Kleine sleepboot

Met het voortschrijden van de techniek wordt het steeds interessanter om zelf modelnummer te (laten) ontwerpen en printen. Dat geldt voor complete modellen van locs, rijtuigen, auto's, schepen, etc. tot schakelkasten, trappen, airco's en noem maar op. In dit forum kun je al je vragen kwijt over alles wat met 3D printen te maken heeft. Maar je kunt ook laten zien wat je gemaakt hebt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3633
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Kleine sleepboot

Bericht door maarten »

Mijn langlopende project Polar Express krijgt een haventje. En in een haven liggen boten (of schepen zoals je schijnt te moeten zeggen..). Nu heeft Artitec een leuke vissersboot maar verder vind ik het voor dit project niet veel soeps wat er kant en klaar te verkrijgen is. Dus dan rest er niet veel meer dan zelf maken.

Een speurtocht over het web leverde een aardige schets op van een klassieke (Amerikaanse) sleepboot. Dat vond ik wel wat. Achteraf blijkt de kajuit een wat groot onderkomen te hebben, maar dan verzinnen we er gewoon bij dat de bemanning vaak voor langere perioden op zee vertoeft. ;)

In eerste instantie dacht ik de romp van xps of anders hout te gaan maken. Ik had echter moeite om de verschansing op een nette manier te maken. Dat is wel wat zo'n boot/schip maakt of breekt en dus erg belangrijk in mijn ogen. Dat bleek dus een struikelblok.

Volgende optie: 3D printen. Het wiel opnieuw uitvinden vind ik een beetje zonde van mijn tijd dus eerst maar eens gezocht maar niets kunnen vinden. Dus dat werd zelf tekenen. Nu zijn mijn 3D tekenskills redelijk beperkt ook al had ik al vaker met sketchup gewerkt. De aanschaf van een (ouderwets) boek heeft daarbij wel geholpen, de vorm van de romp zorgde heeft toch voor nog wat hoofdbrekens gezorgd. Uiteindelijk tot een acceptabel model gekomen en omdat er tijdelijk geen verzendkosten werden berekend een proefmodel laten printen bij shapeways in fud.

Het proefmodel valt nog helemaal niet tegen maar er is ruimte voor wat verbetering. Ten eerste maak ik het geheel in 2 delen, romp en opbouw apart. Dat vergemakkelijkt het verven later enorm. Daarnaast komt de grote voorste sleep-bolder te vervallen. Te groot en niet mooi. Dan moeten er nog spuigaten en kluisgaten (voorkant) worden aangebracht en ontbreekt de mast nog. Rest nog wat kleine details aan te brengen zoals bijvoorbeeld de scheepshoorn. Die laatste heb ik inmiddels getekend.

Dan maar een paar plaatjes.

Afbeelding
De eerste proefversie geprint in frosted ultra detail. Dit model is uit één stuk.

Afbeelding
Hier is goed te zien dat je in sketchup makkelijk een bestaande 2d tekening kunt gebruiken als leidraad voor je te maken 3D model. Net zoiets als overtrekken bijna. ;)

Afbeelding
De huidige stand van zaken.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4632
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Kleine sleepboot

Bericht door Hoontje »

Gaaf Maarten!


Gebruikersavatar

141
Berichten: 348
Lid geworden op: 18 sep 2013 07:23

Re: Kleine sleepboot

Bericht door 141 »

Mooi scheepje!!! Knap werk Maarten.

