t-spoor, hele kleine treintjes

Plaats hier je treingerelateerde foto('s). Van vakantie tot modelbaan.
(Foto's van de EIGEN modelbaan: deze wel plaatsen in forum 'Mijn N-baan'!)
Plaats reactie

Onderwerp starter
Rebecca

t-spoor, hele kleine treintjes

Bericht door Rebecca »

Naast mijn n treinen ben ik ook bezig met t-spoor. Dat is met 1:450 nog kleiner dan z.
Ook voor dit treintje ben ik bezig met een baantje maken. Het grote voordeel is dat je veel landschap kwijt kunt op een kleine ruimte :)

Afbeelding

Met het baantje zelf ben ik nog bezig met het maken van het landschap. Het lijkt nu nog een winterlandschap, dat gaat nog veranderen :)

Afbeelding

Met het kleine spul kun je nog meer leuke dingen doen, bijvoorbeeld een trein in een cassettedoosje stoppen en er een tafereeltje bij maken:

Afbeelding

Het is wel geen n-spoor, maar het leek me wel leuk om te laten zien. Meer foto's staan op mijn t-spoor site. http://t-spoor.webklik.nl/

城山へようこそ!
Shiroyama e yōkoso!

tv_man

Re: t-spoor, hele kleine treintjes

Bericht door tv_man »

Ja, erg leuk spul...

...alleen heb je zo weer minder tijd voor spoor N! :lol: maar ik val geloof ik in herhaling..

- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

martindomburg
Elektronica/Commercieel

Bericht door martindomburg »

geinig, zal je wel een boel zelf moeten maken denk ik ;)

gek op stoom

Bericht door gek op stoom »

hoi rebecca
wat een leuk klein spul
is dit wat ze vaak ik japan gebruiken

Gr andy

The Railroader

Bericht door The Railroader »

Dat is wel erg klein spul :lol: Hoe zijn de rijeigenschappen?

Fred The Railroader

Onderwerp starter
Rebecca

Bericht door Rebecca »

Hoi Norm, je moet toch iets met je tijd he :)

@ Martin, ja, er gaat veel zelfbouw in zitten, dat maakt het ook wel erg leuk :)

@ Andy, ik weet niet of ze het vaak gebruiken, het is redelijk nieuw (vanaf 2007 in de winkels). Ik dacht dat ze in Japan veel met n werken.

@ railroader, het rijdt lekker door. mijn karretje heeft een eerste generatie motor, echt langzaam rijden kunnen die niet. Ik had begrepen dat de tweede generatie motorwagens betere rij eigenschappen hebben. Een derde generatie is al aangekondigd.

城山へようこそ!
Shiroyama e yōkoso!

m-spoor

Bericht door m-spoor »

Dag Rebecca,

Als ik jouw baan zo bekijk: zijn er in t-spoor wel wissels e.d. verkrijgbaar?
En hoe zit het met de verschillende locomotieven, wagons en scenery?
Mij is er in ons land weinig van bekend, of komt alles uit China/Japan?

Vriendelijke groet,

m-spoor.

mdewidt

Bericht door mdewidt »

Zie bijvoorbeeld eens op: http://www.tgauge.co.uk/section/3/3/track

Meer te krijgen dan je zou denken ....

Groet,

Marinus

Rijdt: Nederlands, vooral tijdperk IV, V
Baan: Selectrix, zelfbouw SX-centrale, zelfbouw SX-functiedecoders, zelfbouw SX-bezetmelders

tv_man

Bericht door tv_man »

Aangezien ik dus ook het nodige aan T doe (ten koste van de verschillende N projecten) wat commentaar:

Zelfbouw: vanuit de fabriek heb je vooral Japanse treinen, de rest moet zelf gemaakt worden. Momenteel is er wat Brits en Amerikaans spul verkrijgbaar in de vorm van 3d print kappen, stickers om op de zijkanten van rijtuigen te plakken en zelfs...messing ets bouwpakketten. Zelf heb ik het een en ander aan 3d prints van treinen naar Fins voorbeeld in elkaar gezet (nog niet verkrijgbaar voor het grote publiek) Het aardige is dat er goed ingespeeld is op de zelfbouwgroep door onderstellen los te verkopen voor wagons en locomotieven in enkele verschillende maten (echter allen in principe B-B)

Wissels etc. zijn er tegenwoordig ook, maar ik heb er nog geen ervaring mee, schijnen soms wat technische problemen te hebben (maar let wel: drie-vier jaar geleden bestond deze schaal nog helemaal niet, dus wie weet wat we over nog eens drie jaar hebben!)

De fabriek staat geloof ik in China tegenwoordig, bedrijf is van oorsprong Japans.

Over de verschillende generaties aandrijvingen: tweede generatie rijdt stukken soepeler dan eerste generatie (m'n eerste generatie treinstel heeft amper gereden nadat ik een paar tweede generatie onderstellen op de kop tikte) Er wordt ook door sommigen gebruik gemaakt van pulsbreedtemodulatie wat de rij-eigenschappen vooral bij lagere snelheden enorm verbetert (ondanks dat het hier om motortjes gaat van een centimeter lang, halve centimeter dik...we worden echt verwend wat betreft het formaat van motoren die in spoor N locomotieven passen)

Als toegift nog een demonstratie dat 3d prints ook uitstekend in 1:450 werken. (wel white detail gebruiken in plaats van strong and flexible!)
Bijlagen
voorgrond (spoor T): Dv12+DEi+DEi<br />achtergrond (spoor N): M44+Ds
voorgrond (spoor T): Dv12+DEi+DEi
achtergrond (spoor N): M44+Ds
110309_dv12_deidei.JPG (78.05 KiB) 5532 keer bekeken

- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Jerome

Bericht door Jerome »

Te gek hoor, ik mijzelf ook nog wel eens een T spoorbaan maken!

Volgens mij vind H@ns het geen probleem als je ook foto´s laat zien van jullie T-spoor modelbaan, dus laat maar komen!

Greetz, jeroen

Plaats reactie