N-Spoorforum

Het forum voor de N-Spoor liefhebber

n-spoorstore.nl TopLinks-Modellbahn Liste auf Online-Modellbahn.de
Het is nu di okt 16, 2018 18:18

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: welke locdecoder?
BerichtGeplaatst: wo jun 22, 2016 06:07 

Welke DCC locdecoders zijn aan te bevelen om onderstaande locs te digitaliseren (met een goede prijskwaliteit verhouding) er is nogal veel verkrijgbaar...

Fleischmann 7139 (BR39 stoomloc)
Fleischmann 7230 (BR212 V100 diesel) (met een silberling stuurstand)
Fleischmann 7363 (NS 1600)
Fleischmann 7375 (BR 103 TEE)
Fleischmann 7376 (BR 103 TEE)
Fleischmann 7377 (BR 103 rood)
Fleischmann 7380 (BR 150)
Fleischmann 7383 (BR 151) DB Cargo

Fleischmann 7428 dieseltreinstel (dus me een stuurstand erbij)

Arnold N 0400 ICE
Kato TGV

En los daarvan nog een Hobbytrain tulenloc waar wel een NEM stekker in zit

Geheel wordt aangestuur door een Fleischmann Twin Center

Alvast bedankt!

Groetjes,
Tieme

Profiel  

Berichttitel: Re: welke locdecoder?
BerichtGeplaatst: wo jun 22, 2016 06:17 

Hoi,
Ik maak in al mijn treinen gebruik van de decoders van Lenz (silver mini) en die bevallen allemaal heel goed.
Veel mensen hier op het forum gebruiken ook de Kuehn decoders.

Miniatuur Elzas: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8054
Elzas - Naudheim, Jensbourg & Vigowiller - Tijdperk VI - DCC - Peco 55
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC3LnCx ... bNIsUyrv1A

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jun 22, 2016 06:31 

Deze bijvoorbeeld?

http://www.n-spoorstore.nl/nl/digitaal/ ... n-kue81310

Deze is qua prijs ook nog wel te doen <25e / stuk)

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jun 22, 2016 08:15 

Ik zou de kühn n45 aanbevelen. De n25 is verouderd en heeft minder instellingen die je kunt aanpassen.
Daarnaast is de kühn n45 een stukje dunner wat ook veel voordeel biedt.

Alternatieven zijn bv een doehler en haass dh10c, Zimo mx?, esu lokpilot V4 micro, Lenz mini silver.

Lid van: http://www.mcdespoorstaaf.nl
Bouwt momenteel: "Clubbaan MC de Spoorstaaf: Module (Kiel-Nordhafen)"

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jun 22, 2016 09:40 

Bedankt! ik wilde net vragen wat het verschil tussen de 025 en de 045 is. Dan denk ik dat de 045 inderdaad beter geschikt is met name ivm het makkelijker weg te werken

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jun 23, 2016 16:47 

Absoluut de N45 voor deze locs.

Succes

Domburg Train Support

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jun 28, 2016 11:00 

En toch vraag ik me af waarom er hier telkens weer de Kuehn N45 aangeraden wordt. Het gaat in dit geval voor het grootste deel om Fleischmann locs met de aloude standaard Fleischmann motor. Ik heb met die motor nog nooit acceptabele rijeigenschappen uit een Kuehn N45 decoder gekregen. De discussie over deze decoder met deze motor is hier al vaker gevoerd, maar daar is nog nooit een antwoord uit gekomen met welke instellingen dit dan wel goed werkt.

Ikzelf gebruik om die reden geen Kuehn N45 decoders meer. In de meeste Fleischmann locs zit een Kuehn N025, die wel minder instelmogelijkheden heeft maar waarmee de locs prima rijden zonder eerst uren met instellingen te moeten klooien. Als ik meer functieuitgangen nodig heb (bijvoorbeeld apart schakelbare front- en sluitlichten) dan gebruik ik tegenwoordig een D&H DH10C. Ook weinig instelmogelijkheden, maar een mooi rijgedrag zodra de regeling op Hard wordt gezet (in plaats van de standaardinstelling Soft).

In mijn BR 212 gebruik ik een Lenz silver mini + en dat werkt ook prima. Verder nog her en der een verdwaalde Uhlenbrock, ESU, Zimo en Tran. De Tran decoders vind ik ook wel een aanrader, op voorwaarde dat je railspanning maximaal 18 V is (wat bij mij tot voor kort niet zo was).

Dus: ik zou kiezen voor een Kuehn N025 (als het goedkoop moet), een D&H DH10C (als je meer uitgangen nodig hebt of de decoder dun moet zijn) of een Tran (als je railspanning niet te hoog is).

