Terug naar de tekentafel! Nieuw plan!

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Victor
Berichten: 64
Lid geworden op: 01 dec 2014 22:30
Locatie: Vlissingen

Terug naar de tekentafel! Nieuw plan!

Bericht door Victor »

Hallo iedereen.

Tja, terug naar de tekentafel zoals je gezien hebt. Een tijd geleden heb ik een plan geplaatst en daarbij is de onderste verdieping gerealiseerd. Het zichtbare gedeelte met Fleischmann R3/R4 bochten en veel flexrails. De delen die onzichtbaar zijn straks werden strakker uitgevoerd en laat daar nu het probleem zitten. Dus terug naar RailModeller…

Ik heb ondertussen de verzameling rijtuigen en wagons aardig uitgebreid, ondanks de belofte aan mezelf dit niet te veel te doen 8)7 . Maar het blijkt dat de Fleischmann IC rijtuigen, getrokken door een (oudere) Minitrix Re460 loc en mijn Hobbytrain BLS Autoverladewagens de neiging hebben om in de krappere bochten in het schaduwgedeelte te ontsporen. Tevens heeft de loc moeite het zaakje er door heen te trekken terwijl dit in ruimere bochten en klimspiraal niet het geval is. Te slecht gelegd en te krappe bochten. Niet echt toekomstbestendig. Voordat de bovenverdieping gelegd gaat worden besloten om het toch anders aan te gaan pakken. Tevens kan ik dan de elektra beter aanleggen dan dat het nu geplaatst is.

Kleine situatieschets: zolder boven garage. Vloeroppervlak plusminus 8x3 meter waarbij het knieschot voor het schuine dak op ongeveer 75 cm zit. Daarboven wordt het snel smaller. Op ongeveer de helft zit een vaste trap naar beneden met hekwerk er om heen. Waar eerst de ene kant van de zolder gebruikt werd door de kinderen heb ik die nu weg gespeeld naar een andere ruimte in huis. Dus ruimte zat in de lengte. Een deel zal echter wel nog als opslag gebruikt moeten worden. De originele L-vorm wil ik wel behouden met evt een lange smalle uitbreiding aan de andere zijde op een later tijdstip.

Mijn klimspiraal is ongeveer 20 cm hoogteverschil met R3/R4 radius. Wat zouden de bezwaren zijn als ik die niet omhoog laat gaan t.o.v. het knieschot (niveau 0) maar juist naar beneden? Dus een schaduwstation op ongeveer 55cm van de vloer? Naar mijn idee heb ik dan meer gebruik van effectieve ruimte en zit in minder snel tegen het schuine dak aan te werken.

Graag jullie ideeën/bezwaren/gedachten.
Laatst gewijzigd door Victor op 19 jun 2025 18:50, 2 keer totaal gewijzigd.


Met vriendelijke groet,

Victor
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2570
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Terug naar de tekentafel! Vraag over de hoogte?

Bericht door traiNiac »

Maar dan ligt je nul niveau dus op 75 cm boven het vloeroppervlak? Dat is ongeveer tafelhoogte. Lijkt me erg laag. Of begrijp ik het verkeerd?


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1441
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Terug naar de tekentafel! Vraag over de hoogte?

Bericht door bpieters »

Op zich is een 50 cm van de vloer voor een schaduwstation prima.
Bedenk wel dat dat voor het stallen van complete treinen goed kan.
Wil je treinen gaan samenstellen dan gaat dat aanmerkelijk moeizamer.
Je zult dan op de knieen of op de vloer moeten gaan zitten.
Naarmate je ouder wordt zal dat steeds moeilijker gaan.



Onderwerp starter
Victor
Berichten: 64
Lid geworden op: 01 dec 2014 22:30
Locatie: Vlissingen

Re: Terug naar de tekentafel! Vraag over de hoogte?

