hulp bij starten N-baan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
cepero

hulp bij starten N-baan

Bericht door cepero »

Hallo allemaal
Ik ben nieuw op dit forum en ook in deze hobby.
Vorige maand ben ik tijdens de opkuis men doos met Fleishmannspullen van 10 jaar terug tegengekomen. Wegens tijdsgebrek en geen plaats is het er nooit van gekomen. Maar nu heb ik een geschikte ruimte gevonden bij men schoonouders en wat geld over om te investeren :)
Ik zit ondertussen al een maand te schetsen met potlood en papier, het i-net af te schuimen etc.. maar ik geraak er niet mee van de grond :lol:
Ik heb allerhande gratis programmatjes en demos uitgetest maar uiteindelijk heb ik AnyRail aan gekocht. Niet zo heel moeilijk te gebruiken en best wel overzichtelijk. (wel vervelend dat het niet meer zo mooi aansluit vanaf je met hellingen begint natuurlijk.)

Ik ben van plan om een tafel te maken van 3m breed op 2m diep maar dan wel in U-vorm. In het midden dus een kleine inham waar ik alles kan overzien en bedienen.(twijfel nog tussen een vierkante meter of om slechts een halve meter diep in de tafel te gaan hiervoor.)

Ik zou graag een hoofdstation hebben met telkens 2 sporen in beide richtingen en 1 tot 2 kleinere stations met telkens 1 spoor in elke richting. Er zouden 4 personentreinen tergelijkertijd moeten kunnen rijden die elkaar nooit hoeven tegen te komen op hetzelfde spoor. Maar natuurlijk moet elk spoor toch ergens met elkaar verbonden zijn. Er zou ook een goederentrein constant onderweg zijn (een vijfde spoorweg dus)
Er moet een bergachtig gebied komen met enkele bruggen en overweeg zelfs om in het industriegedeelte een kleine haven te maken.

Zijn er dingen die absoluut uit de boze zijn bij de opbouw van een banenplan? zoiets als do's & don'ts ;)

Ik heb opgemerkt dat op het forum veel mensen vragen achter het land en tijdperk etc.... maar eignelijk speelt dat minder een rol bij mij. Ik wil gewoon een leuke tafel bouwen en rijden met alles wat ik mooi vind. Wel moderne tijd wat huizen en decor betreft.
Ik heb veel ervaring in het bouwen van wargame maquettes en decoratie (ben eignelijk een pure wargamer)

Alvast bedankt voor reacties en eventueel tips
groetjes
Cepero

edit: ik gebruik Fleishman sporen en de tafel is bereikbaar vanuit alle kanten
Laatst gewijzigd door cepero op 27 apr 2010 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Jos

Re: hulp bij starten N-baan

Bericht door Jos »

Welkom Cepero,

Een nieuwe baan ontwerpen is altijd lastig, je hebt gelukkig al een idee wat je wilt.
Kijk eens naar wat sporenplannen uit de echte wereld om inspiratie op te doen.
Op onderstaande site vind je sporenplannen uit heel veel landen, zowel schematisch als op schaal:

http://www.sporenplan.nl/

Groetjes,
Jos

Rob Fongers

Bericht door Rob Fongers »

Ja daar sluit ik me helemaal bij aan. Ennnn het hoeft niet perfect te zijn. Jouw plezier en achtergrond zijn veel belangrijker. Kijk eens bij Jos gaat weer opnieuw beginnen omdat hij weer andere dingen gezien heeft en wijzer :o :o geworden is met de tijd

In ieder geval succes en we zijn gek op foto's

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

tv_man

Bericht door tv_man »

Het aantal stations dat je wilt is tamelijk groot (1 groot station, 2 kleine, industriegebied, haven), zelfs met N kan je dan snel ruimtegebrek hebben ook al heb je tamelijk veel ruimte. Een U-vorm is een goede keuze hier. Ik neem aan dat de tafel tegen een wand komt te staan en je wilt overal bij kunnen dus een diepte van 1 meter is dan al een heleboel (maar dat weet je als wargamer ook wel als je een eenheid aan de andere kant van de tafel hebt moeten verplaatsen, bomen en andere eenheden staan altijd in de weg)

