Stadt Schellenbach (voorheen Erlebniswelt Domburg)

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: De bouw van Erlebniswelt Domburg

Bericht door martindomburg »

Tnxs mannen, mooie reacties wederom (blijf er vooral mee door gaan hihi)

Jazekers vrienden,

Het is weer de hoogste tijd voor een update uit het altijd zonnige Ermelo. We zijn weer erg druk geweest met dit monsterproject. En met recht want inmiddels heeft de baan met al meninge kopzorgen mogen bezorgen. Laat dat nu net hetgene zijn waar ik het meeste van geniet in dit soort projecten :lol:

Als eerste zaten we zoals eerder genoemd met een gefaalde oplossing van de kortsluiting op de wissels. Het afvijlen van het puntstuk wilde niet werken en al gauw werd er (succesvol) getest met lakken. Dit hielp goed echter houden we niet zo van verbloemen maar meer van verhelpen. Daardoor hebben we ervoor gekozen om naast elke wissel een microswitch te plaatsen om zo het puntstuk te schakelen. Omdat dit schaduwdeel altijd erg goed bereikbaar blijft vind ik het gebruik van de switchen niet erg. Normaal ben ik er niet zo van omdat relais betrouwbaarder zijn dan microswitchen. Maar in dit geval 100% goedgekeurd ook omdat ze maar 0,74 cent kosten per stuk.

De eerste opstelling:

Afbeelding

Afbeelding

De testen zijn erg positief. Enige nadeel (kan ook een voordeel zijn) is dat je de switch het beste kan positioneren na het instellen van de servo. Dit houd in dat we elke vier (aantal van 1 SP4 printje) servo's meteen inregelen en instellen. Het voordeel hiervan word dat we ervoor hebben gekozen om de baan in 3 delen in te delen: links, midden en rechts.

Elk deel gaan we helemaal van rails voorzien, servo's plaatsen en inregelen en compleet bedraden, aansluiten en testen. In het formaat van dit SS met 50 blokken, 100 wissels en 16 relaisschakelingen is dat een overzichtelijke werkwijze.

Dat is ook bepaald door de overloopwissels in het middelste gedeelte. Ik ben hiermee flink aan het puzzelen geweest omdat elke wissel vanaf een zijde word bediend door een servo. Dat betekend dat er aan beide zijden van het middenste deel 16 servo's komen te staan. Resultaat: geen enkele wissel kan naast elkaar liggen. Het moet dus verscpringen om zo de bediening te bewerkstelligen. Maar uiteindelijk is het gelukt, alle wissels hebben een plekje gekregen alsmede de wissels. Maar dat gaan we later weer verder oppakken.

Nu terug naar vanavond:

De OC32 voor deze wisselstraat heeft een plekje gekregen:

Afbeelding

En Chris is erg druk geweest met het leggen van de sporen:

Afbeelding

De rails verloopt hier omdat we vanuit 30mm hartafstand uitlopen naar 35mm hartafstand. Dat is eerder uitgelegd, dus ff teruglezen ;)

Afbeelding

Met 4 DR4 printen van PicommiT die ik reeds in mijn bezit had, heb ik de relais opstelling gemaakt voor de schakelingen van de wisselstraat. Als er twee wissels met de voeten aan elkaar zitten dan moeten deze voorzien worden van een blokspanning. Hij kan dus kiezen uit twee blokken vandaar dat we deze relais toe moeten passen. De relais meteen ingeregeld in OC32config en adressen in itrain ingevoerd. Zo kunnen we als we de wissels bedraden deze meteen aansluiten en testen.

Zoooooo weer wat te vertellen gehad. Chris heeft mooi vakantie dus die gaat deze week verder met rails leggen en de blokbedrading :)

Dusss Stay tuned folks

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Adriaan
Berichten: 617
Lid geworden op: 09 feb 2013 19:21
Locatie: Voorburg

Re: De bouw van Erlebniswelt Domburg

Bericht door Adriaan »

Ik begrijp er helemaal niets van, maar wel interessant om te volgen.
Succes met al die voor mij onbegrijpelijke dingen.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: De bouw van Erlebniswelt Domburg

Bericht door martindomburg »

Ach dat geeft niks, hopelijk helpt mijn uitleg een beetje om de technische kant begrijpelijk te maken. zo niet gewoon vragen :)

Nu Chris even een weekje vrij is heeft hij wat extra tijd om rails te leggen. Tot zover ligt bijna het hele rechter deel al:

Afbeelding

Let niet op het gedeelte rails na de bedradingssleuf aan het einde, die ligt nog los omdat we daar de bocht omgaan naar het midden gedeelte. Dat komt later.

