Mijn lief, niet jou lief... En eigenlijk moest ik hem zelf betalen... anyway... hij werkt goed :D


Groeten,
Patrick

Modulebaan Löwenstein | Oude baanplan | YouTube | Tijdperk III | Peco 55 | Dinamo TM44 (5x) OC32 (2x) DTC (1x) | iTrain 3.x Pro| Fleischmann
Egal wie gut du fährst, Züge fahren Güter
Lid van MC de Spoorstaaf

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Berichten: 3412
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouwen uitbreiding Schaduw

Bericht door Hoontje » 06 sep 2015 17:44

Bouwupdate:

Kleine update qua foto's, vandaag zo druk geweest met van alles, dat ik aan het nemen van foto's niet toegekomen ben. :oops:
Module Station Rijen zit op zijn plaats en is aangesloten op [Module Venneweg] en [Module Keerlus]. Die laatste is ook voorzien van rails. Helaas lukte het niet om een wissel te plaatsen om het spoor richting Oosterhout ook aan te sluiten. Dat is nu een kopspoortje geworden dus :D

Toen was het grote moment daar, zou er een trein een ronde kunnen rijden?

Het antwoord: (natuurlijk) NEE :evil:

Wat bleek, de adresseringen van de bezetmelders en blokken waren precies gespiegeld. I-train had er geen zin in, dus reed de trein netjes naar boven, aangekomen bij het scenery gedeelte stond hij gelijk stil.
Vreemde was dat na het invoeren van de juiste adressen, de polariteit van de verschillende blokken ook anders leek te zijn. Waar sommige 'normaal' waren, moesten ze nu opeens op 'geïnverteerd' gezet worden en vice versa...
Maar toen dat allemaal gedaan was, heeft er een trein vanaf het Schaduwstation naar de Keerlus gereden en terug. :D :D :D
Heuh, terug tot halverwege de helix :oops: . Daar kreeg ik een hele vage storing. Als de lok naar beneden reed, viel de spanning steeds weg. I-train liet de trein stilvallen en gaf dan weer vol gas en dat heel snel na elkaar. Maar naar boven rijden was geen probleem?? Van de week dus verder testen en bekijken.

Hieronder nog enkele foto's over hoe het geheel er nu bij staat...

Afbeelding

Doorkijkje v.a. [Module Keerlus] richting [Module Station Rijen]...

Afbeelding

Overzicht hoe de baan er nu bij staat. Wat een bakbeest is het eigenlijk ook! :o

Wat moet er nu nog gebeuren voor Lochem?

Nou, testrijden en wat kleine werkjes. De staanders worden nog eens netjes rood afgelakt, er komt een extra pootje onder baan, omdat hij toch wat doorzakt en ik zal wat scenery moeten herstellen na het slijpen van secties... Best te doen :lol:

Tot over 2 weken in Lochem!

Groetjes,

Hoontje



Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Berichten: 3412
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] te zien op N-spoorLOCHEM 2

Bericht door Hoontje » 08 sep 2015 23:34

Bouwupdate:

Terwijl de voorbereidingen voor Lochem 2015 nog in volle gang zijn, ben ik ondertussen bezig met een nieuwe studie naar Station Rijen tussen 1965 en 1995.

Waarom? Dat heb je toch allang een keer gedaan? was ook de opmerking hier thuis.

Sterker nog, er is al een gehele module Station Rijen en die is komende weken te zien op de verschillende beurzen!

Maar, zoals reeds in juli al opgemerkt, is deze module eigenlijk zo goed en wel aan het eind van zijn latijn. Het vaak verplaatsen thuis, het vlakbij de keuken staan, het gebruik van andere (bouw)materialen dan de nieuwere modules, maken dat deze module echt aan vervanging toe is wat mij betreft.

Tijdvak studie en spoorplan keuze:


Om in de stijgende lijn voort te gaan, ben ik dus vanaf 0 begonnen met het plannen en bestuderen van het stationsgebied in het tijdvak 1965 - 1995. Waarom die 30 jaar? Simpel, omdat er in die periode veel bouwtekeningen voorhanden zijn en bij het maken van de foto's in real-life nu nog veel sporen terug te vinden zijn van hoe het er (inmiddels 50 jaar (!) geleden) uitzag.

