Maurits zijn air brush journey

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Maurits71

Maurits zijn air brush journey

Bericht door Maurits71 »

Hoi

zoals zovelen heb ik de stap gewaagd om een air brush aan te schaffen. lange tijd zitten dubben tussen duurkoop of goeiekoop en uiteindelijk besloten dat goeiekoop voor mij wel eens de beste oplossing was, want : vindt ik het wel wat, ken ik het wel en wat ga ik er mee doen, wat wagonnetjes weatheren, een keer misschien een kappie spuiten, als dat kreng 20 x per jaar gebruikt wordt dan denk ik dat ik wel aan de max zit.

zo gezegd zo gedaan op internet zitten zoeken en beetje een van mijn Engelse Ngauge vrienden ( in dit geval vriendin ) zitten volgen die ook net deze stap gemaakt heeft en besloten om een

http://www.ebay.co.uk/itm/AS-186-Comple ... 0600974912 aan te schaffen, met in gedachte in het ergste geval gooi ik 70 pond in de prullebak.

Vandaag het kitje binnen gehad en even mee aan het stoeien geweest.

aansluiten was 1 minuut werk

Afbeelding

kreng aangezet en tot mijn grote verbazing maakt dat ding weinig herrie, niet meer als het gemiddelde speelgoed van moeders de vrouw. de druk kan je wijzigingen met dat zwarte draaiding van 0 tot 60 bar dus prima dona.

right toen uitvogelen welke spuit te gebruiken,tja of tja ik ben maar begonnen met dat kanon waarbij de voorraad aan de zijkant zit.

Afbeelding

aangezien hier in huis een zeven jarige artieste rond loopt die liever schildert en tekend dan tv kijkt moest die uiteraard ook even.

Afbeelding

hoera er kwam verf uit, uiteindelijk ook nog op plekken waar ik het wilde hebben totdat de spuit het wel best vondt, mengen en de juiste verhoudingen blijkt dus een vak te zijn en dat had ik niet zo serieus genomen.

MartinB zijn site maar open gezet en schoonmaken dat kreng, leuk hoor 10 minuten spuiten, 1 uur schoonmaken, ook nog het nozzeltje kapot gemaakt dus die maar ff opnieuw bestellen maar goed dat mag de pret niet drukken.

Ik dit topic gebruiken als een soort van ik ben een noobie en wie weet komt er resultaat topic, feel free om mee te lachen, huilen of advies te geven, van de week komt er fatsoenlijke airbrush verf aan en dan gaan we eens op een oud wagonnetje oefenen.

M.

Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Ad_M

Re: Maurits zijn air brush journey

Bericht door Ad_M »

Maurits, kijk eens of ze bij jou in de buurt ook Vallejo verf verkopen
Is waterbasis spul en is meteen in je kelkje te druppelen (spuit klaar) en zo schoon te maken zonder high te worden ;)
Daarnaast is het super spul om mee te spuiten en een legio aan kleuren
Probeer het eens, misschien bevalt het

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
Maurits71

Bericht door Maurits71 »

Thanks eBay uk is heel dichtbij

Peter

Bericht door Peter »

Maurits, dank voor je draadje!

Grtz.
Peter

Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55

rob schellenbach

Bericht door rob schellenbach »

Hoi Maurits ,
dat is een mooi ding .
ik had even snel op dit ding ge-googled en vond deze misschien interessante review .
http://airfixtributeforum.myfastforum.o ... hp?t=35371

nu even heel kort door de bocht de conclusie :
pro :
goedkoop, stil , condenswateropvang , alles zit erbij om aan de slag te kunnen .

min :
geen lucht afsluiting bij ontkoppelen van de slang ,

de airbrushes : leuk om mee te beginnen , maar goedkope chinese klonen rommel

misschien een puntje van aandacht voor jou in engeland , er schijnt in het 220 snoer een veel te zware zekering te zitten .

algehele conclusie , prima ding , niets mis mee .