Gr. Clemens


Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach

EdwinB
Berichten: 582
Lid geworden op: 09 okt 2011 10:36
Locatie: Den Helder

Re: Kleine sleepboot

Bericht door EdwinB »

Ik ben ook bezig met een haven.... Dit lijkt me gaaf. Dus als je wat (proef)exemplaren van de hand doet hou ik me aanbevolen. Kosten bespreekbaar natuurlijk... :lol:


Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2
Gebruikersavatar

Andre de Ruiter
Berichten: 703
Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
Locatie: Rijnsaterwoude

Re: Kleine sleepboot

Bericht door Andre de Ruiter »

Maarten, leuk scheepje.
Tip.
Je kunt de mast maken door een stukje rondhout van 2 mm te verjongen. Dit verjongen doe je door het rondhout in te klemmen in je schuurmachine (laag toerental) en te omklemmen met een stukje schuurpapier en draaien maar. je zult in het begin wel een aantal houtjes breken maar al doende leer je hoe hard je moet drukken om wel hout af te nemen maar niet te breken.
Ik heb op deze wijze vele masten en ra' s gemaakt voor klassieke zeilschepen.


Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5116
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Kleine sleepboot

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Leuk project Maarten, ik heb een voorraadje sloepen( voor scheepsmodellen in grotere schalen) bij modelbouw winkels gekocht om als basis voor diverse schepen te gebruiken.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

RonaldB
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 nov 2009 19:05

Re: Kleine sleepboot

Bericht door RonaldB »

je legt de lat weer hoog Maarten. Wel mooi dit prototype.
Ben benieuwd naar het vervolg..

Ronald


Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3633
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Kleine sleepboot

Bericht door maarten »

Bedankt allemaal voor de positieve reacties. Zojuist de eerste 4 spuigaten aangebracht van de 10 die ik voorzien heb. De plaats en grootte is een beetje uit de losse pols en een beetje gebaseerd op de tekening (die daar niet zo duidelijk in is). Vooralsnog ben ik er tevreden over. ;) De gaten maak ik ovaal en omdat het dek nergens echt horizontaal loopt, is dat wel even nauwkeurig meten van te voren.

Afbeelding

@André: ik ga voor de easy way out, meeprinten met de rest. :mrgreen: Waarschijnlijk niet op de kajuit (te kwetsbaar) maar aan een sprue in de romp oid.

@Edwin: als ie klaar is zal hij te bestellen zijn via shapeways. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

FidOo
Berichten: 5663
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Kleine sleepboot

Bericht door FidOo »

He Maarten, wat gaaf dat je een sleepboot aan het maken bent..

Ik ben er ook mee bezig, maar dan schaal 1 op 1.

Mocht je interesse hebben in wat bouwtekeningen kan ik misschien wel wat betekenen voor je.

Zie hier: Site van eigenaar

Algemeen plan in PDF formaat


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3633
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Kleine sleepboot

Bericht door maarten »

Gaaf Joost! Mooie tekening ook! Een beetje modern voor mijn toepassing maar ik ga hem zeker bewaren, je weet maar nooit in de toekomst. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3633
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Kleine sleepboot

Bericht door maarten »

Zojuist release candidate1 besteld. De kajuit is nu gescheiden van de romp. Dat moet het schilderen makkelijker maken. Verder voorste sleepbolder weggehaald, 4 bolders toegevoegd voor het afmeren. Net als spuigaten, kluisgaten en een mast. Op de stuurhut heb ik ook nog een hoorn aangebracht.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

EdwinB
Berichten: 582
Lid geworden op: 09 okt 2011 10:36
Locatie: Den Helder

Re: Kleine sleepboot

Bericht door EdwinB »

Mooi laat maar meer bootjes komen.......mijn haven mag vol op termijn....:) Er is weinig keus in N-spoor dus hier ben ik blij mee. Wordt zeker besteld als hij beschikbaar is.


Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3633
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Kleine sleepboot

Bericht door maarten »

Met een beetje geluk komt (over)morgen RC1 binnen. Ik ben vooral benieuwd hoe de kajuit op de romp past en hoe de kleine friemeldingen zoals aanmeerbolders en luchthoorn uitvallen. En natuurlijk de mast. Omdat er grenzen zitten aan wat er printbaar is, kon ik hem ziet de vorm geven die ik wilde, dat is te klein. Op papier (beeldscherm) ziet ie er wat plomp uit. Dus dat wordt een leuk leermomentje (hoop ik). Een ding wat ik vergeten ben is de lijnen van de deuren wat groter (breder) te maken. Ze zijn zichtbaar, maar ik betwijfel of dat ook nog zo is als eea geverfd wordt. Mogelijk komt er dus nog een RC2 voor dat ie in de verkoop gaat.

