Oud Brussel-Noord anno 1920 - van depot tot station

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
Saraan

Oud Brussel-Noord anno 1920 - van depot tot station

Bericht door Saraan »

Beste N-ers,

wanneer het met Saraan wat tegenwind gaat, hou ik me regelmatig bezig met de vormgeving van het idee om het oude Brussel-Noord kopstation de bouwen, in schaal N. Het hele project zou ongeveer 12m lang worden. Die plaats heb ik (nog) niet. Dus, na lang wikken en wegen lijkt me het beter om te beginnen met een eerste segment: het oude depot.

Ik baseer me op een plan uit 1926. Het depot ligt in de driehoek op de splitsing van de lijnen naar Oostende, Antwerpen en Luxemburg, op 2km van het oude kopstation. Het depot wordt gedomineerd door de 19 sporige remise met ateliers voor kleine herstellingen. Links, langs de lijn naar Oostende ligt een grote kolenstortbunkerinstallatie met draaischijf, langs de andere kant een brikettenpark met ook een eigen draaischijf. Voor de rest is er nog een hele hoop grut, teveel op op te noemen.

Dit segment zou 2,40m lang worden, en 1,80m op het breedste deel. De lijn naar Antwerpen en Luxemburg zijn voor de eenvoud samengenomen. Links en rechts van het depot lopen de hoofdsporen elk naar hun eigen schaduwstation (nog niet getekend).

Dit ontwerp is snel neergeploft, en is estetisch nog niet in orde. Maar het ging hier om een eerste oefening om te zien in hoeverre ik met het sporengamma van Peco code 55 de ruimte vind om dit depot vorm te geven.

Elk commentaar is welkom!
met vriendelijke groeten,
Afbeelding
het oorspronkelijk plan uit 1926

Afbeelding
het sporenplan met peco code 55

Afbeelding
een 3d-zicht met het probleem dat wissels niet op een helling mogen liggen
Laatst gewijzigd door Saraan op 30 mar 2010 09:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Jos

Re: Oud Brussel-Noord anno 1926 - depot

Bericht door Jos »

Hoi Michiel,

Mooi project! Maar realiseer je 1 ding. Als je dit bouwt is rijden onmogelijk. Het enige dat je kunt is in en uit de loods pendelen. Zonder wagons kun je dan nog net op de wissel een ander spoor kiezen, maar de buitenste sporen van het depot blijven enkele pendelbaantjes.
Daarbij snap ik het nut van de draaischijven totaal niet. De onderste is in feite een enkel wissel en de bovenste een omzeiling van een scherpe bocht. :? :? :?

Groetjes,
Jos

Rick

Bericht door Rick »

Waarom zouden wissels niet op een helling mogen liggen?

Onderwerp starter
Saraan

Bericht door Saraan »

Waarom zouden wissels niet op een helling mogen liggen?
Wintrack laat dit niet toe, een technische beperking van het programma.
Als je dit bouwt is rijden onmogelijk. Het enige dat je kunt is in en uit de loods pendelen.
Dit is het eerste deel van een meerluik. Het hele project van kopstation, over wisseltraat, opstelbundels tot depot is een eenheid. Jammergenoeg is er geen segment te bedenken dat opzich al veel rijmogelijkheden biedt. Het depot geeft nog de meeste voldoening, omdat ik dan mijn locomotieven kan uitstallen. Maar de hoofdbaan zal pas echt functioneel worden als het laatste segment geplaatst wordt; het kopstation. Mar dat is ook zo in omgekeerde volgorde... vandaar.

groetjes,

Michiel

spoor65

Bericht door spoor65 »

Hoi Michiel,

Ziet er indrukwekkend uit, kan niet anders zeggen, al kan ik em wat de draaischijven betreft alleen maar aansluiten bij Jos, en zie ik het nut van deze niet in.

Maar als ik zo de tekst lees bij jouw ontwerp, en dat dit deel van 2,40 nog maar een klein deeltje is van het gehele plan, dat 12 meter in beslag zal gaan nemen, komt er toch een groot :?: bij mij omhoog.

Ben je dit plan echt van plan om geheel alleen te gaan bouwen?
Heb je al een optie genomen op een niet meer in gebruik zijnde gymnastiek lokaal van 1 of andere school, of op een buiten gebuik gestelde boerdeij met een groete deel. want dit soort grote plannen lijkt mij bijna onmogelijk om in een gemiddeld woonhuis weg te kunnen zetten, en ook het afwerken van z`n grote baan, lijkt me haast te veel voor 1 mensenleven.

Neemt niet weg dat het natuurlijk prachtig is om jouw idee te zien.

succes

mvg

Freddy(spoor65)

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

apk

Bericht door apk »

wilde plannen

Gr Albertjan.

WWW.KLIKHIERNIET.NET en ook niet zeuren als je het wel doet!!!!!