Een U-vorm met aan de beide uiteinden van de U een lus (die mogelijk deels in een berg is verwerkt), daar in de buurt (meest bergachtige deel) een klein station en in het middendeel het grote station waar alle treinen langskomen, in de buurt daarvan ook het industrie en havendeel. In het middendeel zou ruimte kunnen zijn voor een rivier (met brug dus) en haven dat zo min of meer in een dal tussen de twee berggebieden aan de uiteindes van de U komt te liggen. Zo krijg je nog een enigzins plausibele ligging van het spoor.

Uit je beschrijving maak ik op dat je waarschijnlijk geen behoefte hebt aan een schaduwstation (uit het zicht, dus onder het zichtbare deel met het landschap). Technisch is het meer moeite, bedrijfstechnisch is het natuurlijk interessant om niet steeds dezelfde vier treinen te laten rijden maar je ze kunt afwisselen. Hoef je ze ook niet steeds met de hand van het spoor halen.

Daar je de mogelijkheid wilt behouden om met alle tijdperken te kunnen rijden moet je ermee rekening houden, dat de maximale treinlengte waarschijnlijk redelijk groot wordt. Heb je een idee hoe lang je je treinen wilt hebben? Een (vooral moderne) trein wordt al snel tamelijk lang - als je een trein van anderhalve meter hebt stopt die alleen nog op het hoofdstation, maakt een rondje, stopt er weer, maakt een rondje, etc. Kortere treinen kunnen ook op de kleinere stations stoppen. Zelfs op de oppervlakte die jij beschikbaar hebt is het moeilijk om veel stations neer te zetten. Mogelijk zou je je kunnen beperken tot een groter station en mogelijk nog een kleiner station. Wanneer de kop van de trein al een station binnenrijdt terwijl de staart pas het vorige station verlaat gaat er iets aan geloofwaardigheid verloren. Het is natuurlijk een modelbaan, maar het is handig om hierover na te denken voordat je het hebt gebouwd.

Norm

- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
cepero

Bericht door cepero »

Weer enkele weken verder en nog steeds bezig met het baanplan! Waarschijnlijk ben ik niet de enige die daar meermaals mee opnieuw begonnen is! ;)

Nu ben ik nog steeds aan het knoeien met het stationsgedeelte.
Als ik een 6 tal sporen wil leggen , zou het realistisch zijnde zo moeten zijn:
station-dubbelspoor-dubbelperron-dubbelspoor-dubbelperron-dubbelspoor-enkel perron
juist of niet?

Ik ben van plan om het FALLER Karlsberg station te nemen in combinatie met de ICE-perrons (222121).
De twijfel is er ook wel om een gedeelte eventueel ook overdekt te maken (stationshallen 222127 of 222128)

Nu heeft mischien iemand van jullie ervaring met deze producten, want ik heb eigenlijk geen idee welke plaats ik moet voorzien op de tafel wat sporen en de perrons zelf betreft. Ik heb de dozen nog niet aangekocht dus moet het zover doen met de 'vage' afmeting van de beschrijving.
Ten eerste begrijp ik niet goed wat de inhoud er nu werkelijk van is. Er staat op de beschrijving van de ICEperrons vermeld dat het 2 stuks zijn, maar als ik de foto bekijk van de cataloog weet ik niet goed of dat één deel is of de twee delen tegen elkaar aan (in de breedte). Ik heb namelijk ook geen zin om onnodige dingen te bestellen :)

Wat de sporen in het station betreft, moet ik voor een breder perron een stukje rail plaatsen tussen de twee wissels (die verschillende sporen verbinden) in en zo ja, welke afmeting? (ik gebruik flaischmann piccolo) Als ik een 9102 gebruik lijkt het me nog te smal.

