Meerdervoort
-
Re: Meerdervoort
Sjaak, ik had je nieuwe draadje helemaal gemist. Mooi bezig en zeker die laatste foto van dat Nederlandse materieel. Prachtig! Dat belooft wat wanner de scenery volgt!
Groet, Erik
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
-
Gaaf Sander die DE2.Sibbesuisje schreef: โ21 apr 2025 10:52 Weer eens een positieve update: deze ochtend de pendelbaan ingeregeld en heerlijk kunnen genieten van de wadloper en DE2 die on de beurt het station aandeden![]()

Brokje Nostalgie.
Gr Chris
Tauernbahnstrecke รBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist รBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Tauernbahnstrecke รBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist รBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Hoi Erik ,erik-n-fan schreef: โ11 mei 2025 19:23 Sjaak, ik had je nieuwe draadje helemaal gemist. Mooi bezig en zeker die laatste foto van dat Nederlandse materieel. Prachtig! Dat belooft wat wanner de scenery volgt!
de scenery is grotendeels klaar op de plek naast het station waar nog wat moet komen .
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
-
Onderwerp starter - Berichten: 759
Alweer even geleden dat ik wat gepost had dus tijd voor een update. De laatste maanden vooral bezig geweest met wat โ rot klusjesโโsโ op de baan. Niet erg fotowaardig maar wel noodzakelijk.
Allereerst is de draaischijf vervangen door een wissel straat. Ik was die schijf van minitrix zo zat dat ik in repareren geen zin meer had. Heb uiteindelijk een driewegs wissel neergelegd, want die paste mooi bij het spoorplan.
Verder alle module overgangen aangepast. Het waren er 19 dus best even zoet mee geweest. Ook hier minitrix (varia rails) vervangen door fleischmann. Echter, omdat de fleischmann varia rails alleen met bedding was te krijgen is deze wat hoger dan de peco/trix rails die ik had liggen. Dat zorgde dan weer voor een hobbel waar niet al het materieel blij mee was. Daarom de kurk laag er gedeeltelijk uit gesneden en vervangen door 1mm kurk. Dit compenseert voor het hoogte verschil. Daarna elflink wat test gereden en erg blij om te melden dat daarmee alle problemen waren opgelost! Eindelijk was de baan dus technisch klaar
De volgende klus was de achtergronden aanbrengen. Hier gebruik ik PeArd achtergronden welke ik op een dunne triplex plaat aanbreng. Het is zo aangebracht dat de achtergrond makkelijk weg gehaald kan worden indien nodig (zit vast met een paar schroefjes). Maakt meteen een enorm verschil!
Volgende stap word om met wat gaas de oppervlakte af te gaan ronden, maar ik denk dat dit pas na de zomerstop gaat zijn. Voor die tijd eerst maar eens wat van het materiaal gaan vastleggen op foto (daarover in het volgende bericht meerโฆ.)
Allereerst is de draaischijf vervangen door een wissel straat. Ik was die schijf van minitrix zo zat dat ik in repareren geen zin meer had. Heb uiteindelijk een driewegs wissel neergelegd, want die paste mooi bij het spoorplan.
Verder alle module overgangen aangepast. Het waren er 19 dus best even zoet mee geweest. Ook hier minitrix (varia rails) vervangen door fleischmann. Echter, omdat de fleischmann varia rails alleen met bedding was te krijgen is deze wat hoger dan de peco/trix rails die ik had liggen. Dat zorgde dan weer voor een hobbel waar niet al het materieel blij mee was. Daarom de kurk laag er gedeeltelijk uit gesneden en vervangen door 1mm kurk. Dit compenseert voor het hoogte verschil. Daarna elflink wat test gereden en erg blij om te melden dat daarmee alle problemen waren opgelost! Eindelijk was de baan dus technisch klaar
Met vriendelijke groet,
Sander
NS begin jaren 80 (met hier en daar wat uitzonderingen ๐)
Digitaal, Z21 met Z21 App en iTrain
Sander
-
Zoals gezegd, het word nu ook wel eens tijd voor fotoโs van de treinen
Ik ga dan ook de komende tijd het materieel vast leggen om te laten zien wat er zoal op de baan gaat rond rijden.
De hoofd moot van de collectie is Nederland in de vroege jaren 80. Dus blauwe zwaailichten op de diesels! Recentelijk toch ook wat elektrische Loks toegevoegd uit die periode. Er zijn wel wat uitzonderingen. Zo is er ook een kleine verzameling DRG stoomloks en ook wat moderner diesel materiaal.
Om de boel af te trappen, eerst maar eens de stoomloks.
