Decoder word niet ondersteund ?

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jacob
Berichten: 188
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:12
Locatie: Wezep

Decoder word niet ondersteund ?

Bericht door Jacob »

Heb vandaag een kato lok een decoder in gebouwt Lenz Silver mini,
Maar deze werkt niet naar behoren krijg er helemaal niet uitgelezen met de Multymous, krijg bij het uit lezen alleen maar een klik te horen en in het display word error 1 weer gegeven dat betekend volgends de handleiding van de multymous (programmeren word niet ondersteund). :( :( :(
Er is geen kortsluiting en ale draden zijn goed aan gesloten.
Heb zelf de decoder weer uit gebouwt en hem los getest met de moter natuurlijk wel aan gesloten mocht niet baten.
Wie kan mij hier bij helpen :?: :?: :?:
Laatst gewijzigd door Jacob op 23 mar 2009 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.


Mvg.
Jacob

Minitrix / Fleischmann / Roco
Multymous / LTD en Minitrixrails / S88XpressNetLI / Rosoft / koploper
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Decoder word niet ondersteun ?

Bericht door Jos »

Jacob,

We hebben iets meer informatie nodig. Gesoldeerd of NEM-stekker? DCC decoders staan standaard op adres 3. Reageert hij op dat adres (rijdt hij dus)? Fotootje van de inbouw kan ook helpen.
Ik heb zelf geen ervaring met de multimouse, maar ik hoor regelmatig dat je daarmee geen decoders uit kunt lezen.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jacob
Berichten: 188
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:12
Locatie: Wezep

Re: Decoder word niet ondersteun ?

Bericht door Jacob »

Hallo Jos,

Met de multymous kun je niet echt de decoder uit lezen maar wel krijg je een fictieve waarde in het scherm CV1-3 als alles naar behoren werkt ,maar in dit geval springt hij gelijk op error 1.
De decoder is er in gesoldeerd met de bekende draaitjes.
De lok rijd hellemaal niet, krijg alleen een klik te horen de multymous blijf het wel steeds proberen want de klik blijf zich herhalen net zo lang tot dat ik opstop heb gedrukt.
Heb hellaas geen foto van de in bouw voor handen.
Gaat om BR 57 tender lok van Kato.


Mvg.
Jacob

Minitrix / Fleischmann / Roco
Multymous / LTD en Minitrixrails / S88XpressNetLI / Rosoft / koploper
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Decoder word niet ondersteun ?

Bericht door Jos »

Hoi Jacob,

ALs hij regelmatig klikt kan het zijn dat de overbelastingsbeveiliging aanspringt, meestal een teken dat er iets toch niet goed zit. Heb je de condensator en het spoeltje wel verwijderd?

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jacob
Berichten: 188
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:12
Locatie: Wezep

Re: Decoder word niet ondersteun ?

Bericht door Jacob »

Hallo jos,

De condensator heb ik er uit gehaald en er zit geen spoeltje in dus dit zou het niet kunnen zijn.
heeft iemand dit wel eens vaker bij de hand gehad, is mischien de decoder niet oke, heb wel eens gehoord dat je hem op moet sturen naar de dealer of fabrikant??.
En deze dan vervangt voor een nieuw exemplaar is dit zo ??


Mvg.
Jacob

Minitrix / Fleischmann / Roco
Multymous / LTD en Minitrixrails / S88XpressNetLI / Rosoft / koploper
Gebruikersavatar

r0n
Berichten: 46
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:29
Locatie: Utrecht

Re: Decoder word niet ondersteun ?

Bericht door r0n »

Als je zeker bent dat je alles goed aangesloten hebt kan je ook terug naar de dealer. Zij zouden garantie op het product moeten geven en anders kan je het gooien op productaansprakelijkheid. In een winkel kan je vaak wel je decoder uit laten lezen. Mogelijk dat zij meer informatie te zien krijgen dan alleen maar de melding error 1


Fotolog van mijn baan vind je hier: Roonsdorf
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Decoder word niet ondersteun ?

Bericht door Jos »

Hoi Jacob,

Kun je niet een foto van de inbouw maken? Je kunt hem wel opsturen, maar eerst de oorzaak zoeken is beter.
Lenz zijn op zich goede decoders maar enorm gevoelig voor storingen en kortsluiting. De service van Lenz is erg goed, maar door het hoge percentage problemen ben ik gestopt met Lenz.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Decoder word niet ondersteun ?

Bericht door shoven »

Jacob,

Even opletten: de nummers van de aansluitpunten (waar je de draden aan de print soldeert) zijn genummerd, maar nummers komen NIET overeen met de NEM651-nummers! Op het inlegvel bij de Kato staan de juiste nummers aangegeven (dus welk draadje op welk punt vastsolderen).
Check eens op http://www.mtkb.de/ voor de juiste aansluiting.
Ik heb dit bij de hand gehad bij een Hobbytrain Taurus, waar je ff goed moet opletten, mogelijk werkt dat ook bij andere Kato's.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jacob
Berichten: 188
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:12
Locatie: Wezep

Re: Decoder word niet ondersteun ?