Tja, sorry, soms lijkt het me vrij moeilijk om een probleem in woorden neer te pennen héhé
Toch alvast bedankt voor wie de moeite doet om aan mijn uitleg wijs uit te geraken :D

mvg Cepero

spoor65

Bericht door spoor65 »

Cepero,

Zal maar direct met de deur in huis vallen, een station met 6 perronsporen zou ik je direct al willen afraden.
je hebt een ruimte van 3 meter lengte voor jouw tafels, vermelde jij in jee eerste bericht, als je dan met 6 perronsporen genoeg ruimte voor de treinen/wagons over wilt houden ga je denk ik echt ruimte te kort komen.

Daarnaast vind ik persoonlijk z`n groot station op een modelbaan meestal al niet eens echt mooi, de ruimte die over blijft is gewoon te klein om een eerlijk beeld weer te geven waarvoor z`n groot station nodig is, ik vind het veelal geen gezicht , een station geschikt voor een stad van 250.000 inwoners of meer, naast een durp wat aan 1 perron al te veel heeft.

mooier zou zijn, station 2sporen, perron, 1 spoor, en vervolgens daarnaast nog aansluitend een paar sporen voor bv wat goederen treinen of ongebruikt materiaal weg te kunnen zetten, wachtend op wat komen gaat.

Treinen kunnen elkaar op die manier mooi afwissellen aan de perrons, ipv allemaal naast elkaar staan, want je hebt echt een heleboel materiaal nodig om een 6perronsporen station een beetje veelvuldig vol te laten rijden.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
cepero

Bericht door cepero »

Voila, rekening houdende met wat men mij vertelt hier, heb ik men aantal sporen op het hoofdstation wat ingeperkt. Het is me ondertussen ook veel duidelijker geworden wat digitaal rijden betreft. Iemand heeft mij duidelijk uitgelegd dat het veranderen van rijrichting met digitaal perfect mogelijk is, dus nu hoef ik die aparte sporen in beide richtingen niet meer aan te houden.

Nu heb ik ondertussen de opbouw van de tafel wat geweizigd.
Het zullen 4 modules worden van elk 2m op 1m20 die haaks op elkaar opgesteld zulen worden. (Zie bijlage)
Ik kon nog meer tafels zetten, maar trop is teveel
Het moet hoe dan ook ooit wel eens af kunnen geraken en betaalbaar blijven!:D
Met deze ruimte moet het echt mogelijk zijn om iets neer te zetten dat voldoende variatie en mogelijkheden biedt.

De bedoeling is om links beneden (zone 1) een industriële zone te maken, met al dan niet een stukje haven. Weinig tot geen hoogteverschillen hier.
Boven ( zone 2) wordt verhoogd zodat het station een level hoger komt te liggen met mogelijkheden tot verstoppen van stukken spoor achterin. Links achteraan zou het klimspiraal naar beneden komen, volledig uit het zicht. Achter het station een stuk stad uiteraard.

Zone 3 zal een berglandschap worden.

Nu dat baanplan uitgetekend krijgen!
Hints en tips , suggesties altijd welkom :) ;)

groeten Cepero
regio Aalst

Ah ja, wat info wat de sporen in het station betreft:
Het zijn 3 sporen die van links naar rechts doorlopen en het bovenste en onderste spoor dienen om extra rangeermogelijkheden te krijgen en om locs te 'parkeren'.
Met deze "uit men duim gezogen" opstelling kan ik perfect van elk spoor naar elk ander gaan.
Links en rechts verdwijnen de 3 sporen telkens uit het zicht

spoor65

Bericht door spoor65 »

Cepero,

zeker goed dat je het plan wat aanpast, en geloof mij maar, dat ontwerpen van een plan, neemt zeer veel tijd in, maar ook dat is elke keer toch weer mooi, omdat het elke keer meer en beter naar jouw zin zal zijn.

