Oefenbaan Oud-Gorinchem

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie

Onderwerp starter
chvdw
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 jul 2020 23:07
Locatie: Land van Heusden en Altena

Oefenbaan Oud-Gorinchem

Bericht door chvdw »

Nadat ik me al eens gemeld heb op dit forum met een baanplan voor een kopstation is er niet heel veel gebeurd.
Toch maar besloten eens een begin te maken en een oefenbaan te realiseren zodat ik me kan bekwamen in de technieken. De baan wil ik in twee modules opbouwen, niet dat deze veel verplaatst gaat worden, maar zodat je gemakkelijker een deel mee kan pakken om aan te werken. De afmetingen van de modules zijn 100x75 cm en 110x75 cm. Echt een vast thema heb ik niet, de inspiratie voor het baanplan komt van de stations langs de voormalige Langstraatspoorlijn (ook wel bekend als Halvezolenlijn :D ) Qua materieel zal er een lichtblauwe NS 2400 gaan rijden en een Arriva Spurt van de Merwede-Lingelijn wat zorgt voor een mix van personen- en goederenvervoer.
Gorinchem heeft een prachtig stationsgebouw gekend in het verleden en daarom wil ik een poging wagen om dat gebouw in model na te bouwen. Daarnaast komt er een losweg zodat de lokale ondernemers hun goederen per spoor kunnen leveren.

Maar goed, eerst de technische zaken eens onder de knie krijgen.

Afbeelding


Ich verstehe nur Bahnhof

robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Oefenbaan Oud-Gorinchem

Bericht door robvanwijngaarden »

Is dat een Rail Logix koektrommel?


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4638
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Oefenbaan Oud-Gorinchem

Bericht door Hoontje »

Leuk oefenbaantje!!! En de Langstraatspoorlijn is een geweldig thema ;) Hij loopt hier langs het dorp en ik vind het jammer dat ik hem nooit in bedrijf gekend heb...

Ken je markenburg.nl al? Zij hebben volgens mij het station van Gorinchem in hun assortiment. Anders even contact leggen met Mark, van Markenburg.nl via de website, hij kan je vast helpen aan een mooi bouwpakket!

Succes en veel plezier met dit baantje!

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Spoor010
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 okt 2016 12:45
Locatie: Rotterdam

Re: Oefenbaan Oud-Gorinchem

Bericht door Spoor010 »

Mooie flauwe bogen bij het station!
Dit maakt het aanzicht wat realistischer en oogt minder als een standaard ovaaltje. :Thumb


Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,

Frank.

Onderwerp starter
chvdw
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 jul 2020 23:07
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Oefenbaan Oud-Gorinchem

Bericht door chvdw »

Bedankt voor de aanmoedigingen! :Thumb

@robvanwijngaarden Dat is inderdaad een koekblik

@Hoontje ik ben helaas ook te jong om dat zelf meegemaakt te hebben. Vanaf Raamsdonk tot 's Hertogenbosch kun je leuk over het oude tracé fietsen.
Bedankt voor de tip veel interessante items beschikbaar bij Markenburg. Station Gorinchem staat er inderdaad bij maar dat is het huidige 'hok' uit 1971, het stationsgebouw wat er voor 1971 stond was veel mooier. Waspik zou ook prima bij de baan passen dus dat is wellicht een leuk alternatief.

@Spoor010 ja ik heb liever een realistisch verloop en iets minder spoor in plaats van alles vol leggen en veel rijmogelijkheden hebben.


Ich verstehe nur Bahnhof
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4638
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Oefenbaan Oud-Gorinchem

Bericht door Hoontje »

Ja vanaf "Kaatsheuvel-Vrijhoeve" tot Nieuwkuijk is de fietsroute van mijn vrouw naar haar werk.
Ik heb geen idee welk station er voor 1971 stond. Je hebt ook 3Dscale ofzoiets, die heeft alle stations in Nederland als 3D bouwpakket. Ik heb jaren geleden bij hem een kit bestelt, toen was de kwaliteit echt om te huilen, maar prima service en dus opgelost. Inmiddels zijn de printtechnieken erg verbeterd. Dus wie weet?

Wat je ook kunt doen, het Utrechts Archief raadplegen voor bouwtekeningen en dan naar Markenburg gaan daarmee Zo heb ik mijn stationsgebouw van Gilze-rijen verkregen.

Succes met de verdere bouw!

Groetjes

Hoontje



robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Oefenbaan Oud-Gorinchem

Bericht door robvanwijngaarden »

Station Gorinchem 1881 is leverbaar bij 3dscaleworks https://3dscaleworks.nl/product/gorichem/. Bedoel je die?
Afbeelding
Ze kunnen ook het bijpassende toiletgebruik, watertoren en reservoirgebouw leveren, maar daarvoor kom je op de wachtlijst.
Ik heb er zelf station Doetinchem besteld, dat komt ergens deze zomer als het mee zit.


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.

Onderwerp starter
chvdw
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 jul 2020 23:07
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Oefenbaan Oud-Gorinchem

Bericht door chvdw »

Dat is inderdaad het oude stationsgebouw wat ik bedoel, zonde dat het er niet meer staat.

Updates volgen zodra er weer vorderingen zijn.


Ich verstehe nur Bahnhof
Plaats reactie