Bericht door Jacob »

Hallo allemaal,

Bij deze een foto van de ingebouwde decoder.
Zo als je kunt zien heb ik de hele boel weer uit gebouwt en los aan gesloten zo dat ik er zeker van ben dat er geen kortsluiting meer kan op treden, maar het mag niet baten blijf het probleem houden.
Bijlagen
Silver mini decoder.jpg
Silver mini decoder.jpg (100.33 KiB) 3940 keer bekeken


Mvg.
Jacob

Minitrix / Fleischmann / Roco
Multymous / LTD en Minitrixrails / S88XpressNetLI / Rosoft / koploper
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Decoder word niet ondersteun ?

Bericht door Rob Fongers »

Oeeiiiiiiiiiiiiii Jacob,

Ik vind dat niet erg verstandig dat je de draadjes zo aan le motor soldeert. Kijk uit want voor je het weet is Game Over.


Grtz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Decoder word niet ondersteun ?

Bericht door Jos »

Jacob,

Op deze foto is niet veel te zien. Ik bedoelde eigenlijk een foto van de ingebouwde situatie in de loc.
Maar ik zie een blauwe draad, wat heb je daarmee gedaan? Indien het chassis stroomvoerend is mag je deze niet gebruiken. Controleer ook of er geen electrische verbinding is tussen de koolborsteldeksels en de motorbehuizing (even doormeten met een multimeter).

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jacob
Berichten: 188
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:12
Locatie: Wezep

Re: Decoder word niet ondersteun ?

Bericht door Jacob »

Hallo Rob,
De draaidjes zitten gewoon aan de aanstuit lipjes aan de motor net zo als de lok in aneloog uitvoering uit de fabriek komt dus lijkt mij dit vrij normaal, doe dit wel vaker haal dan het gehele print uit de lok lekker makelijk.


Mvg.
Jacob

Minitrix / Fleischmann / Roco
Multymous / LTD en Minitrixrails / S88XpressNetLI / Rosoft / koploper

Paul
Berichten: 62
Lid geworden op: 01 sep 2008 17:33
Locatie: Rockanje

Re: Decoder word niet ondersteun ?

Bericht door Paul »

Ja, maar in deze situatie kan je geen sluiting hebben, en begrijp dat je dan hetzelfde probleem hebt.
Liep de motor analoog eigenlijk wel? anders denk ik de decoder retour naar leverancier.

groet Paul


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Decoder word niet ondersteun ?

Bericht door Jos »

Jacob schreef:Hallo Rob,
De draaidjes zitten gewoon aan de aanstuit lipjes aan de motor net zo als de lok in aneloog uitvoering uit de fabriek komt dus lijkt mij dit vrij normaal, doe dit wel vaker haal dan het gehele print uit de lok lekker makelijk.
Draadjes direct aan de koolborsteldeksel solderen is geen enkel probleem. Alleen wel oppassen met de warmte als deze in een kunststof huis zitten, deze kan dan vervormen. Dan is het beter de deksels even los te halen van de motor en ze dan vast te solderen.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jacob
Berichten: 188
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:12
Locatie: Wezep

Re: Decoder word niet ondersteun ?

Bericht door Jacob »

De blauwe draad is niet aan gesloten moet deze nog verwijderen.
De lok reed analoog juist heel goed :lol: :lol:


Mvg.
Jacob

Minitrix / Fleischmann / Roco
Multymous / LTD en Minitrixrails / S88XpressNetLI / Rosoft / koploper
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Decoder word niet ondersteun ?

Bericht door Rob Fongers »

Jos schreef:
Jacob schreef:Hallo Rob,
De draaidjes zitten gewoon aan de aanstuit lipjes aan de motor net zo als de lok in aneloog uitvoering uit de fabriek komt dus lijkt mij dit vrij normaal, doe dit wel vaker haal dan het gehele print uit de lok lekker makelijk.
Draadjes direct aan de koolborsteldeksel solderen is geen enkel probleem. Alleen wel oppassen met de warmte als deze in een kunststof huis zitten, deze kan dan vervormen. Dan is het beter de deksels even los te halen van de motor en ze dan vast te solderen.

Groetjes,
Jos
Ja en dat bedoelde ik nou. Als je goed wil solderen komt er ook warmte op dat deksel. en dan is het over en uit.....

Grtz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Decoder word niet ondersteun ?

Bericht door Rob Fongers »

Jos schreef:
Jacob schreef:Hallo Rob,
De draaidjes zitten gewoon aan de aanstuit lipjes aan de motor net zo als de lok in aneloog uitvoering uit de fabriek komt dus lijkt mij dit vrij normaal, doe dit wel vaker haal dan het gehele print uit de lok lekker makelijk.
Draadjes direct aan de koolborsteldeksel solderen is geen enkel probleem. Alleen wel oppassen met de warmte als deze in een kunststof huis zitten, deze kan dan vervormen. Dan is het beter de deksels even los te halen van de motor en ze dan vast te solderen.

Groetjes,
Jos
Ja en dat bedoelde ik nou. Als je goed wil solderen komt er ook warmte op dat deksel. en dan is het over en uit.....

Grtz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Decoder word niet ondersteun ?

Bericht door Jos »

Jacob schreef:De blauwe draad is niet aan gesloten moet deze nog verwijderen.
De lok reed analoog juist heel goed :lol: :lol:
Dan is de kans inderdaad groot dat de decoder overleden is. Heb je een kortsluiting gehad? Oorzaak zoeken is wel belangrijk om overlijden van de nieuwe te voorkomen.

Groetjes,
Jos


Plaats reactie