Toch nog een erg belangrijk punt om even goed over na te denken is de afmetingen van jouw werkopervlakte.
Heb je de mogelijkheid om niet alleen vanuit het midden, maar ook langs de buitenkanten van jouw baan te werken, of staan de tafels, modules strak tegen de muur.

Ik wil je er namelijk graag op attent maken dat het je zeker niet zal gaan lukken om vanuit het midden elk deel van jouw baan te kunnen bewerken, zonder er bovenop te moeten klimmen. je moet namelijk wel heel erg lange armen hebben om 1,2meter te kunnen bewerken, laat staan als dat ook nog eens ergens achter in een hoek van jouw baan is, want dat is dan nog langer. Denk er aan, een vierkant van 1 x 1 meter heeft al een diagonaal lijn van 1,4 meter.

Van de muur tot aan de voorkant van je baan, dan is 80cm diepte al wel het maximale wat je nog kunt bewerken zonder je in al te gekke kronkels te moeten vouwen om er bij te kunnen.

Wil je dus van een diepte van 1,2 meter uit gaan, zul je zogenaamde mangaten moeten gaan inplannen zodat je vandaar uit bij al jouw sporen en andere te bewerken items kunt komen.

Tip voor het opzetten van een baanplan. Begin bij de ontwerpen van jouw stations en rangeertereinen. plaats die waar je ze hebben wilt, en ga daarna de aansluitende sporen en baanvakken pas intekenen, want dan kun je het makkelijkste deze zo plannen dat het goed aan sluit., probeer het ook wat speels te maken, leg niet alle sporen en stations strak langs de randen van de plaat, maar leg zo ook wat schuin, en met de nodige bogen aan elkaar verbinden, je baan zal dan veel meer gaan leven.

Dit kun je natuurlijk ook doen met stations, denk je dat een bepaalde afmeting te lang is om aansluitingen te maken, overweeg dan eens een station in een niet al te scherpe boog neer te leggen, met gebogen perrons, dat geeft een mooi effect en tevens veel meer ruimte voor je ontwerp.

Bekijk trouwens jouw station nog eens goed, heb het idee dat de meeste perronsporen toch wat aan de korte kant zijn, je heb voor een beetje lange trein toch al snel 1 meter of meer nodig, volgens mij kom je alleen aan het onderste spoor hier op uit.

Succes.

Mvg

Freddy

Als gewone dingen,

DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
cepero

Bericht door cepero »

Hoy Freddy

Ik kan helemaal rondom de baan, dus daar had ik al rekening mee gehouden.
En idd, mss zijn de perrons net iets te kort. Ik zal er nu meteen een extra rail bijvoegen, dan zijn ze allemaal minimum 1m lang

bedankt voor de tip
groeten Cepero

Onderwerp starter
cepero

Bericht door cepero »

Ik heb ergens gelezen dat het niet mooi oogt om je treinen constant in het zicht te hebben en je beter ergens wat heuvels/bergen etc inplant. Ik was al wel van plan om een gedeelte berglandschap te maken omdat ik dat superknap vind om te zien (zeker met wat bruggen)
Maar wat is nu een mooie verhouding tussen het 'zichtbaar' en 'onzichtbaar' deel van je sporenplan, want voor je het weet (zeker met schaduwstations) is bijna de helft van je sporen uit het zicht....
Houden jullie je aan bepaalde 'regels' ivm dit?

alvast bedankt
Cepero

shoven

Bericht door shoven »

Wel of niet mooi is aan jou natuurlijk, het is jouw baan. Als je je treinen af en toe uit het zicht brengt kun je ze op verrassende plaatsen weer laten opduiken, evt. via een schaduwstation. Bergen zijn daarbij erg handig om zaken uit het zicht te laten gebeuren. Maar kijk vooral eens naar banen van anderen en hoe die in elkaar zitten, en wat je ervan vindt. Vergelijk bijv. Fantasia van Rob (veel verborgen rails) eens met de (vorige) baan van Jos (nagenoeg alles in het zicht).

