Een speurtocht over het web leverde een aardige schets op van een klassieke (Amerikaanse) sleepboot. Dat vond ik wel wat. Achteraf blijkt de kajuit een wat groot onderkomen te hebben, maar dan verzinnen we er gewoon bij dat de bemanning vaak voor langere perioden op zee vertoeft.

In eerste instantie dacht ik de romp van xps of anders hout te gaan maken. Ik had echter moeite om de verschansing op een nette manier te maken. Dat is wel wat zo'n boot/schip maakt of breekt en dus erg belangrijk in mijn ogen. Dat bleek dus een struikelblok.
Volgende optie: 3D printen. Het wiel opnieuw uitvinden vind ik een beetje zonde van mijn tijd dus eerst maar eens gezocht maar niets kunnen vinden. Dus dat werd zelf tekenen. Nu zijn mijn 3D tekenskills redelijk beperkt ook al had ik al vaker met sketchup gewerkt. De aanschaf van een (ouderwets) boek heeft daarbij wel geholpen, de vorm van de romp zorgde heeft toch voor nog wat hoofdbrekens gezorgd. Uiteindelijk tot een acceptabel model gekomen en omdat er tijdelijk geen verzendkosten werden berekend een proefmodel laten printen bij shapeways in fud.
Het proefmodel valt nog helemaal niet tegen maar er is ruimte voor wat verbetering. Ten eerste maak ik het geheel in 2 delen, romp en opbouw apart. Dat vergemakkelijkt het verven later enorm. Daarnaast komt de grote voorste sleep-bolder te vervallen. Te groot en niet mooi. Dan moeten er nog spuigaten en kluisgaten (voorkant) worden aangebracht en ontbreekt de mast nog. Rest nog wat kleine details aan te brengen zoals bijvoorbeeld de scheepshoorn. Die laatste heb ik inmiddels getekend.
Dan maar een paar plaatjes.

De eerste proefversie geprint in frosted ultra detail. Dit model is uit één stuk.

Hier is goed te zien dat je in sketchup makkelijk een bestaande 2d tekening kunt gebruiken als leidraad voor je te maken 3D model. Net zoiets als overtrekken bijna.

De huidige stand van zaken.