stations bouwen.

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
jordy19

stations bouwen.

Bericht door jordy19 »

hallo mensen.

momenteel ben ik bezig met het ontwerpen van mijn baan. het baanplan ligt er nu eindelijk! maar nu ben ik begonnen met het bedenken hoe ik alles rondom het spoor ga neerzetten. ik heb er voor gekozen om een beetje de sfeer van Amsterdam te creëren met grachten winkelstraatjes en de tram. nu heb ik er voor gekozen om me spoor 5cm hoger dan de bouwhoogte te zetten zodat wegen, grachten en de tram er mooi onderdoor kunnen. maar nu komt het, er moet ook en station zijn en die moet ook op 5cm hoogte komen. normaal is dit vrij makkelijk op te lossen maar ik kies natuurlijk weer voor de ingewikkelde weg 8-)
dit is het baanplan voor het station.
7.1.jpg
7.1.jpg (119.86 KiB) 2977 keer bekeken
het oranje vlak is station Bonn. dat station kan je natuurlijk simpel naast het spoor zetten maar dan moet mijn weg en tram omhoog. dat wil ik niet. wat ik namelijk wil creëren is ongeveer de gevel van Amsterdam centraal met haar tram ervoor. maar dan in station Bonn stijl. zoals ik het station nu heb ombouwen is erg moeilijk maar wel mogelijk. maar wat ook kan is station Bonn in de breedte over de baan plaatsen zoals hier:
7.1.jpg
7.1.jpg (114.25 KiB) 2977 keer bekeken
aan de rechterkant komt dan een pleintje of weg zonder tram. aan de linkerkant komen dan trappen naar het perron. aan de twee weerszijde van het station wil ik dan in de zelfde stijl natuurlijk ook twee gebouwen plaatsen( de grijze vlakken):
7.1.jpg
7.1.jpg (117.47 KiB) 2977 keer bekeken
aan de onderzijde komt dan een tram station en mogelijk ook aan de andere kant. aan de twee zijkanten van het station loopt dan onder het spoor 2 wegen en tram.
maar nu mijn vraag. hebben jullie een idee hoe ik dit kan realiseren. hoe kom ik aan materieel hiervoor en wat voor materieel moet ik gebruiken? (even ter informatie ik ben 15 heb in principe gewoon alle tijd maar niet enorme bedragen om uit te geven)

ps. wat is de minimale radius voor een Amsterdams achtige tram?

gr. jordy

gr.
jordy

Kan niet wachten op de scenery

maarten
Moderator

Re: stations bouwen.

Bericht door maarten »

Hoi Jordy, leuk idee! Dat lijkt me erg mooi. Wel een tikje ambitieus, maar dat moet kunnen. ;)
Die trams van Hödl die kunnen heel kort draaien, veel korter nog dan r1. Hoe kort precies dat kan ik je niet zeggen, nooit uitgeprobeerd. ;)

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
jordy19

Bericht door jordy19 »

heey maarten
ik ga van een radius van 7cm uit op dit moment, denk je dat dat de meeste wel halen?

verder jij enig idee wat voor martiaal ik kan gebruiken als ik alles zelf doe?

gr. jordy

gr.
jordy

martindomburg
Elektronica/Commercieel

Bericht door martindomburg »

Inderdaad best ambitieus plan, wel erg mooi als je het mooi aanpakt. Succes ermee, zal je draadje zeker volgen

groetjes

mdedeugd

Bericht door mdedeugd »

Hallo Jordy.

Ik ga het ook zeer zeker volgen.
Je plan is zeer de moeiten waard, erg mooi van opzet.
Er is goed over na gedacht, perfect ;)
Veel plezier met het verwezelijken ervan.
Je zal dan eerst de tafels dienen te gaan opbouwen.
Om daar dit plan te kunnen visualizeren :o :o moeilijk woord. :oops:
Weet je wat dan ook heel mooi strakjes
Als het trace met station hoger ligt, dus boven straatnivo.
Grachten er onder door, en panden langszijden.
Een rommelmarkt door de straten, gezellig. ;)
Dit gaat mooi worden.

Martin de Deugd

Onderwerp starter
jordy19

Bericht door jordy19 »

al het spoor ligt boven straat niveau ja :) eerst zal de tafel met schaduwstation gebouwd worden vervolgens langzaam omhoog met het spoor als dat dan ligt ga ik beginnen met het station. maar voor ik dan met het station kan beginnen moet ik weten welk materieel ik moet gebruiken :) hout is wel een optie maar dan kan je nooit die mooie baksteetjes in verwerken. plastic kan ik op maat laten maken maar dat zal wel een godsvermogen kosten en dat heb ik niet :oops: gips krijg je weer nooit in de juist vormen, daarom hoop ik hier wat ideeën te krijgen voor het materieel.

gr. jordy

gr.
jordy

Trammetje

Bericht door Trammetje »

Misschien is het viaduct station van Kato mooi om als basis te gebruiken. Deze is ook uit te breiden met winkels etc.

Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin

Onderwerp starter
jordy19

Bericht door jordy19 »

heb opgezocht maar nee. het is een beetje duur. ik heb er meer aan als ik 2x Bonn erbij zou kopen al zou dat ook erg duur zijn. het zou beter zijn als het geheel aan het al bestaande station vast gebouwd word met eigen materialen. moet het nog even verder uitwerken ik denk dan dat er makkelijker een keuze gemaakt kan worden voor materialen.

momenteel zou het er schematisch gezien zo uit te komen zien:
7 de bouw.jpg
7 de bouw.jpg (117.81 KiB) 2911 keer bekeken
het stuk waar "stationsgebouw" instaat is het al bestaande station Bonn de twee stukken langs de groene perrons worden de zelfbouw en moeten op spoor hoogte hun perron hebben maar tot aan de ondergrond rijken. grote vraag word dus hoe we dit gedaan vooral omdat het moet lijken alsof het zo hoort! (gevels worden dus nog ontworpen in paint)

gr. jordy

gr.
jordy

Onderwerp starter
jordy19

Bericht door jordy19 »

ben even bezig geweest met die gevel ontwerpen. en dat gaat maanden duren. daarom houd ik gewoon in de gedachte dat het zoals station Bonn eruit moet zien en dat daar dus rekening mee word gehouden in de materiaal keuze. ik hoop wat tips te krijgen!

gr. jordy

gr.
jordy

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Huizen (en stations) kun je het beste maken van Plasticard, onder andere te koop bij de betere modeltreinwinkel en op de beurs in Houten. Kijk anders hier even om een idee te krijgen hoe je dat doet.
Je station ontwerpen doe je het beste met het gratis Sketchup. Daar kun je volledig op schaal (dus op maat) mee ontwerpen. Vergeet Paint, ga voor Sketchup, dan kost het je zeker geen maanden om het te ontwerpen en tekenen.

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Jos

Bericht door Jos »

Je station helemaal zelf bouwen is altijd het leukste. Ik heb mijn 2 stations ook zelf gebouwd uit styreenplaten en baksteenplaten.

Groetjes,
Jos

spoor65

Bericht door spoor65 »

Jordy,

Mooie plan, maar zit zo te denken, je hebt jouw spoor al 5cm hoger liggen, zodat straat in tunnels er onder door kan.
Als je dan ook nog een brugstation wil bouwen, zal dit dus nog eens een cm of 7 omhoog moeten om er ook de treinen onderdoor te
kunnen laten.

Zelf sta ik regelmatig in Hengelo aan het station, en denk dat z`n manier zoals het station daar is gebouwd makkelijker voor jou zal zijn.
Stationsgebouw is eigenlijk gewoon tegen het spoorwegtalud aangebouwd.
je loopt dus op gewoon straatnivo het gebouw binnen, om vervolgens naar de 1e verdieping te gaan om bij de sporen te komen.

FF fot vanaf de buitenkant als voorbeel, rechts zie je dat de sporen dus idd hoger liggen dan de straten er om heen.

http://stationsweb.brinkster.net/afbeel ... elo&num=42

door een 2e station Bonn op de kop te scharrellen zou je misschien dit kunnen verwezelijken.
al zul je dan natuurlijk op de eerste verdieping geen deuren aan de straatkant moeten hebben. maar delen met alleen maar ramen.
je zult dus met 2 of meerdere stations moeten gaan combineren in de aanbouw om zoeits te kunnen gaan maken.

Tis maar ff een idee.

Mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
jordy19

Bericht door jordy19 »

ha fijn reacties kon gisteren al niet wachten maar nu zijn er een hoop bruikbare! :D

@ maarten
Sketchup ga ik zeker gebruiken! weet jij toevallig in de buurt van leiden of den haag een winkel die die platen verkoopt?

@ jos
die baksteenplaten zijn die ook gewoon bij de betere modelbouwwinkel verkrijgbaar?

@ freddy
snap wat je bedoelt en dat is wat ik het liefst had gewild. alleen is het aankomen van een tweede station Bonn erg duur en vermoord me vader me als hij merkt dat ik me al bestaande station Bonn helemaal verbouwd heb. dit is dan een goede oplossing en 1 die mij heel erg aanstaat!

gr. jordy

gr.
jordy

Onderwerp starter
jordy19

Bericht door jordy19 »

damn sketchup reageert bij mij niet... heb het gedownload en probeer het op te starten maar vanzelf zegt mijn PC dat het programma niet. reageert.

gr. jordy

gr.
jordy

Jos

Bericht door Jos »

Jordy,

De enige echte N baksteenplaat kun je krijgen bij Piet Peetom van GM&S, ze zijn van Slaters.
www.gmens.nl

Groetjes,
Jos

Onderwerp starter
jordy19

Bericht door jordy19 »

hier kan ik gewoon bestellen en word het thuis afgeleverd? of moet ik het ophalen?

gr. jordy

gr.
jordy

Jos

Bericht door Jos »

Ze sturen gewoon per post op als je wilt.

Groetjes,
Jos

Onderwerp starter
jordy19

Bericht door jordy19 »

mooi dan ga ik dat maar eens uitvogelen :)

gr.
jordy

Jos

Bericht door Jos »

Op onderstaande link vind je een cursusje over het zelf bouwen van huisjes van Jaap & Jarno Vriend.
Verder kun je nog in mijn draadje van Station Roosendaal kijken als je wilt.

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... lit=huisje

Groetjes,
Jos

Onderwerp starter
jordy19

Bericht door jordy19 »

jouw draadje ga ik zeker volgen! ik heb alleen nog 1 vraag, gebruik je platen met baksteenmotief voor de gevels of snij jij dit erin, hoe zit dat? zelf wil ik wel dat het baksteenmotief erin zichtbaar word maar weet nog niet hoe...

waarschijnlijk gaat het gehele baanplan weer eens veranderen. kon het namelijk niet laten om te gaan brainstormen en heb een aantal leuke ideetjes op gedaan! moet het eerst nog maken maar dat gaat wel goed komen!

gr. jordy

gr.
jordy

Jos

Bericht door Jos »

Ik snij de muren eerst uit in styreenplaat, dan de ramen en deuren uitsnijden, daarna plak ik de paat met baksteenmotief erop en snij ook daar de ramen en deuren uit.

Groetjes,
Jos

Plaats reactie