Bovenleiding
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
Bovenleiding
Ik twijfel of ik mijn baan uit wil gaan voeren met bovenleiding. Alleen op het baanvak gedeelte dus het is beperkt tot een paar stukken spoor en het station. Maar waar kan ik op e-net nu duidelijke regels vinden voor het aanleg van bovenleidingen in N. bijv. onderlinge afstand e.d.
groetjes
groetjes
Re: Bovenleiding
He martin, ik weet niet zo snel waar je dat kunt vinden, maar een tip.
Kijk ook eens naar hobbex bovenleidingen. Omdat het over het algemeen best prijzig spul is en dit vind ik een redelijk alternatief, alleen het is vrij onbekend. Via internet te koop, maar ook bij meijer en blessing in rotterdam.
Veel plezier op assen, daar zal ik ook zijn
Kijk ook eens naar hobbex bovenleidingen. Omdat het over het algemeen best prijzig spul is en dit vind ik een redelijk alternatief, alleen het is vrij onbekend. Via internet te koop, maar ook bij meijer en blessing in rotterdam.

-
FidOo schreef:He martin, ik weet niet zo snel waar je dat kunt vinden, maar een tip.
tnxs, zag dat lorenzo al de voorlopige pole heeft voor stonder. Word een strakke strijd in de GP

Beste,
uit wikipedia :
De portalen zijn van staal of beton en staan op afstanden van ongeveer 70 meter.
misschien kun je hier wat mee
Hans
uit wikipedia :
De portalen zijn van staal of beton en staan op afstanden van ongeveer 70 meter.
misschien kun je hier wat mee
Hans
-
- Moderator
De onderlinge afstand van de bovenleiding wordt eigenlijk gedicteerd door wat de fabrikant aan rijdraden heeft (als we het hebben over de afstand tussen opeenvolgende masten, de afstand tussen twee opeenvolgende sporen kan de keuze voor bepaalde masttypen beinvloeden). De langste rijdraad van Viessmann is ca 20 cm lang wat overeenkomt met ongeveer 32 meter in werkelijkheid, en dat kan best in een station. Wil je langer dan is zelfbouw de enige optie.
Robert
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
-
He Fidoo,
tnxs is inderdaad mooi spul. Staat op de lijst en vanwege de prijs meteen op 1.
Sorry van de late reactie maar wellicht dat je op Assen hebt meegekregen dat het bij ons mis is gegaan. Ben even erg druk geweest
tnxs is inderdaad mooi spul. Staat op de lijst en vanwege de prijs meteen op 1.
Sorry van de late reactie maar wellicht dat je op Assen hebt meegekregen dat het bij ons mis is gegaan. Ben even erg druk geweest

-
IS er meer te vinden over Hobbex, bijvoorbeeld dealer?? Ben wel benieuwd naar meer foto's en eventueel montagetips.
De houtloods verkoopt ze ook volgens hun website.
De houtloods verkoopt ze ook volgens hun website.
Ik heb niet zo veel info kunnen vinden. Tis vrij simpel zonder veel details zoals dubbele uitleggers ofzo. Ik heb zelf een proef setje gekocht van 20 euro bij meyer en blessing in rotterdam. Daar beetje mee gefrutseld zit een boekje bij maar stelt niet veel voor. Ik kan het een keer bij henry neerleggen kun je het zien. En henry zelf ook.
Ps ik heb niks meegekregen van wat er fout gegaan is op assen. Weet alleen dat in de moto2 er 3 afgegaan zijn. Maar tis een beetje off-topic.
Ps ik heb niks meegekregen van wat er fout gegaan is op assen. Weet alleen dat in de moto2 er 3 afgegaan zijn. Maar tis een beetje off-topic.
-
Graag ben benieuwd,FidOo schreef:Ik heb niet zo veel info kunnen vinden. Tis vrij simpel zonder veel details zoals dubbele uitleggers ofzo. Ik heb zelf een proef setje gekocht van 20 euro bij meyer en blessing in rotterdam. Daar beetje mee gefrutseld zit een boekje bij maar stelt niet veel voor. Ik kan het een keer bij henry neerleggen kun je het zien. En henry zelf ook.
Off-topic: Mega Crash van onze Tristan zie www.domburg-racing.nl
Heb je Viessmann-bovenleiding wel eens overwogen? Een stuk filigraner. Ik vind dit wel erg plastic-look en erg grof.....
Grtz,
J
Grtz,
J
Ik heb het absoluut overwogen, maar vanwege de prijs gauw achter mij gelaten. Het is voor mij gewoon te duur.
En aan de plastic-look kun je wat doen door het te airbrushen of iets dergelijks.
Ja visman is absoluut veel gedetailleerder maar vanwege de prijs is voor mij hobbes een goed alternatief.
@ mart
Ik haal vanavond een proefsetje voor henry. Dan kun je het bij hem eens bekijken.
Ps bizar ongeval zeg, gelukkig maakt hij het naar omstandigheden goed. Hopelijk zit die jongen snel weer op z'n fiets!
En aan de plastic-look kun je wat doen door het te airbrushen of iets dergelijks.
Ja visman is absoluut veel gedetailleerder maar vanwege de prijs is voor mij hobbes een goed alternatief.
@ mart
Ik haal vanavond een proefsetje voor henry. Dan kun je het bij hem eens bekijken.
Ps bizar ongeval zeg, gelukkig maakt hij het naar omstandigheden goed. Hopelijk zit die jongen snel weer op z'n fiets!
Is hobbex te combineren met andere fabrikanten (qua stijl enzo)? Het lijkt er namelijk op, dat ze vooral standaard bovenleidingsmasten hebben, althans in N. (in HO een beetje meer)
En met een beetje verf kan alles er inderdaad direct veel overtuigender uitzien.
En met een beetje verf kan alles er inderdaad direct veel overtuigender uitzien.
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
-
Zit zelf nog te twijfelen tussen Hobbex en Viesmann. heb gelukkig nog tijd zat om te beslissen 