Ondertussen ben ik begonnen met het plaatsen van de servo's op de wisselstraat:

Afbeelding

De servobeugels van PicommiT zijn een echte uitkomst, werken enorm fijn. De buis heb ik gemaakt uit een wattenstaafje, een goede tip die ik heb gekregen.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: De bouw van Erlebniswelt Domburg

Bericht door henry »

een plastic pijpje die naar een paar keer is uitgesleten, je bezuinigd bij deze mega baan op een paar klote pijpjes.
voor een paar euries heb je een koperen buis die je leven lang meegaat.
ik vraag me af hoe je dit gaat vervangen als je alle wissels hebt liggen.
in mijn optiek ben je op het verkeerde aan het bezuinigen maar we zien straks wel hoe je dit gaat oplossen

g henry



marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: De bouw van Erlebniswelt Domburg

Bericht door marco »

Indrukwekkend mannen maar zoals henry zegt zou ik ook voor metalen buisjes gaan.
Blijf jullie volgen.


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: De bouw van Erlebniswelt Domburg

Bericht door martindomburg »

Henry gozert, alsof ik hier niet over na zou denken....... hoest

Zoals je natuurlijk hebt kunnen zien en lezen heb ik de wissels op afstand gewoon met messing uitgevoerd. Dat blijf ik gewoon doen natuurlijk.

De wissels die ik nu heb gedaan zijn korte stukjes waarbij de frictie vrijwel nul is. Ook is een buisje dan makkelijk te vervangen. Een buisje schuif je vrij makkelijk onder de rails door.

Dit is een experiment die ik dan ook alleen op de makkelijke plekken ga uitproberen zoals deze wisselstraat waar je altijd bij kan komen. De wissels waar vervangen lastig is zoals verderop krijgen gewoon een messing buisje.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

FidOo
Berichten: 5677
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: De bouw van Erlebniswelt Domburg

Bericht door FidOo »

Ik gebruik ook wattenstaafjes als buisjes, en dit gaat prima. En ik kreeg de Tip van ene Herr J. die dit al wat langer toepast met prima resultaat.
Ook de Feldbergbaan van Bob gebruikt kunststof geleiders (zelfs in een boog) met goed resultaat.

Wat zou er trouwens moeten slijten? het verenstaal beweegt maar 5 a 6mm heen en weer, in een heel rustig tempo. T wordt niet gebruikt als lagerbus waarin het metaal met 1000rpm in ronddraait.
En metaal op kunststof geeft minder weerstand als metaal op metaal. Dus ik verwacht geen problemen met deze toepassing.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: De bouw van Erlebniswelt Domburg

Bericht door martindomburg »

De wijze les hier: blijf ruimdenkend!


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: De bouw van Erlebniswelt Domburg

Bericht door evo »

henry schreef:een plastic pijpje die naar een paar keer is uitgesleten, je bezuinigd bij deze mega baan op een paar klote pijpjes.
voor een paar euries heb je een koperen buis die je leven lang meegaat.
Prijs heeft er niks mee te maken. Soms is kunststof gewoon beter dan metaal. Koper is zeker geen verstandige keuze. Voor licht belaste schuifverbindingen is metaal/kunststof vrijwel altijd de beste keuze.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3650
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: De bouw van Erlebniswelt Domburg

Bericht door maarten »

In de modelvliegsport is een stalen stang door een plastic buisje niet meer dan normaal. En dat beweegt heel wat meer en vaker dan een wissel. Dusse... 8-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: De bouw van Erlebniswelt Domburg

Bericht door martindomburg »

mannen bedankt voor de support in mijn gedachtengang over de buisjes.

Komende zondag wil ik op Houten de buisjes in gaan slaan voor het middelste deel. Twijfel daar nog tussen messing of kunststof, was er eerst wel over uit maar na de laatste twee betuigingen heb ik het idee dat plastic voor langere afstanden ook een optie is. Ga zondag op Houten eens kijken wat het prijsverschil is, maar wat raden de experts aan?