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Rob Fongers

Ja mijn eigen regels :mrgreen: :mrgreen:

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

spoor65

Bericht door spoor65 »

Idd eigen inzicht en gevoel.

en meer dan de helft :shock: , bij bij is het als ik zo door plan volgens mij al snel meer dan 3 kwart :o

mvg

Freddy

Als gewone dingen,

DCC met ECoS 2

Rob Fongers

Kleine hint van mij,

Meer dan de helft is niet zichtbaar. Ik heb 35 sporen(blokken van minimaal 140 cm) verdeeld over 4 schaduwstations, daarbij komen nog de nodige blokken die van en naar de baan gaan.

Grtzz Rob

Onderwerp starter
cepero

Bericht door cepero »

Blijkbaar is het vrij wilekeurig allemaal en op persoonlijke keuze.
Ik wil gewoon vermijden dat ik een tafel bouw die achteraf té is op bepaalde aspecten.
Vandaar de vele vragen, maar beter deze vroeg stellen dan te laat :)

Hier is er nog zo een ;)
Welke hoogte zou ik best nemen voor ik een tweede laag bouw?
Geen rekening houdende met 'de ideale ruimte' om je handen etc nog te gebruiken etc, maar gewoon de hoogte die je nodig hebt om je treinen vlot te kunnen laten rijden zonder dat deze ergens zouden blijven hangen. Ik heb geen idee wat de hoogste hoogte is dat een treinwagon/loc zou kunnen hebben.
En als ik van plan ben om eventueel al dan niet achteraf een bovenleiding te leggen, wat is de minimum hoogte hierbij?
En geloof me , ik heb al veel sites etc doorlezen het is dus niet dat ik het niet graag allemaal zelf opzoek, maar soms vind je niet zo snel het antwoord op je vragen.

Alvast bedankt hé mannen :)
groeten
Cepero

Wim Ros

Bericht door Wim Ros »

Laat mij je even helpen.

KLIK

Mvg
Wim

Onderwerp starter
cepero

Bericht door cepero »

:D ok, dat bleek niet alleen grappig maar zelfs nog informatief te zijn ook
afgerond is 4 cm hoogte dus voldoende voor zelfs bovenleiding en al

thx Wim

spoor65

Bericht door spoor65 »

4cm lijkt mij toch echt niet genoeg, zeker niet omdat je opmerkt dat je later eventueel nog bovenleiding wilt aanbrengen.

Als je dat gaat lukken in een ruimte van 4 cm, dan gaan wij je bij het eerste N-spoor evenement aan H@ns voorstellen als mogelijke deelnemer voor een demo :lol:

hou op zijn minst 10 cm aan, want echt, je treintje ontspoort altijd daar waar je er het moeilijkst bij kunt.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,

DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
cepero

Bericht door cepero »

Na enkele weken prutsen en meerdere keren op nieuw te zijn begonnen, uiteindelijk toch al iets kunnen maken waarmee ik tevreden kan zijn.

Het hoofdstation staat er en de hoofdlijnen/sporen liggen er ook al.
Nu nog de details, extra rangeermogelijkheden, verbindingen en aansluitingen tussen sporen leggen etc...
Het havengebied heb ik nog niet durven beginnen omdat ik daar totaal geen benul van heb wat een aanvaardbare spooropstelling zou kunnen zijn.
Onder het hoofdstation is eventueel nog ruimte voor een schaduwstation (is ook geen klimspiraal voor nodig mits dat dan toch op level 0 komt te liggen)

In de heuvels onderaan twijfel ik tussen de opstelling dorp en lokale industrie.
Ofwel de lokale industrie boven en daar een goederenstation maken, met beneden (lichtgroen gedeelte) het dorp of misschien net andersom? met lokale industrie bedoel ik dan, kolenmijn, houtzagerijen, steengroeves etc...

Kortom, ik heb hier echt raad nodig!
Aub; bekijk het voorlopig plan al eens en geef jullie mening!

