3D printen voor dummies

Met het voortschrijden van de techniek wordt het steeds interessanter om zelf modelnummer te (laten) ontwerpen en printen. Dat geldt voor complete modellen van locs, rijtuigen, auto's, schepen, etc. tot schakelkasten, trappen, airco's en noem maar op. In dit forum kun je al je vragen kwijt over alles wat met 3D printen te maken heeft. Maar je kunt ook laten zien wat je gemaakt hebt.

maarten
Moderator

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door maarten »

Broos is misschien niet het juiste woord. Het is heel stijf en buigt bijna niet, het breekt snel bij overbelasting.

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Zoals hierboven al een keer gemeld is het resultaat bij resin prints afhankelijk van de omgevingstemperatuur. Bij mij op zolder is het maar een graad of 18, dat is eigenlijk te laag voor een goed (en reproduceerbaar) resultaat. Ik heb ergens gelezen dat iemand halogeen lampjes in zijn Photon had gebouwd, de warmte daarvan was precies genoeg om de boel op temperatuur te krijgen (en te houden). Dat zie ik eigenlijk niet zo zitten in verband met brandgevaar. Daarnaast, halogeen heeft een flink component infrarood licht en wellicht ook een deel UV. Hoe gaan jullie met temperatuur (-beheersing) om?

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Hoontje
Moderator

Bericht door Hoontje »

Mijn kamer temperatuur is tussen de 18-25 graden. Niks bijzonders aan de printer gedaan. Werkt op zich goed. Positionering op de buildplate, het levelen ervan en de juiste instellingen geven bij mij een goed resultaat eigenlijk... Kouder dan 18 grdn is géén goed resultaat overigens.

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Bij mij in huis wordt het niet / nooit kouder dan 21 graden vanwege de vloerverwarming Maarten :P
Dus altijd prints "op temperatuur" want de printer wordt ook warm tijdens het printen

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Ipharra schreef:
03 mei 2021 09:07
Hoi Ad,

Wordt wederom een prachtige wagon, details zullen op de Sonic goed scherp worden geprint. Deze printer geeft je de mogelijkheid vrijwel alle details op schaal te tekenen.
Even maar een reactie hier Guus

Ik heb nu geruime tijd de zwarte Elegoo resin niet waterbasis mogen testen in de Phrozen sonic mini 4k
Het is een snelle resin, dus breekt best wel snel bij hele kleine details (het niet heel veel anders dan bij de andere gebruikte resins hoor ;) )
Maar ik moet geven dat de details er hier echt bij uitknallen, zelfs beter dan bij de Phrozen Gray 4k op waterbasis (deze is trager en blijft ook meer flexibel)
En scheelt bijna de helft kwa centjes per literfles :mrgreen:

Heb even geen foto bij de hand, maar kleine lamellen die vroeger vol zaten met resin, zijn nu zelfs open!!!!! _o_
Ik was al blij dat je de vage contouren kon zien van de knopjes op het dashboard van Obelix sins ik de 4k resin ben gaan gebruiken, nu zijn ze te zien en de knopjes zijn zelfs te tellen (wel met een vergrootglas)
Ook de maatvastheid is gigantisch verbeterd

Dus wil je de beste resultaten (afhankelijk van je print en doel)
Nieuwe schone Fep, en een van deze twee resins is een aanrader!!!
Wel even zoeken naar je settings die voor jouw printer werken, wil iemand die van mij weten, dan hoor ik het wel :D

Vergeet niet je anti aliasing minimaal 4x aan te zetten

Mvg,
Ad

Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel

Bericht door Panzer-Shop »

Hi Ad,

Als je nog scherpere details wilt moet je AA natuurlijk uit zetten (wel hoger risico op lijntjes).

Kevin

FidOo

Bericht door FidOo »

Vandaag wordt als het goed is de Saturn bij mij op de stoep gezet! Volgende stappen: Eerst eens installeren en dan eens gaan bekijken wat ik voor resin en welke extra's/gereedschappen e.d. ik allemaal nog nodig heb en moet bestellen.
Ik kan niet wachten.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Dank voor de tip Kevin, is bij mij een weloverwogen setting, maar wordt zeer gewaardeerd :D
Is zeker een mooie printer Joost :Thumb

Vier zaken die ik je nu al kan aanraden:
- IPA, minimaal 5 liter
- Extra Fep's (die ga je echt "slopen" / mishandelen in het begin en zijn essentieel voor een mooie print)
- UV lamp (of curing station als je erg luxe wil doen, maar een nagel UV lamp is ook goed)
- Ultrasoon reiniger (Ali is je vriend tot Juni 2021)

Resin is persoonlijk, maar daar kom je ook wel uit :P

Succes, ben zeer benieuwd naar je creaties

Mvg,
Ad

Plaats reactie