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

FidOo
Berichten: 5677
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: De bouw van Erlebniswelt Domburg

Bericht door FidOo »

Wattenstaafjes... Goedkoop en doeltreffend. Ik overbrug er 30cm mee! Zonder problemen!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: De bouw van Erlebniswelt Domburg

Bericht door martindomburg »

Dat is inderdaad best veel. Scheelt idd best wat geld


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

rudi
Berichten: 78
Lid geworden op: 29 okt 2011 16:19

Re: De bouw van Erlebniswelt Domburg

Bericht door rudi »

He Martin,

Begrijp mij niet verkeerd :oops: , maar je steekt zoveel geld in de baan in aansturing en rails en bezuinigd dan op de buis? ik wil niet betweterig overkomen maar vind het vreemd of er moet een heel groot verschil in zitten :roll:

excuus als ik het verkeerd zie.... :roll:

Rudi


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: De bouw van Erlebniswelt Domburg

Bericht door martindomburg »

geeft niks hoor :P discuseren is gezond

Maar is het bezuinigen of geen onnodig geld uitgeven? Als de buisjes goed zijn, mischien zelfs beter, waarom zou ik dan voor de standaard gaan.

Maar even iets anders nu,

Ik ben voor het volgende schaduwstation weer eens achter de tekentafel gaan zitten. Ik wilde eens kijken hoe het ss er uit zou komen te zien als ik code 55 gebruik daar. Dat SS is nog steeds goed bereikbaar maar wel een stuk minder als het grote SS.

De uitkomst bevalt me echte een stuk beter als het oude ontwerp:

Afbeelding

15 wissels minder maar nu wel naast de 12 opstelsporen ook een doorrijdspoor en 6 parkeersporen. Kudo zeg ik

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: De bouw van Erlebniswelt Domburg

Bericht door mdedeugd »

Hallo Martin.

Niets mis met wat je keuze is ;)
Zuinigheid met vleit , bouwt huizen als kastelen.

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: De bouw van Erlebniswelt Domburg

Bericht door martindomburg »

Avond mannen,

Er is vanavond weer hard gewerkt aan de baan dsu weer tijd voor een mooie update:

De eerste 4 servo's zijn ingesteld en aangesloten. Het was even puzzelen om de servo's perfect werkend te krijgen icm de microswitchen. Als eerste hebben we de servo standen ingeregeld op de OC32. Vervolgens ingevoerd en getest in iTrain alvorens we met de switchen aan de slag gingen. Omdat dit vrij goedkope switchen zijn geven ze wat weerstand tegen de servo aan het eind. maar dat bleek bij 1 servo een issue te zijn. Er was een kleine brom te horen, de overige drie hadden er geen last van. Maar dat is geen probleem want in OC32 Config kan je aan de servo een instructie toevoegen "suspend servo" waarmee hij de aansturing na een instelbare tijd uitschakeld.

Na het plaatsen van de switchen en het afstellen van het schakelmoment had ik nog tijd over om twee switchen aan te sluiten.

Afbeelding

Een overzichtje:

Afbeelding

Ook hebben we meteen de bedrading aangebracht voor de relaisschakeling van de wisselstraat. Dit moeten we nog fatsoeneren.

Gisteren stonden broeder en ik op de stand van Mischa (9mm-shop.nl). dat was echt super gezellig en bij hem zijn er aan mijn vinges 4 mooie ertzwagens blijven kleven. Bij Hans Lubbers (N-spoorstore) heb ik een bijna puntgave Fleischmann 1657 weten te scoren. Het gaat lekker met het lokbestand.

Maar het opmerkelijkste vond ik wel de aanschaf van de Sprog DCC. Iets waar ik tegen aan liep bij het programmeren van de decoder was dat ik telkens de profi-boss moest pakken, aansluiten. En via een scherm die ik vrij onoverzichtelijk vind kan ik de cv waardes instellen. Voorheen was er een alternatief in de vorm van DECPROG om de decoders via de PC te programmeren. Een waardeloos apparaat!!

Nu is er de Sprog-DCC en natuurlijk moest ik die even proberen. Meteen viel me op dat de mogelijkheden vrij groot zijn waardoor de software wat complex over komt. maar na een kleine toer door de handleiding en wat gezond verstand had was ik de eerste loc al vrij snel aan het uitlezen. Tot nu toe werkte het feilloos en leest hij alle cv waardes uit die je vervolgens kan opslaan in een bestand en kan aanvullen met extra informatie. Dit word opgeslagen in een database zodat je via een net overzicht de locs kan zien en aanpassen. En gaaf pluspunt je kan tot 3A (ik heb de 1A versie) een loc besturen, dus ook een kleine modelbaan!!!!

Ofwel, tot op heden bevalt hij goed. De komende tijd ga ik me eens verder verdiepen in het kleine apparaatje en zal ik er een testverslag van schrijven. Hij is te verkrijgen via PicommiT en heeft ook een website: www.sprog-dcc.co.uk

Zoooo tot dusver dit verslagje :)

Stay tuned


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: De bouw van Erlebniswelt Domburg

Bericht door mdedeugd »

Hallo Martin.