Momenteel is mijn baan gepland in de periode rond 1990 - 1993. De tijd waarin ik kennismaakte met het emplacement en de NS/DE2400's die tijdens de nadagen van dit lijntje er dienst deden.
Het geheel is redelijk recht-toe-recht-aan anno 1990 met 3 sporen door het station en veel open ruimte en wildgroen tussen de spoorlijn en de Venneweg zoals te zien op die module.
Qua treinbewegingen is het dus al net zo simpel.

Gaan we terug in de tijd, dan zien we opeens wat er allemaal in die open ruimte te vinden is geweest; opstelsporen, omloopsporen, een complete laadweg incl. verhoging en goederenloods en bij het inrijden van het emplacement een heus zakspoortje & kruiswissel. (1965)

In 1980 is het emplacement inmiddels al aan versimpeling onderhevig. De losweg is vanuit Tilburg al niet meer te bereiken door de verwijdering van het gehele omloopemplacement, kruiswissel en zakspoortje. Maar de laad/losweg was nog wel altijd in gebruik en werd bediend door de rangeerploeg v.a. Tilburg Goederen die ook doorreed naar de Vijf Eiken in Oosterhout. M.n. door kolentreinen voor de plaatselijke kolenboer, wat vee transport en leerlooierij gerelateerde goederen. Ook was toentertijd de aansluiting richting het Vliegveld nog niet opgeheven, hetgeen kerosine en dieseltransport treinen rechtvaardigt op de lijn. Echter ligt die aansluiting nog voor [Module Venneweg] en die kant wil ik toch eigenlijk echt niét meer opbouwen. We moeten naar Oosterhout niet waar?!

Het sporenplan langs de Venneweg zag er zo uit volgens de bestekkaart van de NS:

Afbeelding

Om vervolgens zo aan te sluiten bij Station Rijen:

Afbeelding

De extra sporen, ook aan het emplacement 5 Eiken, maken dat er een levendiger station ontstaat dan nu. Ik ben ape-trots dat er nu doorgaande goederentreinen en ICm's door m'n station denderen, maar ik heb het gevoel dat ik het eigenlijk wat te kort doe. Zeker met het DINAMO systeem en de inmiddels geïmplementeerde rangeer- aan- en afkoppelopties in iTrain, als ook de toename in beschikbaar scenery materiaal (al dan niet via 3D tekenen van o.a. RailNscale en de ontwerpen van Markenburg.nl) maken dat ik meer wil. En zeg nu zelf, u als beursbezoeker vind een rangeerbeweging toch zeker zo boeiend als enkel doorrazende treinen en af en toe een stoppertje langs een perron? ;) Indien niet, dan moet u het zeggen en blaas ik het hele plan af :lol:

Wat betekend dit nu concreet voor mijn modulebaan?

Voor de baan betekent het dat er nieuwe modules moeten komen. Voor [Module Station Rijen] is al een nieuwe bak, welke nu in de opslag ligt gereed. Echter, met bovenstaand plan, is 1 module te weinig en moet de, vorig jaar nog geschrapte, module [Station Rijen -2] toch gerealiseerd worden. Hierop komt dan de uitloper van het eilandperron en het laad en los spoor langs het 1e perron / losweg.
Deze bak zou dus direct aansluiten op de reeds bestaande [Module Venneweg].

Concessies doen aan de werkelijkheid:

Zoals altijd ga ik wel concessies aan de werkelijkheid doen. Sowiezo qua afmetingen. Ik wil het op 2 modules kwijt, dus maximaal 242 cm. In werkelijkheid zou het bijna het dubbele moeten zijn.
[Module Venneweg] is qua sporenplan en directe omgeving eind juli opgeleverd. Hierop ligt het baanplan anno 1990. Ook de scenery, het zandpad richting de trafo en electra huisjes en rondom verwilderde, oude emplacement, is helemaal klaar en in mijn ogen goed gelukt.
Eigenlijk zou hier dus het laad / los spoor op moeten komen met bijbehorende scenery. Dat betekend dat de aangelegde scenery zoals te zien op onderstaande foto gesloopt moet worden en dus volgens het sporenplan aangepast moet worden...

