Diorama Anröchte Aschenbrödelweg

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Diorama Anröchte Aschenbrödelweg

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Gister was ik een vriend van mij aan het helpen in z'n volkstuin en toen heb ik besloten toch weer een nieuw diorama te gaan bouwen en wel iets met volkstuinen. Nou is het ook wel leuk iets met OV te doen en ik wilde eigenlijk een Warsteiner trein maar die past niet in mijn vitrinekasten en nee ik had geen zin de trein in te korten.

Daardoor stond in grote lijnen de locatie vast: de lijn Neu Dalhausen-Erwitte-Belecke-Warstein. Gezien de foto's die ik van de echte Warsteiner treinen gevonden had stond ook het deel traject wel gelijk vast, namelijk tussen Erwitte en Belecke. Een steil en bochtig stuk met hellingen van 1,9%, in het echt diesel en enkelspoor, bij mij electrisch met 15kv en dubbelspoor. Ook bij mij wel met een lage maximum snelheid alleen heb ik de lussen wat ruimer gemaakt zodat in mijn wereld er 60km/u gereden kan worden en geen 10 a 20km/u want dat is wel erg traag. Neemt niet weg dat ik zware cargo's helling op met 45km/u heb ingelegd en dat in veel gevallen 2 locs wel wenselijk zijn.
Afbeelding

Afbeelding
Terug naar het diorama zelf, de ondergrond is bewust heel schuin gelegd en het spoor ligt er steigend en verkant op zonder dat ik daar verder iets voor heb hoeven doen. De basis is hout dat ik met piep en xps schuim en karton het opgebouwd. Aan de buitenkant heb ik open ruimtes met een mengsel van zand, verf en houtlijm opgevult zodat er muurtjes ontstaan wat stevigheid bied.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De bedoeling is dat aan de buitenkant van de boog wat huizen komen en aan de binnenkant de volkstuinen.

Verder moet ik het gebruikelijke werk aan het spoor doen en bovenleiding ophangen. De Warsteiner trein zal bestaan uit een E94 van ZementCargo( zie ook een eerder diorama) en 1 containerwagen, de rest valt dan buiten het diorama. Deze zal een SE12 gereden door de Werse Angel Eisenbahn kruisen, die zal bestaan uit een WAE E5201(Br112.0/114.0) en een rijtuig of uit een stuurstandrijtuig en evt. een half rijtuig maar dat moet ik nog even bekijken.

Dat was het even voor nu, word vervolgd, groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 04 feb 2019 23:26, 2 keer totaal gewijzigd.

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

olaf04

Re: Diorama Anröchte Aschenbrödelweg

Bericht door olaf04 »

:shock: :o MOOI

Groet Olaf
Modelspoor is leuk!
mijn nieuwe baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10711

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Zo even het werk van gister laten zien voor ik verder ga:
Afbeelding

Afbeelding

Doel voor vandaag, zo eerst waslijn ophangen dan zonder al te veel werk wat huizen plaatsen en daarna verder aan het landschap gaan werken. Het materieel maak ik wel op het laatst voor zover nodig.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 04 feb 2019 23:27, 2 keer totaal gewijzigd.

Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Je gaat weer als de brandweer Michiel
Ik ga je weer volgen

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Ja Ad, het diorama moet een week geleden af, niet morgen :mrgreen:

Het gaat lekker hier, waslijn opgehangen, wat gebouwen uitgezocht en er wat aangeprutst en de containerwagens in aanbouw:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Word vervolg, groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 04 feb 2019 23:28, 2 keer totaal gewijzigd.

Ronaldp

Bericht door Ronaldp »

Wat voor mix gras heb je gebruikt?

Mvg ronald

Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Hoi Ronald, het gras is een mix van zomer weide grasvezels, vele fijne gekleurde vlokjes voor de bloemen, 2 kleuren wat grovere groenvlokjes en 2 soorten groen gekleurd zaagsel. Daar heb ik dan weer 2 kleuren fijne groene vlokjes overheen gestrooit.

Ofwel gewoon zelf bakjes pakken en vanalles door elkaar mengen tot je een paar leuke mixen overhoud waar je wat mee kunt.

