nieuwbouw baan plan: 'KantoorBaan'

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie

Onderwerp starter
bord4kop
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 okt 2023 12:57

nieuwbouw baan plan: 'KantoorBaan'

Bericht door bord4kop »

Goedemiddag,

Ben bezig om een baan op te zetten. Het idee is een vrije kleine baan ongeveer 170 x 100. Hoe moet minimaal 2 lagen krijgen. In de onderste laag (-1) komt het schaduw station en een doorkijkje naar een soort ondergronds station (metro misschien?) op een deel van de langste zijde - zie plaatje onder).

Dan op de 0 laag, een beetje het standaard thema :) veel groen, stadje en bergen (en tunnels). Ik denk aan tijdperk III en/of IV (vermoedelijk geen stoom en geen heel lange treinen).
Er zal veel R1 en R2 op de baan komen vanwege de ruimte. Want ik wil wel vrij veel spoor, zodat er leuke doorkijkjes zijn met treinen op verschillende niveau 's.

EDIT: De baan komt op mijn kantoor en zal aan drie kanten toegankelijk zijn. Bedoeling is digitaal te gaan rijden. Ik heb nu zowel een MultiMaus als een Marklin/Roco digitaal station. Maar ik wil in de toekomst uitbreiden autonoom/automatisch laten rijden.

Wat ik zoveel mogelijk wil vermijden is dat ik tijdens / na de bouw erachter kom dat iets niet werkt. Of compleet anders had gemoeten, zo 'n gevoel van van "Oh ja..." :cry: Dat het niet werkt, continue ontspoort, of gewoon niet fraai is.


Hierbij het schaduwstation, links de helix met 2 á 3 radii zodat er 10 tot 12 cm tussenruimte is. (binnzijde is R1 en omlaag, buitenkant is R2; omhoog).
Ik denk dat hij nog compacter kan, maar het oppervlak is nu ongeveer 110 x 170. Dus dat geeft aan de andere kant ook nog ruimte voor uitbreiding :Thumb

Afbeelding



Graag hoor wat jullie vinden, aan-, opmerkingen welkom.
Laatst gewijzigd door bord4kop op 05 jan 2024 08:00, 3 keer totaal gewijzigd.



tv_man
Berichten: 1454
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: nieuwbouw baan plan < insert name >

Bericht door tv_man »

Bij een baan met veel R1 en R2 zou ik adviseren om lange rijtuigen te vermijden omdat die dat niet fijn vinden en er niet zo mooi uitzien. Korte diesellocs en tweeassers werken wel.
De baan heeft een geplande diepte van 100 cm. Kan je eromheen lopen of de baan verplaatsen zodat je overal bij kunt komen?
Houd er rekening mee dat er een keerlus zit in je baan (vereist de nodige extra elektrische schakelingen opdat het allemaal naar behoren werkt).
Wat een beetje onduidelijk is voor mij is waar er een station is of industrie of iets dergelijks, dus iets van een reden voor het treinverkeer.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1021
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: nieuwbouw baan plan < insert name >

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Je laat het schaduwstation zien, maar ik zie weinig "station", in het railplan zit een meegebogen wissel. In een schaduwstation zou ik dat niet doen omdat veel locomotieven daar nog wel eens willen gaan stilstaan en ook wagons kunnen er soms ontsporen. De meegebogen wissel is een onding en alleen maar met een langzame snelheid te bereiden. Verder geef je geen informatie over de te gebruiken rail (fabrikant) en de nummers zijn onleesbaar. Tekening is ook niet groter te maken. Het is wel handig om aan te geven met welk railcad programma je werkt. Met een maatvoering van 170x100cm ben je echt niet veroordeelt tot R1 en R2, maar het vraagt wel slim toepassen van. De helix gaat in deze opstelling een probleem geven met de helling. Er moet voldoende ruimte zijn om de sporen in de hellix boven elkaar te leggen, reken op minimaal zo'n 45mm. Als er bovenleiding moet komen wellicht nog meer. Je hoeft in je schaduwstation niet echt een bovenleiding aan te leggen, maar je hebt wel rekening te houden met pantografen die uitgeklapt staan. Verder wat @tv_man al heeft geschreven.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1096
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: nieuwbouw baan plan < insert name >

Bericht door bpieters »

De helix zou je ovaal kunnen maken door er bijv. 2 rechte railstukken van 10cm tussen de bogen te maken.
(geeft toch 40cm meer hellinglengte)
Verder is door de vele bochten de netto opstelruimte wel erg beperkt.
Sommige verbindingen lijken me ook niet echt nodig.



Onderwerp starter
bord4kop
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 okt 2023 12:57

Re: nieuwbouw baan plan < insert name >

Bericht door bord4kop »

Hartelijk dank allemaal voor de uitgebreide en nuttige reacties!



Onderwerp starter
bord4kop
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 okt 2023 12:57

Re: nieuwbouw baan plan < insert name >

Bericht door bord4kop »

Het gaat in deze tekening met SCARM gemaakt inderdaad alleen om het schaduwstation. Mede ook omdat ik nog niet helemaal weet wat ik met het oppervlak, zichtbare gedeelte, wil..

Ik heb al veel minitrix rails, dus die ga ik gebruiken. Tenzij jullie uit ervaring zeggen dat ik beter Fleischmann, of wat anders kan gebruiken?

Ik ga nu eerst terug naar de tekentafel. Misschien moet ik Anyrail gaan gebruiken ipv SCARM?


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1021
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: nieuwbouw baan plan < insert name >

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Nee, wijzigen van railcad programma is niet nodig, maar nu we weten wat je gebruikt kunnen we mogelijk tips geven van hoe zaken op te lossen. Welke versie gebruik je? Ook het gebruikte rail materiaal behoeft niet te worden omgewisseld, dat is echt een persoonlijke keuze. Wel staat nu de weg open dat een ander forumlid in Scarm met Minitrix een voorbeeld kan maken van hoe op te lossen of het anders te doen.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1223
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: nieuwbouw baan plan < insert name >

Bericht door WimC »

Zo te zien gebruik je ook de korte (24graden) wissels van Minitrix. Die zijn wat minder betrouwbaar (zorgen vaker voor ontsporingen). Ook hebben ze een kunststof hartstuk, wat voor de stroomafname minder is.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Onderwerp starter
bord4kop
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 okt 2023 12:57

Re: nieuwbouw baan plan < insert name >

Bericht door bord4kop »

Ah, ok, dankjulliewel! :Thumb

De wissels ga ik aanpassen.
Nog tips over welke wissels (Merk/type) ik dan beter zou kunnen gebruiken? En die goed op minitrix passen ;)
Had dit topic al gevonden, maar lijkt meer voor analoog gebruik, of geldt dit nog steeds?
EDIT: ik zie het al: peco moet ik hebben zo te lezen :mrgreen:


Ik zal proberen morgen even een update te posten. Inclusief een betere plaat van het baanplan...



Onmogelijkhier
Berichten: 391
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: nieuwbouw baan plan: 'KantoorBaan'

Bericht door Onmogelijkhier »

Minitrix heeft de wissel ook met een metalen harstuk.


Groeten Marcel V

Onderwerp starter
bord4kop
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 okt 2023 12:57

Re: nieuwbouw baan plan: 'KantoorBaan'

Bericht door bord4kop »

Goedemorgen,
ik heb het de afgelopen dagen flink aangepast.

Afbeelding

Dat is dus nog spaghetti waar nog niets van klopt :D

Ik weet nog niet wat ik met de banen in het landschap aan moet.. 8)7 Wat ik graag wil is een paar leuke bruggen en dat een paar treinen lekker over elkaar heen lopen zodat het visueel aantrekkelijk is. Een heel emplacement met tig sporen hoeft voor mij niet direct, maar is natuurlijk wel leuk om naar te kijken. Én dan moet het nog passen op binnen de ruimte.. :Thumb

Ik blijf nog even lekker tekenen..

Schaduwstation heb ik veel simpeler gemaakt:

Afbeelding

Denk dat dit al best een aardig begin is :?:



Onderwerp starter
bord4kop
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 okt 2023 12:57

Re: nieuwbouw baan plan: 'KantoorBaan'

Bericht door bord4kop »

Voor de duidelijkheid:


Afbeelding

en in 3d

Afbeelding


De helix is een dubbelbaans ovaal met 3 windingen. De stijging is 2,7% buitenbocht (omhoog) en +/- 3% in de binnenbocht (omlaag).

