Terug naar de tekentafel! Vraag over de hoogte?

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Victor

Terug naar de tekentafel! Vraag over de hoogte?

Bericht door Victor »

Hallo iedereen.

Tja, terug naar de tekentafel zoals je gezien hebt. Een tijd geleden heb ik een plan geplaatst en daarbij is de onderste verdieping gerealiseerd. Het zichtbare gedeelte met Fleischmann R3/R4 bochten en veel flexrails. De delen die onzichtbaar zijn straks werden strakker uitgevoerd en laat daar nu het probleem zitten. Dus terug naar RailModeller…

Ik heb ondertussen de verzameling rijtuigen en wagons aardig uitgebreid, ondanks de belofte aan mezelf dit niet te veel te doen 8)7 . Maar het blijkt dat de Fleischmann IC rijtuigen, getrokken door een (oudere) Minitrix Re460 loc en mijn Hobbytrain BLS Autoverladewagens de neiging hebben om in de krappere bochten in het schaduwgedeelte te ontsporen. Tevens heeft de loc moeite het zaakje er door heen te trekken terwijl dit in ruimere bochten en klimspiraal niet het geval is. Te slecht gelegd en te krappe bochten. Niet echt toekomstbestendig. Voordat de bovenverdieping gelegd gaat worden besloten om het toch anders aan te gaan pakken. Tevens kan ik dan de elektra beter aanleggen dan dat het nu geplaatst is.

Kleine situatieschets: zolder boven garage. Vloeroppervlak plusminus 8x3 meter waarbij het knieschot voor het schuine dak op ongeveer 75 cm zit. Daarboven wordt het snel smaller. Op ongeveer de helft zit een vaste trap naar beneden met hekwerk er om heen. Waar eerst de ene kant van de zolder gebruikt werd door de kinderen heb ik die nu weg gespeeld naar een andere ruimte in huis. Dus ruimte zat in de lengte. Een deel zal echter wel nog als opslag gebruikt moeten worden. De originele L-vorm wil ik wel behouden met evt een lange smalle uitbreiding aan de andere zijde op een later tijdstip.

Mijn klimspiraal is ongeveer 20 cm hoogteverschil met R3/R4 radius. Wat zouden de bezwaren zijn als ik die niet omhoog laat gaan t.o.v. het knieschot (niveau 0) maar juist naar beneden? Dus een schaduwstation op ongeveer 55cm van de vloer? Naar mijn idee heb ik dan meer gebruik van effectieve ruimte en zit in minder snel tegen het schuine dak aan te werken.

Graag jullie ideeën/bezwaren/gedachten.

Met vriendelijke groet,

Victor

traiNiac

Re: Terug naar de tekentafel! Vraag over de hoogte?

Bericht door traiNiac »

Maar dan ligt je nul niveau dus op 75 cm boven het vloeroppervlak? Dat is ongeveer tafelhoogte. Lijkt me erg laag. Of begrijp ik het verkeerd?

bpieters
Contacteer:

Bericht door bpieters »

Op zich is een 50 cm van de vloer voor een schaduwstation prima.
Bedenk wel dat dat voor het stallen van complete treinen goed kan.
Wil je treinen gaan samenstellen dan gaat dat aanmerkelijk moeizamer.
Je zult dan op de knieen of op de vloer moeten gaan zitten.
Naarmate je ouder wordt zal dat steeds moeilijker gaan.

Onderwerp starter
Victor

Bericht door Victor »

traiNiac schreef: 05 mei 2025 10:14 Maar dan ligt je nul niveau dus op 75 cm boven het vloeroppervlak? Dat is ongeveer tafelhoogte. Lijkt me erg laag. Of begrijp ik het verkeerd?
Dat is een beetje het dilemma waar ik mee zit. Tot 75cm hoogte kan ik de volle breedte gebruiken, daarboven wordt het al minder. Het schaduwstation kan ook op niveau 0 en dan het zichtbare gedeelte op niveau 1 (95cm) en dan met minder diepe stukken werken. Dan zit ik “sneller” met de afwerking t.o.v. de schuine wand.
bpieters schreef: 05 mei 2025 10:20 Op zich is een 50 cm van de vloer voor een schaduwstation prima.
Bedenk wel dat dat voor het stallen van complete treinen goed kan.
Wil je treinen gaan samenstellen dan gaat dat aanmerkelijk moeizamer.
Je zult dan op de knieen of op de vloer moeten gaan zitten.
Naarmate je ouder wordt zal dat steeds moeilijker gaan.
Vooral fysiek en praktisch dus. Nou is er met dat eerste (nog) niets mis, maar wel iets om serieus rekening te houden. Samenstellen van treinen had ik nog niet eens aan gedacht.

Ik zit dus vooral met de afwerking t.o.v. de schuine wanden. Het station is gepland op het korte deel waar een rechte muur staat. Bij deze een “sfeer”impressie:
Afbeelding

Afbeelding

In de huidige toestand heb ik dus een spanten geplaatst waarop de stroken zouden kunnen komen.

Met vriendelijke groet,

Victor
Plaats reactie