Utrecht CS
Re: Overkapping Utrecht CS
Oei dat ziet er allemaal gelikt uit man! Had bij de bogen aan het begin helemaal geen idee wat het materiaal was op basis van de foto's. En zoals gezegd kan je met geduld een heel eind komen. Volgens mij gaan we nog het een en ander aan interessante technieken tegenkomen hier!
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
-
- Berichten: 1161
- Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11
Re: Overkapping Utrecht CS
Ontzettend wat knap en wat een geduld!
Ik vindt het nu al mooi.
Ik vindt het nu al mooi.
Stoom, Stroom en Chocolade periode II
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=11816
Baan plan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=11767
Fotoboek: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=17&t=11777
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=11816
Baan plan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=11767
Fotoboek: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=17&t=11777
Re: Overkapping Utrecht CS
Ik heb een 5 keer vergrote tekening gemaakt en één tekening 1 op 1. Daar kan ik dan tijdens het draaien mee vergelijken.Bjor schreef: ↑08 okt 2019 21:52 Ton,
Knap "draaiwerk" . Ik heb zoiets ook wel eens geprobeerd. Ik vond het heel lastig om paaltjes met gelijke proporties te maken, maar die van jou zijn goed gelukt! Hoe heb je de staafjes in de boormachine bewerkt? Met een vijltje?
Ik ben benieuwd naar het vervolg.
Ben
Het bewerken doe ik met een stanley mesje en met een vijltje. Het is even puzzelen hoe je het mesje vast moet houden. Mesje gaat sneller dan vijl. Je kan ook niet teveel kracht zetten, want dan ligt het paaltje op de grond.
Ik had ook even een grenen sateprikker in de boormachine gezet, maar die brak af.
Het is weer een hapje van de olifant.
De bogen zijn van 0.5 mm polystyreen. Ik heb ook 0.3 mm geprobeerd, maar dat is me toch wat te fragiel. Dat zou ik op kunnen lussen door er weer styreen tegenaan te plakken om een soort t-profiel te krijgen, maar dat heeft meerdere bezwaren. Afgezien dat het meer werk is, misschien niet strak genoeg wordt ben ik bang dat het teveel materiaal wordt. Je moet er wel doorheen kunnen blijven kijken.
(Vergelijk maar met https://www.arjandenboer.nl/2014/perron ... vervolg-1/)
Ben trouwens begonnen met het verzamelen van wat broodzak-afsluit-klemmetjes. Het lijkt me handig om daarmee de bogen te fixeren voordat ik er de tussenstangen tussen lijm.
Ik heb decennia geleden eens een bovenleiding portaal voor emplacementen gesoldeerd op een wijze die voor iedereen haalbaar is. Die ga ik binnenkort eens laten zien. (Disclaimer: Ik ben niet aansprakelijk voor schade aan kleren of vingers tijdens het solderen.)
Nog wel meer rare dingen gedaan trouwens om te delen. Leuk voor de lange koude winter avonden.
Re: Overkapping Utrecht CS
Inderdaad is 0,3mm erg dun. Wordt vaak wel stevig als alles aan elkaar geplakt is maar de bouwfase is lastig. Is het mogelijk om bij de constructie kant en klare T-profielen (of L-profielen) te gebruiken? Bestaat er eentje die net geschikt is?
Ben benieuwd naar de bovenleidingportalen. Lastig om te solderen zoiets, vooral als je er een heleboel nodig hebt die er hetzelfde uit moeten zien...
Ben benieuwd naar de bovenleidingportalen. Lastig om te solderen zoiets, vooral als je er een heleboel nodig hebt die er hetzelfde uit moeten zien...
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Bovenleiding Utrecht CS
De hobby heeft weer een hele tijd stil gelegen, maar ik ben weer bezig. En ik doe steeds zoveel mogelijk waar ik zin in heb en ik wou nu eens proberen een bovenleidingportaal zelf te maken. Ik ben gek van de meersporige portalen die vroeger standaard waren op de stations in die geleidelijk verdwijnen.
(Ik heb dus al tijden geen plaatjes geplaatst, dus ik hoop dat dit goed gaat.)
De paal is 1,5 x 1,5 mm H. Bovenkant 1,5 x 1 mm half-U. De rest is 0,5 rond.
(Ik heb dus al tijden geen plaatjes geplaatst, dus ik hoop dat dit goed gaat.)
De paal is 1,5 x 1,5 mm H. Bovenkant 1,5 x 1 mm half-U. De rest is 0,5 rond.
Re: Utrecht CS
Ik kan even geen plaatje uploaden maar ik hoop dat ik het kan uitleggen.
Ik ben ballast aan het strooien. (Noch 09167) Leg via een lepel iets neer en dan met kwast netjes verspreiden. Tot dan gaat het goed. Dan breng ik met kwastje water met houtlijn en wasmiddel aan. Gaat ook goed. En als het dan droog is blijkt dat ik te weinig grind heb gebruikt. Het slinkt dus. En hetzelfde stukje rails moet ik meerdere keren doen.
Wat doe ik fout?
