In navolging van het bouwverslag van de Ya 328 cargo http://n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=29&t=9598, nu een variant hierop. Men neme een bouwpakketje van de cargo uitvoering en proxxon met slijpschijf, met als resultaat...
De oplettende kijker kan al zien welke uitvoering dit gaat worden
Hoi Ben ,
die kan niet DAF YA 306 is nooit geleverd zie
In 1949 plaatse het ministerie van oorlog (defensie) een order voor levering van 463 voertuigen. Door DAF werd de A-30 KL geleverd. Een drietonner met doorlopend dak en dubbele uitschuifbare zitbank in de laadbak. In 1950 werd een order geplaatst voor levering van 60 stuks A-30 voor de KLu. (Toen nog LSK) Deze uitvoering had geen doorlopend dak. Een bijzondere uitvoering is de A-30 met voorwielaandrijving en Trado blanceurs aan de achterzijde. Deze YA-306 is nooit in productie genomen, vermoedelijk omdat tegelijkertijd ook de YA-318 werd ontwikkeld. De A-30 is voorzien van een Hercules JXE motor van 90 pk.
Het is een in eigenbouw vervaardigd voertuig ,wat in die tijd nog normaal was .
Er waren dacht ik 4 stuks gemaakt speciaal voor brand op het oefenterrein op de Veluwe .
Sjaak,
Bij de DAF's was het model nummer als volgt opgebouwd:
3 is het tonnage.
2 is het aantal reserve wielen, daar werden bij deze dus de hoog geplaatste voor gebruikt.
8 is het aantal wielen waar de DAF maximaal op kon rijden.
Dus je had de 126, 1 ton, 2 reserve wielen en maximaal rijdend op 6 wielen.
Omdat de rode 328 de 2 reserve wielen mist is het dus een 306, begrijp best wel dat dit nummer bij DAF niet bestaat.
Kan ook zijn dat een reserve wiel ergens in de auto ligt en dat het dan een 316 wordt.
De betekenis van het getal 328 is niet zoals jij vermeldt.
De 3 is het laadvermogen, afgerond in tonnen;
De 2 is het type volgnummer, de versie zogezegd;
De 8 zijn het aantal draaiende (dus niet de dragende of de aangedreven) wielen.
De brandweer-uitvoering, waarvan 4 stuks gebouwd, zou inderdaad ogenschijnlijk een 326 moeten zijn. Echter, het betreft twee keer 2 gemodificeerde exemplaren en vormen zo’n kleine oplage dat de type-aanduiding nooit is aangepast.
En voorAd.
Het vermogen van de 318 is 102 pk, dat van de 328 is 132 pk.
Heren,
het waren inderdaad exoten. 2 zijn fabriekaf gebouwd, en 2 zijn er later omgebouwd met 328 artillerie trekker als basis waarvan ze de steunwielen hadden verwijderd.
Hij is al gevonden op shapeways zag ik, met dank aan Ronald Visser van visser modelbouw die zo bereidwillig was om de opbouw te verkleinen van 1:87 naar 1:160. Foto's van de bouw volgen snel.