Onderwerp starter
Saraan

Bericht door Saraan »

Dit zijn inderdaad "wilde plannen". Wegdromen van wat ooit zou kunnen zijn. Maar toch blijf ik doorplannen naar de haalbaarheid ervan.

De draaischijven zijn niet "onzinnig". Er moesten in het oude kopstation vele treinen per uur gekeerd worden. En om de efficientie te verhogen werd bij elk kolenpark een eigen draaischijf voorzien. Dit om de centrale toegang zo min mogelijk bezet te houden door rangeerbewegingen. Of dit op een modelbaan ook echt nodig is, is een andere vraag.

De totale lengte is enorm. Ik droom natuurlijk van een huisbrede zolder (heb nu maar een bureautje van 2m40 breed), en dan nog ben ik bewust van de enorme hoeveelheid werk. Die tijd heb ik niet (volle werkdag, en een gezin van 7). Maar het zou hoe dan ook mijn "levenwerk" zijn, en geen diorama dat een jaartje later opzij gezet zou worden.

Ik heb geen zin om een zoveelste hoofdstation-met-zijlijn baan te bouwen. Met Saraan leer ik de knepen, maar daarna wil ik origineel gaan. Een project waar ik een hart voor heb, affiniteit, en waar ik voldoende technische uitdagingen in vind.

Maar nu droom ik nog, en zoek naar de haalbaarheid ervan. Morgen wordt ik misschien wakker! :D

groetjes,

Michiel

apk

Bericht door apk »

je kan er een boel over zeggen,
maar als jij over een jaar of wat Brussel-Noord op je zolder hebt ben ik jaloers en niet zo'n beetje ook.

Gr Albertjan.

Jos

Bericht door Jos »

En voor het volgen van je dromen kan ik alleen maar respect hebben. Top hoor Michiel!

Groetjes,
Jos

shoven

Bericht door shoven »

Nou, ambitie is er genoeg in elk geval.
Ik zou er denk ik zelf niet aan beginnen, maar vergeet niet dat je bij het uitdenken van zoiets ambitieus en het tegenkomen en oplossen van de bijbehorende problemen ook weer tegen dingen aanloopt die je weer bij je andere projecten van pas komen.
En wie weet realiseer je het wel op kleinere schaal. Mooi is het wel.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

spoor65

Bericht door spoor65 »

:mrgreen: wie weet, als ooit de kids de deur uit zijn, en de woonkamer groot genoeg is.

Je kunt tenslotte ook op zolder wonen he :lol:

Ik snap je idee dat je iets unieks wilt bouwen en niet zoals velen, en heb er alle begrip voor,
wouw wat een plan, en als het je ooit gaat lukken, nou ik denk dat ik mezelf dan een keer ga uitnodigen en de rit naar ons zuider buurland wel wil maken om dit project dan te bewonderen.

Moedig plan, en ik hoop en duim voor je dat je het ooit kunt bewerkstelligen.

Groetjes

Freddy(spoor65)

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Rob Fongers

Bericht door Rob Fongers »

Ja, dan krijg je een situatie zoals deze maar dan in/over Brussel. Ik heb ook deze dromen maar ben meer op de toer van mogelijkheden in een beperkte ruimte. Het is toch gewoon leuk om daar je gedachten over te laten gaan.

Heel veel succes Michiel

Grtz Rob

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

shoven

Bericht door shoven »

Holy sh* !
Die heeft wel een heeeeel grote zolder!

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Hookies

Bericht door Hookies »

Haha, dat gaat me veel te ver. Lijkt wel een stukje Miniatur Wunderland. Zag op de achtergrond wel een paar leuke flatgebouwen staan.

Michiel, ik had zelf het vermoeden dat die draaischijven vooral voor het omkeren van locs werden gebruikt en dat heb je me bevestigd. Het is natuurlijk gigantisch leuk om te dromen over wat je allemaal nog wil en welke plannen je hebt. Het lijkt me erg imposant en ik wens je ook alle succes toe als je ooit aan de realisatie van het eerste deel gaat beginnen. Zeker als je met modules gaat werken, kun je sneller een eerste stap wagen!

Mvg,
Martin

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Onderwerp starter
Saraan

Bericht door Saraan »

Rob, wat toevallig, maar het is net deze Hbf Stuttgart van Frey dat me de ogen heeft geopend, dat je in schaal N net zo gedetaiIleerd en sfeervol kan werken als in H0, en me heeft geholpen in de overtuiging dat N mijn schaal zou worden. 8-) Nu, zó massaal zal Brussel-Noord nooit worden. De volledige bundel van BN beperkt zich tot een strook van 90cm breed, maar dan wel 12m lang! :?