Groet

Rob Schellenbach

Onderwerp starter
Maurits71

Bericht door Maurits71 »

:D :D dat is wel een soort van correcte weergave.

met dien verstande dat het voor een complete noobie als mij dus proberen zonder risico is en als ik besluit dat ik het helemaal top vindt dan koop ik een fatsoenlijke spuit merk maakt niet uit en dan heb ik in ieder geval al een compressor.( mijn e wordt in tegenstelling tot allerlei horror verhalen niet warm dus prima )

dat er geen lucht afsluiting op zit, mijn gedachte, who cares, het duurt 45 seconden om het tankje te vullen daarna sluit de compressor zichzelf af, en wie zet er een tank weg dan welke nog vol met lucht zit ?? of is de gedachte dat dit handig is met het wisselen van de spuit, tja dan een punt, maar opnieuw 45 seconden is niet zo lang :D

voor nu, vanavond gaan we weer spelen

rob schellenbach

Bericht door rob schellenbach »

ja , het bochtje was wel heel kort .

als mensen een wat ruimer bochtje willen , moeten ze even de link lezen .

ik ben razend benieuwd wat er uit je gespuit gaat komen .

Groet

Rob Schellenbach

FidOo

Bericht door FidOo »

Maurits,

Ik heb een soortgelijke compressor / airbrush set gekocht via VidaXL (webwinkel in NL)
Mijn heeft dan geen Tank. Maar tot nu toe merk ik weinig van pulserende lucht. En de die pistolen doen het werk prima.

Had een beetje dezelfde insteek als jouw wat betreft aanschaf.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

sjoef

Bericht door sjoef »

Kijk hier eens....... de snelkoppelingen sluiten de luchttoevoer af.

http://www.airbrush-services-almere.nl/ ... nl/d8.html

Jos

RFabriek

Bericht door RFabriek »

Mijn drukregelaar kan ik iig helemaal tot nul draaien en dus afsluiten.

gr
Renzo

Dinamo, Rocrail, XTrackCad, OpenBSD, NS/NL

Peter

Bericht door Peter »

Getriggerd door het antwoord van Ad, heeft iemand op het forum ervaring met het "verroesten" van de rails met Vallejo verf?
En dan bedoel ik, welke kleur zou hiervoor gebruikt kunnen worden?

Bij voorbaat dank voor jullie reactie.

Grtz.
Peter

P.s. wellicht beter een nieuw topic openen...?

Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55

Onderwerp starter
Maurits71

Bericht door Maurits71 »

right vandaag dag 2 van mijn spuit pogingen.

als eerste verf gemengd en daarna de air brush aangesloten en gewacht tot het containertje op 12 psi stond., slim als ik dacht te zijn probeer ik eerst even met water of er wat uitkomt, het duurde ff voor dat er behalve lucht inderdaad ook water mee kwam, ik had het idee dat er meer lucht in het verf opvang bakje ging als dat er verf uit kwam, gezien alle belletjes. dus...

dat k..ding maar eerst nog een keer schoon gemaakt, vuil was hij niet, tenminste niet dat het me opviel, dus eerst maar wat bekertjes water gespoten en op een gegeven moment had ik het idee dat het beter ging.

dus verf in het bekertje en spuiten maar, de eerste 6 wagonnetjes zonder problemen, daarna begon de hoeveelheid verf die eruit kwam aanzienlijk af te nemen, of dat de verf nu dikker werd of dat de spuit viezer werd zeg het maar. ik heb het voor elkaar gekregen om alle 10 te spuiten.

schoonmaken heb ik zoals de eerste keer maar weer gedaan, ik zou niet weten wat ik extra moet doen, hij is in ieder geval in mijn optiek schoon, morgen het vervolg.

gr.

M.

sjoef

Bericht door sjoef »

Een airbrush werkt alleen als die goed schoon is. Na het spuiten alleen "door" spuiten is niet wat je noemt schoonmaken. Je moet de spuit echt uit elkaar halen en alle onderdelen goed reinigen. Zonodig met speciale borsteltjes. In het andere draadje heb ik al aangegeven een spuit te kopen (voor iets meer geld) die makkelijk uit elkaar te halen is om um goed schoon te te kunnen maken. Overigens is naar mijn mening 12 psi wat weinig. Even uit mijn hoofd komt dat overeen met iets van 0,8-0,9 bar. Afhankelijk van het soort verf (water of thinner) spuit ik water op ongeveer 1,5 bar en thinner rond de 2 bar. Blijf bij double action constant lucht geven. Zo blijft de tip schoon.