Alvast bedankt
grt Cepero

HighVoltage

Bericht door HighVoltage »

Baanplan ziet er netjes uit, wat je aangaf als idee (steengroeve of kolenmijn oid) is zeker wel een idee, misschien moet ej daarvoor alleen de ruimte net iets groter maken daar om alles goen neer ze kunnen zetten dan.

Hookies

Bericht door Hookies »

Ik ben wel benieuwd hoe je dat kruisen van het binnenspoor en het buitenspoor bij die cirkels gaat doen.

Mvg,
Martin

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Michiel

Bericht door Michiel »

Een leuk plan! Maar toch een paar kleine opmerkinkjes:
- over het algemeen, treinen die het station langs links verlaten, komen na x tijd ook weer langs links terug. Het is maar een detail.
- in beide lussen zou ik in de overdekte delen een klein schaduwstation plannen van een spoor of 4. Dat maakt het treinverkeer een stuk levendiger.
- probeer om de effectieve perronlengte van het hoofdstation te maximaliseren. Daar zal je nooit spijt van hebben.
- Hou alle zichtbare bochten zo ruim mogelijk.
- Nog een aftakking naar het indutrieterrein rechts-onder, en je hebt best een leuk plan.

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Rob Fongers

Hallo Cepero,

Dit is niet lullig bedoeld, maar ik vind het niks :(

Waarom, je rijdt 2 veredelde rondjes met een kruismogelijkheid in je station. Op zich leuk maar niets meer dan dat je de ovaaltjes op een tafel neerlegt en met een kruising. Afgezien van dat zijn de bogen bij de linkse brug verre van realistisch. Op het bovenste gedeelte teken je links een brug over het spoor welke terugkomt in het station. Je schrijft 10 cm daar zal toch iets van helling moeten liggen of loopt het spoor op 15 cm hoogte door naar je station?

Afwisseling zal er niet zijn omdat treinen altijd in het zicht blijven buiten de berg links boven en links onder. Dit zijn echter dermate korte stukjes dat het voor mij gewoon in het zicht blijft. Je kan de zaken dus simpel oplossen, niet simpel uit te voeren door linksboven en links onder aansluitingen te maken naar schaduwstations. Je hebt ruimte genoeg daarvoor alleen zal je er tijd en materiaal in moeten steken.

Grtzz Rob

shoven

Bericht door shoven »

Op zich een aardig plan hoor.
Los van de reeds gemaakte opmerkingen vraag ik me af of het genoeg variatie brengt in het treinverkeer om je te blijven boeien. Ik neem aan dat de sporen in 1 richting worden bereden? In dat geval blijft volgens mij een trein die linksom rijdt altijd linksom rijden en kom je hem nooit in de andere richting tegen. Misschien ergens een keerlus of zo aanbrengen onder een berg? Als je dat combineert met een schaduwstation krijg je m.i. veel extra variatie in je treinverkeer. Omdat je nu geen schaduwstation hebt zie je dezelfde trein vaak langs komen.
Het aantal treinen dat je tegelijk kunt laten rijden is denk ik vrij beperkt, maar goed dat is wat je wilt.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

evo

Bericht door evo »

Ik sluit me volledig aan bij Rob. Ik denk dat het gezien het oppervlak wat je hebt, wat te saai is. Als het je echt alleen maar om het rijden te doen is, zelfs dan kun je het interessanter maken door het wat minder recht en haaks te maken. Vermijd stukken baan die evenwijdig aan de kant van de plaat of elkaar lopen . Probeer eens een stuk recht te vervangen door een hele ruime bocht.
Ik denk ook dat je over de niveaus wat minder statisch moet denken. Elk spoor kan overal een helling hebben (groot of klein), je hebt niet perse "niveaus" nodig. Geef in je ontwerpsoftware gewoon op een paar punten de hoogte van het spoor aan en laat de compu de rest ertussenin bepalen.
Maar goed, dit zijn maar wat ideeen.

Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Plaats reactie