Groetjes Michiel

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Oke dan de afdeling container, iets waar ik totaal geen verstand van heb maar ik denk dat ik wel iets vrij aardigs neer heb weten te zetten. De hier onderstaande wanden zijn op basis van een tekening die ik bewerkt heb zodat er meer contrast in kwam en aan de hand waarvan ik de rest ben gaan tekenen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na verschalen in "word", printen, knippen en plakken op een 15x15mm balkje hout krijg je dan dit:
Afbeelding

Kan er wel mee door dacht ik zo, nu nog wat aan die wagens doen, groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 04 feb 2019 23:33, 2 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Zo laatste update van vandaag, de wagens zijn nu ook af:
Afbeelding

Afbeelding

Morgen ga ik m'n pa helpen bij zijn treinbanen, even zorg dat hij zijn wissels kan schakelen en daarna neem ik gelijk de E94 die voor de Warsteiner trein moet mee naar huis.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 04 feb 2019 23:34, 2 keer totaal gewijzigd.

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Toch maar weer wat nieuws? Tja, als er eenmaal een idee in je hoofd zit.. ;)

Wat voor bovenleiding is dit?

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

De bovenleiding zelf is zelf gemaakt uit Sommerfeld nr119. en stam nog van een in 2007 gesloopt diorama van 4x1m.

De masten zijn Sommerfeld masten uit 80 jarige oorlog die ik ooit een 2e hands het gekocht maar het zijn rot dingen omdat alle metalen delen door 2 kunststof stukjes die nog wel eens breken bij elkaar word gehouden. Ik gebruik ze omdat ik ze heb maar zal ze zeker niet meer kopen. Zelf maken is net zo mooi, steviger, makkelijker en nauwelijks meer werk.

Groetjes Michiel

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Gister en vandaag heb ik de laatste treinen afgemaakt, een E94, een "Midi" en 2 rijtuigen voor de SE12.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu ga ik met de bovenleiding en de huisjes verder.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 07 feb 2019 13:42, 3 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

De afgelopen dagen heb ik de bovenleiding geschilderd en ben ik met alle gebouwen verder gegaan. Dat bleek vrij bewerkelijk en koste veel tijd en veel denk werk. Maar nu ben ik wel waar ik wezen wil en heb alle gebouwen incl. alle schuurtjes enzo op hun plek gelijmd. Ik heb er nog niet genoeg dus ik maak er nog wel een paar bij.

Foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu maar eens een beetje aan het landschap gaan prutsen en kijken wat er verder moet gebeuren en wat er met de open stukjes kan.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 04 feb 2019 23:41, 2 keer totaal gewijzigd.

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Die schuurtjes zijn erg leuk Michiel! Mooie realistische kleurtjes ook.

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Ik heb vandaag veel tijd besteed aan het maken van planten voor in de volkstuinen. Ik heb een hele partij fruitbomen gemaakt( of wat daar voor door moet gaan) van aders flatkabel. Hiervan moeten de stammen nog geschilderd worden maar dat komt wel als ze op hun plek staan. Daarnaast nog 2 plaatjes met andere planten die bestaan uit grasvezels in een druppel houtlijm.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verder ben ik met 2 gebouwtjes bezig, aangezien ik zelf niet wist wat ik er mee wilde heb ik even een hulplijn ingeroepen en Bjorn kwam met 2 goede ideeën die ik gelijk uitgevoerd heb:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarnaast ben ik ook met 2 kassen bezig en daarvoor ben ik nu het interrieur aan het maken.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik vond het deels zeer inspannend werk maar wel aardig wat werk verzet en ik wil graag meter maken op het diorama.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 04 feb 2019 23:47, 2 keer totaal gewijzigd.

Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Geinig Michiel

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Vandaag heb ik eerst aan de bestrating gewerkt, daarna wat stukken landschap gemodelleerd met een mix van verf, zand en houtlijm en gelijk strooisels er overheen gemikt. Daarna ben ik de hekjes van de volkstuinen op hun plek gaan zetten.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 04 feb 2019 23:49, 2 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

De afgelopen dagen heb ik flink meters gemaakt met het diorama:
Afbeelding
beetje een bagger foto maar betere volgen nog.

Afbeelding
Nu moet ik de woonwijk boven aan nog afmaken, er moeten nog lantaarnpalen komen, hier en daar een boom en uiteraard moeten de treinen er op.

Mijn voorraad groen vlokken is na mijn struiken actie hier ook op dus die dient aangevuld te worden.