Groeten, Marcel

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jun 28, 2016 13:04 

Dan adviseer je dus een decoder met slechte motorbeveiligingeb tv de N45. Ook de DH10C is discutabel, kies dan voor de Rauthenhaus RMX990C. Dat is dezelfde decoder met veel meer instelmogelijkheden.

Met de Kuehn N45 rijden bij mij alle flm motoren netjes. Ik zet cv9=2 en als hij niet vlak is qua snelheid cv53=1 en cv54=12

Meer doe ik er niet aan. Heb er dit jaar al 275 versleten en tot op heden maar 4 keer over gestapt op de Lokpilot 4 omdat de massa teveel emk gaf. Dat waren alle 4 Minitrix locs.

Verder stap ik alleen over naar de LokPilot v4.0 of de RMX990C als er meer van de loc wordt verlangt dan enkel rijden :)

Groetjes

Domburg Train Support

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jun 28, 2016 18:17 

Beste Marcel,

Ik ben begonnen met ESU decoders, ivm mijn plaatselijke treinwinkel verkoopt alleen ESU en Uhlenbrock en natuurlijk Minitrix (=D&H). Op aanraden van Martin op de Kuehn N045 overgestapt om te gaan inbouwen in de oude loks, en verder bezit ik nog af fabriek Zimo decoders.

Met Kuehn en ESU nog nooit problemen gehad, inbouwen en rijden, later iets bijstellen.
Heb nu een Uhlenbrock 73400 ingebouw in een Fleischmann 7415 (Pendolino), stuurstand heeft functiedecoder van Digikeijs, dat gaat niet samen om een onduidelijke reden, nu gaat de Kuehn erin op aanraden van Martin en geen problemen. (Uhlenbrock decoder alleen op de baan, geen problemen, zet je een stuurstand met digikeijs op de baan of Fleischmann dan heb je storing in de Uhlenbrock decoder).

iTrain / Dinamo / Fleischmann / Minitrix / Kato / Piko / Brawa

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jun 29, 2016 09:07 

martindomburg schreef:
Ook de DH10C is discutabel, kies dan voor de Rauthenhaus RMX990C. Dat is dezelfde decoder met veel meer instelmogelijkheden.

Waar ik mijn decoders meestal koop, hebben ze geen Rauthenhaus. Wel D&H. De reden om voor de DH10C te kiezen en niet voor de RMX990C is dus puur om de verkrijgbaarheid. En dat de DH10C minder instelmogelijkheden heeft is voor mij geen nadeel: decoder in de loc, adres instellen, en rijden maar. Alle verlichtingsfuncties die ik wil kan ik (erg gemakkelijk) instellen op deze decoder, en meer heb ik eigenlijk niet nodig.

Citaat:
Met de Kuehn N45 rijden bij mij alle flm motoren netjes. Ik zet cv9=2 en als hij niet vlak is qua snelheid cv53=1 en cv54=12

Helaas is mijn ervaring anders. Misschien heb ik een slechte batch gehad ofzo, maar alle N45 decoders die ik met een standaard Fleischmann motortje gebruikt heb, gaven geen mooi rijgedrag: snelheidswisselingen, duidelijk zichtbare stappen, en bij het ijken in iTrain was de snelheid bij een stap hoger vaak lager dan de snelheid bij de stap daarvoor. Ik zal het nog eens proberen met de door jou genoemde instellingen; wie weet gaat er een wereld voor me open ;)

Ik heb nog één N45 in een Fleischmann Taurus zitten en die werkt daar prima, maar die loc heeft geen standaard Fleischmann motortje (nieuwere Taurussen hebben dat overigens weer wel).

Het is overigens niet mijn bedoeling om hier een discussie te starten over welke decoder de beste is; daar is geen antwoord op. Iedereen zal andere voorkeuren hebben. Ik persoonlijk vind de beperkte hoeveelheid instellingen van de N025 en de DH10C wel prettig, terwijl anderen zweren bij zoveel mogelijk CVs. Ik heb die N45 decoders toen ook gekocht omdat dit me een prettige decoder leek, maar helaas kreeg ik daar geen mooi rijgedrag mee. Anderen hebben dat probleem duidelijk niet.

Mijn advies zou in ieder geval zijn: als je denkt voor een bepaald type te kiezen, koop daar dan eerst 'ns één of een paar van en probeer die uit. Ben je tevreden, dan kun je een grote partij kopen voor al je locs. In ieder geval lijken op basis van het bovenstaande de Kuehn N45 en de Rautenhaus RMX990C of D&H10C prima opties. Een ESU of Lenz geeft meestal ook weinig problemen (maar hebben een slechtere prijs-kwaliteitverhouding), maar een Uhlenbrock lijkt niet echt een aanrader.

Zorg wel dat je locs eerst analoog goed rijden; een loc die analoog slecht rijdt wordt digitaal over het algemeen echt niet beter.

Succes met je keuze...

Groeten, Marcel

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur