Mg1982nl schreef: ↑02 jun 2025 15:13
Wat voor locomotieven reden voor deze wagons?
Je hebt 3 restauratie rijtuigen, 2 Avmz111 1e klas rijtuigen uit 1965 t/m 1972( die met draaivouwdeuren) en 4 Avmz207 1e klas rijtuigen uit 1977( die met zwenk/schuifdeuren).
In de DB tijd reden die rijtuigen in Duitsland met veel locs, vooral Br103, Br110, Br111, Br218 en Br221, later ook nog Br120 en niet gepland hebben er ook wel andere locs voor gestaan. Bedenk wel( voor zover je dat boeiend vind) dat dit allemaal 1e klas rijtuigen zijn en vanaf 1979 alleen TEE treinen nog alleen 1e klas rijtuigen hadden tot ook die EC's werden en daarmee ook 2e klas rijtuigen erbij kregen. Verder reden ze ten oosten van Frankfurt a. M. ook nog met ÖBB 1044 van/naar Oostenrijk.
In Nederland kan je 1100, 1200, 1300 en 1600 ervoor zetten.
Nu worden de ex. Avmz111 en restauratie rijtuigen in die kleur voor chartertreinen ingezet en zie je ze ook met Br101 of zelfs Vectron voorbij komen( zie ook de railcam Hannover):
De ex. Avmz207 rijtuigen rijden deels na verbouwingen nog in IC's rond( sinds 2001 alle in de ICE huisstijl), en zijn deels verkocht, o.a. aan de ÖBB.
Groetjes Michiel