NB: Deze heb ik al besteld

De treinen rijden hier -op verdieping 0- dus linksom. Ik heb getracht de radii groot te houden (m.u.v. de daling in de helix).



Onderwerp starter
bord4kop
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 okt 2023 12:57

Re: nieuwbouw baan plan: 'KantoorBaan'

Bericht door bord4kop »

De basis plaat, niveau 0, ligt.

Ik moet zeggen de tekening in SCARM klopte redelijk. Ik heb het uit uitgelegd en het komt best aardig overeen in werkelijkheid.

Paar testjes gedaan met digitaal en analoog en het rijdt al redelijk goed.
Afbeelding

Het aansluiten van PECO wissels op Minitrix is wel een ge-emmer zeg!
Ik had er Peco raillasjes bijgekocht en dat was ook nodig!
Heb er al best wat verkl..t ook :twisted:

Binnenkort weer verder met de rest van dit stuk plus de helix..


Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1223
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: nieuwbouw baan plan: 'KantoorBaan'

Bericht door WimC »

Die bochten onderin rechts op de laatste foto lijken er niet heel lekker bij te liggen. Niet regelmatig en de kleinste radius lijkt wat klein.
En bovenin rechts (net voor de wissels) ligt het wel héél dicht bij de rand.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Onderwerp starter
bord4kop
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 okt 2023 12:57

Re: nieuwbouw baan plan: 'KantoorBaan'

Bericht door bord4kop »

Ja, klopt. maar het is nog niet definitief gelukkig.

Ik heb het al iets aangepast. Moet nog beter

Vandaag ook alvast een stukje klimspiraal in elkaar gezet.
Zodat ik beter kan passen en meten op de plaat..




Afbeelding


Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3635
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: nieuwbouw baan plan: 'KantoorBaan'

Bericht door Schachbrett »

Ziet er goed uit je klimspiraal.
Zijn alleen je bochten niet aan de krappe kant,welke radius gebruik je?


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben

Onderwerp starter
bord4kop
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 okt 2023 12:57

Re: nieuwbouw baan plan: 'KantoorBaan'

Bericht door bord4kop »

Bijna alles op de baan is R1 en R2 … :?

Er is gewoon niet meer ruimte. Dus er zijn geen 3-assets of stoomlocs mogelijk.

Ik ga het uitleggen en bekijken of het rijdbaar is.



Onderwerp starter
bord4kop
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 okt 2023 12:57

Re: nieuwbouw baan plan: 'KantoorBaan'

Bericht door bord4kop »

Niet veel ploatjes en weinig te melden.. hierbij het lot van de beginnende bouwer :mrgreen:

Bezig met de klimspiraal, de ringleiding en - iedere keer- uitleggen, testen, aanpassen, proberen en inschatten of het zo dan ook goed zal gaan in de toekomst.. en weer opnieuw :D



Onderwerp starter
bord4kop
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 okt 2023 12:57

Re: nieuwbouw baan plan: 'KantoorBaan'

Bericht door bord4kop »

De baan in het schaduwstation (niveau 0) ligt nu grotendeels goed. Aangesloten en getest.
Ik ben nu bezig met de blok indeling voor de bezet meldingen. Ik had het zo bedacht:

Blok 0-0 is de helix (geel)
blok 0-1 (paars) is het eerste gedeelte na de helix, blok 0-2 (blauw) het tweede gedeelte etc.
De wissels (ook geel :oops: ) zijn geen onderdeel van de blokken.
NB: In werkelijkheid wil ik wat meer ruimte voor en na de wissels houden.


Afbeelding

Dit reden is dat het doorgaande spoor – buitenste spoor- het meest bezet zal zijn. Met deze indeling kunnen er meerdere treinen gelijktijdig rijden in het zichtbare gedeelte erboven. Die komen dus één voor één boven. En daarna weer naar beneden. En wachten dus op het spoor hier op niveau 0. Dus in blok 0 -1 , blok 0-2 en blok 0-6. Waarbij de wissels dus in dezelfde stand kunnen blijven.