Als kind vaak bij mijn opa zijn n spoorbaan wezen kijken en daar had ik 2 lievelings treinen: de wadloper, en de BR17 met Oriรซnt express wagons (die blauwe van minitrix). Beide sets zijn uiteindelijk in mijn collectie beland en deze BR17 rijd dan ook nog altijd op mijn baan rond (gedigitaliseerd door dts). Dit was het startsein voor een kleine verzameling luxe stoomloks met luxe wagons erachter (rheinhold, pullman wagons van LS).
Behalve de Minitrix BR17 bestaat de collectie uit:
- een BR01 van Fleischmann. Met geluid uiteraard.prachtig stukje werk van Flm
- een BR18.4 van Minitrix. De versie zonder windschermen en met de 3 lampen voor. Kwa uiterlijk mijn lievelings stomer en gelukkig met goede rij eigenschappen
- een BR18.5 van minitrix. Ook met geluid. Past mooi voor de rheingold
- een BR38 van Flm. Kan zowel voor personen als vracht worden ingezet. Wel de versie met lange tender. De BR38
met standaard tender vind ik niet mooi passen bij de personen slepen
- een BR78 van Fleischmann. Heb ooit een foto gezien dat deze lok voor een CIWL dienst werd ingezet eind jaren 20, dus vind het wel een mooie toevoeging
- een BR65 van de SSN. Hoort meer bij het moderne tijdperk maar goed. Heb hier ook een geluids uitvoering van gemaakt
Ik ga dan ook de komende tijd het materieel vast leggen om te laten zien wat er zoal op de baan gaat rond rijden.
De hoofd moot van de collectie is Nederland in de vroege jaren 80. Dus blauwe zwaailichten op de diesels! Recentelijk toch ook wat elektrische Loks toegevoegd uit die periode. Er zijn wel wat uitzonderingen. Zo is er ook een kleine verzameling DRG stoomloks en ook wat moderner diesel materiaal.
Om de boel af te trappen, eerst maar eens de stoomloks.
Als kind vaak bij mijn opa zijn n spoorbaan wezen kijken en daar had ik 2 lievelings treinen: de wadloper, en de BR17 met Oriรซnt express wagons (die blauwe van minitrix). Beide sets zijn uiteindelijk in mijn collectie beland en deze BR17 rijd dan ook nog altijd op mijn baan rond (gedigitaliseerd door dts). Dit was het startsein voor een kleine verzameling luxe stoomloks met luxe wagons erachter (rheinhold, pullman wagons van LS).
Behalve de Minitrix BR17 bestaat de collectie uit:
- een BR01 van Fleischmann. Met geluid uiteraard.prachtig stukje werk van Flm

- een BR18.4 van Minitrix. De versie zonder windschermen en met de 3 lampen voor. Kwa uiterlijk mijn lievelings stomer en gelukkig met goede rij eigenschappen
- een BR18.5 van minitrix. Ook met geluid. Past mooi voor de rheingold
- een BR38 van Flm. Kan zowel voor personen als vracht worden ingezet. Wel de versie met lange tender. De BR38
met standaard tender vind ik niet mooi passen bij de personen slepen
- een BR78 van Fleischmann. Heb ooit een foto gezien dat deze lok voor een CIWL dienst werd ingezet eind jaren 20, dus vind het wel een mooie toevoeging
- een BR65 van de SSN. Hoort meer bij het moderne tijdperk maar goed. Heb hier ook een geluids uitvoering van gemaakt
- Bijlagen
-
- De BR17 en de 01
- IMG_0032.jpeg (111.43 KiB) 261 keer bekeken
-
- De BR18.4 en 18.5
- IMG_0033.jpeg (109.98 KiB) 261 keer bekeken
-
- De BR38, 65 en 78
- IMG_0031.jpeg (102.31 KiB) 261 keer bekeken
Met vriendelijke groet,
Sander
Sander
Mooie vorderingen Sander!
En ja soms moet je knopen doorhakken en is het jammer dan.....
Maar nu heb je geen ergenis meer!
Prachtige loc's ook!!!
Hoe heb je die br 65 van sound voorzien?
Loopt trouwens prachtig , heb hem zelf ook maar dan zonder geluid..
Groet,
Raymond
Prachtige loc's ook!!!
Groet,
Raymond
-
Hoi Raymond,Raymond schreef: โ04 jul 2025 17:04 Mooie vorderingen Sander!
Prachtige loc's ook!!!
Groet,
Raymond
Voor de BR65 heb ik uiteindelijk een body swap gedaan: de kap is van SSN, met de nieuwe BR65 sound eronder. Je moet alleen wel het gewicht swapped want wat in de SSN versie zit past niet.
Met vriendelijke groet,
Sander
Sander
Ah ik heb precies het zelfde gedaan met de SSN 1075, van oliestoker naar kolen, dat klopt natuurlijk niet helemaal qwa geluid maar is wel gaaf!