Michiel

Onderwerp starter
Saraan

Bericht door Saraan »

Tijdens een maandje Panama, heb ik me kunnen verdiepen in de schaarse documentatie betreffende dit niet meer bestaande depot. Ik heb het sporenplan aangepast aan de situatie van rond 1920, met een enkelvoudig verzorgingspark. Het sporenplan sluit vrij dicht aan met het reële plan van toen, maar heb het aantal wissels beperkt tot de essentie (het echte plans was iets complexer). Bon, jullie mening? Suggesties? Kritiek?... Schiet maar raak! ;)
Afbeelding

Michiel

Chris83

Bericht door Chris83 »

heel mooi ook uitvoerbaar nu zeker in model en die omgevallen boom onderaan is ook een leuk idee als de baan doorgaat waar de tafel ophoud!
Dit heeft wel wat weg van station maastricht, de loodsen daar en met oud materieel, ook daar was een draaischijf, maar dan aan de andere kant, die waar jij nu een hebt weg gelaten ergens :)
dan gaat het bovenste spoor naar luik over de spoorbrug over de maas en het onderste spoor naar het noorden richting sittard/amsterdam.

Nu ook door die afmetingen die je erbij hebt staan, moet ik toch eens serieus zelf gaan nadenken voor een leuk rangeer emplacement, dit komt erg dicht in de buurt van wat ik zelf graag zou willen :)

Groeten Chris

apk

Bericht door apk »

om eerlijk te zijn had ik me dit hele plan veel groter voorgesteld maar nu ik het zo zie met afmetingen erbij lijkt het een mooi een haalbaar plan.

Gr Albertjan.

Rob Fongers

Bericht door Rob Fongers »

Hoi Michiel,

Welcome back. Nou ik vind het wel indrukwekkend hoor de plannnen, maar m.i. zeer zeker uitvoerbaar.

Grtz Rob

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

OBBinN
Forum-Beheerder
Contacteer:

Bericht door OBBinN »

Lijkt me erg mooi om eens gaan te bekijken als het zover is! :D

Veel succes met de bouw hiervan!! :D

Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram

Jos

Bericht door Jos »

Hoi Michiel,

Mooi gedaan hoor! Twee opmerkingen:
- Je loods is te ondiep. Volgens mij moet het bij een middelgroot depot minstens 3 loklengtes hebben. De lok zelf moet er in, de ketel moet er af kunnen, deze wordt dan eerst voor de lok geplaatst. De wielen moeten verwijderd kunnen worden, hiertoe wordt de lok gelicht, zodat wielen en assen weggerold kunnen worden.
- De rijrichting bij de slakkenkuil. Ik weet het niet zeker, maar ik dacht dat de volgorde ontslakken, bekolen, bezanden is. Bij jou is ontslakken laatst.

Maar erg mooi plan hoor.

Groetjes,
Jos

Onderwerp starter
Saraan

Bericht door Saraan »

Hoi Jos,

Dat over de lengte van de loods wist ik niet. Maar nu je het zegt, klinkt het heel logisch. Daar hou zeker rekening mee. Maar de volgorde van onderhoud ligt niet vast. Bij elk depot kan dit weer anders zijn. De volgorde van het depot van Brussel Noord was wel degelijk zoals op mijn sporenplan. Ik heb er een vrij gedetailleerde beschrijving over gevonden. Het sporenplan en volgorde van behandeling op mijn sporenplan is exact zoals het toen was.

Van elke installatie (kolen, slakken, zand, water, loods, draaischijf, atelier,...) ga ik zo veel mogelijk foto's, plannen en beschrijving opzoeken, en zal pogen om ze zo correct mogelijk weer te geven. Vind ik er geen informatie over, dan zal ik een installatie bouwen "dat had gekund", gebaseerd op instalaties uit hetzelfde tijdvak in andere Belgische depots. Zo heb ik voorlopig van de loods van Brussel Noord enkel nog maar een wazige foto gevonden met de loods ver in de achtergrond. En heb ik over de koleninstallatie een vrij precieze beschrijving gevonden over zijn principiele werking, maar geen foto's.

In elk geval, Jos, bedankt voor je opmerkingen.
groetjes,

Michiel

Rebecca

Bericht door Rebecca »

indrukwekkend ontwerp!
ik ben alvast zeer benieuwd naar het bouwverslag

城山へようこそ!
Shiroyama e yōkoso!

Onderwerp starter
Saraan

Bericht door Saraan »

Dit is dan het wazig beeld van het depot van Brussel Noord met de loods in de achtergrond.
Afbeelding

Michiel

Onderwerp starter
Saraan

Bericht door Saraan »

Dit onderwerp blijft maar door mijn hoofd spoken. Maanden lang heb ik informatie liggen vergaren. Langzaam krijgt het project vorm. Nog niets concreets, maar een eerste aanzet is nu gegeven: de website "Brussel Noord anno 1920" is opgestart. Vandaag met nog maar sfeer en achtergrondinformatie, maar langzaam, jaar na jaar, zou het project vorm moeten krijgen; onderzoek, planning met finaal het verslag van de bouw... als het zover komt natuurlijk. We zien wel... :? :D
Afbeelding

Michiel

Plaats reactie