@Edwin: Ik heb nog een modelletje wat ik misschien wil gaan maken. Echter, deze is wat groot voor mijn baantje dus gaat eerst in de ijskast. (vrachtschip van 35 meter = bijna 22 cm in N) Volgende project gaat denk ik een kraan worden gebaseerd op die in Bristol staan bij M Shed. Gezien de beperkingen met 3d printen (ook in FUD) qua materiaaldikte wordt dat nog een uitdaging. Eigenlijk best een fragiele constructie zo'n apparaat. :?


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3633
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Kleine sleepboot

Bericht door maarten »

Alvast een sneak preview van het volgende project wat tzt zijn eigen draadje zal krijgen.
Afbeelding


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4083
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Kleine sleepboot

Bericht door Ad_M »

Gaaf, een raadplaatje
Ik denk een havenkraan ;)

Goed bezig Maarten

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3633
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Kleine sleepboot

Bericht door maarten »

Dank je Ad, ik zal voor de kraan tzt een apart draadje maken. ;) En ja, hij zal voorzien worden van plenty klinknagels. 8-)

Rc1 is inmiddels binnen en ziet er goed uit. Spui- en kluisgaten maken hem wel af moet ik zeggen. Pasvorm van kajuit op romp is perfect. Tot zover blij ermee. De kajuit is extreem vettig en moet ik eerst grondig schoonmaken, daarna wil ik er een laagje grondverf op spuiten om te kijken of de lijnen van de deuren behouden blijven. Deze had ik namelijk vergeten te vergroten voordat ik de RC1 bestelde. :oops:

De mast wil ik ook fijner uitvoeren, ik vind sommige dingen te grof. Als ik dat aanpas komt hij officieel niet meer door de designrules-check dus ik ben benieuwd of dat mag.

Foto's volgen nog. :mrgreen:


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1016
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Kleine sleepboot

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Ziet er goed uit Maarten. Nog even over die "kajuit". De machinekamer van sleepboten zit wat anders in elkaar dan bij normale schepen. De buik wordt vaak in beslag genomen door een pittige buiten formaat motor, de boot moet immers een stevige sleep kunnen houden. Achter in de "kajuit" werden dan vaak de winchmotoren geplaatst om de sleeplijn binnenboord te halen, dergelijke kabel trosjes wegen namelijk nogal wat. Dus de achterzijde van jouw "kajuit" zal waarschijnlijk in het echt machinekamer zijn met mogelijk nog een werkplaats voor onderhoud aan kabels ed.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3633
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Kleine sleepboot

Bericht door maarten »

De tekening waar ik dit bootje van gemaakt heb zegt wat anders, maar bedankt voor het meedenken. ;-)

De foto's lieten wat langer op zich wachten maar hier zijn ze alsnog:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Misschien dat ik vandaag nog een primer-test ga doen, wordt vervolgd...


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3633
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Kleine sleepboot

Bericht door maarten »

Gisteren op de clubavond de groeven die de deuren aangeven vergroot. De primertest was niet slecht maar ik denk dat als een dekkend geverfd wordt dat de lijnen toch te veel verdwijnen. Tevens heb ik langs de zijkanten van de opbouw een grijprail aangebracht. Handig voor de bemanning als ze op ruwe zee zitten en toch naar buiten moeten. 8-) En de mast wat aangepast, de horizontale uitsteeksels (geen idee hoe ze heten :mrgreen: ) lopen meer spits toe. Dat is mooier maar even kijken vanavond of een en ander nog aan de designrules-check voldoet. Ik ben er een beetje bang voor. :?