-
De topic is weer hot
Ik ben me aan het oriënteren voor bovenleiding op mijn baan. Ik heb vier mogelijkheden:
- zelfbouw (leuk om te doen, wel moeilijk)
- Viessmann
- Vollmer
- Sommerveld
- Hobbex
Mijn voorkeur gaat nu uit naar Hobbex, is een enorm eind goedkoper, helaas is het verschil wel te zien ook. Persoonlijk vind ik viessmann mooier maar is wel 6x zo duur
Ik ben voor mijn paradespoor in viessmann € 580,- kwijt tegenover € 125,- in Hobbex.
Ik heb nu offertes aangevraagd voor hobbex en eerlijk gezegd moet er veel gebeuren wil hobbex niet doorgaan. Alleen hoe ziet het eruit als het bewerkt is??? heb inspiratie nodig !!!!
Nu ben ik meer benieuwd naar de ervaringen en foto's van hoe het eruit (kan) zien met wat airbrush.
Zijn er ook gebruikers die Duitse bovenleiding zelf hebben gemaakt? ben ik ook in geïnteresseerd
groetjes

- zelfbouw (leuk om te doen, wel moeilijk)
- Viessmann
- Vollmer
- Sommerveld
- Hobbex
Mijn voorkeur gaat nu uit naar Hobbex, is een enorm eind goedkoper, helaas is het verschil wel te zien ook. Persoonlijk vind ik viessmann mooier maar is wel 6x zo duur

Ik ben voor mijn paradespoor in viessmann € 580,- kwijt tegenover € 125,- in Hobbex.

Nu ben ik meer benieuwd naar de ervaringen en foto's van hoe het eruit (kan) zien met wat airbrush.
Zijn er ook gebruikers die Duitse bovenleiding zelf hebben gemaakt? ben ik ook in geïnteresseerd
groetjes
He martin,
Waar heb je die offertes opgevraagd en kun je die mij eens doorsturen.
Ben erg benieuwd namelijk aangezien ik dit zelf ook ooit aan wil schaffen.
Vind het jammer dat het merk weinig naamsbekendheid heeft.
Waar heb je die offertes opgevraagd en kun je die mij eens doorsturen.
Ben erg benieuwd namelijk aangezien ik dit zelf ook ooit aan wil schaffen.
Vind het jammer dat het merk weinig naamsbekendheid heeft.
-
Der is inderdaad maar weinig over te vinden helaas. Mischien maar goed ook dan blijft het lekker goedkoop Haha.
Ik heb nog niks ontvangen helaas.:'( komt nog wel denk ik
Groetjes
Ik heb nog niks ontvangen helaas.:'( komt nog wel denk ik
Groetjes
@martin,
hoe lang is jouw paradespoor dan? Kun je me die rekensom eens voordoen? Wellicht is het handig om eens naar een startset van Viessmann te kijken, dan krijg je veel masten....
J.
hoe lang is jouw paradespoor dan? Kun je me die rekensom eens voordoen? Wellicht is het handig om eens naar een startset van Viessmann te kijken, dan krijg je veel masten....
J.
Ik heb zowel van Hobbex als van Volmer wat liggen, maar de bovenleidingdraad van Hobbex is eigenlijk veel te grof.
Er wordt trouwens op ebay regelmatig masten en draad aangeboden..............
Rob
Er wordt trouwens op ebay regelmatig masten en draad aangeboden..............
Rob
Laatst gewijzigd door Robboz op 22 feb 2011 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gek op stoom!
-
is niet moeilijk om te doen. Hobbex heeft 2 maten draad. Een voor de rechte stukken en 1 voor de bochten. Als je je rechte stukken verdeeld over de maat van de draad (in hobbex geval 20cm) dan heb je het aantal palen. Ditzelfde doe je ook met de bochten (110 cm). Tel er een paar reserve paaltje bij op en je weet wat je nodig hebt.
Viessmann is omdat het veel realistischer is ook uitgebreider en lastiger te begrijpen. Er zijn handboeken van viessmann voor, ik zou die eerst bestellen.
groetjes
@ Rob: kan je niet een paar foto's plaatsen van de combinatie?
Ik ben ncog in dubio. Hobbex of viessmann
Viessmann is omdat het veel realistischer is ook uitgebreider en lastiger te begrijpen. Er zijn handboeken van viessmann voor, ik zou die eerst bestellen.
groetjes
@ Rob: kan je niet een paar foto's plaatsen van de combinatie?
Ik ben ncog in dubio. Hobbex of viessmann
Hee Martin,
Ik heb geen palen van Hobbex, alleen de draad (wel in twee lengtes). Toevallig ooit eens voor een heel klein prijsje op ebay gekocht (wel helemaal nieuw). Ik vind -zeker in vergelijking met Volmer- de rijdraad heel dik. Zit nu op mijn werk (ben weer even teruggeroepen), dus kan nu even niets.
Ik ben nog lang niet zover dat ik bovenleiding op mijn baan kan plaatsen, dus echt met een foto de verschillen laten zien op de baan lukt niet.
Ik kan wel een vergelijkingsfotootje maken van de twee rijdraden.
Groet
rob
Ik heb geen palen van Hobbex, alleen de draad (wel in twee lengtes). Toevallig ooit eens voor een heel klein prijsje op ebay gekocht (wel helemaal nieuw). Ik vind -zeker in vergelijking met Volmer- de rijdraad heel dik. Zit nu op mijn werk (ben weer even teruggeroepen), dus kan nu even niets.
Ik ben nog lang niet zover dat ik bovenleiding op mijn baan kan plaatsen, dus echt met een foto de verschillen laten zien op de baan lukt niet.
Ik kan wel een vergelijkingsfotootje maken van de twee rijdraden.
Groet
rob
Gek op stoom!
-
Alles is welkom.
Zit nu nog in twijfelen ik ga voor de look of het geld. Ben bang dat als ik voor hobbes ga ik me eraan kan gaan imiteren. Hou wel van details.
Snap best dat mensen geen bovenleiding plaatsen