Dan kan ik de overige blokken gebruiken om treinen tijdelijk te stallen (blok 0-3 en blok 0-4). Zodat er af & toe een ander treinstel langs komt.

En om wat langer te stallen gebruik ik blok 0-5. Deze is in de toekomst nog uit te breiden met extra sporen (blok 0-x, 0-y etc.)

Maar ik twijfel nog een enigszins..
De Helix bevat twee sporen; eentje omhoog en eentje naar beneden; is het dan handig om daar één blok van te maken?
Gevoelsmatig lijkt me dat niet juist :?



BartenThomas
Berichten: 428
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: nieuwbouw baan plan: 'KantoorBaan'

Bericht door BartenThomas »

De treinen omhoog en omlaag zitten elkaar niet in de weg, zou er dus aparte blokken van maken.



Onderwerp starter
bord4kop
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 okt 2023 12:57

Re: nieuwbouw baan plan: 'KantoorBaan'

Bericht door bord4kop »

right! Dankjewel.
Goed plan, ik ga daar ook blokken maken!


Qua voortgang lijkt er niet veel gebeurd:

Afbeelding

Maar zoals zo vaak zit het meeste werk daar waar je het niet ziet.

Rails opnieuw leggen
Blokken maken en solderen
Rails isoleren
Baanvakken van stroom voorzien / solderen
Puntstukken solderen
Ringleiding maken
Helix 60 miljoen keer opnieuw instellen
Heel, heel veel testen..

8-)



Onderwerp starter
bord4kop
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 okt 2023 12:57

Re: nieuwbouw baan plan: 'KantoorBaan'

Bericht door bord4kop »

En we zijn weer een tijdje verder. Het plan bleek in praktijk toch niet haalbaar. Het nam teveel ruimte in op mijn kantoor.

Daarom heb ik de baan in de breedte ingekort. Na alles opnieuw te hebben getekend, kwam dit baanplan eruit:

Afbeelding

Links-, en rechtsachter komt aan ieder kant een 'berg'. De sporen verdwijnen dus in tunnels. In het midden wil ik een open stuk met bruggen.
Je ziet een "station" in het zichtbare deel aan de voorkant. De treinen rijden van rechts naar links, met de klok mee.

Dus uiterst rechts gestart; gaat het station van 1 naar 3 sporen.
De twee binnenste sporen, spoor 2 en 3 komen in de wissel (achter) samen, en maken vervolgens via S bochten een rondje terug om weer aan te sluiten in het station. Een vrij eenvoudig rondje.

De buitenste baan, spoor 1, gaat helemaal buitenom en dan via een helix omhoog. Eenmaal op hoogte gaat hij overal overheen. Dat wordt, wegens ruimte gebrek, een twee-richting pendelbaan. Dus de trein gaat eerst naar links, en dan via hetzelfde stuk weer terug naar rechts. En dan via de helix (binnenbaan) weer naar beneden. Eenmaal op de "begane grond" sluit deze 'terug', weer via de bochtwissel, aan op spoor 2/3.
Dit is vooral bestemd voor een Tram, Schienenbus e.d.


Dit is de pendelbaan:
(Het blauwe spoor is dus op hoogte. En er zit dus overlap in met de tekening hierboven)

Afbeelding


En dat ziet er dan in praktijk zo uit:

Afbeelding



Onderwerp starter
bord4kop
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 okt 2023 12:57

Re: nieuwbouw baan plan: 'KantoorBaan'

Bericht door bord4kop »

Het vervelende is momenteel dat ik kortsluiting heb in het stuk in de helix.

(ik heb ook al een draadje op BeneluxSpoor)

Ik heb de baan afgelopen tijd uitvoering getest. Alles loopt prima! ... totdat ik de wissel in de helix aansluit.

Zo zou het moeten gaan:

Afbeelding

Afbeelding


Mijn gedachte was dus logischerwijs dat ik een keerlus module nodig had. Dus heb ik een keerlus module van DTS (de Keerplus) gekocht en op deze manier aangesloten:

Afbeelding

Maar ook dat werkt niet.

Het helpt ook niet mee dat ik het allemaal voor het eerst doe ;)
Ben al dagen aan het klooien, maar ik snap er niets meer van |:(


Plaats reactie