Van de fruitbomen heb ik nog het nodige over en dat bewaar ik voor volgende diorama's.

Vanavond kan ik er weer mee verder, ik mag zo eerst naar het werk waar ik met nog een diorama van 160x55cm bezig ben. De bouw daarvan moet wel weer even op een laag pitje want a; het gras groeit weer dus moet er ook gemaait worden en b; moet ik een konijnen flat gaan ontwerpen en bouwen. Soms moet je weten wanneer je je mond moet houden maar de uitdaging was te leuk en mijn brein was weer te creatief. Ik zie het dus helemaal voor me, m'n collega's niet dus mag ik het ook gaan uitvoeren :oops: :roll: :mrgreen:

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 04 feb 2019 23:51, 2 keer totaal gewijzigd.

Jerome

Bericht door Jerome »

Gaaf gedaan Michel!

Geeft veel inspiratie. Op mijn baan komen ook volkstuintjes dus ik kan dit voorbeeld goed gebruiken.

Greetz, Jerome.

Jeroen

Bericht door Jeroen »

Mee eens! Heel goed getroffen sfeertje zo. Zo'n boog met wat overwoekerde sporen á la Ruhrgebiet wil ik ooit nog eens gaan maken als uitbreiding.

Ik denk wel dat het nog véél mooier wordt als je er een achtergrond bij plaatst, Michielemans. Al aan gedacht?

J.

gek op stoom

Bericht door gek op stoom »

ja mooi net als in het echt al die verschillende tuin huisjes

Gr Andy

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Jeroen schreef:Mee eens! Heel goed getroffen sfeertje zo. Zo'n boog met wat overwoekerde sporen á la Ruhrgebiet wil ik ooit nog eens gaan maken als uitbreiding.

Ik denk wel dat het nog véél mooier wordt als je er een achtergrond bij plaatst, Michielemans. Al aan gedacht?

J.
Hoi Jeroen, voor dit diorama nog niet aan een achter grond gedacht maar.................karton zat, dus wie weet, ik bouw hem eerst even zo af want hij moet donderdag gepresenteerd worden op het werk hebben we vandaag afgesproken maar daarna wil ik me er wel even in verdiepen. Een achtergrond moet echter dan ook wel geheel kloppen met de omgeving in het echt dus in welke vorm dat zal zijn moet ik dan even bekijken. Je kijkt bij dit diorama richting het westen( als je over de woningen heen kijkt) en nar het noorden als je naar rechts kijkt. Naar het westen toe kan ik redelijk met het echte landschap uit de voeten naar het noorden denk ik niet maar daar zal ik me even in moeten verdiepen.

Groetjes Michiel

Jeroen

Bericht door Jeroen »

Kijk, dat siert je weer dat je op die details gaat letten. Uiteraard effe letten op de al niet aanwezige zon...die zie je dan niet vaak in het noorden etc. 8-) . Ook zou ik 'm niet te aanwezig maken, dat leidt vaak af. Bij DU-B. hadden we 'm ook zelf geschilderd. Dat viel nog niet mee, maar is wel leuk om te zien hoe de boel opfleurt. We hadden het daar gewoon op het hout geschilderd, en bij nader inzien zou ik nu ook iets als karton pakken, want dan gaat iets makkelijker met die kleine flutkwastjes. Dit projectje, zo met die tuintjes, inspireert me wel in ieder geval. Succes op je werk ermee!

J.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Hoi Jeroen, wat ik wil met die achtergrond is passende foto's uit de streek er achter. Voor een deel heb natuurlijk m'n eigen invulling er aan gegeven dus dat moet ik nu ook over zien te brengen.

Het plan is 1 laag foto's voor de achtergrond, omdat ik met vergrote uitsnedes moet werekn word dat wat minder scherp maar ik hoop dat ik er na het printen mee weg kom. Om het wat stedelijker te maken wil ik aan de noordzijde het wijkje in de achter grond verlengen met foto's van gebouwen die over de andere foto's heen worden gezet.

Dit alles moet dan net als bij Soest Wiedergeburt des Pharaos aan elkaar worden geschilderd. Dat lukte bij dat diorama heel goed dus lukt dat hier ook vind ik 8-)

Groetjes Michiel

Jeroen

Bericht door Jeroen »

Dan scharrel ik dat draadje nog even op!

J.

Plaats reactie