Bericht door Victor »

traiNiac schreef: 05 mei 2025 10:14 Maar dan ligt je nul niveau dus op 75 cm boven het vloeroppervlak? Dat is ongeveer tafelhoogte. Lijkt me erg laag. Of begrijp ik het verkeerd?
Dat is een beetje het dilemma waar ik mee zit. Tot 75cm hoogte kan ik de volle breedte gebruiken, daarboven wordt het al minder. Het schaduwstation kan ook op niveau 0 en dan het zichtbare gedeelte op niveau 1 (95cm) en dan met minder diepe stukken werken. Dan zit ik “sneller” met de afwerking t.o.v. de schuine wand.
bpieters schreef: 05 mei 2025 10:20 Op zich is een 50 cm van de vloer voor een schaduwstation prima.
Bedenk wel dat dat voor het stallen van complete treinen goed kan.
Wil je treinen gaan samenstellen dan gaat dat aanmerkelijk moeizamer.
Je zult dan op de knieen of op de vloer moeten gaan zitten.
Naarmate je ouder wordt zal dat steeds moeilijker gaan.
Vooral fysiek en praktisch dus. Nou is er met dat eerste (nog) niets mis, maar wel iets om serieus rekening te houden. Samenstellen van treinen had ik nog niet eens aan gedacht.

Ik zit dus vooral met de afwerking t.o.v. de schuine wanden. Het station is gepland op het korte deel waar een rechte muur staat. Bij deze een “sfeer”impressie:
Afbeelding

Afbeelding

In de huidige toestand heb ik dus een spanten geplaatst waarop de stroken zouden kunnen komen.


Met vriendelijke groet,

Victor

Onderwerp starter
Victor
Berichten: 64
Lid geworden op: 01 dec 2014 22:30
Locatie: Vlissingen

Terug naar de tekentafel! Nieuw Baanplan

Bericht door Victor »

Nou,

het oude onderstel is afgebroken, en er is een begin gemaakt met een nieuwe constructie. Tijd voor een nieuw baanplan. Ik heb alle beschikbare ruimte maar gelijk ingenomen om zo tot een mooi overzicht te komen in Railmodeller. Waar er eerst Zwitsers werd gedacht wil ik nu ook wat grensoverschrijdend verkeer mogelijk maken vanuit Oostenrijk. Zo'n Railjet-stam vind ik namelijk wel erg mooi. Gedachte bij het nieuwe baanplan is zo groot mogelijke bochtstralen omdat op de vorige baan bij R2 bochten (Fleischmann met bedding) al wat problemen kwamen. Op de tekeningen staat veel losse onderdelen maar waar mogelijk wil ik dat zoveel mogelijk met flexrails leggen. Er is zoveel mogelijk uitgegaan van bestaande collectie rails, een mix van Fleischmann met bedding en zonder bedding. Al het nieuwe wat nog nodig is zal zonder bedding zijn.

We beginnen op niveau 0 met 6 sporen in ene schaduwstation. Afkomstig van en gaand naar een klimspiraal. Ik ga dit niveau zo laag mogelijk proberen te plaatsen om zoveel mogelijk ruimte te winnen onder het schuine deel van het dak. Echter lager dan 65 wil ik niet gaan. De kant van het schaduwstation wil ik aan zij -en onderkant open laten voor bereikbaarheid.

Afbeelding

Via de klimspiraal dus omhoog, een stijging van 20cm.

Afbeelding

Daar gaan we via een paradespoor al slingerend door een berglandschap over de Bietschtalbrucke (bruine sectie onder geel spoor). Daarna duikt het zaakje een tunnel in om onder de stad door te gaan. Uit de tunnel komt het op een soort wisselstraat waar men kan afbuigen naar een vrachtgedeelte/autoverlading BLS of rechtdoor om via een lus weer terug te keren naar die zelfde wisselstraat. Hier kunnen passagierstreinen afbuigen naar het kopstation.

Het ligt allemaal nog zeker niet in beton en input is zeer welkom. Het zal zeker een meerjaren project worden al heb ik wel de hulp van de oudste zoon, want die vindt het allemaal fantastisch! :D


Met vriendelijke groet,

Victor
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1441
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Terug naar de tekentafel! Nieuw plan!

Bericht door bpieters »

In het groene station zou je nog wat omloopwissels kunnen maken.De groene boog zou gezien de grootte van het station enkelsporig kunnen. Dat maakt de blauwe wisselstraat ook wat simpeler.
Verder prima: een langgerekt hondenbot.


Plaats reactie