bezetmelding......

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: bezetmelding......

Bericht door Saraan »

Hallo Bert,

dat middelste spoor hoeft geen bezetmelder. Je kan prima met de relatie van blokken alles definieren zoals het is, en je treinen zullen zonder probleem rondjes rijden, met het middelste spoor als doorrijspoor.

Maar als je een enkelvoudig bezetmelder toevoegt, kan je ervaring opdoen met een blok met 1 enkele melder, en hoe omgaanmet blokken korten dan de trein die het moet ontvangen. Dat lijkt me wel interessante en nuttige ervaring.

Maar nogmaals, noodzakelijk is het niet. Althans, dat is mijn mening...

groeten,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: bezetmelding......

Bericht door Rob Fongers »

Bert,

De wissels zijn nog spanningsloos. Ik neem aan dat dit ook ongedetecteerd wordt

Grtz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: bezetmelding......

Bericht door Hookies »

Isolatielasje aan de verkeerde spoorstaaf gezet? Of gebeurt het ook in de andere bocht?

Mijn opmerking over het middelste spoor was niet bedoeld om te zeggen: er moet er één of misschien zelfs twee geplaatst worden. Ik wilde je alleen even laten denken over wat je aan het doen bent. Niet alles zo maar overnemen, maar zelf ook proberen na te denken over wat je aan het doen bent.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Wim Ros

Re: bezetmelding......

Bericht door Wim Ros »

verhoeks schreef:hallo,

heb nu alles aan gesloten en geeft de baan elke bij de bezetmeldpunten in de bochten(gele secties)
Kort-sluiting baan.
terwijl ze wel geisoleerd zijn, alle draadjes zijn gesoldeerd... :( :(

op de ondecteerde sectie's rijdt hij gewoon door totdat hij bij de bocht komt en pats .....kortsluiting
wat doe ik verkeerd..

groeten bert
Je sluit het niet goed aan. Dat is wat je niet goed doet. Je verwisseld de beide polen. In analoog gezegd de plus en de min.
http://people.zeelandnet.nl/rosoft/S88SD16Rail.JPG
Mvg
Wim.


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: bezetmelding......

Bericht door shoven »

Bert,

Kies 1 rail waar je de bezetmelder-draden aan vastmaakt. In gedetecteerde secties verbind je die rail met de bezetmelder (blauw op Wims tekening), in ongedetecteerde secties met de ene draad van het DCC signaal (via diode-schakeling, rood).
In deze rail plaats je de plastic raillasjes om geisoleerde secties te krijgen.
De andere rail kun je aan de andere draad van het DCC-signaal verbinden (bruin). In deze rail hoeven geen plastic raillasjes te komen. In theorie kun je daar met 1 verbinding met de rail toe (in de praktijk niet).
Het is belangrijk dat je consequent dezelfde railstaven gebruikt, anders krijg je kortsluiting.
Voor de rode en bruine verbindingen kun je makkelijk van je ringleiding aftappen.
Succes.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Plaats reactie