Ik ben Renzo en hopelijk maak ik nu af waar mijn ouders ooit mee begonnen zijn. Een modelspoorbaan.
Rondjes rijden mer HO dat was het voor ons (mijn broer, zus en ik) niet. Voor het helpen met bouwen waren we ook nog te jong. Ik heb er stiekum nog van genoten toen de baan afgebroken was. Toen kon ik er zelf mee spelen. Minitrix bleek later een beter idee, maar het vreemde is dat ik me daar niet veel kan herrineren. Volgens mij is het nooit verder gekomen dan een berg. Het materiaal uiteindelijk in mijn bezit gekomen alsmede het voornemen om een baan te gaan bouwen.
1e Poging. De standaard wilde plannen. Maar ja.. duur. 2e hands? Er was nog geen internet, dus meer moeite om 2e hands te zoeken. Voor elektra had ik wel zo mijn ideeen met mijn electronica achtergrond. Maar onvoldoende materiaal, geen baan. En dan ging het voornamelijk om wissels. Die zorgen voor variatie.
2e Poging. Dat begon doordat ik op zoek ging naar wat er tegenwoordig beschikbaar was voor aansturing. Het leek mij dat er nu wel iets toereikends voor zelfbouw zou bestaan. Decoders, dat ging hem niet worden omdat sommige N loks gewoon niet zijn om te bouwen. Dan kom je dus op een blok gestuurd systeem uit. En er is een uitstekend systeem dat door een Nederlander ontworpen is. DINAMO. Ik was vrij ver totdat ik even een persoonlijk credit crisis had en mijn investering in rollend materieel moest verzilveren. Wel een voordeel van modelspoor. 2e hands is vrij waardevast. Later viel de verdere interesse ook even weg.
3e Poging. De schaduw stations zijn al in een ver gevorderd stadium en in zeer korte tijd heb ik een leuke collectie bij elkaar geharkt. Ook heb ik nog nooit zoveel wissels bij elkaar gezien. Nooit gedacht dat ik mijn opbergdozen zo vol zou krijgen met rails. Dat dankzij marktplaats en wat grotere partijen. Deze keer ben ik al te ver om weer te stoppen.
Op zich heb ik een instelling van "als het niet bestaat of te duur is, kijken of ik het zelf kan maken". Daarbij zijn er in beginsel geen grenzen. Ben ik er nog niet mee bekend, dan verdiep ik me er even in en/of experimenteer ik zelf.
Zat ruimte voor beginners fouten dus.

mvg
Renzo