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4083
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Kleine sleepboot

Bericht door Ad_M »

Maarten, wordt wel wat zo 8-)
Ik weet nooit of ik bij dat fud verhaal vullende primer moet gebruiken of de dunne
Eigenlijk wil je van de strepen van het printen af, maar daarmee help je meteen ook je details mee om zeep :?

Welke afmetingen gebruik jij om de groeven te maken en ze "goed" zichtbaar zijn?
0,1mm of meer

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

FidOo
Berichten: 5663
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Kleine sleepboot

Bericht door FidOo »

Maarten die horizontale dingen heten: "Ra"

Verder echt tof bootje zo.. Zou het tof vinden als je ooit met een moderner bootje op de proppen zou komen!

Lijkt me ontzettend gaaf om een bootje te hebben waar ik ooit aan gewerkt heb.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3633
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Kleine sleepboot

Bericht door maarten »

@Ad: dat dilemma heb ik ook, hoe groot moet je ze maken? :? Ik had ze gemaakt op 0,15 mm breed en 0,1 mm diep. Nu heb ik ze vergroot naar 0,2 mm breed en 0,15 mm diep. Hopelijk is dat voldoende. De primertest heb ik gedaan met Valejo #28010 maar dat is (mijn fout!) om je voor te schamen. Te kort geschud en van te dichtbij gespoten met als resultaat allemaal zakkers. :oops: Daar waar geen zakker zit maar gewoon een dun laagje primer, daar zijn de lijnen met de oude afmetingen nog wel zichtbaar. De FUD-'structuur' zie je ook nog maar ik weet niet of dat dit komt doordat de primerlaag doorschijnt (want dat doet ie) of omdat de primet het niet verdoezelt.

@Joost: Dank je! Ra klinkt eigenlijk ook wel logisch, dat had ik misschien zelf ook wel kunnen bedenken. ;) Vooralsnog wil ik eerst dit tot een goed eind brengen en daarna verder met mijn kraan. Maar die tekening van je die ziet er ook wel erg gaaf uit, dus wie weet. 8-)

Even een screenshot van de huidige stand van zaken. De handrail lijkt heel grof en schaaltechnisch is dat ook wel enigzins zo. Maar omwille van stevigheid is dat een concessie die ik maar even voor lief neem (met pijn in het hart :(). Hier kun je ook zien dat de uiteinden van de ra nu taps toelopen.

Afbeelding


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3633
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Kleine sleepboot

Bericht door maarten »

Zoek de verschillen.. :mrgreen:
Afbeelding

Nou vooruit:
- de deuren hebben deurkrukken, wel zo handig om een deur te kunnen openen. 8-)
- de sprue aan de ra zit nu rechter. Doordat de vorm van de ra was aangepast zat hij nogal scheef. Niet erg maar vond ik niet mooi. :mrgreen:
- de plateautjes voor de top lichten heb ik iets fijner gemaakt. In model niet echt nodig, maar op de render waren ze nogal lomp.
- de schoorsteen staat nu een fractie schuin naar achter. Origineel niet maar ik vond hem uiteindelijk toch te recht. My boat, my rules! :lol:

Dit is Release candidate 2, als deze zo door alle checks komt dan wou ik hem zo maar laten. De wall-thickness is goedgekeurd. Echter de wire-thickness wordt pas gecontroleerd als je hem bestelt potverdrie. :x Het is die check waar ik me nog een beetje zorgen om maak. Als ik het volhou maar even wachten tot 30 november, dan is het cyber monday en geeft Shapeways een leuke korting (heb ik me laten vertellen ;)).


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3633
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Kleine sleepboot

Bericht door maarten »

Zojuist RC2 besteld, Black Friday dus 20% korting en geen verzendkosten. :mrgreen: Helaas pas midden december klaar naar verwachting.
Tevens een setje vrachtwagenbandjes getekend en besteld, maar my god, da's erg duur in FUD. :o Deze komen tzt aan de zijkant te hangen.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Plaats reactie