Jos

Onderwerp starter
Maurits71

Bericht door Maurits71 »

Hi Sjoef, ik denk dat we kwa schoonmaken het over hetzelfde hebben, moet zeggen het is geen vervelende spuit om uit elkaar te halen en je kan overal gewoon prima bij.

die tip van de druk zal ik morgens eens uitproberen.

thanks, Maurits

Onderwerp starter
Maurits71

Bericht door Maurits71 »

zo net een sessie van een uur achter de rug. 20 minuten spuiten, 40 minuten schoonmaken. Na een chat sessie met Joske de bouwer was het probleem gisteren denkelijk te dikke verf.

dus vandaag veel meer verdund en zonder problemen aan het spuiten geweest, resultaat.

Afbeelding

gr.

M.

Jeroen

Bericht door Jeroen »

Strakke shit, ouwe! Heb hier eindelijk ook een airbushje staan......nog niet uit de doos gehaald. Toch eens proberen!

(al gaat het mij meer om het verouderen ermee).

Gebruik jij normale verf die je dan verdunt? Ik heb hier Vallejo verf, maar niet de 'airbrush-lijn' van Vallejo. Ik heb daar wel een potje van, maar dat lijkt voor mij op normale Vallejo verf die verdund is.

sjoef

Bericht door sjoef »

Verf moet "melk" dik/dun zijn.

Jos

Onderwerp starter
Maurits71

Bericht door Maurits71 »

eeh, eerst maar eens de fouten.

ik heb artisten acrylic gebruikt vermengd met acrylic thinner, dit wordt een nachtmerrie, gaat klonteren, spuit verstopt kort helemaal k.., zelfde problem had ik met air brush acrylic ik gebruik dan railmatch of life colour maar dat is min of meer hetzelfde als valleyo.

Zat met Jos aan de praat gisteren en die gaf me de tip om de thinner te gebruiken die ik ook gebruik om de air brush schoon te maken, echter dit doe ik met isopropanol ( zie site nproject ), vandaag dus zo gezegd zo gedaan, met dien verstande dat ik zwart/ donker grijs nodig had en dat had ik alleen in en potje revell.

ik zou het gewoon proberen Jeroen,verdunnen 2:1 tot 1:1 het moet zo dik zijn als melk. spuiten op 1.4 bar en als je klaar bent geen koffie pakken maar Nproject openen en naar de afdeling air-bri=ush cleanen gaan. na drie sessies kost het me nu ongeveer 30 minuten om dat kreng schoon te maken,

gr.

M.

RFabriek

Bericht door RFabriek »

Ik zag van te voren ook op tegen het schoonmaken maar ik denk dat ik nu in vijf minuten de spuit schoon heb.

Ik heb twee bakjes met thinner (of wat je op dat moment moet gebruiken). Een vuile en een schone.
Ik gooi alles behalve de spuit en binnenwerk erin. Uiteraard de naald wel. :)
Ik begin met de beker. Eerst de verf aan de binnenkant loswrijven en daarna neem ik hem gevuld in mijn hand. Dan druk ik een paar keer met de muis van mijn hand op de beker. Dan spoel je dus goed de leiding door. Daarna nog een keer in het schone bakje.
De rest schud ik gewoon even door de thinner. En uiteraard ook in het schone bakje.
Op het laatst schud ik goed met de onderkant van de spuit door de thinner. Afgewisseld met er af en toe uithalen om de thinner er uit te laten lopen. Erbij opletten dat alleen het deel waar verf komt in de thinner komt.
Daarna uiteraard weer (direct) inelkaar zetten en doorspuiten met thinner of wat je ook gebruikt heb voor schoonmaken.
De thinner gooi ik weer terug in twee flessen voor hergebruik.

Ik heb wel gemerkt dat het schoonmaken van verf op waterbasis meer tijd en aandacht kost.

De achterkant van de spuit maak ik alleen schoon als het echt nodig is. Het rubbertje waar de knop doorheengaat vind dat niet fijn en blijft dan vaak hangen.

Voor zover wat ervaringen van een mede beginner.

gr
Renzo

Dinamo, Rocrail, XTrackCad, OpenBSD, NS/NL
Plaats reactie