Dan heb ik nu wel een DB 011 091-6 over maar die staat mooi te zijn in de vitrinekast!
Ik zou heel graag een filmpje van die br 65 willen zien en horen
Groet,
Raymond
Dan heb ik nu wel een DB 011 091-6 over maar die staat mooi te zijn in de vitrinekast!
Ik zou heel graag een filmpje van die br 65 willen zien en horen
Groet,
Raymond
-
U vraagt en wij draaien
Heb een kort filmpje gemaakt en op YouTube gezet:
Wat betreft de 1075, als niet kenner zou mij het geluid verschil tussen een oliestoker en kolen ook niet opvallen, alleen het geluid voor kolen scheppen mis je misschien
Met vriendelijke groet,
Sander
Sander
Mooi geluid man!
Prachtig
Bedankt voor het delen!
P.s.
Idd het kolenscheppen is bij de 1075 niet hoorbaar, wel het toevoegen/lopen van de olie door de leidingen.
Groet,
Raymond
Prachtig
Bedankt voor het delen!
P.s.
Idd het kolenscheppen is bij de 1075 niet hoorbaar, wel het toevoegen/lopen van de olie door de leidingen.
Groet,
Raymond
Mooi filmpje met geluid Sander
mvg Sjaak

mvg Sjaak
-
Dank je Sjaak!
Ondertussen langzaam verder met het vastleggen van wat loks. Volgende groep is Duitse en moderne diesel loks.
Behalve jaren 80 heb ik ook een aantal moderne vracht slepen, voornamelijk containers en staal treinen. Dus daar is ook wat bijbehorende tractie voor nodig
Wat betreft het jaren 80 materieel is er:
- een BR220 van minitrix. Ik vind de rode uitvoering gewoon erg mooi. Daarnaast zijn het sterke loks, dus perfect als schoonmaaktrein, maar ook voor een sleep TEE rijtuigen.
- een BR216 van Piko. Deze Duitse diesel past natuurlijk perfect in het thema van NS jaren 80.
Wat betreft het modernere materieel:
- een kof van lilliput. Deze gekocht vanwege de koppel en ontkoppel functie. Leuk voor het rangeren. De moderne versie met de haak voorop vond ik zelf het mooiste.
- een 6400 Railion van minitrix. Deze word ingezet voor de staaltrein. Omdat ik de Ns cargo zeildoek wagons heb van eind jaren 90 past deze versie perfect in hetzelfde tijdsbeeld.
- een ludmilla / BR232, ook van minitrix. Ook hier een swap gedaan met een DB sound versie zodat deze nu met geluid is uitgerust. Heerlijk sterke trein welke container slepen trekt op de baan
- Een DB BR294 (minitrix). Ik heb een sleep DHL container wagons en zag op Flickr een foto dat deze lok een soortgelijke sleep trok, dus vond het mooi dat na te bootsen. Trek kracht van deze valt wel tegen, dus hij kan niet via de helix. Verder wel een erg mooie lok.
Ondertussen langzaam verder met het vastleggen van wat loks. Volgende groep is Duitse en moderne diesel loks.
Behalve jaren 80 heb ik ook een aantal moderne vracht slepen, voornamelijk containers en staal treinen. Dus daar is ook wat bijbehorende tractie voor nodig
Wat betreft het jaren 80 materieel is er:
- een BR220 van minitrix. Ik vind de rode uitvoering gewoon erg mooi. Daarnaast zijn het sterke loks, dus perfect als schoonmaaktrein, maar ook voor een sleep TEE rijtuigen.
- een BR216 van Piko. Deze Duitse diesel past natuurlijk perfect in het thema van NS jaren 80.
Wat betreft het modernere materieel:
- een kof van lilliput. Deze gekocht vanwege de koppel en ontkoppel functie. Leuk voor het rangeren. De moderne versie met de haak voorop vond ik zelf het mooiste.
- een 6400 Railion van minitrix. Deze word ingezet voor de staaltrein. Omdat ik de Ns cargo zeildoek wagons heb van eind jaren 90 past deze versie perfect in hetzelfde tijdsbeeld.
- een ludmilla / BR232, ook van minitrix. Ook hier een swap gedaan met een DB sound versie zodat deze nu met geluid is uitgerust. Heerlijk sterke trein welke container slepen trekt op de baan
- Een DB BR294 (minitrix). Ik heb een sleep DHL container wagons en zag op Flickr een foto dat deze lok een soortgelijke sleep trok, dus vond het mooi dat na te bootsen. Trek kracht van deze valt wel tegen, dus hij kan niet via de helix. Verder wel een erg mooie lok.