Zit nu nog in twijfelen ik ga voor de look of het geld. Ben bang dat als ik voor hobbes ga ik me eraan kan gaan imiteren. Hou wel van details.
Snap best dat mensen geen bovenleiding plaatsen

Laat maar eens zo'n vergelijkend fotootje zien Rob.
Mvg,
Martin
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
-
Ik heb net de knoop door gehakt: ga voor Hobbex
Hier hun prijs, rechtstreeks bij Hobbex zelf:
Guten Tag, Herr Domburg!
Vielen Dank für Ihr Interesse. Gerne werden wir Sie direkt beliefern, wenn Sie keinen Händler finden können:
3 x ON 100 = € 63,00
1 x ON 102 = € 12,50
1 x ON 101 = € 12,50
1 x ON 110 = € 13,00
1 x OH 903 = € 3,00 (Heft in deutsch)
gesamt € 104,00
+ Versandkosten € 7,00.
Wenn Sie bestellen möchten, bekommen Sie eine Vorausrechnung von uns. Sofort nach Zahlungseingang senden wir die Ware, alles ist am Lager.
Mit freundlichen Grüßen
Feinwerktechnik H0bbex
www.hobbex.de als je wilt weten wat de nummers inhouden. Via viessmann was ik hiervoor 485,- kwijt. Ziet er wel wat mooier uit maar ik denk met de airbrush wel eea te kunnen verbloemen. Alleen de quartragwerken zijn wat midner mooi. AL vraag ik me af in hoevere het opvalt als de rest er goed uit ziet
Hier hun prijs, rechtstreeks bij Hobbex zelf:
Guten Tag, Herr Domburg!
Vielen Dank für Ihr Interesse. Gerne werden wir Sie direkt beliefern, wenn Sie keinen Händler finden können:
3 x ON 100 = € 63,00
1 x ON 102 = € 12,50
1 x ON 101 = € 12,50
1 x ON 110 = € 13,00
1 x OH 903 = € 3,00 (Heft in deutsch)
gesamt € 104,00
+ Versandkosten € 7,00.
Wenn Sie bestellen möchten, bekommen Sie eine Vorausrechnung von uns. Sofort nach Zahlungseingang senden wir die Ware, alles ist am Lager.
Mit freundlichen Grüßen
Feinwerktechnik H0bbex
www.hobbex.de als je wilt weten wat de nummers inhouden. Via viessmann was ik hiervoor 485,- kwijt. Ziet er wel wat mooier uit maar ik denk met de airbrush wel eea te kunnen verbloemen. Alleen de quartragwerken zijn wat midner mooi. AL vraag ik me af in hoevere het opvalt als de rest er goed uit ziet

Mijn helemaal duidelijk.
Details zijn best leuk. Maar betaalbaar is ook wel erg prettig!!
121 euro of 485 euro is een te groot verschil voor mij, thx martin voor dit verhelderd rekenvoorbeeld
Details zijn best leuk. Maar betaalbaar is ook wel erg prettig!!
121 euro of 485 euro is een te groot verschil voor mij, thx martin voor dit verhelderd rekenvoorbeeld