Ik ben ballast aan het strooien. (Noch 09167) Leg via een lepel iets neer en dan met kwast netjes verspreiden. Tot dan gaat het goed. Dan breng ik met kwastje water met houtlijn en wasmiddel aan. Gaat ook goed. En als het dan droog is blijkt dat ik te weinig grind heb gebruikt. Het slinkt dus. En hetzelfde stukje rails moet ik meerdere keren doen.
Wat doe ik fout?
Re: Utrecht CS
Hoi TonN,
Allereerst moet je de lijm/water niet met de kwast aanbrengen maar met een pipet of flesje ( indrupellen) en heb je wel eerst het ballast nat gemaakt?
Als eerste moet je het ballast in spuiten (plantenspuit of een oud parfumflesje) met water/afwasmiddel.
Dan moet het goed gaan
Mooi project trouwens
Succes!!!
Groet,
Raymond
Allereerst moet je de lijm/water niet met de kwast aanbrengen maar met een pipet of flesje ( indrupellen) en heb je wel eerst het ballast nat gemaakt?
Als eerste moet je het ballast in spuiten (plantenspuit of een oud parfumflesje) met water/afwasmiddel.
Dan moet het goed gaan
Mooi project trouwens
Succes!!!
Groet,
Raymond
Re: Utrecht CS
Ik bracht in 1 keer de combinatie water/wasmiddel/lijm aan. De lijm doet het goed, want de steentjes zitten goed vast. Ik snap alleen niet waarom het volume zo gigantisch afneemt.
Op het plaatje valt het niet eens zo op.
Op het plaatje valt het niet eens zo op.
Re: Utrecht CS
Wat oude foto's
Er moet heel wat ballast gestrooid worden.
Maar iemand zei laatst dat ik de dezelfde moet gebruiken als de manier waarop je een olifant op eet. Stukje voor stukje.
Er moet heel wat ballast gestrooid worden.
Maar iemand zei laatst dat ik de dezelfde moet gebruiken als de manier waarop je een olifant op eet. Stukje voor stukje.
Re: Utrecht CS
Wauw. Imposant.
Het is vast totaal onnodig om dit te zeggen maar met zoveel wissels waar je in de buurt met lijm en steentjes gaat knoeien héél voorzichtig en stukje bij beetje werken en altijd wanneer een stukje gedaan is testen of alles elektrisch en mechanisch werkt zoals het hoort. (rijden er al treinen?)
Het is vast totaal onnodig om dit te zeggen maar met zoveel wissels waar je in de buurt met lijm en steentjes gaat knoeien héél voorzichtig en stukje bij beetje werken en altijd wanneer een stukje gedaan is testen of alles elektrisch en mechanisch werkt zoals het hoort. (rijden er al treinen?)
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Utrecht CS
Nee, er rijden nog geen treinen. De wissels moeten ook nog aandrijving krijgen.
Ik heb tussen de rails en ondergrond plastic liggen, dus zonder al te veel breken, zou ik een wissel weer los moeten kunnen krijgen.
Een hoop wissels moeten ook nog gerestaureerd worden. Sommige zijn al 30 jaar oud. Ik heb laatst besloten dat alle tongen een gesoldeerde elektrische voeding moeten hebben. De engelsmannen hebben dat al.
Ondertussen ben ik ook aan het programmeren. Alles digitaal maken betekent mijn faillissement, dus verzin ik wel wat.
Dit houdt me wel van de straat, ongeveer tot 2044.
Ik heb tussen de rails en ondergrond plastic liggen, dus zonder al te veel breken, zou ik een wissel weer los moeten kunnen krijgen.
Een hoop wissels moeten ook nog gerestaureerd worden. Sommige zijn al 30 jaar oud. Ik heb laatst besloten dat alle tongen een gesoldeerde elektrische voeding moeten hebben. De engelsmannen hebben dat al.
Ondertussen ben ik ook aan het programmeren. Alles digitaal maken betekent mijn faillissement, dus verzin ik wel wat.
Dit houdt me wel van de straat, ongeveer tot 2044.
-
- Moderator
- Berichten: 4630
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: Midden Brabant
- Contacteer:
Re: Utrecht CS
Hoi TonN ,
Wat is dit een imposant project! Gaaf
Qua aansturing, alles digitaal maken is erg duur zeg je... Wellicht is het DINAMOsysteem van vpeb.nl, een optie? Hierop rijden analoge en digitale treinen gezamenlijk door elkaar heen.
Groetjes
Hoontje
Wat is dit een imposant project! Gaaf
Qua aansturing, alles digitaal maken is erg duur zeg je... Wellicht is het DINAMOsysteem van vpeb.nl, een optie? Hierop rijden analoge en digitale treinen gezamenlijk door elkaar heen.
Groetjes
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: Utrecht CS
Wow, gaaf zeg!
https://www.shapeways.com/shops/spoorobjecten
3D geprinte modellen van o.a. de V-IRM, Plan V/T en SGMm
3D geprinte modellen van o.a. de V-IRM, Plan V/T en SGMm