- Bijlagen
-
- De 6400, de Ludmilla en de BR294
- IMG_0046.jpeg (119.49 KiB) 60 keer bekeken
-
- De 220, 216 en kof
- IMG_0045.jpeg (118.01 KiB) 60 keer bekeken
Met vriendelijke groet,
Sander
Sander
-
En als laatste update voor dit weekend ook nog een overzicht van de elektrische loks op de baan.
Voor een lange tijd had ik alleen diesel en stoom materiaal, want ik had eigenlijk geen zin om een bovenleiding aan te leggen. En electrisch zonder bovenleiding leek me ook niets.
Maar na al het moois dat Raymond op zijn baan Echthoven liet zien ben ik toch om gegaan. Duitse 210/218 diesels gingen de deur uit en daarvoor in de plaats een paar loks welke mooi voor de TEE en ICR rijtuigen passen.
Er zijn uiteindelijk 3 Piko 1100โs gekomen. Piko heeft met deze loks echt wat moois afgeleverd, inclusief goed geluid!
- de 1115. De blauwe versie met botsneus vind ik erg mooi, en past perfect in de begin jaren tachtig
- de 1138, de andere blauwe met botsneus
- de 1127. De minitrix 1127 was een van mijn eerste loks dus de versie van Piko kon ik gewoon niet laten liggen voor nostalgische reden. Hij heeft tot september 1981 ook zo rondgereden voordat de botsneus erop kwam dus past ook goed in het thema.
Een Piko 120 kon eigenlijk ook niet ontbreken. In dit geval de blauwe versie want die vond ik mooier dan de geel grijze versie. Met geluid uitgerust al is het geluid van deze beduidend minder dan van de 1100.
Ook kon een 1600 niet ontbreken. In dit geval de 1601 van Fleischmann. Het vernieuwde model met juist onderstel.
Ook kan een hondekop niet ontbreken. In dit geval de 321. Ondanks dat ik als student liever de mat 64 had ipv de hondekop, heeft Piko gewoon een prachtig model op de markt gebracht.
En nog even de fotoโs
Voor een lange tijd had ik alleen diesel en stoom materiaal, want ik had eigenlijk geen zin om een bovenleiding aan te leggen. En electrisch zonder bovenleiding leek me ook niets.
Maar na al het moois dat Raymond op zijn baan Echthoven liet zien ben ik toch om gegaan. Duitse 210/218 diesels gingen de deur uit en daarvoor in de plaats een paar loks welke mooi voor de TEE en ICR rijtuigen passen.
Er zijn uiteindelijk 3 Piko 1100โs gekomen. Piko heeft met deze loks echt wat moois afgeleverd, inclusief goed geluid!
- de 1115. De blauwe versie met botsneus vind ik erg mooi, en past perfect in de begin jaren tachtig
- de 1138, de andere blauwe met botsneus
- de 1127. De minitrix 1127 was een van mijn eerste loks dus de versie van Piko kon ik gewoon niet laten liggen voor nostalgische reden. Hij heeft tot september 1981 ook zo rondgereden voordat de botsneus erop kwam dus past ook goed in het thema.
Een Piko 120 kon eigenlijk ook niet ontbreken. In dit geval de blauwe versie want die vond ik mooier dan de geel grijze versie. Met geluid uitgerust al is het geluid van deze beduidend minder dan van de 1100.
Ook kon een 1600 niet ontbreken. In dit geval de 1601 van Fleischmann. Het vernieuwde model met juist onderstel.
Ook kan een hondekop niet ontbreken. In dit geval de 321. Ondanks dat ik als student liever de mat 64 had ipv de hondekop, heeft Piko gewoon een prachtig model op de markt gebracht.
En nog even de fotoโs
- Bijlagen
-
- 3 maal 1100
- IMG_0049.jpeg (117.05 KiB) 54 keer bekeken
-
- De 1200, 1600 en hondekop
- IMG_0050.jpeg (102.33 KiB) 54 keer bekeken
Met vriendelijke groet,
Sander
Sander
Mooi NS materiaal heb je Sander
mvg Sjaak

mvg Sjaak
-
Hallo,
Mooi gevarieerd materiaal, van alles wat.
De goederen loods op de achtergrond doet me denken aan de vroegere Van Gent en Loos gebouwen.
Mvrgr Bob
Mooi gevarieerd materiaal, van alles wat.
De goederen loods op de achtergrond doet me denken aan de vroegere Van Gent en Loos gebouwen.
Mvrgr Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
-
Dank je Bob! En de loods is idd een oude van Gend en Loos loods, dit is namelijk een gebouw van Markenburg.bob vermeulen schreef: โ06 jul 2025 14:13 De goederen loods op de achtergrond doet me denken aan de vroegere Van Gent en Loos gebouwen.
@Krab dank je Sjaak! Al valt het waarschijnlijk in het niets met jou prachtige verzameling
Met vriendelijke groet,
Sander
Sander