Afbeelding

Daarnaast vind ik het mooie aan module Venneweg dat het een stukje 'paradespoor' is met een speelse boog erin. Dit effect wordt teniet gedaan als ik de voorgestelde aanpassingen doe.
De concessie is dan dus dat km. 11.5 - 11.6 erg lang uitgestreken worden. In werkelijkheid zat er maar een paar meter tussen de verhoogde losweg en het trafo huis. Nu een complete modulebak... :D Doch, ik denk dat het de aandacht van de kijker beter verdeeld kan worden als het station geheel op 2 modules komt en de [Module Venneweg] blijft zoals hij is... Wat denken jullie?
Een concessie daarbij is wel dat het opstelspoor langs de laad en losweg wat korter wordt, maar dan nog is het altijd een spoor van +/- 120 cm lengte verdeeld over 2 modules. De langste goederentrein richting Oosterhout 5 Eiken wordt in beginsel niet langer dan 120 cm. Later, als de andere modules richting Oosterhout gereed komen en er dus meer 'aflever' adressen ontstaan, wordt de trein langer, maar de oplettende kijker heeft ook het extra omloopspoor links van het stationsgebouw gezien, alwaar de wagons voor de losweg tijdelijk gestald kunnen worden en afgekoppeld. Kortom, deze concessie geeft nog geen problemen zo op het eerste gezicht...

Tijdperk concessies?

[Module Station Rijen] wordt geheel herbouwd. Het stationsgebouw is tussen 1980 - 1993 amper gewijzigd. De gebouwen rondom het spoor ook nagenoeg niet. Alleen moet ik in Utrecht of Tilburg in de archieven wel gericht op zoek naar een foto van de goederenloods en het losse dienstgebouw welke er rond 1980 gestaan hebben. Mocht iemand die hebben, dan houd ik mij warm aanbevolen!

[Module Venneweg] is een redelijk 'anonieme' module met een onduidelijk tijdvak. Het 'moderne' fabriekspand is nog niet vervuild en de inrichting is niet dusdanig hypermodern, dat de module ook wel rond 1980 geplaatst kan worden.
De overige bebouwing langs de Venneweg zelf is nog niet aangelegd & zelfs nog niet gekocht, dus dat is nog makkelijk te wijzigen. De geplaatste auto's kunnen zomaar ook in 1980 - 1990 rond gereden hebben. Zij het dan wat 'nieuwer' dan nu ;)

Rollend materieel

Qua rollend materieel heb ik vooralsnog vooral treinen die al in 1980 op de baan waren te zien. De NS 6400 loc's niet, maar die passen weer in 1993. Dat Preiser-PRORAIL bij mij dan het desbetreffende emplacement nog niet verder uitgekleed heeft, nemen we dan maar even voor lief :D Net als het feit dat we nog massaal kolen kopen bij de kolenboer voor de kachel thuis i.p.v. gewoon een gasleiding het huis in te trekken :mrgreen:

Treinbewegingen

Met bovenstaande veranderingen komen er extra treinbewegingen rondom station Rijen. Het gedeelte van mijn baan dat nu bestaat. Groter kan de baan niet meer worden, aangezien de kamer daarvoor te klein is. :oops:
De komst van het vierde spoor langs de laad en losweg vergroot de rangeermogelijkheden voor goederen. Naast de langsrijdende auto-trein kan ik nu met m'n NS2200 van PIKO ook eens kolen aanvoeren of gesloten goederenwagons. Ipv alleen door te dieselen richting het nu nog fictieve Oosterhout :mrgreen:

Planning / realisatie

De planning nu is, als ik even reëel kijk, wel een project wat verre van snel zal gaan. Alleen al financieel is het wederom een investering van formaat, welke ik eerst goed uit moet rekenen. Daarnaast zal er even flink gespaard moeten worden. We spreken dus voordat er echt gestart kan worden eerder over maanden, dan weken vrees ik.
Daarnaast werk ik sinds september weer braaf 32 uur per week, dus qua bouwsnelheid zal het tempo ook aanzienlijk lager liggen dan dat jullie het afgelopen jaar van mij gewend zijn.
Hoe graag ik het ook zou willen, ik denk niet dat het reëel is om toe te zeggen dat het hernieuwde station al in mei te Hilversum getoond kan worden. Lochem 2016 is al realistischer, echter weet ik niet of er ruimte is voor een baan van +5 meter én vind ik eigenlijk dat het ook weleens de beurt aan anderen is ;) .
Zelf denk ik dat de eerst volgende beurs na dit jaar, pas in 2017 bezocht wordt, maar bij het schrijven van deze update, heb ik er eerlijk gezegd eigenlijk nog geen doel van gemaakt of concreet gepland. 't Blijft hobby en vooral wil ik eerst hier thuis alles (financieel) weer goed op orde krijgen na maanden WW... :D
Als laatste ga ik ook heel kritisch kijken of een beurs 'gezellig genoeg is'. Dat wil zeggen, wil ik er veel moeite voor doen om erheen te gaan en is het me waard om een bus te huren? Die dingen kosten al gauw zo'n €300,- voor een weekendje en dat ga ik echt niet elke week neerleggen ;)
Mochten jullie nu massaal willen dat ik in 2016 ergens mijn voortgang laat zien, laat het vooral weten!