Blijf je volgen. ;)


Sucses

Martin de Deugd



Peter
Berichten: 908
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: De bouw van Erlebniswelt Domburg

Bericht door Peter »

De SProg II heb ik recent ook aangeschaft (ter vervanging van mijn Decprog) inderdaad een fijn apparaat. Decproc functioneerde ook prima, maar de SProg is nog beter. Software is in eerste instantie even schrikken, maar het went snel :D

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4083
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: De bouw van Erlebniswelt Domburg

Bericht door Ad_M »

Op de site lees ik dat je 2 pakketten kan downloaden (gratis) en een betaald
Over welke software praten jullie dan?

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Peter
Berichten: 908
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: De bouw van Erlebniswelt Domburg

Bericht door Peter »

Ad, betreft de DecoderPro software.

TrainProgrammer is niet gratis. Heb nog niet naar dit programma gekeken, simpel omdat hetgeen ik nodig heb in DecoderPro zit.

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: De bouw van Erlebniswelt Domburg

Bericht door martindomburg »

Ola boys,

Er is de laatste week wel weer hard gewerkt al blijft het even onzichtbaar. Zo heb ik geexpirimenteerd met de Sprog wat me uitstekend bevalt dusver.

Al vanaf het begin ben ik nog niet helemaal tevreden over het paradespoor en het industriegedeelte in ons plan. Dit weekend heb ik eens lekker veel gespeeld in Anyrail en na heel wat brainstormen en verloren ideeën hebben we nu idee wat ons uitstekend zal bevallen.

Afbeelding

Mooi hoor!!! Wat is er gewijzigd:

Als eerste springen de bruggen natuurlijk in het ook. Een grote wens van ons was wat water. De industrieaansluiting vanachter het emplencement langs is vervallen alsmede wat opstelsporen. Door de nieuwe opzet van het paradespoor is een nevenspoortje mogelijk gemaakt met een industrieaansluiting. Veel mooier dan wat we eerst getekend hadden.

het nevenspoortje kent een stationmet goederenloods, de industrie een kolenmijn en houtzagerij. Een lekker lokaal spoortje met armseinen en kleine locs. Vanuit het centraal station zullen de locs rechtsonderin achter de helix langs rijden het nevenstation in. Hier kan gerangeerd worden naar het industriespoor. Als de trein verder rijd komt hij uit in het nieuwe SS3 (derde schaduwstation) vanuit hier kan hij door naar SS1 en SS2 of keren en terug naar CS of naar het nevenstation.

SS3 is een nieuw schaduwstation boven onze werktafel buiten de kamer. Het is hoofdzakelijk voor het nieuwe paradespoor bedoeld. De trein verlaat CS rechtsbovenin, rijd 1 omwenteling in de helix om dan het SS3 door te rijden over het paradespoor. Als het paradespoor is verdwenen keert het spoor terug naar de helix om verder te zakken naar SS1 en SS2.

SS3 heeft een extra spoor voor het opstellen van treinen tijdens en na service, programmeren via Sprog maar kan ook dienst doen als IJkspoor.

Kortom we hebben wel een flinke plus behaald in het ontwerp zo vind ik :)

Groetjes Martin


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4638
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: De bouw van Erlebniswelt Domburg

Bericht door Hoontje »

Goed bezig! Begrijp ik het nu goed dat je buiten de kamer verder bouwt?

groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: De bouw van Erlebniswelt Domburg

Bericht door martindomburg »

Goed gezien maat


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: De bouw van Erlebniswelt Domburg

Bericht door martindomburg »

Het is weer dinsdag geweest dus er is weer gewerkt aan het mooie poject. Als eersteeven inhakend op mijn vorige update, ik heb de wisselstraten in het plan aangepast dus bij deze het laatste ontwerp:

Afbeelding

Zoek de verschillen

Maar gisterenavond zijn we verder gegaan met de aanleg van SS2. Chris heeft de laatste sporen gelegd op de rechter module:

Afbeelding

Afbeelding

Ondertussen gaat mijn opdracht langzaam maar gestaag vooruit. Er zijn weer vier servo's geplaatst hihi. Welke halve zool heeft er bedacht een SS te gaan maken met 100 wissels?? Afschieten die kerel en rap wat :lol:

Afbeelding

Volgende keer alleen nog de switchen solderen en inregelen. Daarna pak ik de volgende 4. Chris kan gaan beginnen met de blokbedrading van dit deel.

Stay Tuned


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Plaats reactie