Samenvatting

Door de vervanging van de aftanende [Module Station Rijen], ben ik wederom een trajectstudie en omgevingsstudie van het stationsgebied aan het maken. De gekozen periode is 1965 - 1995. Deze periode is goed gedocumenteerd bij verschillende archieven, zoals het Utrechts en Tilburgs archief, de heemkundekring én de NS zelf. Er zijn duidelijke bestekkaarten en kopieën heb ik inmiddels in mijn bezit.
Mijn eerder gekozen tijdperk (rond 1990) van de nadagen van dit emplacement, resulteert in een gelimiteerd aantal treinbewegingen rondom het station. Er razen nu afwisselend doorgaande goederen- en personentreinen doorheen met af en toe een stoppertje langs het perron. Ik merk dat ik daar toch al snel op uitgekeken raak.

Dat gecombineerd met de ervaringen van het rangeren op de clubbaan van MC de Spoorstaaf, maakt dat na het bestuderen van de plannen anno 1965, 1970 en 1980, ik toch graag ook de extra sporen wil aanleggen rondom het station die er toen aanwezig waren.
Rijen bezat een goederenloods, dienstgebouw én een lange laad en losweg met verschillende omloop en opstelsporen. Anno 1980 zijn deze gereduceerd tot 1 spoor, bereikbaar v.a. het emplacement Oosterhout. Voordeel van dit plan is dat de reeds bestaande [Module Venneweg] niet aangepast hoeft te worden. Er komen simpelweg 2 nieuwe scenery modules bij. Zoals in de allereerste post van dit draadje ook te zien is in het grote overzichtskaartje van het toenmalige ontwerp.

Qua rollend materieel heb ik alleen nog maar treinen die in dit tijdperk passen, op de NS 6400 na. Die concessie naar de werkelijkheid wil ik wel maken dat Preiser-PRORAIL bij mij gewoon niet is gaan verder snoeien qua sporen.
Qua scenery biedt alles meer mogelijkheden. Een losplaats kun je erg levendig maken met leuke scenes. Inmiddels is het aanbod van kant-en-klare scenery veelzijdig én word ik steeds beter op het gebied van zelfbouw. (Al zeg ik het zelf :oops: )

Kortom, deze winter gaat uitwijzen of er al gestart kan worden met de aanleg van de nieuwe modules. Een echte planning is er nog niet. Ik verwacht zelf 2017 weer naar een beurs te kunnen, maar mocht iedereen me in de 2e helft van 2016 al ergens willen zien en dat hier massaal aangeven, dan zal de planning daar toch wel op aangepast worden. Vooral financieel liggen er veel uitdagingen.

Vele plannen en ideeën en een hele lap tekst. Maar mét een paar plaatjes, dus hopelijk niet al te saai :D :D :D :mrgreen: :D :D :D

Ik ga er eens lekker van dromen!

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje



Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 2735
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek
Contacteer:

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] te zien op N-spoor LOCHEM

Bericht door bob vermeulen » 09 sep 2015 08:07

Hoontje,

Lekker uitgebreid verhaal van je gedachte achter het bouwen.
Ik denk dat je inderdaad een verhaal moet hebben om het daarna goed te kunnen bouwen.
Ook leuk informatie over hoe het was.

Blijf het volgen.

mvrgr Bob


Feldberg-bahn in spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2856
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] te zien op N-spoor LOCHEM

Bericht door Maurits71 » 09 sep 2015 08:09

nou nou, je zat wel in de schrijvers pen.

Voor wat ik er tussen de regels uithaal zou ik zeggen volgens mij bouw je de baan voor jezelf en niet voor de gemiddelde beurs bezoeker :), daarnaast onze hobby bestaat alleen maar uit mega concessies, dus lekker aan de slag gaan zou ik zeggen in jou tempo op de manier zoals jij denkt dat het goed is.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Plaats reactie